Transporter történelem, Kadett fék

2001.08.13. 09:41
A fék a kocsi mozgási energiáját alakítja át hőenergiává! Az Opel Kadett, Corsa, Ascona és Omega hasonló évjáratú modelljeinél amúgy sem szerencsés konstrukciójú az első fék szerkezete. Könnyen berohadnak a tuskók csúszkái és ez önmagában is túlmelegedést okozhat.
Szia Doktor !
Egy 1987-es Skoda 120L-es gépem van, és kb 3 napja elkezdett furcsán viselkedni. Először tolatásnál lefulladt vagy ötször egymás után, majd másnap reggel az alapjárat nem ment (szintén lefulladt) csak szivatóval tudtam megtartani, hogy ne álljon le.
Menet közben is mikor fékezek, vagy visszaváltok, leáll a gép, és csak felhúzott szivatóval tudom újraindítani. Folyamatos üzem közben megy de lassításnál annyi.
Viszont ha nagyobb fokozatra váltok és nem nyomom a gázt elkezd rángatni a kocsi. Először az alapjárat beállításra gyanakodtam, a karbin lévő alapjárat csavaron állítottam is, de nem segített. A kocsi három hete vizsgázott, és nem vagyok teljesen boldog hogy vihetem vissza a szervizbe. De mi lehet a gond?
Előre is köszi, Szabolcs
(2001. 06. 27.)

Nem a vizsgával kapcsolatos a probléma. A porlasztó jobb oldalán található az alapjárati mágnes szelep. Egy csúszó sarus vezeték megy rá, amin járó motornál +12 volt feszültségnek kell lennie. Ha a vezeték esett le, tedd vissza. Ha az áram fogyott el, keresd meg a biztosíték táblában a rossz biztit! Ha ez sem, vedd le a légszűrő házat, csavard ki a fúvókát, add rá a gyújtást és ellenőrizd, hogy a mágnes működik-e? Ehhez a mágnest testre kell érinteni. Ha a mágnes feszült meg, cseréld! A mágnes helyét pumpával fújd át, így az alapjárati fúvókát ki tudod tisztítani! Más hiba nem lehet.


Tisztelt Doktor Úr!
A minap olvastam nálatok a VW Polo autó bejáratásáról, de nem igazán tudom, hogy mi lehet a műszaki oka az első 1500 km-en való kímélésnek, a maximum 3000 1/perc-es fordulat ajánlásának.
Feltételezem hogy minden autó típusnál így van. Így van?
Őszinte tisztelettel, Bárdos
(2001. 06. 28.)

Így van mindegyiknél. Miért? Nos, ez már némi fémipari és forgácsolás-technikai ismeretet is igényel. Tehát nem fejteném ki bővebben hely- és időszűke miatt. A soroksári zónaidő éppen 00.37, és itt nem is az ilyen irányú képzés a cél. Köszi!


Helló Doki!
Van egy 1989-es évjáratú Opel Kadett E 1.4 LS típusú autónk. Kb. fél évvel ezelőtt kezdődtek a problémák a fékekkel.
Fékezés közben ugyanis a kormány nagyon erősen berezonál. Az Opel márkaszervizbe vittük a kocsit, ahol leszedték a kerekeket, és azt mondták, hogy az egyik fék munkahenger nagyon nehezen járt, és azt kellett megtisztítani.
Ezen kívül a fékbetéteket is újakra cserélték. A fékek ezután valóban jobbak lettek, de nagyobb sebességnél (100 felett) a jelenség még mindig fennáll. Állítólag már csak a tárcsák cseréje lenne a megoldás (?), ez azonban nem két fillérbe kerül. Arról nem is beszélve, hogy szerintem nem lenne szabad "megtökösödnie" egy tárcsának kb. 75 ezer km után, különösen, ha valaki eléggé kíméletesen használja az autóját. Remélem, te már találkoztál a problémával, és tudsz esetleg javasolni egy olcsóbb megoldást.
Válaszodat előre is köszönöm,
Hatwágner Ferenc Miklós
(2001. 06. 28.)

Helló, felhívnám a figyelmedet, hogy nem Rolls Royce-ot vettél! Van fogalmad, hogy 75 ezer km alatt a féktárcsákat mekkora hőterhelés éri még kímélős üzemben is? (Ha ugyan tényleg ennyi van ebben a 12 éves kocsiban.) A fék a kocsi mozgási energiáját alakítja át hőenergiává! Az Opel Kadett, Corsa, Ascona és Omega hasonló évjáratú modelljeinél amúgy sem szerencsés konstrukciójú az első fék szerkezete. Könnyen berohadnak a tuskók csúszkái és ez önmagában is túlmelegedést okozhat. Szóval! Nem biztos, hogy cserélni kell a tárcsákat, ha még kiadják a megfelelő méretet, fel is lehet szabályozni azokat! Ezt a szerviz is tudja. Ezzel párhuzamosan ki kell bontani a munkahengerek és nyergek csúszkáit és ki kell tisztítani, meg kell kenni!
Egyébként nincs horror ára a tárcsáknak, csak a szervizekben. Jó minőségű utángyártott tárcsákat lehet kapni (Brembo, Bradi, stb) már 4000 Ft/db áron. Nem beszélve arról a tényről, hogy ez a kocsi permanens biztonsági berendezése, aminek tökéletesnek kell lennie, mert 100-nál nagyot lehet koppanni valamin, és nem mindegy, hogy 10-12 méterrel idébb, vagy odébb áll meg a kocsi mikor tényleg kell!


Kedves AutóDoki!
Egy 1996-os Renault Megane 1.6 autóval gy?lt meg a bajom. Az a gond, hogy amikor teljesen hideg a motor, olyankor gyakran indítás után rögtön lefullad, nincs alapjárat. 5 percig kis gázt adva vigyázok rá, utána majdnem jó lesz, de azért időnként még le-lefullad. Ilyenkor az alapjárat is ingadozik. A szervizben ez utóbbit már többször beállították, kitisztították, egyéb gondot nem tapasztaltak.
Nagyon köszönöm a segítséget, sanyi
(2001. 007. 03.)

Ha igazuk van a szervizben, akkor miért is csinálja? A hidegindító rendszerrel van baj. Meg a szerviz hozzáállásával. Szerintem vidd el a kocsit másik szervizbe és hagyd is ott, hogy hideg állapotban lehessen javítani. Ez egy olyan hiba, amihez a te türelmed is szükséges, hogy megszűnjön, nem csak a szerelő szakértelme!


Kedves Doki,
Honda CRX 1.6DX 1990 tulajdonos vagyok. Kerékcsapágy cserén esett át az autóm, de továbbra is furcsa rezonáló hangot hallok nagy sebességnél (kb 140). Gondolom futóműbeállítást igényel. Sajnos a féket sem sikerült tökéletesre beállítania a szerelőnek, mert 60 felett ráz az egész kaszni lassításnál. Tudom, hogy ezt sokan kérik, de javasolj nekem egy elérhető árú szerelőt ezek orvoslására.
Köszönettel, Albitz Gábor
(2001. 06. 28.)

Az első fékjeiden (bocs, a kocsidén) nincs mit állítani. Biztos, hogy a féktárcsákkal van a bibi. Vagy fel kell szabályozni őket, vagy ha már túl kopottak, ki kell cserélni! Hogy mi morog 140 körül? nem biztos, hogy a kerékcsapágy, de lehet kicsit barbárul cserélték, vagy nem rakták teli a csapágyakat zsírral. Ezt fokozhatja, ha jó széles gumik is vannak a kocsidon. Ha gondolod, keress meg!


Hi!
Olvastam a VW lakóautóról szóló részt és egy kis megjegyzésem van:
Ne keverjük már össze állandóan a Transporter T1, T2, T3 és T4 típusait!
Történelmileg a T1-et 1950-től 1967-ig gyártották.
1967 és 1971 között gyártották a T2 első generációját a T2a-t (avagy az alsóindexest)
1971 és 1979 között gyártották a T2 második generációját a T2b-t (avagy a felsőindexest)
1979-től gyártják a T3-t (avagy a kockát) egészen 1990-ig, onnantól pedig már a T4 van.
Elég zavaró, hogy még a szakemberek 99%-a is a T3-ast T2-nek hiszi.
Egyébként 1983. augusztusától gyártottak 1.9-es vizesboxert GW-s motorszámmal. A 2.1-es vizesboxer csak 1985. 8. havától van.
Üdv: KIZS
(2001. 06. 28.)

Ügyes srác vagy!!
Csak anyukád nem tanított meg a jó modorra. Ugyanezt kicsit kultúráltabban is le lehet ám írni. Ugye tudod ez mit is jelent? Mint ahogy azt is tudnod kéne, hogy sajnos a Transporterek eléggé hibridáltak az állandó alkatrészhiány és a drágaság miatt.
No meg sokan cuccolni is veszik, és mint előavanzsált haszonjárművek, kevés szervizelést, de annál több terhelést is kapnak. Amikor aztán kifekszik a motor, vagy a váltó, vagy valami más, javítják abból, ami éppen van, vagy kapható.
A régebben behozottak is a vámolás során általában kisebb motormérettel lettek forgalomba helyezve a kötelező biztosítás miatt. (Például alkatrészvámos komplett kocsik lettek sokkal régebbi forgalmik segítségével forgalomba helyezve, T2-es a T1-es papírjaira, és még folytathatnám.)
Nem teszem, mert inkább azoknak próbálok segíteni, akiknek ez valóban jelent valamit, nem úgy mint neked, aki valószínűleg kandidátusi disszertációt tudnál írni ebben a témában.
Egyébként meg inkább gyere át Zsoltika, és cikizz személyesen, nem is laksz olyan messze. Ugye? Most 1-1 az eredmény, itt hagyjuk abba, OK?


Hello Doki!
Van egy 1989-es 1333 ccm-es Honda Civicem. Jobbos kanyarban, ha kinyomom a kuplungot, a jobb oldali futóműtől halk kopogás hallatszik. Mi okozhatja ezt? Először a féltengelyre gyanakodtam, de csak kinyomott kuplungnál jelentkezik.
Válaszodat előre is köszönöm, Attila
(2001. 06. 28.)

Valószínűleg valamelyik gömbfej, vagy szilent, esetleg stabilizátor gumi ment tönkre. Aknán kéne megnézni és lehet, hogy egy kicsit meg is bontani. De nem fáj neki!
Nem lehet komoly hiba, de ne hanyagold el, mert nem jó érzés, ha menet közben az egyik kerék önállósítja magát!


Hello Doki,
Van egy 97-es Golf III 1.6i járgányom, ami céges verda volt, szerencsére nyugis tulajtól, és sikerült megvenni. Szervizkönyves, sérülésmentes stb. A problémám az vele, hogy nincs benne erö 3000 alatt, csak felette kezd valamit csinálni.
Előtte egy Hondából (90 LE) szálltam ki, és az valahogy hamarabb felkapta a cukrot. A Golf már nagyon megtetszett, mert kényelmes és biztonságos autó, egyben is van, és ha a menettulajdonságain tudnánk javítani, akkor lehet, hogy meg is tartanám.
Ezügyben szeretném kikérni tanácsod, hogy egyáltalán érdemes-e foglalkozni ilyen problémával, illetve ha igen, akkor mik azok, amikre figyelni és költeni érdemes.
Ja és kicsit olyan hörgős hangja van gázadáskor, de ez 3000 felett, amikor érezni, hogy izomból megy a motor és veszi a lapot, akkor megsz?nik.
Ha érzel hajlandóságot, akkor szívesen a gondjaidra bíznám az autót, mert ugye szakembernek párja nincs.
Köszönettel, Jackie
(2001. 07. 03.)

Keress meg, légyszi. (06 20 924 37 93)


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.