Merci váltó, Golf ABS

2001.09.12. 11:07
Ha azt is meg tudod írni a motor- és alvázszám mellé, volt-e sérülve és melyik részén, az külön segítség, mert el tudom dönteni, az elektromos vezetékkötegben lehet-e a hiba, esetleg a váltó vezérlő elektronikában, vagy pedig egy szenzor, vagy valamilyen más mechanikus hiba okozza-e a bajt.
T. Dr. Auto!
Egy Seat Ibiza vásárlását tervezem, ehhez kérném tanácsaidat. A neten sajnos nem igazán találtam a típusról anyagot. Az autó 85-ös, 1.5-ös "Porsche"-motoros, ötsebességes. Ez a motor mennyire megbízható mondjuk egy japán kocsihoz képest? Külsőleg egészen egyben van, nincs látható korrózió.
Gond lehet-e, hogy óra szerint kétszázezer km felett futott? Ennél a típusnál vannak-e jellemző hibák, milyen gondokat okozhat a futásteljesítmény, fenntartható-e viszonylag olcsón az autó még kb. 3-4 évig (fogyasztás, alkatrészárak, ilyesmi)?
Köszi, Péter
(2001. 07. 13.)

Végül is ez egy futó típus, tehát az alkatrész-ellátás nem okoz nehézségeket, és mivel már nem friss modell, viszonylag választék is van az után gyártott alkatrészekből. Hogy mennyit futott, az igazán akkor értékelhető reálisan, ha tudjuk, hogy milyen viszonyok közt, (nem mindegy, hogy városban taxiként, vagy országúton és az sem milyen üzemi viszonyok közt, milyen karbantartással?) Ugyanis az egyik véglet még jó állapotot is tükrözhet, de a másik inkább egy jól kozmetikázott "bontásérettség" előtt álló roncshalmazt sejtet! A mai magyar viszonyokat figyelembe véve inkább az utóbbira látok több esélyt így a leírtak alapján.
Ha mégis mozgat a kocsi, komolyan meg kell vizsgálni, milyen állapotban van műszakilag! Részletekbe nem bonyolódom, mert ezt csak komoly rutinnal és típusismerettel rendelkező szerelő ítélheti meg reálisan, és persze csak úgy ha a kocsi is jelen van!
Melléfogás esetén a gatyád is rámehet erre a "szerelemre"! Ezt vágod, ugye?
Egyébként ez az általad említett 1,5-ös "Porsche system" motor nagyon jó, de még jobban szét szokták kergetni a lelkét, mert nem egyszerűen szedi a topogóit még 200 ezer km-rel a seggében is. Bár ilyenkor már szereti az olajat is szürcsölni derekasan!
Egy általános átfogó állapotvizsgálat döntse el melyikünknek van igaza! Ha erre nincs mód, vagy lehetőség, inkább hagyd ki a boltot, mert könnyen kiderülhet, hogy a menyasszonynak kuki nőtt a bugyijában!


Helló Doki!
Nyugi, most egy igazán könnyű levelet kaptál! Nekem ugyanis pár éve (mióta elváltam), nem jön össze a 4 kerékre való. Az elmúlt 2 napban 8 órát töltöttem a válaszleveleid olvasásával. Csak azért ennyit, mert csak 2 napja, hogy felfedeztem a TotalCar.hu-t.
Engedd meg, hogy gratuláljak és mély tiszteletemet fejezzem ki azért az energiáért, amit ebbe a levelező - segítő - és (hála Istennek és a Te nem múló humorérzékednek) szórakoztató tanácsadó szolgálatba beleölsz. Gondolom nem ritkán fordul meg a fejedben, hogy meddig bírod még.
Tarts ki!

Egyre többen lesznek akik az elmúlt évek "szerviz tapasztalatai" miatt hozzád fognak fordulni. Ez két dolgot fog jelenteni a Te számodra:
- "sajnos" még több időt kell fordítanod a levelek megválaszolására
- viszont ezzel arányosan fog nőni a hálával Rád gondolók tábora és nem utolsó sorban a szakmai hírneved.
A magam részéről megígérem, hogy mostantól törzsolvasóddá váltam és amint autóval kapcsolatos problémám támad, kizárólag Téged foglak vele terhelni.
Bízom benne, hogy sikerült pár könnyű és nyugalmat hozó percet szereznem.
Tisztelettel és baráti üdvözlettel:
Győrfi Csaba
(2001. 07. 13.)

Köszi! Tényleg jól is esik és elismerésnek könyvelem el, hogy egy nem rászoruló olvasó is bírja a rovatot. Helló, én is elváltam már egyszer, nem négy kerék nem maradt, hanem két gyerek maradt helyette. Majdnem még gatyám sem azon kívül. Aztán lett még négy kerék autóval és még egy kerék elveszett, mert újra nősültem. (Egy pohár tejért tehenet.) De ez meg az én bajom. Te is fogsz még bajt keresni magadnak, vagy kocsi, vagy nő. Vagy mind a kettő! De az már legyen a te bajod!


Helló doki!
Egy ötletem volna, amihez a véleményedet kérem, csak úgy típus nélkül:
A bontóból egy a gépkocsi típusával azonos (vagy uram bocsá') nagyobb légszűrőházat beszerezni, és a meglévő mellé egy méretes (esetleg belül polírozott) Y-nal bekötni. Mi történik? Máris több levegőt kap a motor. Igaz, hogy két légszűrönk van, de mivel párhuzamosan dolgoznak, tovább is bírják gyűjteni a port. Így már nem kell tizenezer ft-ot fizetni egy textildarabért, amin ráadásul még a szúnyog is átrepül. A legtöbb gépkocsi motorterében bőven elfér a plusz vagy nagyobb szűrő. Egyébként a gyárak miért nem tesznek a beépítettnél nagyobbat? Lehet, hogy az a pont jó?
Köszönettel: rkpeti
(2001. 07. 13.)

Na, ki is találtad a meleg vizet! Nem a szűrő méretével van a baj, hanem a szűrés finomsága, a légszűrő betét anyaga által keltett szívási ellenállás okoz némi veszteséget. Két szűrőn át is ugyanolyan anyagon kell átszívni a levegőt, még párhuzamos bekötés esetén is. A sportszűrők azért engedik át könnyebben a levegőt, mert a mikroporózus lukak azokon nagyobbak. Emiatt aztán a szűrési hatékonyságuk még a sűrű tisztítás és olajozás esetén is alulmarad a gyári filterekkel szemben.


Üdv Doktor!
ezt írtad nekem:
Köszi, hogy írtál, de nem azért, mert biztatsz, hanem mert nekem is öröm, hogy olyan is figyel rám, akinek nem égetően szükséges!
A fentiekhez csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy nekem még kocsim sincs de minden alkalommal elolvasom a rovatodat.
Berci
(2001. 07. 13.)

Vegyél egy verdát és lesz gondod bőven! Addig is VIGYÁZZ, MERT FIGYELLEK! Te, nincs egy csinos húgod, vagy nővéred is? Rá is bírnék figyelni.


Hello Doki,
Van nekem egy 1988-as Golf II. Syncrom, aminek az ABS-ével a következő gondok adódnak: teljesen rendszertelenül kigyullad és elalszik az ABS kontrollámpa, a fék rendesen fog. Szervizben kimérték, a jeladók jók. Viszont már kétszer előfordult, hogy nagy melegben, csúcsforgalmi araszolgatás, indulás-fékezés során a fékpedál teljesen felkeményedik, alig fog, és valami morgás is hallatszik (nem belőlem, én inkább káromkodok és a szívbaj kerülget).
Szakemberek szerint ez valami pumpa probléma lehet, de nem nagyon akaródzik nekik a javítás. Az elmondottak alapján valóban ez lehet-e a gond, javítható-e a teljes ABS cseréje nélkül, és ki az a megbízható szakember, aki ezt és több más apróbb hiba orvoslását elvégezné? Mondjuk Te vállalnád a dolgot?
Üdv, freerider
(2001. 07. 15.)

Keress meg, mert nem mindegy, hogy ATE, vagy GIRLING rendszerű ABS-sel van-e szerelve a kocsi. Ha mind a kettőt kivesézem itt, kifogy a tinta a gépemből. Nem egyszerű egyik sem, de ember csinálta mind a kettőt.


Kedves Doktor Úr!
Egy 95. XII. havi Mondeo (2000 ccm, manuális váltó) került a birtokomban 93 ezer km-vel. Szép is, jó is, bár pár aprósággal próbálgatja a türelmem határait. A kedvencem, ami 1-2 ezer km-rel ezelőtt jött elő, az lenne, hogy alacsony fordulatszámról nem húz folyamatosan a motor, hanem egy kicsit rángat, aztán húz újra normálisan. Mit tegyek? A másik kérdés csak annyi ismersz-e vagy, tudsz-e jó szívvel ajánlani valakit, aki Ford zárakat tud szerelni, később használható módon?
Üdvözlettel, Krisztián
(2001. 07. 15.)

A motor kódját egy ilyen kérdésnél nem ártana tudni, mert a jó öreg Ford gyártott vagy négyféle kétlityist a Mondeóba. Reményeim szerint egyik gyújtókábel, vagy az elöregedett gyertya okozhatja a dolgot. Sajnos a gyújtókábelek ennél a típusnál nem bírják sokáig!
Zár ügyben, ha megkeresel, tudok segíteni. Mivel ezen a helyen csak a tulajdonosok számára szeretnék segítséget nyújtani, zár és egyéb kényes témák tekintetében csak személyesen, a kocsi megnézése után adok tanácsot. Ha ez így megfelel, hívj fel és egyeztetünk egy időpontot! A telefonszámot az előző, vagy az előző-előző folytatásban megtalálod.


Üdv Doki, jó a rovat!
Problémám:
Mercedes C180-as (nem a legújabb, hanem az 1-el korábbi széria, 5 sebességes automata váltóval), de néha a váltó meghülyül.
Ez abból áll, hogy beragad egy sebességi fokozatba, és ilyenkor semmi sem segít, csak a motor leállítása, majd újraindítása. Mi lehet a baj, hogy lehetne orvosolni, hol és érdemes-e egyáltalán (a hiba csak nagyon ritkán jelentkezik, nem akarok túl nagy számlát miatta, vagy hogy rontsanak a helyzeten).
Zsolt
(2001. 07. 15.)

Ha eldöntötted, hogy zavar a hiba, javítani szeretnéd és megtisztelsz az évjárattal, motorszámmal, alvázszámmal, _akkor_ ebből meg tudom állapítani, milyen váltóval is szerelték a te kocsidat. Ha azt is meg tudod írni mellé, volt-e sérülve és melyik részén, külön segítség, mert el tudom dönteni, az elektromos vezetékkötegben lehet-e a hiba, esetleg a váltó vezérlő elektronikában, vagy pedig egy szenzor, vagy valamilyen más mechanikus hiba okozza-e a bajt.
Ez a váltó magától nem tud ilyen hibát! Vagy valaki belepiszkált, esetleg egy sérülés javításakor, vagy egy "aranykezű" villanyszerelő nem a megfelelő helyről vett le áramot. Vagy. Vagy. Ennyi adat hiányában és ilyen távolról ezt még saccolni sem lehet, hiszen azt sem tudom konkrétan, melyik váltóról is beszélgetünk!
A javítás. Ennek megfelelően változó anyagi kondíciók szabják meg. De egyben azért biztos lehetsz: Nem marad mindig ilyen! Lesz még rosszabb is, mert a kis hibákat egy darabig tűri a Merci. Aztán valami nagyobb támad belőlük! Ami most a drágábbik megoldás esetleg, annak nemsokára még örülni is tudnál, amikor lehidal a váltó. Ha rossz, meg kell javítani, vagy olcsóbb pihentetni a kocsit. Kicsit.


Kedves Doki!
A betegünk egy Mazda 323, 1987-ből, abból is a korábbi.
1. Nehéz kormányozni álló helyzetben, induláskor (volt egyel korábbi ugyanilyenem már, azt is nehéz volt), miközben az ezt megelőző kis Nissan Micrám ehhez mérve szervókormányos, holott egyikben sincs.
2. Kicsit energikusabb gázadáskor (lassan benyomva általában nincs hang) a motortérből egy bariton hangú japán félhangosan azt kiáltja: "KLOP". Mi lehet ez?
3. Ja és nálam is kezd néha reccsenni a sebváltó kettesbe visszatéve, meg nehéz visszatuszkolni egyesbe, kivéve, ha várok kb. 3 másodpercet (gondolom, míg lelassulnak a fogaskerekek). Sejtem, hogy a sebváltó-olajcsere listára is feliratkozhatok, erre viszont újat kérdezek, milyen mehet bele? Persze a méltányos árú mezőnyből kéne, cserébe megígérem, hogy a nagyáruházak polcain található kedvező árú folyadékok közül olajat nem, inkább sört teszek a járgányba, azt is hátra!
Köszi és üdv, Ollo
(2001. 07. 16.)

Jó ajánlat a sör. Ha marad még helyed hátul, pakolás után, jövök!
A váltó olajcsere telitalálat. Castrol EP 80W90 olajjal. A kuplung bowdent úgy kell beállítani, hogy a pedálon mérve 5-10 mm holtjátéka legyen. Ez segíteni fog.
A nehéz kormány és az induláskor koppanó hang nem túl biztató dolog. Mindenképpen aknára kéne tenni a kocsit, és alaposan átnézni! HAMAR!
Motor- és váltó tartó bakok, gömbfejek és az egész felfüggesztés alapos vizsgálata után a lengőkarok tövében a váz nyúlványainak és a doblemezek találkozásánál alaposan meg kell nézni, nincsenek-e repedések! Ha itt lélegzik valamelyik lengőkar felfüggesztése, (esetleg mind a kettőé!) komolyabb lakatosmunka várható, a saját és mások tepsi épségének védelmében! Szóval a két típushiba: alsó gömbfejek és az említett korrózióból eredő lélegzés, repedés, aminek egy leszakadt lengőkar vethet véget, sajnos esetleg a kocsid földi pályafutásával együtt!
De a szoruló és kiszakadás határán lévő trapéz gömbfejet se becsüld alá, mert a kellemetlenségeken túl az is megtanít fejen állni!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.