Daráló Corolla, ismét kopogó Ascona

2001.08.09. 06:28
A futóművével van problémám, ugyanis enyhén morgó hangot hallat. Ez a hang 120-tól felfelé átmegy egy enyhébb darálásba és autópályán enyhe kanyarnál ez a zaj felerősödik, egyenesben mérséklődik.
T. Autódoktor!
Jelenleg egy Peugeot 306 XT 2.0 HDi típ. autóm van (2000. évi, 28 ezer km-el) és érdekelne, hogyan lehet takarékosan vezetni? Konkrétabban: mi a jobb - ha alacsony fordulaton forog a motor, vagy ha magasabban (eddigi filozofálgatásom eredménye: alacsony (1200-1700) fordulat, ha nincs igény gyorsulásra és nem rázkódik/rángat; illetve visszakapcsolás és magasabb (2000-2500) fordulat, ha menni akarok).
Ez előtt egy Peugeot 405 GLD 1.9 (1990. évi, 270 ezer km-el) szívódízelem volt, és azzal (szép, nagymamás stílusban) 4,5 liter jött ki átlagban (jelenleg 5,5 liter az átlag - és persze a teljesítmény is jóval nagyobb.), és ez most turbós dízel.
Lehet hogy ez a mostani is jó fogyasztásnak számít, de 1. lehet-e kisebb fogyasztás elérni a fordulatszám helyesebb megválasztásával, 2. nem kímélné-e a motort jobban, ha esetleg magasabb (1500-2000) fordulatszámot tartanék?
Válaszát a téma nehézségét (megfogalmazhatatlanságát) tekintve előre is köszönöm, Tamás
(2001. 06. 26.)

Ez egy tök jó fogyasztás a turbós dízeltől, még akkor is, ha az a takarékos HDI modell. De a túl alacsony fordulattal nem nehéz hamar kinyírni ezt a motort! További vezetéstechnikai értekezés céljára ajánlom a márka honlapját! Bocs, de itt javítunk, és nem vezetni tanítunk.
Egyébként a márkaképviseleteken is tudnak tanácsot adni. A vezetéstechnikai kérdésekben és a fogyasztás eldöntésében is segít a gépkocsi kezelési könyve, amiben megtalálható a gyári fogyasztási norma is a típusnak és a menettempónak megfelelően!


Szia Doki!
Problémám a következő lenne, van egy '94-es Swiftem, 1.3 GL. Az utóbbi időben valahogy nem megy a járgány, szegényem nyomatékhiányban szenved. Kicseréltük már benne az olajat (Aral-ra), gyertyákat (NGK), sőt sportlégszűrőt is tettünk bele hátha dob rajta valamit, de sajnos nem megy. Kettes fokozatban kb. olyan 60-ig kell húzatni, hogy hármasba is legyen erő benne, meg elég furcsa hangja is van. (Haverom azt mondta, lehet a szelepeket kellene beállítani.) Kérdésem, hogy mit lenne még érdemes átnézni rajta?
Köszönettel: Fekete István
(2001. 06. 26.)

Nem a haverra kell hallgatni, kivétel, ha szerelő. De ez a srác nem az, mert a sport légszűrő árából talán meg is lehetett volna javítani azt a kocsit! Hogy mi az a hang, amit hallasz, én innen nehezen döntöm el. Hogy mikor is volt utoljára egy komoly motor revízió, (beleértve a szelepek beállítását is!) azt sem írtad meg. Szóval ezek alapján nem árt egy ilyet elvégezni. De ne te meg a haverod, mert rá fogtok cseszni!
Aztán nem ártana ellenőrizni az injektor és a lambda szonda működését is!
Ha mindez nem hozza meg a várt eredményt, még mindig van mit tenni. Ugyanis, ha a katalizátor kezd eldugulni, az általad leírt jelenség az első észrevehető tünet!


Szia!
Az autó 85-ös 1,2 GLS Opel "E" Kadett. A váltókar nagyon lötyög, még sebességbe téve is. Mit lehet vele csinálni, mit és hol kell kicserél(tet)ni?
Előre is köszi, Fellegvári Dusán
(2001. 06. 26.)

Vagy a váltókar kulisszája kopott ki, vagy a váltó rudazatban lévő gumibetétes csuklórészből ette ki az idő vas foga a gumit, esetleg ennek a gyári szegecselése kopott el és emiatt lóg a váltó karja.
A hibát beazonosítani nem nehéz, de a javítás sem költséges mutatvány, feltéve persze, hogy javítják és nem akarnak mindjárt egy egész váltórudazatot a nyakadba melegíteni!


Tisztelt Autódoki!
Van egy 1994-es Toyota Corollám (1.6 Si, 4A-FE motorral) aminek korábban voltak balesetei (jobb és bal eleje volt már javítva).
A futóművével van problémám, ugyanis enyhén morgó hangot hallat. Ez a hang 120-tól felfelé átmegy egy enyhébb darálásba és autópályán enyhe kanyarnál ez a zaj felerősödik, egyenesben mérséklődik. Az autóban most van 152 ezer km.
A kerékagycsapágy nemrég lett mind a két oldalon cserélve. Ez a zaj inkább a bal oldalra jellemző, de a jobb oldal felől is jön. Ha a kormánnyal egy kicsit játszok (jobbra-balra) akkor lehet ezt jól érzékelni. Normál használatnál (városban) kanyarban semmi kopogás nem jön a futómű felől.
Kérdésem: lehet-e a féltengelynek baja, vagy jöhet-e ez a zaj a váltóból is? A futómű most lett nem rég beállítva, és a beállított értékek a gyárinak megfelelnek.

Ui.: Ha a féltengely lehet a gond, akkor magánban (ha az Indexen te nem reklámozhatsz) nem tudnál elküldeni egy-pár féltengely felújító műhelynek a címét Budapesten, ahol fel újítják és vissza is szerelik utána, és mindezt egy szombat délelőtt leforgása alatt, mert én csak akkor érnek erre rá, mert a hétköznap sajnos nem jó.
Köszönettel, Czuczor András
(2001. 06. 26.)

Hát. A nagyobb tempónál morgás elképzelhető hogy mégis a kerék csapágyak felől jön. Hiába nemrég lett cserélve, ha nem lett megfelelően bezsírozva. Ugyanis tapasztalataim szerint még a világhírű svéd hárombetűs cég is sajnálja termékeit telikenni gyárilag zsírral! Az olcsóbb olasz, vagy egyéb csapágyak pedig még annyit sem kapnak a gyártótól. A féltengely hangja teljesen alátekert kormánnyal húzatáskor jelentkezik és ütemes kattogás, ropogás.
Abban biztos vagyok, hogy egy szombat délelőtt leforgása alatt féltengelyt senki sem fog tisztességesen felújítani, mert a ki- és beszereléssel együtt ez csak akkor lehetséges, ha már hajnalban kezdi. Olyan 3 óra felé.
Szerintem a futóművedet is valahogy ilyen kapkodva javíthatták. Ezért olyan, amilyen. Szóval, nem tudom, hogy te mit dolgozol, de azt azért tudomásul kéne venni, hogy nem két perc egy kocsit megjavítani szakszerűen és tisztességesen. Ha van rá elég idő, akkor sem mindig egyszerű feladat!
Az sem elképzelhetetlen, hogy mire kiderül, hogy mi is a kocsi hibája tulajdonképpen, egy egész délelőttöt bontani kell, és apróra kell szedni a futóművet.
Szóval, amit kérsz azon nem ártana elgondolkodni egy kicsit!


Kedves Attila!
Egy 1985-ös Audi 100 2.0i (5 hengeres) automata váltós, ~160 ezer km-t futott paci ügyében fordulok hozzád. Korábban egy 105s Skodám volt, kicsit furcsa most ez a jármű, finoman szólva hülye vagyok hozzá, pláne leírás, vagy kézikönyv sincs róla. Két problémám van vele:
1. Az automata időnként nem tartja meg "D" fokozatban az autót emelkedőn, visszagurul. Csak olajcsere? Állítólag ahhoz valami spéci berendezés kell, de lehet, hogy informátorom százalékot kap a szerviztől.
2. A műszerfalon folyamatosan villog a fékbetét hibajelző lámpája, pedig a fékbetét új, és meg is áll a verda, ahogy kell.
Bocs, hogy tudatlanságommal fárasztalak, de amíg nem találok egy rendes leírást, nincs más választásom.
Köszönettel:
Csaba Győrből
(2001. 06. 27.)

Az automata váltónak D fokozatban nem is kell megtartania a kocsit. Ez menetfokozat. Ha megállsz vele, álló helyzetben, de még járó motornál kapcsolj P fokozatba! (Csakis álló kocsinál!) Ez a parkoló fokozat, nem fog elgurulni. Ha itt is meggurul, az már nem jó jel!
Nem kell spéci cucc az automata váltó olajcseréjéhez, csak egy kis szakértelem. De értelme csak úgy van, ha a váltó olajszűrőjét is cserélik. Ehhez le kell venni az alján található olaj teknőt.
A váltó olajszintjét mindig járó motorral és menetfokozatba kapcsolva kell ellenőrizni. Ehhez viszont két ember kell!


Kedves Autódoki!
Eladásra kínáltak egy 99. márciusi üzembehelyezésű Skoda Octavia 1.6i, 100 LE-vel megáldott, 47 ezer km-t futott, metálfényezésű, független riasztós és indításgátlós, magyarországi szervizkönyves gépjárművet 2,5 M Ft-os vételárért.
Kedves Doki! Érdekelne a véleményed, úgy általában a Skoda Octaviákról (az újságokban szinte csak jót lehet olvasni erről a típusról), van-e olyan típushibája ami jellemzően előfordul, és az eladásra ajánlott kocsinál (az autó két éves kora után) mire kell figyelni.
Köszönettel, István
(2001. 06. 27.)

Tényleg jó kocsik az Octaviák, jót tett a cseheknek a német házasság. Ráadásul a németek nem adják ki a kezükből a minőségi ellenőrzést, így nem esett a kocsik minősége sem. Hogy mire kell figyelni? Rendszeres szervizelésre és hogy ne törd össze! Ja és hogy ne tudják ellopni! (A lop-TOP listás helye is tükrözi ennek a kocsinak a sikerültségét.)


Tisztelt Autódoktor!
Bocs, hogy megint a többször megénekelt 18 éves Ascona 1.6 SR-emmel nyavajgok, de nyugtalanít az olajnyomás. Pontosabban annak hiánya.
Ha az autó sokat áll, indítás után több másodperc (5-20!) is eltelik, mire az olajnyomás ellenőrző lámpa kialszik. Ha néhány óra állás után indítok, rendesen elalszik ahogy kell.
A belevaló, 15W40-es SF-es olajat használom. Egyszer az egyik szerelő a max. jelzés fölé töltötte vagy 2 centivel, ettől a jelenség észrevehetően javult. Amíg a motor egészségesen ki nem nyomta a fölösleges olajat az elosztófedél, és az AC pumpa környékén. Ez a túltöltés tudtommal nem tesz jót a tömítéseknek, ugye?

Kipróbáltam azt a mézga állagú olajadalékot is, amit nagyon kopott motorokhoz ajánlanak (a neve most nem jut eszembe), hát nem bír még 300 km-ert sem (max 3000-ig pörgetve).
Szerénységem arra következtetésre jutott (bár lehet hogy totális marhaság), hogy a teknőbe nyúló, szívó olajcső valahol lyukas lehet. Ez megmagyarázná a jelenséget.
Az autónak egyébként borzasztóan hangos, kopogós, dízeles hangja van. Menni megy, csak az a hang, csak azt tudnám feledni. Szerintem a többi Ascona mind csendesebb. Gondolkodom utólagos hangszigetelésen, de érdemes vajon, vagyis inkább lehetséges póthangszigetelést kapni/csinálni?
Válaszodat előre is köszönöm.
Tisztelettel: Mihályi István
(2001. 06. 27.)

Nem hangszigetelni kell azt a kocsit, hanem megjavítani. Ki kell mérni, mennyi is az olajnyomás és szét kell bontani a motort egy kicsit komolyabban. A búvárcső kilukadása nem életképes ötlet, mert csak elvi síkon létezik ilyen. A szivattyú kopása már inkább kézenfekvő megoldás, ki kell szerelni és ellenőrizni. Ha kopott, ki kell cserélni. A főtengely csapágyak megbontása nélkül nem szabad a motort összerakni, mert a kopott szivattyú miatt azok is elkophattak az olajozási elégtelenségtől!
Mikor alul minden ok, lehet visszatenni az olajteknőt! De indítás előtt még le kell bontani a szelepfedelet és a vezérmű tengely házát is. Ellenőrizni kell a himbák és a tengely kopottságát. Sajnos az a tapasztalat, hogy szivattyú hiba esetén szinte minden esetben a vezérmű tengely és a himbák is komolyan károsodnak. Itt is az olajozási elégtelenség a kiváltó ok. Ha a tengely és a himbák is épek maradtak, a hidraulikus szeleptőkéket mindenképpen ki kell kapkodni, szétszedni és elmosni mindegyiket!
Ha mindezt elkövetik azon a motoron, szép, csendes járású és erős lesz. Ha nem, hamarosan teljesen szét fog esni!
És erre nem a hangszigetelés a megoldás, sajnos. Aminek hangja van, már jelzi, hogy javítani kell!


Hello Doki!
Az első beteg (valaki megbízásából érdeklődöm) egy 1990-es Lada Samara kb. 100 ezer km-el. A tünet a következő: a motor felnyomja az olajat a légszűrőházba, nem tudni miért. Eddig 2 független szerelő azt mondta látatlanba, hogy az autót generálozni kell, csak az segít. Az autó amúgy nem füstöl cseppet sem, nem fogyaszt sokat, és jól megy.

A másik autó (ez a saját) egy Opel Kadett E, 1985-ös GSi. Nemrég volt vele egy kis kocc. Eltalálták az autó jobb hátulját pont az alufelninél - ezt bevizsgáltattam, semmi baja - így hátsó hidat kellett cserélnem. Az ütközés után a járdán kötöttem ki, az első gumi szétszakadt, de amúgy semmi gáz.
Elvittem egy futóműveshez, aki annyit állapított meg, hogy elől nincs "utánfutás", amit ezen a típuson állítani sem lehet. A 'mi a teendő' kérdésre azt ajánlotta, hogy a lengőkar hátsó szilenteknél valamilyen módon "toljam egymástól szét a két lengőkart", így a kerék előrébb kerül! Hát szerintem ez elég McGyveres, de biztos olcsó. Amúgy az autónak tényleg nem olyan tuti az egyenesfutása, meg a kormány sem pörög vissza olyan "intenzíven" mint régen. Szóval röviden ennyi.
A válaszokat köszönöm, K.Z.
(2001. 06. 27.)

A Samaráknál 100 ezer km lefutása után általános tünet a légszűrőbe kerülő motorolaj problémája. Persze, hogy ez milyen mértékű, innen nem tudom felmérni. De! Ha nem fogy a motorolaj szintje, nem hiszem, hogy komoly mértékű lehet. Nem ártana tudni, milyen olajat használnak abban a kocsiban? Javaslom, hogy jobb minőségű, 15W-40-es legyen. (Ne szuper olcsó bevásárló központi nevesincs márka!) És lehet tenni bele egy motor olaj adalékot is, ami ha lehet, Wynn?s Super Charge, vagy STP legyen. És nem árt időnként levenni a légszűrő ház fedelét, és egy ronggyal kitakarítani azt a kevés olajat onnan!
Az Opel gondja szerintem csak annyi, hogy ki kell mérni, mi is okozza azt, hogy nem megfelelő az utánfutás. Szerintem a legvalószínűbb az, hogy a lengőkar deformálódott és ki kell cserélni. Emiatt a kerék kicsit hátrébb is fut, mint a másik oldali párja. De ez így csak valószínű! Csere előtt mindenképpen ki kell mérni!
Ha tényleg megoldhatatlannak tűnik a dolog, keress meg! Bár nem tudom egy futómű beállító miért nem tudja megkeresni, mi miatt nem állítható be rendesen az a futómű. Lassan ezért is a henteshez kell menni?


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.