Merciolaj, Ibiza-fény és zörgő Rover

2000.10.10. 11:51
Az autódoktor mai aforizmája: A Mercedest meg kell becsülni, mert szebb, gyorsabb és erősebb autót már gyártottak a világon, de jobbat még nem. A Merdzsó automata váltóolaján kívül szó lesz még a Rover fékjéről és az Ibiza világításkapcsolójáról.
Azt szeretném megkérdezni, hogy az automata váltó olajcseréjekor az olajon, szűrőn, a hozzá tartozó tömítésen kívül kartertömítést is kell-e cserélni? Esetleg ez az ún. "kartertömítés" a szűrő tömítése-e? Eddig nem volt automatám, most ezt hallottam, és éppen esedékes lesz a művelet, mert a kocsi előző gazdája ezt nem végeztette el 60 k km-nél, most 72k van benne (MB C220 Automata ´96, 4 seb.). A Valvoline ATF Type D típusú olaj jó-e hozzá ( Valvoline katalógus ezt ajánlja, ár 1684 Ft/l., az MB szervízé 3500-4000 Ft/l. ...)? Vagy szintetikus kell?

A kartertömítés nem a szűrő, hanem a váltóház alsó fedelének tömítése.
Az MB szerviz árrései köztudottan irigylésre méltóak. Ez az olajminőség (ATF D) ebbe a váltóba megfelelő. Az ilyen értékű autónál feltétlenül javaslom az olajteknő tömítésének cseréjét is, és kétévente a futásteljesítménytől függetlenül ki kell cserélni az automata váltó olaját. Az olajszintet úgy kell ellenőrizni, hogy járó motornál sebességbe kell rakni, hogy a váltó olajpumpája feltöltse a rendszert, majd így kell a nívópáclcán szintet mérni.
A Mercedest meg kell becsülni, mert szebb, gyorsabb és erősebb autót már gyártottak a világon, de jobbat még nem.


Rover 214 (6 éves), 85-90 km/h környékén (és csak itt) olyan hangot produkál valahonnan a motortér jobb oldala felől, mintha csúszna az ékszíj. Szerelő megnézte, és a féktartó lemez hajtogatása után meg is szűnt a hang. Egy időre. Még egy adalék: hosszú emelkedőn 90-nel felfelé a hang sehol, ahogy felértem és a terhelés csökkent a motoron egyből előjött.
Mi lehet az oka?

Hallanom kéne a hang jellegét, és mindenképpen vizuálisan is azonosítani kéne a hibaforrást. A leírtakból (féklemez hajtogatásra megszűnt a zaj) kindulva azt a kereket le kellene szerelni, ellenőrizni a porvédő lemez helyzetét, és feltétlenül javaslom a fékbetétek, a féktuskó és a féknyereg csúszkáinak ellenőrzését, járatását.
Akár egy törött fékbetét-rezgéscsillapító is lehet, vagy egy berohadt csúszka. Vagy fékdugattyú.


1993.09 gyártású SEAT Ibiza(3 ajtós) típusú autómnál nem kapcsol fel a tompított világítás. A helyzetjelző és hosszú fény működik. Biztosítékot ellenőriztem, jónak tűnik. Kérdésem, hogy esetleg még mit ellenőrizhetek, mielőtt szervizbe viszem.

Inkább autóvillamossági műhelybe vigye. Ennek a típusnak gyenge pontja a világításkapcsoló. Az esetek döntő többségében ki lehet tisztítani, ez elégséges a javításhoz. Azonban mindenképpen kérje meg a szakembert, hogy relézze le a világítást. Ezzel lehet elejét venni a későbbi ismétlődő kapcsolóbeégésnek.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.