Peugeot TD ápolás, billegő Punto Van

2001.09.06. 10:58

A gondom az, hogy nagyon érzékeny a oldalszélre. Több Puntónál nagyobb gépkocsit vezettem már, de azok közül semelyik nem viselkedett ennyire támadólag oldalszélben. A gépkocsi előadóm (és kollégák szerint), ez nem gond, csak kicsi a kocsi, nincs súlya stb.

Szia Doki!
A következő témában kérném a tanácsodat. Valamikor a nyár vége folyamán autót szeretnék venni. A kinézett két típus az Opel Astra G és a Ford Focus. Mindkettőből az 1.6-os és 16 szelepes változat (már ha a Focus motorja 16 szelepes) érdekelne.
Az Astra 1.4-es 16 szelepes motorjáról a motorvezérléssel kapcsolatban sok rosszat halottam, így az azért nem baba, a Focus 1.4-ese pedig elég gyengécske. Mindkettőből lehetőleg légkondis változatot keresek. 2-3 éves modellt szeretnék (talán nincs is régebbi) 2,3-2,5 millió körül, lehetőleg 50 ezer km alatt.
Tanácsodat kérném, hogy mire figyeljek oda, jók-e a kiválasztott modellek (mármint van-e valami komoly típushibájuk, ami miatt esetleg nem célszerű ezek mellett dönteni), esetleg a kettő közül melyik a praktikusabb választás.
Kell-e valamire különösen figyelni a légkondis modelleknél, esetleg a legelső évben (azt hiszem mindkét modellnél 1998) gyártott autókat célszerű-e megvásárolni, vagy volt esetleg valami korai gyermekbetegségük?
Nem sikerült túl rövidre, de azt hiszem minden kérdésemet feltettem.
Előre is köszönöm, Péter
UI: Elolvastam a többi válaszodat is a kérdéses modellekről, így remélem nem tettem fel egy már megválaszolt kérdést.
(2001. 07. 10.)

Hogy mire is kell figyelni a kocsi megvásárlásakor, (karambolos, sérült ne legyen az előéletében, tulajdonos adja el, eredetvizsgálat független helyen, szerviz szakvéleménye) ezekről már írtam épp eleget.
A gyakorlat azt mutatja, hogy egy adott típusnak éppen az első szériájából nem túl szerencsés dolog vásárolni, mert az ún. gyerekbetegségek éppen ekkor jelentkeznek! Abban, hogy melyik típus kerüljön megvételre, nem nekem kell döntenem, mert nem én fogok együtt élni a kocsival. Minden esetre azért a Ford több vevő csalogató extrát épít általában a Focus modellekbe, mint a GM az Astrákba. Véleményem szerint azonban az Astra jobban sikerült, komolyabb szerviz, alkatrész utángyártó, és kereskedő hálózattal rendelkezik. Ez és a magyar utak komoly futómű megterhelése, (sz@rok az utak, ahogy vannak!) mindenképpen az Opel malmára hajtják a vizet, még ha a Focus esztétikusabb kivitel is!
Az én szememben mindenképpen komoly előny az Opel javára az is, hogy az új modellek motorterét is új technikával tölti meg. A Ford hajlamos a korábbi, már bevált, de néha nem igazán modern technikát "átfésülni" egy kis design bevetésével, és úgy piacra dobni, mintha az merőben új verzió lenne! Sajnos ezért nem ment komoly sikerre annak idején a Sierra, a Scorpió és a Transit újabb generációja sem egészen 1985-86-ig!
Értéktartóbb is az Astra, mint a Focus. Ezt a piaci árak és az új árak egyaránt tükrözik. Ismételten hangsúlyozom a Ford hívők ne orroljanak rám, mert ez csak az én egyéni véleményem, amivel nem szükséges egyet érteni, csak lehet.


Hello!
Olvasgattam a cikkeidet a Totalcaron, és gondoltam kérdezek én is egy párat. Most vettem egy Peugeot 405 TD-t. Igen jól működik, viszont mivel nem volt olcsó ezért szeretném, ha nem kellene rá sokat költenem. Van esetleg valami gyűjtemény arról, hogy mire kell vigyázni ennél a típusnál? Hallottam olyan rémhíreket, hogy a turbó miatt 5 ezer km az olaj élettartama. Igaz ez? Mennyire veszélyes a kocsi széthajtás szempontjából? Nálam nem igen megy 3500 fölé a fordulatszám, és átlagban 2500-el szoktam használni. Jó ez így?
Thx, L.
(2001. 07. 10.)

Ne törd össze, mert nehéz esztétikusan és jól javítani!
Gyűjtemény az nincs, de hidegen ne hajtsd meg, valamint ha jól meghajtod, (mert néha kell!) addig ne állítsd le, amíg kicsit ki nem hűti a ventilátor! Ezzel a motor és a turbófeltöltő élettartamát valóban megnöveled. Ha jobbára városi forgalomban használod, tényleg illik az előírt 7500 km-nél előbb cserélni a motor olajat. Ha 5-6000 körül cseréled, és mindig azonos olajat használsz, elég az olajszűrőt minden második olaj cserénél kicserélni! Minden olajcserénél ellenőrizni kell a levegőszűrőt is, mert erre a TD motorok kényesek. Ha nem tiszta, azt is cseréld ki! Ennyi.


Hello Doktor Úr!
A minap nézegettem nemet honlapokon használt autókat, s azt láttam, hogy 10-12 év körüli Opel Omega-kat, Opel Vectra-kat barátságos áron és elfogadható állapotban (ezt fénykép alapján mondom) kínálnak eladásra.
Tény, hogy mindegyik ilyen korú autóban sok a futott kilométer, kb. 130-170 ezer.
Kérdésem az, hogy egy ekkora futásteljesítménnyel rendelkező autóval
érdemes-e egyáltalán foglalkozni (itthon üzembe helyezni)? A tapasztalatom az, hogy ugyanakkora kinti (német) és magyar futásteljesítmény között a különbség, s ebből eredendően az autó elhasználtsága olyan messze van egymástól, mint "Makó Jeruzsálemtől".
Van-e a fenti két típusnak (diesel és benzines is érdekel) valamilyen nagyon jellegzetes típushibája, amire oda kell figyelni vásárláskor?
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdv: TOM
(2001. 07. 10.)

Nagy vonalakban az elhasználódással kapcsolatban igazad is van. De ne felejtsd el, hogy a behozatali procedúra is tartogathat komoly meglepiket, és annak a költségei az esetleges "tanulópénzzel" is a te zsebedet húzzák! Azért hát igen oda kell figyelni, mielőtt kiutazol kocsit vásárolni, minél több információt be kell gyűjteni a behozatallal kapcsolatban, mert a vámosok kegyetlenül és előszeretettel szívatnak meg, majd meg is látod, ha hibázol és alkalmat adsz rá!
A két általad említett modellnek van néhány ilyen-olyan verziója. Ezeknek itt és most nem kívánom leírni a részletes kórisméit, mert reggel lesz, mire végzek. Konkrét típusról azonban szívesen adok felvilágosítást, bár inkább konkrét, már felmerült és gondot okozó hibák miatt keresők írásait várom!


Tisztelt Doktor Úr!
Suzuki 1,0 GLS 99' évjáratú autóm van 48 ezer km-el. Az a gondja, hogy a bal hátsó csavarrugó kopog! Igen kopog! Sokáig keresgéltem, hogy mi lehet a hiba mire megtaláltam. A rugó az alsó lengőkaron kopog. A rugót kiszedve látszik is egy kis vékony csíkban, hogy hol fekszik fel leginkább, és hol súrlódik. Bukkanókon, úthibákon hallani leginkább ezt a jelenséget. Ha befújom a rugót zsír spray-vel, akkor egy ideig csendben van, de a következő eső, vagy autómosás után ismétlődik újra és újra a jelenség. Ha egy gumilapot tennék oda akkor kicsit már előlenne feszítve a rugó és a lengőkar kiképzése miatt nem biztos, hogy odaférne. Mipolán cső? (nem tudom, hogy jól írtam-e a nevét) Ha igen akkor mind a két oldalon meg kéne tennem ugyanezt. Kérem, ha az ilyen házilagos "tuningokon" kívül van használható ötlete, ossza meg velem. Ezért a problémáért nem cserélném ki a lengőkart vagy a csavarrugót.
Előre is köszönettel: Titi
(2001. 07. 10.)

Nem is kell kicserélni. Nézz meg egy másik Suzukit, ott hogy is van megoldva? Lehetőleg olyat, ami még "szűz"! A tied ugye nem új kora óta van nálad?


Kedves Doki!
Nagyon tetszik a rovatod, cikkeidet olvasva visszatér egy kicsit az ember bizalma az autószerelők iránt. Az én kérdésem a következő. Vettem egy '92-es Peugeot 405 GLD autót, amivel meg vagyok elégedve. Nem tudom még mik ennél a jellegzetes típushibák, és mire figyeljek a szervizelésnél oda? Kicsit zavar, hogy nagyobb fordulaton hangos a motor. Lehet-e valami hangszigeteléssel próbálkozni? A másik, hogy előző autómban megszoktam a fordulatszámmérőt, ebben pedig nincs. Beépíthető-e utólag a jeladó és a fordulatszámmérős óra? Előre is köszönöm a választ.
Üdv, István
(2001. 07. 11.)

A viszonylag magas zajszint fordulaton ennek a motornak a sajátja. A géptetőn rajta van a gyári hangszigetelés? Mármint a motor felőli oldalon, bent.
Nem lukas a kipufogó sehol? A porlasztó csúcsok és az előtöltés rendben vannak? Ha igen, lehet próbálkozni az utólagos, kiegészítő zajszigeteléssel, bár olyan csendes, mint modernebb társai, csak akkor lesz, ha leállítod! Viszont megfelelő szervizelés és gondozás mellett kétségtelenül a megbízható és strapabíró kocsik élvonalába tartozik!
Utólag fordulatszámmérőt beépíteni nem komoly mutatvány. Egy közepesnél kicsit ügyesebb autóvillamossági szerelő félnapi munkával megoldja a gondodat, vagy bontóban is lehet vásárolni fordulatszámmérős műszerfalat, de a generátorban lévő jeladó is szükséges hozzá!


Szia Doki!
A helyzet a következő: egy öreg S105-ös Skoda gazdája vagyok, és az első futóművön jelentkező rángással kellene kezdenem valamit, a rángás 70-75 körül jelentkezik aztán el is múlik ha túllépem.
A kérdésem az lenne, hogy elég a függőcsapszeget utána húzni, vagy le kell bányásszam az egészet? Mondjuk az igazsághoz hozzátartozik, hogy a jobb keréknél oldalirányú rázásnál halk kopogó hangot lehet hallani. Másik kérdésem: kellene gyűrűzni az autómat, de egyelőre nem tudok rá költeni, viszont szeretném, ha nem füstölne annyira, a szelepek és a hengerfej nem olyan rég lettek becsiszolva, hézagok, gyújtás beállítva. Lehet tenni ezzel valamit, vagy csak a dugó-hüvely-gyűrű csere a megoldás?
Előre is köszi, Géza
(2001. 07. 11.)

Hogy az első futóműben mi lóg, és mi okozza a rángásokat? Azt én innen épp úgy nem tudom megmondani, mint ahogy azt sem mennyire füstöl a kocsid. Ez pedig alapvetően fontos lenne ahhoz, hogy korrekt választ adhassak neked is! Ha gondolod, keress meg telefonon, egyeztetünk, és testközelből tudok véleményt is alkotni a kocsidról.


Szia Autódoktor!
A probléma tárgya: Fiat Punto Van 55. Most lesz 1 éves. Céges gép, az első fél évben nem én vezettem, 14 ezer km a futása. A gondom az, hogy nagyon érzékeny a oldalszélre. Több Puntónál nagyobb gépkocsit vezettem már (Skoda Forman, Ford Fiesta Courier, Ford Transit), de azok közül semelyik nem viselkedett ennyire támadólag oldalszélben. A gépkocsi előadóm (és kollégák szerint), ez nem gond, csak kicsi a kocsi, nincs súlya stb. De ilyen érzékenységet nem produkált még a Forman sem, ami jóval nagyobb oldalfallal rendelkezik mint a Puntó és súlyban is csak 100-150 kg lehet a difi. És persze a 18 éves R5-ösöm se csinál ilyet, pedig az már nem mai kölyök.
Szóval most megy az első 15 ezres szervizbe. Van valami amit érdemes megnézetni velük vagy a Puntó ennyit tud és kész?
Tisztelettel : Dávid Krisztián
Ui.: A rovat szuper! Csak így tovább!
(2001. 07. 11.)

A lengéscsillapítókat és a futómű beállítását mindenképpen nézesd meg! A kettő közül valamelyik okozza, ez 100 százalék!


Tisztelt Doktor Úr!
Ma találtam meg ezt a honlapot, és lenne egy pár kérdésem:
Szüleimnek van egy 1999. decemberi Opel Vectra 2000 GTi-jük, nagyon sokszor, főleg útkereszteződésben leáll, előtte 500-as fordulatszámra esik a motor fordulata. Találtam egy repedt csövet a karter-gázt vezetheti vissza a levegő-automata adagolójához, lerövidítettem, úgy tűnt a dolog, hogy megjavult, miután egy pár csatlakozót is megmozgattam körülötte, de újra előjött a hiba két nap után. A 95-ös ólmozatlan érzékelőt is megfordítottam, de semmi eredménnyel. Gond lehet a computerrel?

Továbbá van egy 1992-es októberi Opel Astra 1,7 TDI Caravan személygépkocsim. Egy ideje hirtelen a 2. hengernél el kezdett szivárogni a gázolaj. A réz résolaj-tömítéseket kicserélték, de folyamatosan szivárog, ha nem is annyira, mint régen. Gond lehet az alumínium bemenő cső végével?
Előre köszönve várom válaszát, klevi
(2001. 07. 11.)

A Vectrát el kellene vinni egy szervizbe és megvizsgáltatni a TEC-2 computer olvasó teszter műszerrel. Három pillanat alatt kiírja, mi a gond, ha az elektromos jellegű, illetve computerre visszavezethető! Ha nem jelez hiba kódot, segít annyiban, hogy mechanikus hibát kell keresni! Ez pedig egy szerelőnek már elég támpont a boldoguláshoz.
A TDI Astrán nem hiszem, hogy a nyomócsövek végkúpja lenne elájulva. Szerintem ki kellene venni a porlasztókat, szétszerelni és kellő tisztasággal összerakni, majd beépíteni szakszerűen. Általában a nem megfelelő tisztasági fok összeszereléskor c. hiba jár ilyen következményekkel!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.