Colt index, Manta, Golf, nyelvi sportok

2001.01.22. 20:59
Van egy Mistubishi Colt 1.3-as kocsim, 1991-es. Nagyon korrekt gép, apró hibáit fedeztem még csak eddig fel. Ebből egyre nem tudott egyszerű megoldást a szervizem. Az indexkapcsoló néha nem kattan be rendesen, hanem zizegő hangot hallat, és csak pár sec múlva kezd el dolgozni, mintha áthúzna valami.
Kedves Autódoktor!

Van egy Mistubishi Colt 1.3-as kocsim, 1991-es. Nagyon korrekt gép, apró hibáit fedeztem még csak eddig fel. Ebből egyre nem tudott egyszerű megoldást a szervizem. Az indexkapcsoló néha nem kattan be rendesen, hanem zizegő hangot hallat, és csak pár sec múlva kezd el dolgozni, mintha áthúzna valami. Csak nagy melegben csinálja (télen nem), de már több év óta. A szervizem elzárkózott a szétszedésétől, cserét javasolt. A komplett bontott nem olyan olcsó (10-15e Ft körül + beszerelés), és az is begárgyulhat. Mit javasolsz?

Üdv,

Stemler Balázs

Tényleg nagyon korrektek ezek a Coltok, még a közismerten szőrös szívű német tesztmérnökök is elismerték, hogy egyszerűen nincsen konstrukciós hibájuk. Az irányjelző kapcsolója tényleg nem szétszedhető egység, de a külsején található apró lyukain keresztül jól átmosható jó minőségű kontaktsprayvel. Inkább arra szavaznék, hogy nem az irányjelző kapcsoló kontakthibájáról lehet szó, inkább a villogórelé, vagy annak aljzata érintkezik hibásan, és ez okozza a berregő hangot. A japán kapcsolokkal10-12 éves kor előtt nemigen szokott probléma lenni még akkor sem, ha sokat használják. Javaslom, hogy amikor elkezd berregni, próbálja megmozgatni az irányjelző automatát, illetve a vészvillogó-kapcsolót egyszer-kétszer átkapcsolni, ugyanis ez sem zárható ki a gyanúsítottak közül (szintén kontaktsprayvel tisztítható).




Tisztelt Doki!

Talán nem igazán ideillő a kérdés, de Opel Mantát szeretnék venni a közeljövőben, és a tanácsát szeretném kérni, hogy mit érdemes esetleg különösen megnézni a Mantákon? Van-e bizonyos szériáknak különleges hibája, melyik motort ajánlja, stb.? Illetve tud-e olyat, aki vállalná akár nagyon rossz állapotú Manta teljes felújítását is?

Válaszát előre is köszönöm!

A Mantáknál elsősorban a karosszéria állapotára kell figyelni. Mint minden gépkocsinál, itt is a lakatosmunka a legkomolyabb költség, bár egy ilyen hobbiautó-szintű felújítás (restaurálás) egyébként is elég költséges mutatvány. Lehetőleg minél jobb műszaki állapotú legyen a gépkocsi (fék, futómű, és egyebek). Figyeljen oda vásárláskor a kárpitok, ülések állapotára is. Mindenképp javaslom a befecskendezős motorokat, komolyabb teljesítményük, nagyobb forgatónyomatékuk, és alacsonyabb fogyasztásuk miatt. Egyebekben a Mantát igény szerint úgy lehet átalakítnai, hogy a műértők lélegzete elakad. Rakható bele többféle motor, akár 3 literes, 24 szelepes is. Ha komoly restaurálásra szánja, először mindenképp alaposan meg kell bontani, a legapróbb lakatosmunkát is el kell végezni, beleértve az esetleges erősítéseket is (ha komolyabb motort kíván belerakni, azt már ilyenkor el kell dönteni.) Szintén ekkor kell eltervezni a külső, optikai tuning módját és mértékét is, mert a spoilereket még fényezés előtt fel kell illeszteni az autóra, hogy az általuk zárt üregbe nedvesség ne kerüljön. Nagy fába vágja a fejszéjét, ha belefog az átalakításba, felújításba, bár nem egyedül teszi: tisztelem a márkahívőket, közútjainkon szép számmal látni gyönyörűen felújított VW bogarakat, Mantákat, és más típusú nosztalgiaautókat is. Amennyiben gondja van, keressen meg.




Jónapot!

Nekem az lenne a problémám, hogy a kocsi (VW Golf I., 1978) hidegindításakor rendesen bekapcsol az automata szivató, de ha bemelegszik, akkor leáll, vagy összevissza jár a motor.

Előre is köszönöm.

A probléma oka valószínűleg a porlasztóban vagy annak környékén keresendő. Először ellenőrizze le a porlasztóra vezető vákuumcsöveket, majd a légszűrőház leszerelése után ellenőrizze, hogy a karburátor és a szívócső közti gumitalp nem repedt, szakadt-e. Amennyiben az alapjárati fúvóka mágnesszelepes, úgy ellenőrizni kell, hogy a mágnesszelep csatlakozóján gyújtás illetve üzem közben megjelenik-e a 12 V fesz, illetve a porlasztó a gumitalp miatt megkapja-e a testelést. Ha igen, az alapjárati mágnesszelep kiszerelése után ellenőrizni kell a szelep működését. Azt is érdemes megnézni, hogy a fojtószelep-tengely (gázkar-tengely) nem lóg-e kóros mértékben (itt is szívhat fals levegőt a motor) Amennyiben minden rendben van, a porlasztó fedelét le kell venni, és leellenőrizni a belső alkatrészeket (a tűszelep zárását, az úszószintet, kitisztítani a fúvókákat, leellenőrizni a gyorsító működését, és megvizsgálni a membránok állapotát). Összeépítés után a porlasztót megfelelően be kell állítani. Ezek általános tanácsok, mert sajnos ezt a gépkocsit igen sokféle porlasztóval gyártották, a porlasztó típusának ismerete nélkül konkrét tanácsot nem tudok adni. Nem ismerem az ön műszaki előéletét sem, amennyiben megfelelő tapasztalattal nem rendelkezik, javaslom, a porlasztót ne szedje szét egyedül. Amennyiben a porlasztóban komolyabb mennyiségű szennyeződés található, ellenőrizze az üzemanyagszűrő állapotát. Ha nincs ilyen, be kell építeni egyet az AC pumpa és a tank közé a motortérbe, olyan helyre, hogy cseréje később se okozzon problémát.




Tisztelt autodoktor !

Az eredeti kérdés ez volt: Hagy kérdezzem már meg, hogy hogy hogyan lehet egy 1.6-os Opel Ecotec motort -idézem- ilyen jelzőkkel illetni ??????? "Ez a motor amellett, hogy sportos teljesítményű, megfelelően takarékos üzemű is"

Mi lenne, ha a bizonyítványa magyarázása helyett beismerné, hogy tévedett?? Vegyen a kezébe egy katalógust, és meglepődve fogja tapasztalni, hogy manapság egy 1,4-es autó tud 75 lóerőt ! (Renault új 1,4-ese a Clioban 98 LE) Egy 1,6-os motornak 90-100 LE-nek illene lenni, és akkor az még csak ÁTLAGOS lenne!!! Tessék tájékozódni!

Tisztelettel: egy 75 LE-s, nem sportos autó tulajdonosa

Tisztelem a véleményét, azonban ugyanezt én is elvárom. Nem vagyok híve a vélemények erőszakos rákényszerítésének, egyik irányból sem. Mi a magunk módján igyekszünk a gépkocsik tulajdonosait segíteni, mi ,,csak" ennyit tudunk, célunk a gépkocsik biztonságosabb üzemeltetésének elősegítése, illetve a legkevésbé költséges javítási módszer megtalálásának elősegítése. Jómagam 13 éve iparosként dolgozom, és meg tudom javítani a gépkocsikat. A munkám megfelelt egy olyan német cég versenysport osztályának is, ahol igen sok aranyérmet zsebeltek már be különböző autóversenyeken. Próbálom a véleményemet a tapasztalataim alapján megalkotni, és nem különféle újságok, könyvek, és TV-műsorok alapján. Mégegyszer hangsúlyozom önnek, hogy tolerálom a mások véleményét, köztük az Önét is. Ugyanakkor azt hiszem, ez a rovat nem arról szól, hogy melyik motor mennyire sportos, vagy sem, sokkal inkább a gépkocsik tulajdonosainak mindennapos problémáiról. Akinek elromlott a gépkocsija, és esetleg a sokadik szervizzel küszködik, annak mindegy, hogy sportos, vagy ,,lomha szutyok" becenévvel illetjük a motorját, csak megfelelő módon, megbízhatóan üzemeljen. Megkérném olvasóinkat, egy-két mondatban fejtsék ki véleményüket, szerintük melyik a fontosabb szempont? Amennyiben Ön a mi szempontjainkkal nem ért egyet, kérem, lapozzon tovább. A továbbiakban nem vitázni szeretnék, főleg nem ilyen meddő dolgokról, sokkal inkább segítséget szeretnék nyújtani azok számára, akiknek erre valóban szükségük van.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.