Olaj a Bogárba, nincs külön email

2001.10.01. 10:06
Azzal az olajjal járj, ami ennek a típusnak elő van írva! Abból viszont minőséget neki! Az olaj viszkozitása nem csak a hőterhelés függvénye, hanem az alkalmazott illesztéseké is a forgattyús hajtóműben. Ha óvni akarod a motort, inkább ellenőrizd a légtermosztátok pontos és megfelelő nyitását. Esetleg építtess be egy téli üzemben elzárható tartalék olajhűtőt, mely nyáron a kánikulában igen jó szolgálatot tesz a megfelelően visszahűtött olajjal!
Tisztelt Doktor Úr!
Nem egy konkrét problémával fordulok Önhöz, inkább vásárlási tanácsot szeretnék kérni.
Autóvásárlás előtt állok és igazából nem tudom eldönteni, melyik típust lenne érdemes megvenni. A BMW-ről és a Mercedesről van szó! Elsősorban a BMW 520i és 525i, illetve a Merciből a W 124-es 230E és 260E-ről lenne szó.
Ebből kiderül, hogy használtan szeretnék venni, kb.: 91-92-93-as évjáratból.

Nemrégen kipróbálhattam egy BMW 525i-t: 90-es évjáratú volt, 212 ezer km-rel. Fantasztikus volt, nagyon jó állapotban, jó motorral, mégjobb futóművel. Csakhogy hallottam olyan pletykákat, hogy a BMW-knek a motorjai nem túl strapabíróak (hengerfejes, gátas, stb.), illetve az elektronikája elég gyenge (megbízhatóság), ezért inkább a Mercik közül válasszak. Én viszont úgy tudom, hogy a BMW-k 6 hengeres motorjai a világ legjobbjai közé tartoznak, ezért gyanúsak a pletykák.

A kérdésem tehát az, hogy melyiket ajánlja? A motorja és futóműve mindkettőnek tetszik, inkább a minőség, megbízhatóság és fenntartási költség (alkatrész árak) számítana.
Válaszát köszönöm!
Tisztelettel: Lukács Krisztián
(2001. 07. 23.)

A saját magad által megfogalmazott irányelvek szerint jó szívvel inkább a csillagos típust ajánlom! NO COMMENT.


Tisztelt Doki!
A segítségét szeretném kérni az alábbi üzemanyagellátási problémához. 1991-es gyártmányú Ford Escort Van 40 Express 1,8 Diesel gépkocsit vásároltam a közelmúltban, mely BOSCH-VE(?) típusú adagolóval van szerelve. Ha az adagoló visszafolyó vezetékén (résolajvisszavezető) felszívom a gázolajat, akkor beindítható a motor.
Ellenkező esetben bármeddig forgattatom az önindítóval, nem légtelenedik le a rendszer, bár a szervizkönyvben az van leírva, hogy ennél az adagoló típusnál automatikus a légtelenítés.
A tömítetlenségeket (vélhetően) megszüntettem az üzemanyagellátó rendszerben, a csöveket kicseréltem, bilincseztem, stb. A leállító mágneszelep jól működik. Ha a fenti módszerrel sikerül elindítani a motort, az kifogástalanul, kihagyás nélkül megy.
Kérdéseim a következők:
- milyen a pontos típusa a szervizkönyvben BOSCH-VE típusként megadott adagolónak?
- található-e a neten, vagy nyomtatott szakirodalomban erről az adagolóról részletes leírás (lehetőleg magyarul), és ha igen, hol?

Végül szeretném kérni, hogy amennyiben van tanácsa a fenti probléma megszüntetésére, szíveskedjen azt e-mailban címemre is megküldeni.
Tisztelettel, Kisbali József
(2001. 07. 23.)

Külön e-mailben senkinek sem válaszolok! Nem azért, mert derogál. Hanem, mert minden eset valami újat nyújthat bárkinek.
Az információk beszerzésében segítek, ha van módom rá, de itt a weben nem bogarászok senki helyett! Te is utána tudsz nézni a hálón, ha valamit keresel, én addig inkább megírok még néhány választ, mert van még nyárról lemaradásom. Ugye nincs ezért harag?
A pontos típus BOSCH-VE. Műszaki könyves boltokban kapható Ford Escort részletes javítási könyv és úgy emlékszem, a Cora áruház könyvosztályán is láttam. Kb. 7-8000 Ft.

Biztos, hogy még mindig levegős anyagot szív fel az adagoló és ezért nem indul. Leállítás után visszaejti a gázolajat a tankba.
Ilyen esetekben el szoktam menni a mezőgazdasági üzletbe és veszek néhány méter 6, 7 és 8 mm átmérőjű átlátszó szilikon csövet. A motortérben minden csövet kicserélek ilyenre és máris látszik, hol szív levegőt a rendszer! Olyan is előfordulhat, hogy nem a motortérben, hanem a kocsi alatt van megsérülve az üzemanyag vezeték. Ilyenkor már a motortérbe jövő csőben is látni levegő buborékokat!


Tisztelt Doki!
Peugeot 309 1.6 karburátoros autóm van. Egy ideje kellemetlen hibával zaklat: a motor ereje elfogy traktorszerüen zakatol, végső stádiumban már be se indítható. Ilyenkor a kiszedett gyertyákon vastag, száraz koromlerakódás látható. A gyertyapucolás egy darabig megoldja a problémát, aztán minden újra ismétlődik. Mi lehet a baj?
Még egy kérdés: kompatibilis-e az alábbi két gyertya típus?
Champion S281YC
Bosch F6DC
Válaszodat várva, üdvözlettel
Csepreghy Sándor
(2001. 07. 23.)

A gyertyákra a válasz: IGEN. Különben a karburátort kell kitisztítani, beállítani, esetleg javítani! (tűszelep, vagy automata szivató hiba!) Ha írtál volna adatokat, amit mások is szoktak, pontosabb tanácsokat is tudtam volna adni. Gondolom, a fogyasztás sem mondható szerénynek!


Kedves Doki!
A tanácsát szeretném kérni:
1971-es 1600-os Bogaram motorja a közelmúltban lett felújítva új Kolbensmitt henger készlettel. Mivel ezekben a nagy nyári melegekben óvni szeretném a hőterheléstol (ami az egyik legnagyobb ellensége ennek a motornak) nagy hőterhelésre való olajat kerestem bele. A FIAT HPX 20W-60 -at ajánlották így most ez van benne. Kérdésem az lenne, biztos jó-e ez a motornak, főleg a 20-as értékre gondolok. Szeretnék a legjobb olajjal járni a motor élettartamának növelése érdekében.
Köszönettel, J.Z.
(2001. 07. 23.)

Akkor azzal az olajjal járj, ami ennek a típusnak elő van írva! Abból viszont minőséget neki! Az olaj viszkozitása nem csak a hőterhelés függvénye, hanem az alkalmazott illesztéseké is a forgattyús hajtóműben. Ha óvni akarod a motort, inkább ellenőrizd a légtermosztátok pontos és megfelelő nyitását. Esetleg építtess be egy téli üzemben elzárható tartalék olajhűtőt, mely nyáron a kánikulában igen jó szolgálatot tesz a megfelelően visszahűtött olajjal!


Tisztelt AutóDoktor!
VW Golf III. CL (1993. márciusi, 1600cm3, benzin, 200 ezer km) autóm teljesítményével elégedetlen vagyok, annak ellenére, hogy chip tuninggal és KingDragon sportlégszűrővel felszerelt. Márkaszervizbe "jár", utoljára 3 pólusú BERU gyertyákat szereltek be. Alkalmanként injektor és szeleptisztító adalékokat is kap, az ajánlott nitrót még nem mertem bealkalmazni.
Már a chip tuning beépítése előtt is hajlamos volt 95-ös benzinnel becsörrenni, azóta 98-as üzemanyaggal is megteszi ezt néha.
Lambda szonda kiiktatásával egészen minimális változás tapasztalható.
A közelmúltban egy évvel fiatalabb, de 50 ezer km-el öregebb hasonló (Golf Europe) autóban nem voltam elégedetlen a menettulajdonságokkal, s ez meggyőzött, hogy nem túlzóak elvárásaim.
Úgy tervezem, hogy (még) jobbféle gyertyákat, új gyújtáskábel szettet, s benzinszűrőt szerzek be.

Ezek előtt szeretném tanácsát kérni, mi lehet a szűk keresztmetszet teljesítmény szempontjából, illetve, hogy az hogyan oldható fel. Gondolataim: általános belső (üzemanyag rendszertől a szelepekig) tisztítás, gyújtás állítás(?), fentebb felsorolt alkatrészek beépítése.
Érdeklődéssel várom véleményét, javaslatát.
További eredményes gyakorlati és "publikációs" munkát kívánok.
Üdvözlettel:
Katona Zoltán
(2001. 07. 23.)

Nem kellenek ide csodakábelek és kilencpólusú gyertyák. Elsősorban inkább egy kopogásérzékelő szenzor! Illetve egy pontos motorbeállítás. Jó lenne tudni, mi volt a helyzet a chip-tuning "beépítése" után? Jól ment a kocsi? Mikor kezdett erőtlenedni? Különben mi a motor gyártási kódja? Melyik cég chip-tuning programja került a computerbe és meg kellene vizsgálni a teszter műszerrel is, nem véletlenül szerviz üzemben vezérel a computer valamilyen hiba érzékelése miatt? Ha már így is ütőképessé válik a kocsi, majd csak akkor költs "extra" dolgokra. Addig még először az alapokat kell rendbe rakni, hogy legyen mire tovább építeni! Ha gondolod, hogy sok a kérdés, keress meg. Úgy gyorsabban kapsz választ, hiszen nem egyszerű az eseted.


Professzor úr, kedves Attila!
Lenyűgöz lexikális tudása. Ha alkalmas idoben tudna segíteni egy "polgári" dilemmában, megköszönöm. Pillanatnyilag egy Astra 1.4NZ 60 LE '96 tulajdonosa vagyok, csak szuperlativuszban tudok nyilatkozni róla, igaz eddig csak 35 ezer km-t sikerült beletennem. Német autopályán erőlködés nélkül simán tekeri a 180-at, a 6-os úton sem gond neki a 140.
Ezek fényében az esedékes csere is egy új Astra G lenne, de megijesztettek a 16v olajfogyasztásáról szóló hírek, meg (idézem) "az EGR szelep tisztogatása jó franciás helyen". Hát ezektől elszoktam a második Astrám mellett. Évi egyszeri szerviz (kb 20 lepedő) - aztán ablakmosó és benzin bele.
Ezért kérdéseim: Astra G 1.6 8 szelepes (ha igaz 85LE) elbírja-e a légkondit? Érdemes-e ilyen "elavultnak" hitt modelt venni (a témában olvastam hozzászólását valamivel előbb).
Gondolom az automata váltó már sok lenne bele - pedig most már vén fejjel tudnám értékelni. Nem reklám helye, de akár privát e-mailben alternativa tanácsot (ár-paraméter-presztizsérték) is elfogadnék. Anyóka 1.2 Corsáját azért nem akarják megvenni, mert nem ECOTEC, pedig nagyon jól megy 3 évesen, ezért nem tudom milyen irányba induljak el.
Köszönettel, Zsolt
(2001. 07. 24.)

Az ECO-TEC motorokkal az a baj, hogy mindenki próbálja a híg olajakat belegurítani, mert "meg akarja becsülni". Na ez az a fajta szeretet, ami visszaüt. 10W-40-est neki és nem sok gond lesz vele. Már kapható külön az ECO-TEC motorokhoz fejlesztett Opel olaj is, a félszintetikus ára még kedvezőnek is mondható a 10W-s kategóriában!
Ha ezt kapja a paripa, nem kell "franciás"helyeken babrálni! És akkor már lehet rajta egy öreguras automata váltó is a klíma mellett. Egyébként az Opel is fejleszt, és a meglévő gondokat a G-verzión már egészen komolyan rendbe hozták.
Anyóka Corsáját meg kitartóan kell árulni. Ha nincs annyi lé a zsebben, kell mondani valamit, hogy miért nem kell a kocsi.


Tisztelt Autódoktor!
Robi vagyok, és lenne egy problémám:
Van egy 1981-es évjáratú, 1.3-as benzinmotoros ötajtós Opel Kadett D típusú autóm. Eléggé egyben van, semmi komoly baj nincs vele, de amikor hidegen beindítom szívatóval, akkor nem azonnal alszik el az olajnyomás lámpa, ha meg lefullad, akkor nem villan fel, csak pár pillanat késéssel (kb.: 2-3 másodpercig).
Meleg motornál ezt még nem tapasztaltam, viszont ilyenkor meg alapjáraton, üresben gyakran világít. Ezeket mi okozhatja?
Előre is köszi.
Robi
(2001. 07. 24.)

Meg kellene mérni az olajnyomást mechanikus nyomásmérővel. Ha hidegindításkor az alatt a néhány (1-2) sec idő alatt, amíg el nem alszik a lámpa, keményebb, kicsit kattogós a motor hangja, valószínű, hogy olajnyomás probléma okozza. Ez lehet a rossz helyen behorpadt olajteknő miatt, ettől aztán nem tudja esetleg a búvárszűrő felszívni az olajat megfelelően. Okozhatja a kopott olajpumpa, és ennek következtében kopnak meg a főtengely csapágycsészéi rendellenesen, amik aztán a kopogó hangot adják, míg fel nem veszi a motor olajpumpája az olajat. Ezt valószínűsíti a meleg motornál, alapjáraton fel-felvillanó olajnyomás lámpa is. A mechanikus nyomásmérés azért szükséges először, mert bár kicsi a valószínűsége, de lehetséges az is, hogy csak az olajnyomás lámpa vezérlő szenzorja ment tönkre (600 Ft). Emiatt megbontani a motort pedig nem kellene.
Ha viszont valós nyomásprobléma a gond, minél előbb meg kell bontani az olajteknőt és a csapágyazást, mert most még esetleg elég egy csapágysort és egy pumpát cserélni, de nemsokára lehet már ki kell venni és szétborítani a motort, ha a főtengely köszörült felületei is károsodnak!


Hello!
Teccik a rovatod, meg nincs ugyan autóm, de attól még érdekeseket irsz!
Szóval, lenne itt egy eladó Opel Kadett: 1982-es fehér színű 1,3S. Az autó benzines, 75 lóerős, háromajtós, tolótetős. Felújított karosszéria és motor, jó gumik a legfontosabb jellemzői.
Mit erdemes tudni a típusról? Mit kéne megnézni (feltétlenül) vásárláskor? Vannak típushibák? Hogy áll a megbízhatóság? A választ köszi. Ja, 200 ezerért kinálják.
Esetleg lehetne szó egy (hozzád) odagurulós-átnézés projektről?
Nyilván nem túl elegáns megkérdezni, hogy mit megy vajon egy ilyen gép "végen", de nekem hosszabb utazások miatt kellene kocsit vennem, és nem akarom a fél életem autóban tölteni. Szóval elkelne a gyorsaság.
Peter
(2001. 07. 24.)

Ha egy kocsit komolyan akarsz hajtani, az ne 19 éves legyen! Ez csak lányoknál a legstrapabíróbb évjárat kezdete.
Ha minden úgy igaz, ahogy leírtad, akkor az ár nem rossz, de az elvárt dolgok a kocsival szemben túlzottak! Ha gondolod, keress meg, szívesen átnézem az autót, milyen műszaki állapotban is van?


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.