Lancer, Vectra, Toledo, Civic

2001.01.15. 12:52

A közeljövőben szeretném kicseréltetni a kocsim vezérműszíját. (Mitsubishi Lancer 1.6 16V '92). Laikusként nem tudom, hogy ilyenkor milyen alkatrészt kell/érdemes még kicseréltetni, tehát a szerelő bármit mondhatna attól függően, hogy mekkora baleknak néz.

Kedves Autódoktor,

a közeljövőben szeretném kicseréltetni a kocsim vezérműszíját. (Mitsubishi Lancer 1.6 16V '92). Laikusként nem tudom, hogy ilyenkor milyen alkatrészt kell/érdemes még kicseréltetni, tehát a szerelő bármit mondhatna attól függően, hogy mekkora baleknak néz. Megköszönném, ha felvilágosítanál.

Gábor

Csak olyan szerelőhöz kellene elmenni javíttatni, akinek a munkája iránt van bizalom. A vezérműszíj cseréjekor a feszítő és vezetőgörgőt minden második alkalommal illik kicserélni, akkor is, ha hibátlan. Ha rossz, a szerelő meg fogja mutatni a kicserélt darabot. Ha mégsem, kérje, mutassa meg, és mutassa meg azt is, hogy mi a hibája. Pl. hol van eltörve a csapágy, vagy a morgó hangot. Ezen kívül esetleg cserére szorulhat a generátorszíj, ha van, a szervoszíj és klímaszíj.


Tisztelt Autódoktor!

A beteg egy 95-ös évjáratú 2.0 8V Opel Vectra A. A probléma a következõ. Az autó nagyobb sebességnél (80-100 km/h) úszik az úton, és ha az út már egy picit be van dõlve, követve egy kanyar ívét, azt nagyon lehet érzékelni a kormányon, míg egy másik autón továbbra is egyenesen áll a kormány. Ha lassan megyek az autóval, dübörgõ hangot lehet hallani az elsõ futómû felõl. Lehet ez a lengéscsillapítók hibája? És ha igen, megéri felújítani azokat, vagy nem szabad, és újat kell venni? Másik probléma szintén nagyobb sebességnél ütemes morgó hangot hallani a jobb elsõ kerék felõl. alacsonyabb sebességnél ezt nem hallani. Kerékcsapágy lehet?

Köszönettel: Péter

Először menjen el egy gumishoz, nézesse meg, hogy a gumik nem kordszakadtak-e, illetve nem ütnek-e. Valamint nézesse meg a felnik állapotát. A morgó-dübörgő hang, mely a menettempóval egyenes arányban növekszik, elsőkerék csapágy kopottságára utal. A lengéscsillapítók állapotát szintén a gumis meg fogja önnek mondani. A gumik ún. kagylós kopása is erre utaló jel. Ha az álló autó elejét illetve hátulját megnyomja és hirtelen elengedi, ha visszarugózik és megáll, jók a gátlók, ha egyet-kettőt-hármat ráhintázik, akkor már cserére szorulnak. A lengéscsillapítók felúőjítása rövidebb távra megoldás, hosszú távra azonban csak a cseréjük. Ezen felül meg kéne nézni a futómű állapotát, gömbfejek, szilentblokkok, stabilizátorgumik, stb, a vizsgálatot a kerékcsapágy cseréjekor kérje a szerelőtől. Jó utat kívánok!


Kedves Autódoktor!

Az R25 után írnám le, hogy a Toledóm pedig éppen balra húz el. A több 10 ezer Ft kifizetése után nagy nehezen megállapította a márkaszerviz, hogy a szervókormánymûben van hiba. A kocsi 3,5 éves, nem csattant, a futómûve is ép. A márkaszerviz "gyári felújítottal" próbálkozik cca. 250 ezerért. A csere során viszont el akarják venni a régit, hogy felújíthassák, majd egy másik autósnak eladják .... másik cca. 250 ezerért (gondolom). Szerintem olcsóbb lenne, ha a sajátomat javítanák meg. Persze az már nem akarják!
Azt szeretném megkérdezni, ki foglakozik Szervo kormánymû javítással?

Tisztelettel: Gábor

Budapesten több cég is foglalkozik vele. Én egyet tudok, mert a műhelyemhez közel van, a XXIII. Ker. Templom utcában, a Hősök tere mellett. Azt sajnos tudomásul kell venni, hogy a szerviz árai olyan haszonkulcsot tartalmaznak, hogy a sok nyakkendős alkalmazott és a szép nagy, általában légkondicionált eladótér rezsije mellett is nyereséget képezzen. Ennek megfelelően valószínűnek tartom, hogy ennek az árnak a töredékéből is javítható az a kormánymű, esetleg bontott, jó állapotúval is kiküszöbölhető a hiba. A kormánymű cseréje előtt azonban javaslom a szervoszivattyú szíjának leszerelését, a gumik keményebbre fújását, és ha a hiba így is jelentkezik, csak valamivel csekélyebb mértékben, legyen biztos benne, hogy nem a kormánymű a ludas. Ha a hiba abszolút mértékben megszűnt, csak akkor érdemes a fenti változatok valamelyikével orvosolni. Azonban szervoszíj nélkül mindenképpen óvatosabban közlekedjen, és kisebb forgalmú úton, mert a kormány forgatása a megszokott rásegítés nélkül nehezebbé válik.


Tisztelt Doki

Én egy 89' es Hoda Civic 1.6i használója vagyok, sajnos az autó megbízhatósága az utóbbi időben nagyban csökkent, mivel reggelente ( a nap egyéb időszakában is) nem hajlandó elindulni :az önindító rendesen dolgozik, de mintha nem kapna szikrát vagy üzemanyagot. Ilyenkor a műszerfal hiba jelzője se mutat semmit (illetve a szőnyegkárpit alatt elhelyezett villogó se produkálja magát).Az autóban van riasztó de nem tiltja le a gyújtást. A probléma az ,hogy mire oda csődítek egy szerelőt vagy másnapra az autó gond nélkül beindul....és gonoszul vigyorog.
Ha elvinném szakszervizbe és számítógépre kötnék, mutatna-e valamit? Mit tanácsol?

Segítségét előre is köszönöm.

Meg kell próbálni, mutat-e valamit az a híres számítógép. Ha a gépkocsit indítókábellel indították már, vagy egy másikat indítottak róla ugyanezzel a módszerrel, esetleg a generátor hibája miatt túl magasra szaladt már a töltőfeszültség, akár csak egyszer is, elképzelhető, hogy a vezérlő komputer kezdődő hibájáról van szó. Sajnos a 88-91 közötti Mitsubishi és Honda gépkocsik gyenge pontja ez az egység. De elképzelhető, hogy pusztán egy egyszerű kontakthiba okozza a problémát, melyet azért megtalálni sajnos nem egyszerű mutatvány a kábeldzsungelben. Ha volt már törött/sérült a gépkocsi, javaslom, hogy először a javított helyeken nézzenek szét. A szervizben való komputeres vizsgálat azért előnyös kezdeti lépcsőnek, mert a fáradt, elöregedett szenzorok hibáját is kimutatja. Sajnos azonban ez a célműszer nem helyettesíti teljes mértékben a manuális hibakeresést.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.