Torkos Astra, MAN, Brava 1.2 szoftver

2001.06.18. 08:22
Elsősorban egy alapos motorrevíziót javasolnék, méghozzá olyat, melynek során biztos, hogy minden szükséges alkatrész belekerül a motorba, nem csak a számla részévé válik! E revízió során a kocsi valamennyi alap beállítását ellenőrizni kell. (Vezérlés, előgyújtás, gyújtás szabályzó, üzemanyagnyomás, hőmérséklet szenzor ellenállási érték, stb.)
Üdv Maestro!
A kérdésem egy 1993-as 1.6-os Opel Astrával (GL) kapcsolatban lenne.
Nemrég vettük, rendesen vezetett szervizkönyvvel (az előző tulaj semmit nem értett az autóhoz, mindig szervizbe vitte), és a fogyasztásával lenne egy kis gond: városban 8,8 litert eszik.
Tekintve, hogy nem vagyok digitális vezető, és nagyon finoman küldöm a gépet, teljesen érthetetlen a dolog (pláne, hogy vezettem nemrég egy teljesen ugyanilyen autót, és az városban 7,2-t evett).
Szerinted mit lenne érdemes megnézni az autóban? A szervizkönyv tanúsága szerint minden rendben van az autóval, minden szükséges alkatrész, olaj stb. cseréje megvolt.
Érdemes nekem belefognom a dologba, vagy vigyem el a szervizbe?
Köszi előre is, Zoli
(2001. 05. 25.)

Nem tudom, hogy mennyit értesz az autóhoz, emiatt azt sem tudom megítélni, mi az amit otthon te is el tudsz végezni.
Elsősorban egy alapos motorrevíziót javasolnék, méghozzá olyat, melynek során biztos, hogy minden szükséges alkatrész belekerül a motorba, nem csak a számla részévé válik! E revízió során a kocsi valamennyi alap beállítását ellenőrizni kell. (Vezérlés, előgyújtás, gyújtás szabályzó, üzemanyagnyomás, hőmérséklet szenzor ellenállási érték, stb.)
Majd a motor üzeme közben ellenőrizni kell a kipufogó gáz káros összetevőit, (CO, HC) illetve az oxigén és lambda értéket. Ezt a mérést két helyen kell elvégezni, a katalizátor előtt és után, hogy pontos képet kapjunk a katalizátor és a lambda szonda állapotáról.
Nem árt egy TEC-műszeres ellenőrzés sem, a computer által érzékelt és tárolt elektromos hibák kiderítése érdekében. Ha mindezt végig és tényleg megcsinálják a kocsin, illetve amit kell megjavítják, akkor a fogyasztása is optimális lesz!
Sajnos nem elképzelhetetlen, hogy több kis hiba összeadódása miatt ilyen magas a fogyasztás. Persze ez csak akkor igaz, ha nem a Rákóczi úton délelőtt tíztől, délután ötig autózol fel és alá.


Szervusz Doktor Uram!
Fél évvel ezelőtt vásároltam egy 1.2 16V-s Fiat Brava-t. Kb. 3 hónap után jelentkezett először az alapjárat ingadozása, olyannyira, hogy szélsőséges esetben le is áll, például a piros lámpánál.
Elvittem a márkaszervizbe, ahol először betettek egy új alapjárati motort kipróbálásra, de ez nem segített. Azután megnézték az autó gyári számát egy katalógusban és megállapították, hogy a vezérlés szoftverét ki kell cserélni, mert ez típushiba az 1.2-eseknél. Ez meg is történt kb. két hónappal ezelőtt, és az eltelt idő alatt tényleg nem jelentkezett a probléma.
Egészen a tegnapi napig. Azt hittem agyvérzést kapok. A motor alapjárata megint le-leesett, sőt egyszer le is állt. Nos, kedves Doktor, erre mit mondanál?
Válaszodat várja: Petya
(2001. 05. 25.)

Hát. Először is nem ide való dolgokat a szentek rendszeres nemi életével kapcsolatban.
Aztán megpróbálnám széthúzni a lambda szonda érintkezőjét. Ez a típus előszeretettel pusztítja a szondákat.
Ha nem segít, visszalátogatnék abba a szervizbe és megkérném tisztázzák mi miatt ment megint ki az a szoftver. Ennek oka lehet a generátor túltöltése, elöregedett akkumulátor, vagy motortéri testhiba is. (akku kábelek, motortest, stb.)
Ha nem boldogulsz, keress meg újra!


Üdv kedves Autódoktor!
Köszönöm a reagálást előző levelemre (köhögő diesel Renault 9 GTD), és íme az általad kért infók:
- Előtöltési szöget beállították-e műszerrel?
Szerintem nem, bár nem voltam ott az adagolócserénél, de ezt nem tudom elképzelni arról a szerelőről.
- Induláskor milyet füstöl?
Szürkésfehéret, méghozzá elég sokat.
- Hideg induláskor milyen a hangja?
Akadozik, ha nem nyomom a gázt, kihagyogat, majd teljesen leáll. Ha nyomom, akkor is előfordul, hogy akadozik, aztán felpörög, és onnantól megy.
- Az izzítás lámpája szokásos időben alszik-e el?
Nem vettem észre, hogy hamarabb aludna el.
- Ha beindul, emeli-e az alapjáratot bemelegedésig?
Nem, beindulás után már állandó az alapjárat.
Segítségedet előre is köszönöm és további jó munkát!
Wagner Gábor
(2001. 05. 25.)

Ellenőrizni kell az előtöltési szöget és vele párhuzamosan a porlasztócsúcsok típusát, szórásképét, nyitó nyomását.
Vagy az előtöltés kicsi, vagy a porlasztó csúcsok nincsenek rendben. A motor vezérlését, (vezérmű tengely, főtengely és adagoló együttállását is) újra kell ellenőrizni! Máshol nem lehet hiba, ha nem levegősödik a gázolaj rendszer valamelyik megbontott csatlakozónál és az adagoló tényleg olyan állapotú, hogy motorra lehet szerelni!


Kedves Autódoktor!
A Ford Focus 1,8 TDi-m két éves és 65 ezer km-t futott. Előbb az egyik oldali (15 ezer km) majd a másik oldali (50 ezer km) segédkiegyenlítőt kellett kicserélni a márkaszerviz szerint. Mindkét esetben azért vittem be, mert erősen kopogott az első futómű. Az érdekes az, hogy a számlán az szerepel, hogy módosított alkatrészt szereltek be.
Tehát a gyár is valahonnan észlelte, hogy ez az alkatrész nem eléggé bírja a strapát, ezért módosította, és a szakszervizek ezt szerelik be.
Ami nekem nem szimpatikus, hogy ezt inkább olyan módon kellett volna a Fordnak megoldania, hogy visszahívja a teljes kibocsátott mennyiséget, és mindegyiken díjmentesen kicseréli.

Kérdésem, hogy mindez szerinted azért fordulhat-e elő, mert a dízelmotor nehezebb a benzinesnél és a magyar utakon hamarabb elkopik ez a segédkiegyenlítő a futóműben?

Szerinted jogilag érdemes-e a fogyasztóvédelemhez fordulni a fent leírt ügyben, mivel végső soron a Ford visszahívás helyett fű alatt a tulaj kontójára cseréli ki a valószínűleg rosszul méretezett alkatrészt?
Üdvözlettel, László
(2001. 05. 25.)

Köszönöm, hogy újból elküldted a kérdésedet, sokkal többet nem tudok mondani, mint az első alkalommal.
Nem tudom, érdemes-e precedens nélkül néhány tízezer forintért évekig pereskedni bizonytalan kimenetellel. Nem kevés további pénzt beleölni a jogi képviseletbe, hogy aztán siker esetén a napóleoni mondást átérezhesd: "Még egy ilyen győzelem és nem marad több katonám."
Szóval nem véletlen, hogy a korrektségre igen kényes német és svájci piacon ott tart a Ford, ahol. Eladásokat tekintve! A Sierra kint azért bukott meg, illetve nem lett sikeres, mert az új karosszériába a Taunus motorját, erőátvitelét és futóműveit építették be. A Scorpióba pedig a Granadáét.
A Fogyasztóvédelmi Felügyeletnek annyi hatásköre maradt az életveszélyes turmixgépek betiltásán kívül, mint a gyámhatóságnak. Írogat és igyekszik fontosnak látszani. Én nem fognék bele ilyen kilátástalan dologba, de levonnám a szükséges konzekvenciát. A márka kereskedőiről és szervizeiről.


Kedves Autódoki!
Van egy 1.8-as, diesel Peugeot-om. Pár hónappal ezelőtt a következő érdekes kopogó hangra lettem figyelmes. Ha 1-2 napig áll a kocsi, akkor induláskor, amikor kitolatok a garázsból a bal eleje felől olyan kopogó hangot hallok, mintha gyorsan egymás után, buckákon mennék át. Egy két tolatási manőver után megszűnik a hang, és csak akkor jön elő, amikor ismét leállítom a kocsit hosszabb időre. Olyankor is előjön ez a kopogó hang,
amikor üresbe teszem a váltót, és egyszerűen kitolom a kocsit.

Egy éven belül az egyik oldalán lengőkar a másikon pedig szilentblokk (remélem jól írtam) csere volt, valamint mindkét oldalon teljesen új féktárcsák és fékpofák vannak.
Nagyon megköszönném, ha tudnál segíteni, mivel ez a kopogás elég idegesítő.
Segítségedet előre is köszönöm.
Üdv, Derka István
(2001. 05. 25.)

Meg kellene nézni azt a bal oldali féltengelyt, nem szakadt-e a porvédő harangja, mert akkor a zsírt a forgás következtében fellépő centrifugális erő kipréseli a csuklóból és nem tudja magát a féltengely központozni, illetve a csukló is tönkremehet hamar. De az sincs kizárva, hogy elkopott a csukló, és ezek a kezdeti jelek.


Kedves Doki!
Nem túl rég óta van nekem egy Opel Astra 1.6i (16NZ, 1992) autóm, melynek a váltója a következő tüneteket produkálja:
Hidegen semmi probléma, azonban ahogy melegszik a motor (ezzel együtt a váltó) egyre nehezebb 1-es és 2-es sebességbe berakni. Ez persze főleg dugóban szokott előfordulni, mikor togyog az ember: 1-es, üres, 1-es üres. Egyszer aztán tövig nyomott kuplunggal se veszi be se az egyest se a kettest, 3-asba már be lehet rakni.
Pár méter haladás után rendbe jön, aztán megint meghal.
A szerelőnek említettem, meg kérdeztem, hogy nem kellene esetleg olajat cserélni benne. Azt mondta, hogy ebben nem is lehet váltó olajat cserélni, és ha szétszedi a váltót akkor tudja megmondani mi a baja.
Ha van ötleted, esetleg egy jó Opel szerviz akkor azt szívesen venném, mert házilag nem állok neki, de picit kontrollálni szeretném, mielőtt szétkapják a kocsit.
Előre is köszi, Robi
(2001. 05. 26.)

Először is tudni kellene, hány km üzem bántja a kocsi lelkét? Ellenőrizni a kuplung működését, beállítását és ezzel párhuzamosan kicserélni a váltóban az olajat, illetve ellenőrizni a szintet és hogy nem szivárog-e valahol az olaj? (ház tömítése, féltengely kihajtás, nyeles tengely szimmering, stb.)
Ja! Lehet olajat cserélni a váltóban, keress meg, be is bizonyítom!


Szia!
Először is szeretném megköszönni az előző válaszaidat
A problémám a következő:
Az 1,6 TdI '92 VW Passat nyáron /tavasszal/ kora ősszel, ha meleg van, csak ~15-20 sec után indul be. Akkor is olyan, mintha egy kis ideig ki-ki hagyna. Ha az ember gázt ad közben, talán mintha segítene (de főleg az indítózás idején múlik).
Nem azért idegesít, mert nincs ennyi időm, hanem félek, hogy 1x sikerül kifingatni az önindítót.
A kocsin semmi témába vágó dolog nem volt cserélve (Régen gyertyák, de ez nem hiszem, hogy lehetne az ok, ugyanis télen első pöccre indul.) Csak az alapjáratot emelték meg egy szervizben. Miután beindul, szürkés fehér füstöt ereget (szép nagy felhőt, néha egy IFA is elszégyellhetné magát mögötte).

És még lenne egy kérdésem: egy ismerős gumis, amikor fel akartuk rakatni a nyári gumit, azt mondta, üt a felni (és mutogatta is). Erre irány egy futóműveshez, aki azt mondja, a felninek semmi baja, de a toronycsapágyakat kicseréli. Kérdésem: lehet-e olyan kicsi a felni ütése (amit forgatás közben látni), hogy az meg nem károsítja a futóművet?
Válaszodat előre is köszönöm, Péter

PS: Gyanúm szerint a full szintetikus olaj miatt mondja be az unalmast. Mivel a kocsi '92-es, az órában 138 ezer km van, ami véleményem szerint egy lefarigcsált érték lehet. Valójában olyan ~155 ezer km lehet benne. Az olaj Genium 5w-40-es. Ha valóban ez a probléma, akkor az lenne a kérdésem, hogy milyen olajra lenne érdemes lecserélni?
Azzal hogy ilyen olajat használtam ~12 ezer kilométeren, károsított valamit a kocsin?
(2001. 05. 26.)

Hát, ha nem csalódom, ez az olaj típus a sokszor emlegetett multi bevásárló központok szuper olcsó kínálatából van. A turbófeltöltős motorokkal még a legtutibb olajokkal sem szabad 10 ezer km-nél többet menni. Ajánlott inkább 7500 km után lecserélni, a szűrővel együtt!
Az 1,9 TDI motor ebben a korban már inkább 10W-30, vagy 10W-40-es olajat igényel. Kimondottan szereti a Castrol, az OMV, vagy Total olajokat, esetleg lehet bele tenni egy STP, vagy Wynn's adalékot is. De az említett hibát biztosan nem ez okozza, hanem mint már korábban is írtam, vagy az izzítás, (beleértve az izzítás hőmérséklet érzékelőjét is!) vagy az adagoló.
Ha a motor nagyon szét lett kergetve előző életében az sem kizárt, hogy a kompresszió vesztesége akkora, hogy meleg motornál már az izzítás hiánya, vagy meleg idő esetén a rövidebb izzítási idő nehezíti a motor életre kelését.
Megérett a kocsid egy alapos kivizsgálásra. Veszteségmérés, adagoló vizsgálat, porlasztók és izzító rendszer ellenőrzés. Csak ezek eredményének ismeretében lehet eldönteni biztosan a nehéz indítás és a füstölés okát!
Ehhez azonban nem ártana egy olyan szerelő sem, aki tisztában van a dízelmotor működésével és ismeri is az adott típust megfelelő mértékig! Ja, és meg is akarja találni a hibát!


Tisztelt Doki!
Eddig úgy láttam, hogy csak személyautók problémáival kerestek fel, de nekem egy teherautóval lenne problémám, remélem tudsz segíteni.
Az autó 1980-as MAN 8.136 5700 cm3 6 hengeres szívódízel motorral.
A problémám a következő:
Az autó hidegen szépen könnyen indul, viszont melegen nem akar indulni. Nagyon melegszik hűtővíz, még a termosztát kiszerelése után is. Először motorhibára gyanakodtunk, de a motort kicseréltük, és ugyan úgy csinálja, majd a porlasztócsúcsokat cseréltük ki, de ez se segített a dolgon.
Kérdéseim körülbelül ebben a sorrendben:
- miért nem indul melegen az autó
- miért melegszik a hűtővíz
Válaszodat előre is köszönöm: Attila
(2001. 05. 26.)

Először is a vízhűtőt kellene kiszerelni és elvinni egy olyan javító műhelybe, ahol szétszerelve ki tudják tisztítani a benne rejlő vízkövet. Meg fogsz lepődni, hazafelé mennyivel könnyebb lesz vinni. Sajnos ez a típus hengerfej hiba esetén előszeretettel "tolja" az olajat a hűtővízbe és aztán le is rakódik a vízkővel együtt a hűtőben. Sajnos a hűtője elég vékony keresztmetszetű kapillárisokból áll ezért megfelelően kényes és könnyen el is dugul.
Ezzel párhuzamosan a vízpumpát is ki kell venni, mert ez a típus vas lapátokkal keveri a hűtő folyadékot és előfordul, hogy egyszerűen lekorrodálnak a keverőlapátok az agyrészről, és nem marad annyi, hogy hajtsa a vizet. Ha a motor cseréjekor a másik motoron rajta volt a pumpa, ez a lehetőség ki is eshet.
Ha ezek után is melegszik a kocsi, írd meg mennyire komplett motort építettetek be, volt-e hengerfej átépítés, stb.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértonknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelo, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.