Megbolondult Escort, USA Audi III

2001.08.29. 10:23
Időnként úgy tesz mintha pumpálnám a gázpedált. Ilyenkor gyakori a kipufogó felöl jövő szörnyű fémes recsegő hang is, ha alacsony fordulaton gázt adok. Sokszor megyek folyamatosan fékezve a rakparton, mert magától hetvennél vinné a motor az autót.
T. doki!
Hol rendel napkozben?
Pálfy Sándor
(2001. 07. 05.)

Budapest, XXIII. kerület (Soroksár). A telefonszámom hozzáférhető itt a neten, először hívj fel és egyeztethetünk egy időpontot, vagy részletesebb tanácsot tudok adni. (Aki figyel, láthatja, hogy minden 5-6 folytatásban egyszer benne van a nevezett telefonszám, a szerk.)


Tisztelt Autódoktor!
Végső kétségbeesésem kellős közepén fedeztem fel a neten ezt a helyet.
Problémám: 99 tavaszán használtan vettem a következő paraméterekkel rendelkező autót: Ford Escort 1.3i, 1996-os, szabályozott katalizátor.
Kb. fél évig semmi gond nem volt vele, majd egy nap nem indult. Sárga angyal jött és megkopogtatta a megfelelő helyen, hogy induljon, de tanácsára első alkalommal szakszervizbe vittem tisztításra (Auto-Fort).
Onnan több nap és közel 90 ezer Ft után vittem máshová, mert cseréltek ezt, cseréltek azt, de mindíg tréleren kellett visszavinni, mert szerintem elrontották az addig tökéletesen működő kocsit. Tehát miután majdnem tréleren kivittem Auto-Forttól a járgányt kerestem egy másik szakszervizt és azóta oda járok.

Azóta jó párszor megfordultam ott, a kocsi működik működget, de az alapjáratot csak ideig-óráig tudják stabilizálni. Legutóbb tavaly ősztől idén márciusig jó volt, már azt hittem úgy is marad, de sajnos most ismét motorhőmérséklettől, időjárástól, mindentől függetlenül képes az motor leállni vagy üvöltve pörögni a kuplung kinyomásakor. Időnként úgy tesz mintha pumpálnám a gázpedált. Ilyenkor gyakori a kipufogó felöl jövő szörnyű fémes recsegő hang is, ha alacsony fordulaton gázt adok (még ha óvatosan is).
Sokszor megyek folyamatosan fékezve a rakparton, mert magától hetvennél vinné a motor az autót. Amúgy a teljes megállás után néhány másodperccel szépen leszabályoz valami elfogadható alapjáratra, ha le nem állt előtte. A hangja olyan, hogy többen azt hitték dieselmotor van benne.
Tehát cserélve lett a biztosítéktábla, vezérlőkábel, hőérzékelés körül ami elképzelhető, valami alapjárati fojtószelep (vagy mi is a neve - csak ez a vacak több mint 30 ezer Ft volt). Összesen elköltve kb. 150 ezer és van egy rossz autóm. Az persze valószínű, hogy annál a 37 ezernél, amellyel tudtommal megvettem, 100 ezer km-rel több volt benne .
Elnézését kérem, hogy ilyen hosszúra sikerült levelem, de ötletem sincs, mit tehetnék, hova forduljak. Aki most foglalkozik vele elismerte, hogy autó még nem szívatta meg ennyire (pedig nem is tudja, hogy most is rossz), és őt mint a Ford elektronika legnagyobb magyarországi szakértőjét ajánlották nekem. HELP, válaszát reménykedve várja:
Üdvözlettel, Molnár Pál
(2001. 07. 05.)

Hát. Én nem vagyok egy nagy és elismert Ford specialista. De érdekes lenne tudni a motor gyártási kódját. (Sajnos az ide beírók közül sokan el is felejtik, hogy a beazonosításhoz erre azért szükség van!)
Mindenesetre addig is nem ártana ellenőrizni a motortér vákuumcsöveinek kis csonkjait, a kartergáz nem tömte-e el valamelyiket és emiatt a vezérlő vákuum nem jut el oda, ahová kellene.
Érdemes lenne kipróbálni, mi is változik a motor viselkedésében, ha a többször említett lambda szonda csatlakozóját széthúzod. Jó lenne biztosan tudni, hogy valamelyik javító bázison teszter gépre rakták-e már a kocsit, és ha igen, az milyen hibakódot írt ki? Az abszolút nyomás érzékelőt próbálták-e már cserélni, vagy kimérni?
Ha ezekre válaszolsz, még több konkrét tanácsot tudok adni!


Szia Doki
Van nekem egy Ford Orion 1.6i 89' évjáratú autóm. Történt nem olyan régen, hogy utaztam-utaztam és egyszer csak a váltó kidobta az 5. sebességet. Újra próbálkoztam, de köszönte szépen néhány másodperc után ismét kidobta. Nosza szerelőhöz elvittem, váltó ki, szétszedés, mutatja egyik csapágyból hiányzik néhány golyó. Ez-az szétmaródott (hogy pontosan mi nem jegyeztem meg, nem is értek hozzá). Találtunk hirtelenjében egy bontott váltót, berakta. Nem zúg, nem lötyög. De ez csak átmenetileg volt így. Az történik, hogy ha berakom elsőbe és szép finoman kiengedem a kuplungot, nincs folyamatos gyorsulás, hanem előbb egy ütés a motornak és utána gyorsul, másodikba téve is produkálja, de gyengébb ütés a motornak, 3-4-5-ben semmi gond. Hátramenetbe is kap egyet a motor.
A szerelő megsasolta és mutatta, hogy azok a tengelyeken, amik a kereket és a váltót összekötik egy komoly lötyögés van. Mondott szakszavakat, hogy lehet akár hézagoló probléma is, és más varázsszavakat is.
Tanácsra lenne szükségem: dobhatom-e ki ezt a váltót és keressek ismét egy bontottat, vagy szerinted javítható-e. Sehol sem találok váltófelújító vagy javító műhelyt. Legszívesebben elvinném hozzád az autót sasold meg Te is és ha menthető (ésszerű áron) mentsük meg, ha csere akkor sajnos buktam egy váltót.
Elég sűrgős lenne a válaszod, mert a családdal nyaralni megyünk Horvátországba és szeretném ezt a kérdést megnyugtatóan lerendezni út előtt.

Ha megnéznéd, vagy tudsz olyan műhelyt ahol váltójavítással foglalkoznak kérlek írj. A márkaszervizben már jártam egyéb ügyben máskor, de áraik nem hozzám vannak kitalálva.
Előre is köszönöm.
Molnár Zoli
(2001. 07. 05.)

Hát. A válasz egy kicsit elkésett, de nekem is szabi volt félig-meddig. Keress meg telefonon és egyeztetünk egy időpontot. Aztán eldöntjük, hogy melyik a legjárhatóbb út. De azért azt nem értem, miért vetted át így a kocsit a szerelőtől? Illetve miért nem mentél vissza, mert a normálisabb helyeken a bontott fődarabokra is adnak némi garanciát. Egyébként leírásod szerint ennek a váltónak a difi része van elpusztulófélben és elképzelhető, hogy a két rosszból egy jót még lehet faragni.


Hello Doki!
A kérdés egy Mercedes Vito 110d 2.3 turbo dieselhez kapcsolódik, ha jól tudom a típusát. Szóval az a gond, hogy ha nyomom neki a gázt akkor jobbra, ha gyorsítás után felengedem akkor balra húz a kocsi. Egyébként álló helyzetben bűn nehéz kormányozni, pedig van benne szervó. Én amúgy a szervóra gyanakszom. Légyszi írd meg mi baja lehet.
Köszi , bisa
(2001. 07. 06.)

A legvalószínűbb, hogy a bölcsőt a vázhoz rögzítő csavarok fel vannak lazulva, vagy pedig azok szilentjei adták meg magukat.
Azért érdemes megnézni a motor tartóbakjait és a lengőkarok felfüggesztéseit is!
A kormány szervóval kapcsolatban: az biztos hogy valami gondja van, ha szokatlanul nehéz. A Vito modelleknél a szivattyú gyenge konstrukció, hamar elfárad, mely igen csak méltatlan egy Mercedeshez! Nem is szoktuk javítani a szivattyút, hanem kisebb átalakítással egy másik típusét lehet felszerelni, ami azért már bizonyított, hogy sok évig gond nélkül üzemel!
Több tucat Vito felejtette el így a kormányzási gondjait, de ezt az ide-oda húzást tuti nem a szervo hibája okozza!


Hello
Még mindig arról a Transitról, amiben túltöltöttek az olajat a botkezűek.
Most hogy leeresztettek az autóból másfél liter az olajat, kérdezem a szerelőktől, hogy mi baja lett motornak. Erre ők azt mondják, hogy semmi. Meg sem nézték.
Mire mondom nekik, hogy vegyünk fel jegyzőkönyvet a dologról, hogy elrontották a munkát, erre meg azt mondják, hogy ők biztos nem. Ha én nem nyúltam hozzá az autóhoz, meg ők sem rontották el a dolgot, akkor valahogy csak belekerült a több olaj. De ők erre nemigen reagáltak. Figyelembe sem vették. Azóta telefonon értekezem velük (egy kész vagyon a telefonszámla) hogy kellene valamit csinálni, de nem.
Ezután telefonáltam a Ford Hungáriának, mi történt velem, és ők beszéltek a szalonnal. És az ő válaszuk az volt, hogy csak egy olyan papírt tudnak adni, hogy biztos nincs baja a motornak.
Így látatlanban a nagymamám is meg tudta volna ezt mondani, szerintem mert kb. annyit néztek a motorra, mint a nagymami.
Ilyenkor mi van? Adj tanácsot, hogy mi a teendő?
Üdv, Leslie
(2001. 07. 06.)

Ha lemosatod a motort és nem folyik sehol sem az olaj, nem történt baja. Egyébként a főtengely szimmeringet szokta kinyomni a magas olajszint miatti nyomásnövekedés, de arra is csak akkor képes, ha az olaj pumpa nyomást szabályzó szelepe nem működik megfelelően.
Ettől többet sajnos nem tudsz tenni a mai viszonyok szerint egy márkaszervizzel szemben! Magyarul: széllel szemben nem lehet pisilni! (Csak szűk nyakú üvegbe!)
Tehát, ha komoly olajfolyás nélkül megúszta a motor, a felesleges olaj leengedésével meg is szüntették a permanens hibaforrást. Ha a leengedésig nem történt baj, ezután emiatt már nem is fog!


Kedves Autódoktor!
Vettem egy '97-es Vitarát, 70 ezer km van benne. Alapjárati relé cserére szorul. Azonnal vigyem szervizbe, vagy tudok még vele menni? Amúgy az autó kifogástalan. Van-e típushibája ennek az autónak? (Egészen pontosan Suzuki Vitara Sidekick Sport, automata 1.8-as)
Üdvözlettel: István
(2001. 07. 06.)

Ha az alapjárat megfelelő, nem értem mi alapján és ki állapította meg ezt a relé cserét? Ha oka van, hogy "cserére szorul" akkor meg miért kellene várni vele? (De akkor az okot is megírhattad volna!)
A Vitarát a terepjárósok "Barbie jeep-nek" emlegetik. Nem a márka cikizése miatt, hanem utalás ez arra, hogy inkább terepjáró jellegű városi és országúti autó, mely a közepesen nehéz terepen is használható időnként, de megfelelően kímélve. Ennek megfelelően a leggyengébb pontja a kerék felfüggesztés. Ezen belül is az első kerék csapágyak és a lengéscsillapítók. Az automata váltóban két évente KELL olajat cserélni és a váltó olajszűrőjét is!
Minden évben a tél beállta előtt, (mint minden rizskályhát a vékony lemezek miatt!) le kell mosni az alját és a kavics felverődések okozta sérüléseket kijavítani, mert tavaszra azok szép nagy rozsdafoltokká válhatnak! Ekkor kell lezsírozni az olyan alsó szerelvényeket is melyek ezt igénylik és gyári zsírzógomb található rajtuk! Ezt a műveletsort tavasszal is meg kell ismételni. Komoly mértékben növeli a kocsi élettartamát.


Hello Autodoki!
Nagyon jó lenne, ha tudnál valami hasznosat mondani az alábbiakról: 1995-ös x17DTL kisturbós Astra második és harmadik fokozatban keményen rángat. A jelenség csak felengedett kuplungnál gyorsításkor figyelhető meg. Mintha melegebb motornál gyakoribb lenne, de bizonyos időben következetesen előjön, máskor szinte egyáltalán nem. Amit idáig beállíttattam: előtöltés, kipufogógáz visszavezető szelep tisztítás, vezérmű- és generátorszíj csere. A dízel szerelő adagoló
hibát nem látott. Ja, és az autó klímás, bekapcsolt klímánál (ez nagy terhelés a motornak), a hiba halmozottabban jelentkezik. 4., 5.-ben hosszabb távon nem figyelhető meg. Szerinted mi lehet? Porlasztócsúcs, intercooler hiba volna?
Előre is köszönöm: Miki
(2001. 07. 06.)

Amit leírtál azoknak pont semmi köze a hibához! Ha a fentieket szerelő mondta, cseréld le! Keress meg telefonon, mert lenne még pár kérdésem, mielőtt tippeket adnék, hogy mit is kell cserélni. Ugyanis két közel azonos jelenséget produkáló típushibát ismerek, és ez az egyiknek tűnik.


Kedves Doki!
Én vagyok az amerikai Audis, a vacakoló alapjárattal. Köszönöm a második leveledet is! A második leveled megérkezése előtt kicseréltem az üzemanyagszűrőt, ahogy az első leveledben javasoltad. Nem volt könnyű, mert szerintem tizennégy éve senki nem nyúlt hozzá. Az abból kifolyatott nafta aluminiumszürke volt. A kocsi a csere után mintha kissé jobban gyorsulna, de a fordulatingadozás gondja természetesen nem szűnt meg.
A szűrőcsere után újra kipucoltam az alapjárati szabályzó motort, a hiba maradt, viszont észrevettem, hogy kb. félórás vezetés után az alapjárati szabályzó motor "tűzforróra" melegszik. Ez normális dolog, vagy már önmagában ez is mutatja, hogy tönkrement?
Ha nem normális, akkor okozhat ez a melegedés további zűröket? Azóta megírtad, hogy szerinted minden bizonnyal az alapjárati szabályzó motor ment végleg gallyra. Igazából főleg azért írok újra, mert egy hét múlva hazautazom pár hétre, és eszembe jutott, vajon nem lenne-e érdemes már most, otthon megvennem azt a bizonyos alapjárat szabályzó motort. Mégiscsak szívesebben használnám itt úgy az autót, hogy nem mászkál fel az egekbe az alapjárata. Több kérdésem is lenne ezzel kapcsolatban. Az egyik, hogy érdemes-e szerinted úgy megvennem odahaza ezt az alkatrészt, hogy - bár nagyon bízom a diagnózisodban -, de igazából majd csak itt, Amerikában fog kiderülni, hogy az új alkatrész valóban megoldja-e a problémát. (Előző leveledben azt javasoltad, hogy akkor cseréljem ki, ha majd hazaviszem az autót). Érdemes lenne-e szerinted kiszerelnem a régi alkatrészt, és hazavinnem mintának? Meg lehet állapítani a kiszerelt darabról odahaza, hogy hibás? (Anélkül mondjuk, hogy bele kéne rakni egy másik Audi 100-asba.) Itt hagyhatom hetekre úgy a kocsit, hogy meg van bontva az üzemanyag továbbító rendszere? (Le kell-e ilyenkor valahogy zárni az alapjárati szabályzó motorba vezető gumicsövet? Mi történik, ha el akarják netán lopni a kocsit? Spriccel majd a motortérbe a benzin?)

Megpróbáltam a tanácsod alapján beállítani az alapjáratot azzal a fura kis csavarral. Nos, szerintem az sem volt gyakran abajgatva, mert egy kifejezetten óvatos próbálkozásra azonnal letört a fél feje. Kínomban csak röhögni tudtam. Lehet ilyen apróságot venni valahol odahaza? Ha egyetértesz azzal, hogy most megvegyem azt a motort, tudnál adni egy címet, hogy hova forduljak? Mennyibe kerül egy ilyen alkatrész? Bocs, ha túl sokat kérdeztem volna egyszerre. Ha esetleg van rá lehetoséged, kérlek válaszolj jövo péntek elott, mert akkor utazom, és csak akkor szerelném ki azt az alkatrészt, ha egyetértesz vele.

Kösz szépen előre is! Én is szeretnék csatlakozni a gratulálók seregéhez. Nagyon klassz a rovatod! Minden reggel megnézem, hogy írtál-e valami újat, és ha igen, végigolvasom. Nem lehet kis munka ennyi mindenre ilyen alaposan válaszolni, a tudásról nem is beszélve.
Üdvözlettel, Gábor
(2001. 07. 07.)

Már vissza is ment Amcsiba, és volt nálam is közben. Tök jó fazon!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.