Lógó orrú Seat, Lancia ventillátor jeladó

2001.05.23. 09:08
Egy éve van nálam eddig különösebb baj nem volt vele, de már az első időszak óta úgy tűnik nekem, hogy az autó eleje nagyon alacsonyan van, még a hasonló korú társaihoz képest is. Szinte nincs olyan járdaszegély, amelyhez szemből a kerékkel hozzá lehetne állni. Ki van fáradva valamilyen rugó, vagy a teleszkóp? Hogyan lehet erről meggyőződni?
Tisztelt Doki!
Kissé offtopic kérdéssel zavarlak - ha zavarhatlak, de biztosan nem új probléma: melyiket válasszam? Előrebocsátva, hogy első autó lenne, kezdő sofőrnek, a következő "követelményeket" állitottam fel:
- dízel
- megbízható
- strapabíró ("ne" rozsdásodjon, és viszonylag sokat lesz rossz utakon használva stb.)
Azért fordulok hozzád, mert mindenki más típust ajánlott (szakemberek, haverok), és használt autók terén te vagy a király.
Tehát kb. 8-10 éves autót tudok vásárolni, azaz kb. 1M Ft áll rendelkezésemre. Jómagam nem vagyok halálosan szerelmes egyik márkába sem, így a következők álltak sorba:
- Renault Clio I
- Peugeot 106
- Ford Escort
- Peugeot 405
és tetszenek a japánok is - ezek közül leginkább (és talán az egész közül a legjobban) a Mazda 323F - ha ugyan akad ilyen diesel változatban.
Segítségedet előre is köszönöm!
Tisztelettel, Hargitai András
(2001. 04. 27.)

A kezdő vezető és a viszonylag sok rossz úton való használat szerintem a Ford mellett szól. Ha netán meg is reccsen egy másik kocsin, hát az alkatrész ellátása is jó.
Előre bocsátom azoknak akiket sért netán ez a döntés, nem vagyok Ford hívő, sőt még a kedvenceim közt sem szerepel a dízel változata! De pártatlanul és a tapasztalataim alapján el kell ismernem, olyan erős a futóműve a kategóriájában, hogy nem sok ellenfele létezik a többi német típuson kívül, aminek a mocija is bírja a strapát, igénytelen és nem túl korrodálós fajta.


Szia Doki!
Egy 87'-es évjáratú Seat Ibiza 1.2 GLX-em van.
Egy éve van nálam eddig különösebb baj nem volt vele, de már az első időszak óta úgy tűnik nekem, hogy az autó eleje nagyon alacsonyan van, még a hasonló korú társaihoz képest is.
Szinte nincs olyan járdaszegély, amelyhez szemből a kerékkel hozzá lehetne állni. Ki van fáradva valamilyen rugó, vagy a teleszkóp? Hogyan lehet erről meggyőződni? Ha cserére szorul kb. mekora összegre számíthatok? Esetleg ez az alacsony tartás a típus jellemzője?
Köszi, Béla
(2001. 04. 27.)

Jól mondod, a földön húzott orr a típus sajátja. Keress meg, meg lehet oldani egyszerűen, de mire leírom lemegy a nap. (A holnapi is!)


Kedves Doki!
Kis családommal úgy tűnik ráharapunk az Opel Astra Classic akciójára. Én a 75 lovas 1.6-os mocit néztem ki magamnak, mert a 16 szelepes árfekvése meghaladja anyagi lehetőségeinket. Viszont nem hagy nyugodni a kérdés, hogy miért árulnak még Opelék 8 szelepes motorral autót, nem számít-e elavultnak a technika?
Az Opel honlapjáról letöltöttem a különféle Astra változatok összehasonlító táblázatát és meglepetten azt találtam, hogy a 8 szelepes kevesebbet fogyaszt mind városban, mind azon kívül mint a 16 szelepes, igaz teljesítménye is szerényebb.
Tapasztalatod szerint vajon ez fedi az igazságot, és van-e valami, ami egy ilyen autó vásárlásánál megfontolandó (pl. típushibák)?
Köszi, Lóri
(2001. 04. 27.)

A 16V-s motorok általában sportos jellegűek és nagyobb teljesítményük folytán komolyabb is az étvágyuk. Bár ez csak a száraz statisztika, mert ugyanilyen lökettérfogatú és teljesítményű motor mint a 16V-s már többet fogyaszt és a nyomatékrugalmassága sem olyan jó. Ennyit az elvi vitákról.
Egyáltalán nem elavult a 8 szelepes technika, a miértekről pedig regényt lehet írni. Egy motornak érdekes, ám kevés ember előtt ismert adatai is vannak, amiben a 8 szelepes motor akár verheti a 16 szelepest is!
- Mekkora a forgatónyomaték maximuma, és azt milyen széles fordulatszám tartományban produkálja?
- A fajlagos fogyasztás, melyet a lóerők számához is lehet viszonyítani!

Nyilvánvaló, hogy egy adott gépkocsi használati céljának megfelelően nem azonos karakterű motorra van szükség. Pl: Maradjunk az Opelnél. Egy kisáruszállító, mely személyautóból lett kialakítva, igen furcsán hatna egy sport motorral, stb.
A megfelelő gondozás és az üzemszerű használat esetén nem sok gond van az Opel típusaival. A gondok ott szoktak általában kezdődni, hogy sokan azt hiszik, új autó, ezt már nem is kell szervizelni évekig. Vagy a szervizt végző szerelő nem tartja be a gyári előírásokat maradéktalanul. Erre valamennyi gyártmánynál van számos példa, nemcsak az Opelnél! Mind a vásárlók, mind a szolgáltatók oldalát tekintve. De szerintem ez a nem számottevő hányad egyik oldalon sem domináló tényező.


Helló Autódoktor!
Már korábban egyszer a "nyöszörgő Lancia" címmel válaszoltál. Le a kalappal előtted, az intrukciók alapján a hibáknak annyi. DE!

Újabb kérdeseim volnának.
1. A fogyasztás. Úgy 10 literre jön ki átlagosan normális stílusban vezetve. Gyakorlatilag 15-20 km-es utaknál soha nem megyek vele többet és a futása 50 százalékban 2 km-es stop&go-kból áll. Ja és alufelnik vannak a drágán elöl 175/65-14, hátul 185/60-14 gumikkal. Az olajban és a szűrőjében 5000, a légszűrőben 1000 km van. A gyertyák még jók és több infóm nincs róluk. A kérdésem az volna, hogy ez szerinted sok-e a fogyi (mikor megvettem az ilyen körülmények között max. 8,5 litert vártam tőle), a körülmények tudatában ez természetetes-e? Esetleg adalékkal, keskenyebb gumikkal csökkenthető?

2. Termosztát. Miután tavasszal kivettem a takarást a hűtő elöl, a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletét a mutató szerint (a függőleges állást). De ha alapjáraton járatom akkor viszont gyorsan fel és túl is melegszik a moci. (Ja, a hűtéssel kapcsolatban még esetleg azt is jó tudni, hogy a kicsike korábban gázos volt.)
Apropó túlmelegedés, az ilyen esetben be kellene kapcsolnia a ventillátornak, ám nem teszi (vízgomba K.O.?).
Ez-e itt a hiba, és otthon magam meg tudom-e csinálni? Már érdeklődtem az ára iránt, és az olyat, amire adnak garanciát azt 14-18,5 ezer között adják (ez eléggé horror), de azt mondták van 6500-ért is. Ha tényleg a gomba a hiba, akkor milyet válasszak???

3. A betegeskedő termosztát emelheti e a fogyasztást?
4. Az autó paraméterei: Lancia Delta 1500, 1981, 209 e km (elenyésző olajfogyasztás).
További sikeres és sok munkát!
Üdv, Jenő
(2001. 04. 28.)

A termosztát mindenképpen felelős a túlfogyasztásért, mégpedig majd a csere után meg is látod, nem kis mértékben!
Ventilátor jeladót mindenesetre ne az ékszerésznél keress, jobban jársz.
Vegyél egy utángyártottat, mondjuk a sok helyen kapható és megbízható BEHR, vagy INTERMOTOR típusút. A bekapcsolási értéke 87-92 Celsius közt legyen. Egy 28-as, vagy 29-es kulcs kell hozzá és te is ki tudod cserélni.

Vásárlás előtt azonban győződj meg, tényleg ez okozza-e a hibát. A jeladó két saruját zárd rövidre, gyújtás álláson. Ha ettől a ventilátor beindul, ez a gond. Ha nem, nézd meg a biztosítéktáblát és ha nem biztosítékgond, irány egy villamossági szerelő! Ha a hőpatront kicserélted, mert ez volt a hibás, szintén irány egy villamossági szerelő és reléztesd le a hűtőventillátort, így a jeladó csak egy kis áramerősséget vezérel és nem a ventillátormotor teljes áramfelvételét. Megnő az élettartama.


Hello Doki!
Anno régebben segitettél nekem a Kadett-omnál. (1.3LS 1989)
Most is lenne egy kis problémám.
Intenzivebb menetnél fékezéskor a kormány elkezd rángatni. Lassú sebességnél nem csinálja, és gyorsán sem mindig, de azért elég gyakran. Mi az ötleted, mit nézessek meg?
Gumisnál már voltam, futómüteszt is ok. Fékekben elöl most lett 2000 km-rel ezelött dugattyú és betétcsere.
Sőt, most volt műszakin, és ott is simán átment, bár lehet, hogy ezt nem is nézték. Egy szerelö a féktárcsák felszabályozását javasolta, mondván, hogy biztos nyolcas van az egyikben. Ha valóban ez a gond (mármint fék), akkor tudsz-e egy jó fékszervizt, ahol szakszerűen, de azért nem egy vagyonért bevállalják a dolgot.
Köszi, Béla
(2001. 04. 28.)

Hááááát. Ha csak a kormányt rángatja, a fékpedálon nem érzed, hogy remeg a talpad alatt, az nem valószínű, hogy féktárcsa szabályzási hiba. Egyik tárcsát szabályozni különben sem illik, a vele párban járót is szükséges!
Én inkább a közelmúltbeli vizsga ellenére is inkább futómű felfüggesztési gondra, (gömbfej, szilent, vagy kormánymű fogasléc perselyének kopottságára) gondolok.
Ha nem találsz olyan helyet, ahol ezt megbízhatóan tudják orvosolni, keress meg!


Heló Doki
Egy kis segítségre lenne szükségem.
A nővéremnek van egy Daihatsu Charade 1000-es benzines betontorpedója (1990-es).
A hibajelenség a következő: az autóban letekert ablaknál hatalmas benzinszag van. Egyébként is van, de akkor nem olyan intenzív. A karburátort már megvizslattam, de semmi rendellenességet nem láttam teljesen száraz még a túlfolyó csövecske is. A szerelő meg csak annyit mondott rá, hogy "miért, 1 benzines autónak mijen szaga legyen."
A gépsárkány egyébként jól megy a motor is szépen jár, de én már föladtam.
Előre is köszi, László
(2001. 05. 28.)

Nem lehet, hogy a kipufogó valahol lukas, kifúj és annak a szagát érzed? Vagy nem a gyári kipufogóvég van a kocsin és a háta mögött keletkező légörvény lehúzott ablaknál a csomagtér ajtó illesztésénél, valamint a hátsó illesztéseknél visszahozza a kipufogó gázokat?!
Esetleg okozhatja még a motor kartergáz csövének lukadása, repedése, kikötése is!
Ha nem jön be egyik sem, írj újra, vagy keress meg.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.