2010.02.21. 07:49 Módosítva: 2010.02.21. 12:08

Tisztelt Autódoki!

Az lenne a kérdésem, hogy miért kapott az én nyolcéves 1.0 GL Suzuki Swiftem piros színű zöldkártya matricát a műszaki vizsgán?

Tudomásom - és a régi zöldkártya - szerint a környezetvédelmi osztályba sorolása 6.
Nem kék matrica járna? Ezt is átvariálták, vagy az értékei nem megfelelőek?

Válaszát előre is köszönöm!

Norbert


Tisztelt Érdeklődő!

A helyzet az, hogy egyszerűen megváltoztak a kategóriahatárok, ezért lehet az eddig megbecsült, környezetkímélő, tíz év alatti autóból hipp-hopp környezetszennyező, felgyújtandó, sürgősen megsemmisítendő roncs.

Azért van remény, a végén erre is kitérek.

Az eddig érvényes besorolás a 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet szerint történt, a plakettek színét eredetileg az alábbiak szerint határozták meg:

Zöld plakett:
- lambdaszondával szabályzott keverékképzésű, katalizátoros, benzinüzemű gépjármű;
- az EU-ban, az USA-ban vagy Japánban 1998. január 1. után gyártott, dízelüzemű gépjármű;
- legalább EURO-II minősítésű tehergépkocsi és autóbusz

Kék plakett:
- szabályozatlan keverékképzésű, katalizátorral felszerelt gépkocsik

Sárga plakett:
- egyéb négyütemű, benzinmotoros gépkocsik

Piros plakett:
- egyéb, kétütemű, benzinmotoros vagy dízelüzemű gépkocsik

Később a kék és piros plakett megszűnt, az ide sorolt autók is sárga matricát kaptak a rendszámra.

Látható tehát, hogy a régi szisztéma szerint a szabályzott keverékképzésű autók, az EURO-II normát teljesítő autók és az 1998 utáni dízelek kerültek a felső kategóriába, minden más az alsóba. Létezett persze már ekkor is a környezetvédelmi osztály fogalma, bár ez közvetlenül nem mutatkozott a rendszámon látható plakett színében. Feltüntették azonban a zöldkártya hátoldalának alján és az új, kódszámos forgalmi engedély V.9 rovatában.

0: katalizátor nélküli, benzinüzemű, a jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízelüzemű, ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízelüzemű;
1: katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű;
2: katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű, kivéve a 4. osztályba sorolt EURO-II minősítésű gépjármű;
3: EURO-I minősítésű dízelüzemű gépjármű;
4: EURO-II minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - benzinüzemű vagy EURO-II minősítésű dízelüzemű gépjármű;
5: tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint benzin- vagy dízelmotorral is ellátott) hajtású, kivéve, ha belső égésű motorja nem éri el az EURO-III minősítést);
6: EURO-III minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű gépjármű;
7: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű;
8: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
9: EURO-IV minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű benzinüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
10 és 11: EURO-IV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
12: EURO-V minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
13: EEV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
14: EURO-V minősítésű gépjármű;
15: EURO-V minősítésű gépjármű

Amennyiben a hibridhajtású jármű belső égésű motorja legalább EURO-III minősítésű, a belső égésű motor szerinti kategóriába kell besorolni.

A 2010. január 1-től érvényes rendszer más határokkal dolgozik, és ismét négy kategóriát ismer:

Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3.
Piros színű plakett - korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6, 7, 8.
Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.

Látható tehát, hogy a lambdaszondával szabályzott keverékképzésű személygépkocsik alanyi jogon nem kapják meg a kék plakettet, csak ha egyébként a gyártó részéről rendelkeznek EURO-II minősítéssel. Bonyolítja a helyzetet, hogy a jelen szabályozás csak néhány éves, előtte a 2. kategóriába tartozott minden szabályzott keverékképzésű autó, amely nem tartozott legalább az EURO-III kategóriába. Így - ha jól emlékszem - 2007-ig ezek az autók a 2. környezetvédelmi osztályba kerültek, és sokuknál ez szerepelt a zöldkártyán és a forgalmi engedélyben is.

Emellett a 6/1990 KöHÉM-rendelet, amely a fenti kategóriákat meghatározza, tartalmaz egy kivételt, amely szerint az 1996 után az EU területén forgalomba helyezett autók kérésre átsorolhatóak a 4. osztályba, hiszen elméletileg ettől az időponttól csak EURO-II minősítésű autók kerülhettek forgalomba.

Azon autók esetében, amelyek azóta jártak műszaki vizsgán (tehát szinte mind), elvileg a műszaki adatlapon már a javított besorolás szerepel, amennyiben tulajdonosváltás is történt, a forgalmiban is. Persze ez csak elmélet, sok esetben ezzel egyszerűen nem foglalkozott a tanúsítványadó vagy az okmányiroda.

Ha tehát önnek a forgalmi engedélyben 2. kategória szerepel, és az autó EURO-II minősítésű, vagy egyszerűen csak 1996. január 1. utáni első forgalomba helyezésű, akkor a következőket teheti:

1. A következő műszaki vizsgán jelzi ez irányú igényét, és a tanúsítványadó kiállítja a 4. környezetvédelmi osztályba sorolást tartalmazó Műszaki Adatlapot.
2. A Nemzeti Közlekedési Hatóság kijelölt vizsgálóállomásán kér egy úgynevezett műszaki szemlét, melynek során a hatóság megállapítja a korrekt besorolást, majd  szintén kiállít egy Műszaki Adatlapot. Ennek a szemlének a hatósági díja 1770 Ft.

A Műszaki Adatlappal besétál egy okmányirodába, ahol bejegyzik az adatváltozást. Ez sajnos gyakorlatban a forgalmi engedély cseréjét jelenti minden esetben, mindhárom, még érvényes típus esetén (kétlapos, háromlapos "szöveges", háromlapos "kódos"). Ennek költsége jelenleg 6000 Ft.

Fontos, hogy a törzskönyv cseréje ilyenkor nem szükséges.

Még egy megjegyzés a konkrét típushoz:
A 6. kategória EURO-III normát feltételez. Bár a Suzuki gyártott az EURO-III-nak megfelelő ezres Swiftet 2000-től, a magyar piacon 2001. decemberig csupán Euro-II-es autókat forgalmaztak. Az ezres motor nem sokkal ez után ki is került a palettából, így itthon a 6. kategóriájú 1.0 Swift meglehetősen ritka, azok is jórészt külföldről behozott autók. Ezek könnyen azonosíthatóak a kipufogó leömlőcsonkjában elhelyezett katalizátorukról. Amennyiben az öné nem ilyen, valószínűleg Euro-II-es, és így 4. osztályba sorolják majd - ez persze a plakett színét tekintve nem jelent különbséget.

Végül, mivel erre vonatkozóan is volt kérdés, egy táblázat a régi zöldkártyák felső részén található kódokról:

00 Egyéb, az alábbiakba nem sorolható kivitelű jármű
01 Benzinmotor (négyütemű)
51 Benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
41 Benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
08 Kétütemű benzinmotor
58 Kétütemű benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
48 Kétütemű benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
11 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor
54 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
44 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
21 Wankel (forgó dugattyús) motor
55 Wankel (forgó dugattyús) motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
45 Wankel (forgó dugattyús) motor szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
02 Dízelmotor
22 Közvetlen befecskendezésű dízelmotor
03 Kényszergyújtású, dízel jellegű motor
06 Többfajta tüzelőanyaggal működő motor
07 Elektromos motor
10 Gázturbina
12 Nagynyomású gázzal üzemelő motor
66 Többfajta üzemanyaggal működő (kettős üzem)
76 Többfajta üzemanyaggal működő (benzin-alkohol)
86 Többfajta üzemanyaggal működő (gázolaj-növényi olaj)

Üdvözlettel:

Autódoktor