Csikorgó Tipo, lelkiismeretes szerelők, gyönge Vanette, füstölő 405-ös

2001.01.17. 21:03
Sokat elmelgeted a lelkiismeretes szereloket. Saját tapasztalatom szerint, de mások panaszait olvasva is ez a véleményem, "ilyen állat pedig nincsen", mint mondotta volt egy kedves tanárom. Tisztelet persze a kivételnek. Én nekem az a sejtésem, hogy az a kevés aki van, nem eléggé van a köztudatban. Nem lehetne valahogy egy használható listát generálni a lelkiismeretes, megbízható, hozáérto szerelokbol? Mi a véleményed
Hello Dr.,

Rögtön a közepébe csapva: van egy 1992-es 1.9-es TD Fiat Tipo-m. Kiválóan működik, baj ezeddig semmi nem volt vele. Pár héttel ezelőtt kicseréltettem az első fékbetéteket és féktárcsákat. Másnap máris jelentkezett fékezéskor a kopott fékekre jellemző "tipikus" sípoló fékhang... Nem folyamatosan, nem minden fékezéskor, de amikor egy adott, finom erővel nyomom a féket, akkor abban az egy állapotban ez a kis sípolás meglehetősen felerősödik, értsd hangosan sípol a fék. De nem csak ez a hiba jött elő. Az autó a fékcsere óta balra kanyarodáskor (és csak ebben az irányban) valami eszméletlen, az előbbinél is hangosabb és csúnyább hangot ad. Hasonló a fék sípolásához, de durvább, nem kell nagy ész hozzá, valami két fém érhet össze.

Elég furcsa, hogy a régi, a szerviz által teljesen elhasználódottnak mondott fékek semmilyen hangot nem adtak ki, míg a csere után, hát jobb nem is hallani. A zajok jelentkezésekor visszamentem a szervízbe, elmondtam a hibákat. Erre azt a választ adták, hogy bizonyára egy kis kosz lehet a féktárcsán, menjek csak dolgomra, néhány km után úgyis elmúlik. Aztán jelentkezett a kanyarodáskor a másik fékes zaj. Újra visszamentem, beült mellém a szerelő, azonban pont abban a 2 percben nem volt semmi hallható. Levették a kerekeket, megnézték a féket, majd valami olyasmit hablatyoltak, hogy bizony a Tipo-k típushibája a fék zajossága.

Na ekkor hagytam ott őket. Egy teljesen jó autónál nem tudom elhinni, hogy vadiúj fékekkel természetes az ilyen iszonyatos hang kiadása. Az egyébként teljesen jó állapotban lévő, megkímélt és jó autó olyan hangot ad kanyarodáskor, hogy a mellettem ülők kapaszkodni kezdenek félve, hogy szétesik az autó. Mi lehet a hiba? Hol tudnám ezt _normálisan_ megnézetni?

Előre is köszi:

Urbán Dániel

A fék nyikorgása valószínűleg a gyenge minőségű, utángyártott féktárcsáknak, illetve fékbetéteknek köszönhető, esetleg a beszereléskor nem megfelelően zsírtalanított féktárcsák is okozhatják a jelenséget. Az is elképzelhető, hogy a visszanyomott fékmunkahenger-dugattyúk, vagy a nem megfelelően megjáratott csúszkák szorulnak, ebből adódóan nem egyforma a tárcsa két oldalán jelentkező fékerő. A sípoló hang vagy a beépített alkatrészek nem megfelelő minősége, vagy a megégett, felüvegesedett felületű féktárcsák, illetve fékbetétek rovására írható. Hogy kanyarodáskor mi okozza ezt a fémes, kemény hangot, erre vonatkozólag nem szeretnék tippelni, pontosabb információt csak az autó vizsgálata után tudnék mondani. Ha a fék javítása előtt nem volt ilyen hang, szakszerű javítástól semmiképp nem keletkezhet. Javaslom, hogy lelkiismeretes szerelővel nézesse meg az autót, mesélje el a történteket, és egy órán belül meg lesz a hiba. Tipikus szakértelmet mellőző kifejezések a következők: fékzajosság, ideges a motor, ezzel együtt kell élni... Egy biztos: nincs olyan autó, melyet sorozatgyártásra engedélyeztek sípoló, nyikorgó fékszerkezettel.




Kedves Doki!

Sokat elmelgeted a lelkiismeretes szereloket. Saját tapasztalatom szerint, de mások panaszait olvasva is ez a véleményem, "ilyen állat pedig nincsen", mint mondotta volt egy kedves tanárom. Tisztelet persze a kivételnek. Én nekem az a sejtésem, hogy az a kevés aki van, nem eléggé van a köztudatban. Nem lehetne valahogy egy használható listát generálni a lelkiismeretes, megbízható, hozáérto szerelokbol? Mi a véleményed?

Tisztelettel,

Román Gábor

Sajnos általában pünkösdi a királyság. Mindenki, aki belefog ebbe a szakmába, próbál lelkiismeretesen, szakszerűen dolgozni. Aztán amikor beindul a bolt, időhiány, pénzhiány, fásultság, és tengernyi más ok miatt kezd ezekből a követelményekből engedni. Aki mégsem ereszti lejjebb a lécet - meggyőződésem, hogy ilyen is akad szép számmal - annak igen jó megélhetést biztosít a szakma. Jóval kevesebben vannak a lelkiismeretlen gányolóbajnokok, azonban működésük jóval nagyobb port kavar. Hiszen a világ legtermészetesebb dolga kellene hogy legyen, hogy ha egy autó elromlik - és ez vonatkozik a bármely más háztartási gépre is - azt reális összegért rendesen megjavítják. Amikor ez így történik, az ügyfél beül az autójába, és gond nélkül használja, ha nem, akkor kezdődnek a problémák. Ugyanakkor az ügyfelek egy része is türelmetlen, irreálisan rövid idő alatt szeretne bonyolult munkákat elvégeztetni. Tipikus pénteki esemény egy műhely életében, amikor egy-két-három napja fennálló problémákkal délben, vagy azután jelentkezik az ügyfél, mert hétvégén használni szeretné az autót! Ilyenkor hiába a jóindulat, a szakszerűség, ha a gépkocsi problémás típus, az alkatrész beszerzésére már nemigen jut idő. Összességében az a véleményem, hogy mint minden szolgáltató jellegű foglalkozási ágban, mindkét oldalról nagyobb toleranciára volna szükség.




'96-os Vanette Cargoban ( 2,3 D) nyomom a gázt, néha a hűtőig. Rakottan, utánfutóval, de néha még üresen is kevés a ménes ereje egy-egy manőverhez. Azért 2300 köbcentinek többet kéne tudnia, vagy tévedek? 100-ig még csak-csak, de utána egy kész tragédia. A gép lelkét egy BOSCH szervizben átnézettem, minden ok. Kérdés: Van e reális esélyem valamilyen módon a lovak számát megnövelni, úgy, hogy ne kelljen bankkölcsönt felvenni? Vagy inkább átkozzam a napot, amikor megvettem?

Köszönettel: Rákóczi Péter

Amikor megvette ezt a típust, akkor is ugyanekkora teljesítménnyel rendelkezett. Ez egy vegyes használatra tervezett kisáruszállító, melyet elfogadható teljesítményű, és gazdaságos dízelmotor hajt. Ez ma már alapkövetelmény ebben a kategóriában. Egy ilyen motort elfogadható anyagi ráfordítással tovább lehet hegyezni, ám mivel dízelmotorról van szó, ez sokkal inkább az élettartam rovására megy, mint benzineseknél. Földönjáróbb megoldásnak tartom, ha lecseréli a meglévő autóját, és más típusú gépkocsit választ. Ebben a kategóriában széles a választék, de mivel a vásárlás komoly befektetést igényel, javaslom, alaposan tájékozódjon, melyik típus felel meg az igényeinek. A turbódízel gépkocsik jóval fürgébbek, azonban ezt folyamatosan kihasználva gondosabb szervizelést, sűrűbb olajcserét, és drágább fenntartást igényelnek.




Tisztelt Doktor Úr!

Egy Peugeot 405 Mi16-osom van kb. fél éve. Sajnos egy ideje igen nehezen indul és nem is húz úgy, mint korábban. A furcsa az, hogy most a téli napokat az utcán tölti és két nap állás után mínusz 5 fokban azonnal indul, de plussz 10-ben másodpercekig kell indítózni, hogy beinduljon. Ráadásul ekkor erosen füstöl, amit egyébként nem szokott. Gyertyát és szuroket cseréltem, de a Bosch befecskendezohöz nem értek...

Tanácsodat elore is köszömöm,
km

Mindenképpen a befecskendezés vezérlőrendszerének hibája valószínűleg. Ez az az eset, amikor tesztműszer alkalmazását javaslom első lépcsőben, mert megítélésem szerint túldúsít az autó. Ha ezt a túlzott fogyasztásnövekedés is alátámasztja, mindenképp látogasson el szervizbe, és vallassák ki célműszerrel az autót. Előtte azért nem árt a motortérben levő vákuum- és gumicsöveket, a gyertyák állapotát, valamint a gyújtókábeleket is ellenőrizni. Sokszor a tökéletesnek látszó gyújtókábelek, melyek elöregedtek, egészen meg tudják bolondítani az elektromos hálózatot. Egyszer próbálja meg egész sötét helyen felnyitni a géptetőt, ha a kábelek öregek és áthúznak, apró kék szikrák formájában, érdekes látványt nyújtanak.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.