Trükkös olajcsere, Kadett fék újból

2001.08.23. 10:23
Pontosan tudják, milyen olaj is való abba a kocsiba. Csak néhol nem az kerül a motorba. Csak a számlára, mert ott jól mutat az ára. De ha van egy ismerős szerelő, miért a márkaszervizben kell olajat cserélni? Ha a garancia miatt, akkor a következő cseréhez a hónod alatt vinni kell az olajat, és ragaszkodni kell ahhoz, hogy jelen lehess, mikor azt töltik a motorba!
Kedves Doki!
Az egyik benzinkúttársaságnál most 95-ös áron adják a 98-as benzint. Azzal pedig ugye jobban is megy, meg kevesebbet is fogyaszt a kocsi.
Viszont többen rémisztgettek, hogy a 98-as benzin nem tesz jót a kocsinak, merthogy túlzottan koptatja a motort, különösen hidegindításkor. Igaz ez? 99-es Fiat Punto 55-öm van.
Köszönöm, üdv: Totya
(2001. 07. 03.)

Hülyeség! No comment.


Tisztelt Autódoktor!
2,1-es 12 szelepes TD Citroen XM: az eddig problémamentes motorból egyik percről a másikra erőteljes kopogó hang hallatszik hidegen, melegen egyaránt + teljesítmény visszaesés + füstölés.
Porlasztócsúcsok, motortartó bakok ellenőrizve, rendben. Kompresszió a két szélső hengerben 25-26 bar, a középső kettőben viszont drasztikusan leesett 20 bar környékére, eddig kb. azonos volt minden henger. Mire lehet számítani a szerelőnél? Esetleg főtengely / dugattyúgyűrű törés?
Köszönöm válaszát, üdvözlettel: Kovács Krisztián
(2001. 07. 03.)

A főtengely nem lehet eltörve, ez biztos. Ha esetleg megírnád, milyen színűt is füstöl a kocsi, (fekete, fehéres- világos, vagy kékes) akkor tudnék további tippeket is adni. Aztán érdekelne az is, mennyire változott meg a kocsi indíthatósága hidegen, illetve melegen? Fogy-e jelentősebb mértékben a motor olaj, ill. a hűtő folyadék?
Így a leírt kevés információ alapján arra tippelek, hogy a két középső henger közt átégett a hengerfej tömítés, vagy más hasonló hiba miatt a két középső henger "egymásba dolgozik". Ez annyit jelent, hogy a 2. és a 3. henger közt mechanikus hiba miatt egy kis nyílás keletkezett, amin keresztül az egyik henger sűrítési nyomása a másik hengerbe jutva okoz kompresszió veszteséget.


Hello!
88-as Renault 5, központi befecskendezéses, néha indításnál megszívja magát és nem indul be. Továbbá menetközben a motor hirtelen meg torpan, majd nekilódul ilyenkor alapjárat nincs, a bosszantó csak az, hogy néha csinálja.
Köszönettel lacu
(2001. 07. 03.)

Érdekes lenne tudni, honnan tudod, hogy megszívja magát a motor és nem éppen az a gond, hogy nem kap benzint indításkor?
- Ha nem indul, ki kell venni a gyertyákat. Ha benzinesek és gyújtószikra is van. Akkor tényleg sokat kap és emiatt nem tud elindulni. Szerintem ez a legesélytelenebb verzió!
- Ha a gyertya benzines és nincs szikra. Egyértelműen a gyújtást kell megjavítani. Ha Digiplex nevű gyújtásegységgel van a kocsi szerelve, jó az esély, hogy a gyújtó elektronika rúgja az utolsókat.
- Ha szikra van és a gyertyák szárazak, érdemes a biztosítéktáblát kitisztítani először, mert az elektromos benzinpumpa biztosítékja talán nem mindig érintkezik megfelelően. Ezután a pumpát működtető relét kell ellenőrizni és azt, hogy indítás közben eljut-e a pumpához az áram, ill. megfelelően stabil-e a pumpa testelése? Ha mind a + és a - feszültség eljut a pumpára, elindul-e a pumpa és szállít-e megfelelő nyomású benzint a központi injektorba?
- Ha ezek a dolgok le vannak ellenőrizve, (mikor éppen nem indul!) még egy tipp, és ez legyen az első, amit megnézel! Nem véletlenül. Magneti Marelli gyertya van a kocsiban? Ha igen, ki vele gyorsan! Főleg, ha az a fajta, aminek a fém részében nincs semmi felirat, vagy jelzés, mert az hamisítvány. Tehát, ha a fentiek mind OK, a kocsinak menni kell! Ha mégsem találsz hibát, vagy nem boldogulsz vele, a fentiek eredményét írd meg, nekem segítség a továbbiakban!


Tisztelt Autódoktor!
96'-os évjáratú Kadettommal a következő problémám van:
A kormány 115-125 km/h között libegett, a fékre rálépve erősödött a rázás és érezhető volt kb. 80km/h-ig. A kilométerek teltével a rázkódás egyre erősebb lett. A kereket kicentrírozták, a féktárcsát felszabályozták, a fékpofákat kicserélték, amúgy is szükséges volt.
Az autó, ezek után igen kellemes volt, kb. 1 ezer km-ig, ami után ismét előjöttek a tünetek. Most, kb. 8000-kmel a szerviz után, nagyon bizonytalanná vált, a kormány rázkódásán kívül, a féken is lehet érezni, hogy egyenetlenül fog.
A kérdésem az, hogy van-e javaslata, hogy mit kell kicserélni, megjavíttatni? Mielőtt mégegyszer felszabályozzák a tárcsát, szeretném az okot megszüntetni.
Köszönettel: Imre
(2001. 07. 02.)

Alaposan ellenőrizni kellene a felfüggesztések állapotát és azt, hogy nincs-e olyan lógás, kotyogás a futóműben, ami a két kerék egymástól független mozgását teszi lehetővé. (kormánymű fogasléc kopás, kormány összekötők lógása, szilent blokkok lélegzése miatt, stb.)
A féktárcsákat is ellenőrizni kell, de nem azonnal esztergakéssel kell nekiesni, a padra felfogás után indikátor órával ki lehet mérni mennyit is ütnek. Esetleg. Ha ismételten ütnek a féktárcsák, nem ártana komolyan megtisztítani a munkahengereket és a féknyergeket! Ugyanis ha a betétek állandóan kicsit rá vannak szorulva a tárcsára, az melegedhet és a hő hatására ismételten elvetemedik!
A hátsó féket sem ártana kitisztítani! A kezdődő főfékhenger fenékszelep hiba is okozhatja, hogy a fék kicsit "rátart".


Kedves Doki!
Nemrég szert tettem egy '96 decemberi Ford Escort 1.3i típusú gépkocsira, 67 ezer km-el. Rögtön a vásárlás után elvittem egy olajcserére ismerős szerelőhöz. Az autó elég jó állapotban van, bár sok törődést a kötelező szervizeken kívül nem kaphatott, mivel a motortér elég mocskos volt, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy az előző tulaj soha bele sem szagolt, a szakszervizben pedig külön kérés nélkül nem törődnek vele.
Az egyik henger felett a szelepdekni tömítése kicsit eresztett, emiatt kevés olajsár volt lerakódva a motor oldalán, de csak elhanyagolható mennyiség, mivel a folt nem terjedt túl az injektor bevezetőcsövén. A biztonság kedvéért a tömítést kicseréltettem az olajjal együtt.
A kérdésem tulajdonképpen a következő lenne: az autó beindításkor ütemes kopogó hangja van a motornak (olyan dízeles), ami később a bemelegedés után csendesebbé válik. A szerelő sráccal megnézettem a szelephézagot is, ami bemérés után a gyári értékeket mutatta. Kopás egyáltalán nem látható, annak ellenére, hogy a lecserélt olaj nem volt éppen frissnek mondható (jellemző, hogy a szelepdekni belsejéről jelentős iszapos kicsapódást kellett eltávolítani ). A szerelő srác arra gyanakszik, hogy talán a vezérműtengelynél lehet a bibi.
Lehet, hogy normál mechanikus zaj, ami hallatszik (ugyanennél a típusnál hallottam más autón is már), esetleg orvosolható?
Köszönettel, Káldi István
(2001. 07. 03.)

Ha megírnád a motor gyártási kódját is, amit a motorszám eleje tartalmaz, tudnék is ötletet adni, mit kellene megnézni a kocsin!


Szia Autódoki!
Köszönöm a válaszodat, amit a Vectra computer, megugrik a Carina E című 2001/5/16-án közzétett cikkben olvashattam nagyrabecsült rovatodban. A hideg alapjárati problémával küszködő Toyota Carina E 1.6 XLi '96-os évjáratú rizskályhám ügyében a viszontválaszra csak most nyílt lehetőségem.
Az általad javasolt összes beavatkozást (légszűrő csatlakozók testkábelek tisztítása, vákuumcsövek és szelepek ellenőrzése, lambda szonda csatlakozó széthúzása, akkusaru levétele) elvégeztem, de javulás egy szál se, a hiba továbbra is megvan.
Elképzelhető hogy valamelyik jeladó-érzékelő a ludas és fals jellel a még nem meleg motor esetében becsapja a vezérlő computert?
Ahogy kérted itt közlöm a további adatokat:
Alvázszám: SB153ABK00E131350 Motorszám: 4AU154186 Motortípus: 4A-FE

A verdát az előző tulajnál komoly jégverés érte 1996-ban (utána néztem a biztosítónál), ezért az egész kasznit átfényezték kívülről, akkor esetleg előfordulhatott, hogy a motort kiszedték belőle, de erről nem vagyok meggyőződve. A kocsit már nálam 1999-ben hátulról megnyomták, de a hiba azzal nem lehet összefüggésben, mert már azelőtt is fennállt. Más töréséről a kocsinak nincs tudomásom. A járgányt hozzád elvinni most elég macerás lenne, mert én Nyíregyházán lakom, a munkahelyemről elszabadulni a kötött szabadság ütemezés miatt még jó néhány hétig nem tudok. Kérlek ha ez szempont, akkor ezt vedd figyelembe a válaszodban, amit előre is nagyon köszönök.
A rovatod egyébként egyedülállóan király, amikor csak tehetem olvasom mintha Biblia lenne.
További sikeres autódoktorkodást és versenyzést kívánok!
Üdvözlettel: Lupo
(2001. 07. 03.)

Akkor ott Nyíregyháza környékén keress egy olyan márka szervizt, ahol ki lehet "kérdezni" a computert a megfelelő teszter műszerrel, mi is a hasfájása? A mérés csak néhány ezer Ft, és a javításról is lehet ennek tükrében egy árajánlatot kérni. Ha túl húzósnak ítéled meg, vagy irreálisnak tűnik az alkatrész ára? Írj, tovább segítek!


Kedves Autódoki!
Rendszeresen olvasgatom a tanácsaidat, mostanában nekem is szükségem lehet rájuk. Ha tudsz, kérlek segíts abban a kérdésben, hogy mennyire megbízhatóak a 1988-1991 közötti Mercik. A 190-es, és a 124-es sorozat érdekelne.
Helytálló-e (szerinted) az a gondolatom, hogy ezek az autók még mindig jobb állapotban vannak akár több kilométerrel is a tarsolyukban, mint a fiatalabb alsó középkategóriás Opelek, VW-k, olasz vagy francia autók? Milyen motorral érdemes megvenni, és melyik az amelyikre nem szabad időd, pénz fecsérelni? Az ezekben alkalmazott ABS, légzsák felveszi-e a mostaniakkal a versenyt, vagy jelentős a különbség?
Kicsit sok a kérdés, de a segítségedet előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Zoli
(2001. 07. 03.)

A Mercinél gyártottak már gyorsabb autót, erősebb autót, szebb autót. Csak jobbat nem! Helló, most lehetne vitázni. Ne tegyük, mert ez az én véleményem és engem nem itt kell meggyőzni! (Ezügyben meg nem is nagyon lehet.) Szóval, eltekintve a már agyonbiztosítózott és agyonhajszolt, lelakott daraboktól, ez így is van.

A benzines Mercik közül a 230-as a legbeváltabb, mert már van teljesítménye és forgatónyomatéka is, és még nem túl torkos darab. A kisebb benzinesek a viszonylag nehéz karosszéria miatt olyan lomhák, mit egy páncéltőkés zongora. (De dicsérem!) A nagyobbak már hathengeresek és keményen mennek is, de ez már benzinbe is kerül!
A dízeleknél a 250-es, 300-as a legnépszerűbb, ezekkel a motorokkal már haladni is lehet. A 200-as még árnyaltan fogalmazva is csak hegyről lefelé haladós motor. Még a 190-es kaszniban is csak ráérős síkmenetre alkalmas.
A biztonsági berendezések a Mercedesnél tényleg időtállóak és a karosszéria aktív, valamint passzív ütközés védelme is kiváló, még mai szemmel nézve is! Nem kevés pénzt költenek erre a német gyárban. Az 1989 után gyártott, oldalt alul széles díszcsíkkal ellátott Mercik, (az ún. teli deszkás oldalúak) ma is népszerűek és a mai szigorú német tesztek szerint is kiváló és modern biztonsági rendszerrel ellátott kocsik. (Ez nem jelenti azt, hogy az előtte gyártottak elavultak!)
Azt, hogy 190-es, vagy 124-es modell legyen a szerelem tárgya, nem nekem kellene eldönteni, hanem a kocsi nagyság igényének, illetve az esztétikán alapuló szimpátiának, hiszen neked kell jól érezned magad a kocsiban!


Tisztelt Autódoktor!
Ön szerint elképzelhető, hogy egy Opel márkaszervizben rossz olajat töltöttek a kocsiba? Ezt csupán azért kérdezem, mivel mióta kicserélték, hidegen enyhén kopogós (belülről szinte nem is hallani) hangja van, füst nélkül. Ha felmelegszik a motor, akkor abbamarad. A szerelő ismerősömnek a véleménye szerint az olaj a hibás. A kocsi amúgy egy '93-as 160 ezer km Opel Corsa 1.2i, Made in Spain.
Ja és a márkaszervizzel mar volt rossz tapasztalatom, de ezt én azért túlzásnak tartom, hogy azt sem tudják milyen olaj kell bele.
További jó munkát, Dániel
PS: Azt már soha nem fogom megtudni, hogy milyen olajat töltöttek bele.
(2001. 07. 03.)

Pontosan tudják, milyen olaj is való abba a kocsiba. Csak néhol nem az kerül a motorba. Csak a számlára, mert ott jól mutat az ára. Azonban ez nem jellemző minden márkaszervizre és ugyanígy előfordul nem márkaszervizekben is! A puding próbája, hogy megeszik. Olajcsere bizonyíthatja a feltevés helyességét. De ha van egy ismerős szerelő, miért a márkaszervizben kell olajat cserélni? Ha a garancia miatt, akkor a következő cseréhez a hónod alatt vinni kell az olajat, és ragaszkodni kell ahhoz, hogy jelen lehess, mikor azt töltik a motorba!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.