Sportlégszűrő, többpólusú gyertya

2008.04.24. 18:37
7 éves Polómat tuningolnám

Kedves Autódoki!

Azzal a kérdéssel fordulnák önhöz, hogy van egy 2001-es 1.4 16v (75Le)-s VW Polo Classicom. Ebbe a kocsiba szeretnék tenni egy sport(dikert?) szűrőt. Hallottam róla hogy van külső és belső szűrő is, és az lenne a kérdésem, hogy van e különbség, a teljesítményben attól függően, hogy belső vagy külső-e a szűrő? Külsőt hallottam már annak tetszik a hangja, az kicsit jobban tetszene :) És még az érdekelne, hogy önnek mi a véleménye róla, melyik biztonságosabb,van-e ilyen téren valamilyen különbség? És megtudná-e nekem mondani hogy kb mennyivel lenne erősebb a polom? Gondolkodom még 2 polusu gyertyán is. Annak lehet valamilyen reakció,vagy teljesítménynövelő hatása?

Köszönöm:

Balázs

Kedves Balázs!

A sportszűrőkről többször volt már szó a rovatban, ez egy kedvelt téma. Általánosságban elmondható, hogy a töltéscsere sebességét növelhetik, ha az áramlási veszteségük (fojtásuk) kisebb, mint a gyárié, és a töltéscsere folyamatában a gyári szűrő, illetve a gyári szűrődoboz és szívócső okoz folytást, ezen elemek a szűk keresztmetszetek. Ilyenkor optimális esetben akár 3-5 LE-többletet is el lehet érni motortól függően. Sajnos a valós élet kicsit más, mert a töltéscserében a vezérlési idők, a kipufogórendszer és maga a hengerfej is bekorlátoz, ha ezek közül csak egy dolgot módosítunk akkor az eredmény nem, vagy csak alig lesz mérhető és érzékelhető.

Viszont a sportszűrők majdnem minden esetben nedves textil-alapú szűrők, és jó szűrési hatásfokuk csak akkor biztosított, ha tiszták, illetve megfelelően, megfelelő anyaggal vannak kenve, beitatva. Ezt akár használatonként is tisztítani kell, ha a por megkötésére szolgáló felület telítődik, a szűrés hatásfoka nagyon leromlik. Ilyen módon nincs különbség a sport szűrőbetét vagy a sport direktszűrő között, ahol a szűrőelem közvetlenül (direktben) a szívócsőre csatlakozik, a szívászajt csökkentő légszűrődoboz nélkül.
Én utcai autóba egyiket sem javaslom, mert több a hátránya, mint a kézzelfogható előnye, egyébként pedig előnyei kihasználásához több dolgot is módosítani kellene.

A többpólusú gyújtógyertyák fizikai alapja az, hogy az ív azon elektródák között keletlezik, ahol az ív létrehozása kisebb teljesítményt igényel, következésképpen mindig a lehető legintenzívebb szikrát adja a gyertya. Ez egy objektív előny, szélsőséges körülmények között a többpólusú gyertya biztosabban gyújt, így a motor teljesítménye ezen körülmények között nagyobb, mintha egypólusú gyertyát használnánk. Ezen szélsőséges körülmények például a nagy terhelés kis fordulaton, valamint a nagy fordulatú üzem. Itt elképzelhető, hogy ezzel a gyertyával nyerünk valamit, leginkább csökkentjük a szénhidrogén- és egyéb károsanyag-kibocsátást, így növeljük a katalizátor élettartamát. Egy jó állapotú egypólusú és egy jó állapotú többpólusú gyertya működése között különbség nehezen mutatható ki, a többpólusú viszont tovább nyújtja az optimális teljesítményt.

Üdvözlettel:

Autódoki