Motor fogyasztása motorfék üzemmódban
Mi hajtja ilyenkor a motort?
Kedves Autódoki!
Van egy vitám egy ismerosömmel a motorfék közbeni üzemanyagfogyasztásról. Találtam korábbi cikket ezzel kapcsolatban. Én nem értem az egészet. Ha az üzemanyag adagolása teljesen leáll, akkor mitol muködik a motor? Forogni forog az út által hajtott kerekek közvetítésével de én azt nem nevezném muködésnek. Üzemanyag nélkül én nem tudom ezt elképzelni. Tudomásom szerint a katalizátoros autókat tilos betolni és behúzatni is. Akkor elvileg ez pontosan úgy muködne motorfék üzemben, mintha húzatnánk a kocsit sebességben és mivel nem kap üzemanyagot a szószoros értelemben nem is jár a motor. Akkor ez mégsem káros a katalizátorra? Hogyis van ez?
Köszönöm:
T. Laci
Kedves Laci!
Gondolom most korszerű, befecskendezős autókról beszélünk. Amikor motorfék üzemben működik a motor, akkor a kerekek hajtják a motort, de a befecskendező rendszer érzékeli a fordulatszámot, valamint azt is, hogy a fojtószelep zárva van, tehát nem nyomjuk a gázt. Ezt tolóüzemi muködésnek nevezi a szakirodalom is, természetesen nem azonos a motor üzemszerű működésével. Ha így lassul az autó, akkor a tüzelőanyag-fogyasztás nulla, a befecskendező szelep(ek) nem kap(nak) jelet, nem nyitnak ki. Amint elér a fordulat egy előre beprogramozott határfordulatot (általában 1200-1500 1/min) akkor a szelepek ismét jelet kapnak, és az alapjárati szabályzás bekapcsol, ha ilyenkor kikuplungolunk, akkor az üresjárat szépen beáll.
Betolásnál más a helyzet, ilyenkor vagy nem érjük el a magasabb fordulatot, és azért van (lehet) befecskendezés, vagy pedig a gázt nyomjuk és a rendszer nem érzékeli hogy tolóüzem lenne, hanem nyitja a befecskendező szelepeket, mintha nomál motorüzem lenne. Persze csak akkor, ha van megfelelő feszültség.
Ebből is látszik, hogy a katalizátoros autóknál a betolás valóban káros is lehet, ezért kerülendő.
Üdvözlettel:
Autódoki