M407 felújítás, rángató Octavia

2001.10.26. 10:23

Motorfék üzemben a teljes gázelvétel közelében, erősen "rángat". (Nem a lefulladás előtti rángatás). Olyan mintha nehezen állna rá az alapjelre. Egyébként minden rendben, húz, nem fogyaszt sokat, indul, alapjárat egyenletes és megfelelő stb. Előbb-utóbb elviszem szakszervizbe, de azért érdekelne, mi okozhatja a hibát.

Hello Doki!
Van egy 1989-es Honda Civic 1333 cm3-es, karburátoros, 16 szelepes autóm. Nagyon meg vagyok vele elégedve, egyetlen apró problémája van: Néha előfordul, hogy az autó visszatol szívatóval is olyan alapjáraton jár, mintha a szívató ki lenne húzva, volt már rá példa, hogy állt a kocsi, az alapjárat rendben volt, egyszer csak hirtelen megemelkedett, mintha a gázra léptem volna, majd ismét vissza. Egy ideje ezt ritkábban csinálja, de vannak időszakok, hogy rendszeres a dolog, ilyenkor a fogyasztása is jóval magasabb. Általában meleg motornál fordul elő a probléma.
Kérlek ha tudsz, mielőbb válaszolj!
Köszönettel, Attila
(2001. 10. 12.)

Ha a motor bemelegedett és huzamosabb ideig mész egyenletes tempóban, nem hűl vissza? Ha igen, ki kell cserélni a termosztátot.
A gázszabályzó mechanikát és a szivató mechanikus részét is ellenőrizni kell, mert a probléma jellege arra utal, hogy valamilyen mechanikus szorulása van a két egység közül az egyiknek.


Helló Doki,
Egy 1,6-os 16V-s '95-ös Astrán a 2. és 4. henger gyertyái kormolódnak. Mi lehet az oka?
Köszi, Attila
(2001. 10. 12.)

Elosztó fedél, gyertya, gyertyakábel ha más gyújtás hibára utaló tünet is van. (rángatás, esetleg alapjáraton a kipufogóból a kocsi mögé állva pöfögő hang hallatszik.)
Próbáld meg a 2. és a 4. henger gyertyáit felcserélni az 1. és a 3. hengerével. Ha a csere után is ugyanez a két henger kormol, akkor nem gyertya hiba. A gyertya kábelek kiméréséhez egy Ohm-mérőre van szükség. Az ellenállás mérésénél vedd alapul azt a két hengert, amelyik nem kormolja a gyertyát!
Ha nem javít a helyzeten egyik dolog sem, mindenképpen TEC-II műszeres hibakereséssel kell nyitni. Ehhez el kell látogatni egy szervizbe.
A hiba megállapítása után a javítás adott. Elképzelhető, hogy a két henger mágnes szelepe ragadt le, ezért a szerviz előtt még próbáld meg járó motoron kicsit megkocogtatni az oldalát. De ésszel, nehogy letörjön a csatlakozója!


Doki!
Egy 1,5 éves Vectra klímaberendezése rakoncátlankodik. A klíma bekapcsolása után a műszerfal mögül szörcsögő, sziszegő hang hallatszik, miközben csak a középső rostélyokból jön a hideg levegő, a szélsőkből nem. Nemrég volt a kocsi szervizben, azóta csinálja ezt. Lehet hogy valamit megokosítottak?
Köszi, Gyurka
(2001. 10. 12.)

Nem tudom mit javítottak a szervizben, de kicsit meg kell bontani azt a műszerfalat, mert vagy a kezelőkonzolról vezérelt vákuumcsapok egyikéről lecsúszott a vákuumcső, vagy a vákuumcsap membránja szakadt át.


Szervusz Autódoki!
Van egy 1962-es öreg Moszkvicsom (407, 4 sebességes), amit imádok, de egy alaposabb felújítás ráférne. Tudniillik, ez volt az esküvői kocsim, s akkor is csak szükségjavításokon, és optikai tuningon esett csak keresztül.
Tudnál esetleg olyan szerelőt javasolni, aki foglalkozik ilyen öreg járgányokkal?
Én egyet találtam, aki nem röhögött ki vele, de ő nem igazán gyakorlott szerelő volt, hanem frissen végzett autószerelő. Éppen ezért csak a legszükségesebbeket csinálta meg az autón.
Már azon is gondolkodtam, hogy valami öreg autókat gyűjtő embert kellene keresni, és annak odaadni, mert félek hogy tönkremegy. (A kertben áll úgy 96-óta egy ponyva alatt)
Sajnos kuka vagyok az autókhoz, de vettem autósújságot, és próbáltam címeket keresni, sikertelenül. Sajnálnám az autót, ha eddig bírta, megérdemelne egy kis törődést.
Segíts, ha tudsz, kérlek.
Üdvözlettel:
Kovács Péter
(2001. 10. 12.)

A helyzet az, hogy az alkatrész gondokon kívül nem sokan vagyunk már a szakmában, akik ismerik ezt a kormányváltós ősleletet, pedig mára komoly értéket képvisel egy-egy szépen restaurált darab.
Mikor én is csak kissrác voltam, úgy a 60-as évek közepén, még menő kocsi volt. Nekem az első kocsik közt tanították a jó öreg púpos Warsawával együtt, mint "modern technikát".
Ha megszerzed a szükséges alkatrészeket, (amit már felújítani sem lehet, vagy nem érdemes, azok helyett) akkor rendbe szedem neked Zinajdát.
De csak akkor, ha nem átalakítani és tákolni akarod, hanem komolyan restaurálni.
Ha meg akarsz tőle válni, mindenképpen keress kapcsolatot gyűjtőkkel. Ezt általában újsághirdetés útján, vagy különböző oldtimer találkozókon lehet, de így "fa alá letéve" nem olyan értékes a vas!
(Körülbelül két perc munka a keresőben rálelni a Moszkvics klubra, a veteran.hu-ra, a Veterán motorok, autók és az Öreg autó, vén autó? topikokra, a teljesség igénye nélkül. A szerk.)


T. Doktor Úr!
Skoda Octavia 1.6 GLXi 1999 évjárat (de már 2000-es modellév), 40 ezer km. Hibajelenség: motorfék üzemben a teljes gázelvétel közelében, erősen "rángat". (Nem a lefulladás előtti rángatás). Olyan mintha nehezen állna rá az alapjelre.
Egyébként minden rendben, húz, nem fogyaszt sokat, indul, alapjárat egyenletes és megfelelő stb. Előbb-utóbb elviszem szakszervizbe, de azért érdekelne, mi okozhatja a hibát. VW konstrukció, ugyebár.
Üdvözlettel: Hági
(2001. 10. 12.)

A motor beállításával van gond. Ha alacsony fordulaton, kis gázzal egyenletesen haladva is rángat, akkor a gyújtást kell beállítani, mert az előgyújtás értéke nagy. De az is elképzelhető, hogy a gyertyák már öregek és cserére szorulnak. Esetleg valahol egy kis falsot szív a motor.
Más nem igazán tudja ezt a tünetet okozni az alapjárat megváltozása nélkül.


T. Doki!
A következő problémám lenne egy 86'-os 1.3S-es Opel Kadettel. Alapjáraton, ha felengedem a kuplungot jól hallható folyamatos sivító hangot ad a váltó (5 sebességes). A szervizben azt mondták, hogy a nyelestengely csapágy gyengélkedik, de ez egy igen drága cucc (kb. 30 ezer Ft), meg hogy eléggé speciális, és a csere sem egyszerű, úgy hogy vegyek inkább egy jó bontott váltót.
A másik gond az, hogy menet közben elég nagy ellenállással kapcsolható a 2. fokozat, meg kell várni amíg kellően lelassul a kocsi, ekkor beugrik. Főleg visszaváltáskor probléma ez. Meleg időben és üzemmeleg motornál sokkal kisebb ellenállással kapcsolható, hidegben (kb. 10 fok alatt) szinte lehetetlen kapcsolni. Váltóolaj csere volt Agip Rotra HY 80W-90-re.
Kérdésem az, hogy mi okozhatja ezeket a hibákat. Ez az olajminőség megfelelő?
Köszi, Peti
(2001. 10. 15.)

Az olaj minősége megfelelő, ha van is benne megfelelő mennyiség. Ezt a váltó oldalán található nívó csavarnál tudod ellenőrizni. Bár a kopottabb Opel váltóknál inkább a MOL-Carrier hajtómű olaj szokott beválni.
Váltási nehézségeket okozhat még a kapcsoló rúd és a váltó kapcsoló csonkja közti kapcsoló elem kis szilentjeinek (2db) kiverődése is, mert a lógás miatt a váltó kar mozgását nem pontosan továbbítja a kapcsoló szerkezet felé. Mivel a 2. fokozat van leginkább elhasználódva minden váltón, ezen érezni először és leginkább, ha nem tökéletes a rendszer.
A nyeles tengely csapágy általában kattogó hangot szokott adni. Kinyomott kuplungnál el is hallgat. A sivító hangot inkább a főtengely végében levő tűgörgős kosár adja, mikor kenetlenség miatt szorul. Ezt is cserélni kell, de az eredeti is csak 4-5000 Ft. A munkadíja sem sokkal több. De ahhoz, hogy biztosat lehessen tudni, kicsit meg kell bontani a kocsit. Ezt a szervizben is illene tudni. Lehet, hogy tudják is.


Kedves Doki!
A gondom a következő: van egy kb. 10 éves 1.3-as Daihatsu Charadeom, és ahogy hűvösebbre fordult az idő, egy-két új nyugtalanító probléma jött elő: hidegen indítva 2-3-szor megáll, és utána percekig nincs ereje (alapjáraton még elmegy, de ha gázt adok lefullad). Ha bemelegszik akkor jól megy, de előfordult már, hogy autópályán elvesztette az erejét: nem volt hajlandó 120-fölé menni, ha jobban nyomtam neki fuldoklott, ha nem nyomtam, akkor meg ugye nem ment.
Ez néhány perc alatt elmúlik, és megint minden rendben. A legkellemetlenebb gond viszont akkor jön, ha meleg motorral leállítom, és néhány perc múlva újra el akarom indítani. Ekkor többször előfordult már, hogy egyáltalán nem indult el néhány percig, vagy pedig elindul, de néha megáll kb. fél percen belül, ami többször is kellemetlen helyzetbe hozott az út közepén. Én az automata szivatóra vagy a lambda-szondára gyanakszom, várom szakértő véleményét.
Üdv, Zoli
(2001. 10. 15.)

Érdekes lenne tudni, milyen motor is van a kocsiban? Három, vagy négy hengeres? Hány köbcentis? Mi a motor gyártási száma? Mert ezt a kocsit gyártották ám néhány verzióban! Akkor én is közlékenyebb lennék.
Ja az alváz számban szereplő "G" betűvek kezdődő alváz kód is érdekelne! (G100, G11, stb.)


Hello Doki!
Van egy 89-es 1. 4-es injectoros Renault 5-öm. A következő a problémám: sokszor előfordul (akár rövid 5 km-es út alatt is 2-3-szor), hogy lámpa előtti megállásnál (amikor üresbe kapcsolok), illetve kanyar előtt visszaváltáskor a motor minden előjel nélkül leáll.
Ilyenkor leggyakrabban első újraindításra elindul de előfordul, hogy hosszú önindítózás és gáztaposás (pedig injectoros és nem igazán lenne szabad "pedálozni") után nehezen de elindul.
Már több szerelőnél voltam illetve én is órákat töltöttem derékig a motorházban, de nem tudja senki, hogy mi a baj.
A legutóbbi szerelő műszerrel kimérte, hogy rossz a lambdaszondám. Ki is cserélte. Átnézte az egész elektronikát, az összes csatlakozást, a vákumcsöveket és nem talált semmit. Boldog voltam, hogy jó az autóm, 1-2 napig. De utána is meg-megállt. Visszavittem, ő felműszerezve rótta a köröket, de neki nem állt le, úgyhogy azóta sem tudom, hol keressem a hibát. Szerinted mi lehet a baj?
Bocs, ha kicsit hosszú voltam!
Előre is köszönöm a válaszodat, Zoltán
(2001. 10. 15.)

Meg kell bontani a fojtószelepnél a dolgot. És ki kell tisztítani a fojtószelep csappantyúját, illetve a torokrészt és az alapjárati aknát. Erre a célra nekem a benzin és a nitro higító keveréke vált be, mert a kartergázból eredő zsíros lerakódást kiválóan oldja. Ha mindent rendesen kitisztítasz, nem fog több ilyet produkálni a kicsi kocsi. Ha már jár rendesen, nem árt olajat és olajfiltert, szükség esetén légszűrőt és gyertyákat is cserélni, és a motorolajba egy jóféle adalékot önteni. Ez legyen STP, Wynn's super charge, Gold eagle, vagy Jet go motorjavító adalék, és a betöltés után kb. 10 percig járasd a motort, hogy rendesen összekeveredjen a motor olajjal. Ettől kisebb lesz a kartergáz.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.