GPS vs. kilométeróra

2011.03.07. 12:40 -

Tisztelt Autódoktor!

Többször olvastam már arról, hogy a kilométerórák beállítása általában a megengedett +8-10%ra van kalibrálva a valós sebességhez képest, ezzel kapcsolatban szeretnék feltenni egy szerintem többeket foglakoztató kérdést, ami ha jól tudom, még egyszer sem merült fel. Nevezetesen, hogy mi a helyzet a GPS által jelzett sebességgel. Nekem az a tapasztalatom, hogy a GPS általában pont ezzel a 8-10 %-kal mutat alacsonyabb sebességet, mint az óra. 60- nál 54, 90-nél 83, 140-nél 129. Ráadásul több programmal is navigálok, ugyanez a helyzet az iGoval, , a nokia térképével, és a gyárban beépített, Garmint használó Kenwood navigációval is, csak az arányok különböznek valamelyest. Azt tudjuk, hogy az óra sokat mutat, viszont a GPS adata meg kevésnek tűnik, ugyanakkor hihetetlen, hogy egy szerkezet, ami pontosan tudja az adott idő alatt megtett távolságot, ne tudná kiszámolni a PONTOS sebességet.

Válaszát köszönöm!

Laci

Kedves Laci!

A különböző készülékek és szoftverek különböző pontossággal működnek. Ezt részben a más-más mintavételi idő, részben a helyzetmeghatározás kevésbé precíz pontossága, részben pedig a folyamatosan változó minőségű vétel okozza.

A mintavételi idő extrém esetekben akár 30 másodperc is lehet, a pozíciót a valóshoz képest 10-15 méterrel is elnézheti a készülék, a készüléket pedig sokszor maga az autó is leárnyékolhatja (mondjuk egy fémgőzölt szélvédővel) annyira, hogy romlik a készülék precizitása.

Ezek miatt a pillanatnyi sebesség mérésére kevésbé alkalmasak ezek a készülékek. Átlagsebességet azonban kiválóan ellenőrizhetünk vele, hiszen hosszabb távon a mérési hibák és pontatlanságok kiegyenlítőnek.

Ha egy alacsony forgalmú, nagyjából egyenes autópályaszakaszon belövi az autó sebességét egy óra szerint adott sebességre, és ezt sikerül hosszabb távon tartani, a navin jelzett pillanatnyi sebesség előbb-utóbb kis ingadozással be fog állni a valós értékre. Ez a technológiából adódóan már elég pontos lesz ahhoz, hogy hozzávetőlegesen bemérje, mennyit csal a műszer.

Üdvözlettel:
Autódoktor

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2011. március 7., 12:40, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Kommentek

  • 2011.03.07 13:12:34schnee

    Nálam az eltérés kocsinként változik, viszont volt szerencsém amerikában bérautóval közlekedni pár napot. Érdekes módon a GPS ott teljesen azonos sebességet mutatott a GPS navigációval (mind a beépített mind a sajátom azonos sebességet mutatott).

    Sokféle autóval és navigációval néztem én is ezt a kérdést és mindig a GPS mutatott kevesebbett 5-10 km/h-val

  • 2011.03.07 13:13:33schnee

    rdekes módon a GPS ott teljesen azonos sebességet mutatott a GPS navigációval (mind a beépített mind a sajátom azonos sebességet mutatott).

    Helyesen

    rdekes módon a beépített mérő ott teljesen azonos sebességet mutatott a GPS navigációval (mind a beépített mind a sajátom azonos sebességet mutatott).

  • 2011.03.07 13:50:07boek

    Ez kit, illetve a kérdező szerint, kiket foglalkoztat? Mint az valószínűleg tiszta, hogy egy jobb minőségű készülék, egy normális szoftverrel kellően pontos, és nem 15-20 méterrel "nézi el" a helyet, hanem 1-2 méterrel. (hangsúlyoznám, hogy nem a 10ezer ft-os készülék).

    Ha ez meg van, akkor a sebesség nagyon kicsi hibával könnyen megállapítható.

    Átlagsebességet meg nem csak gps-el lehet mérni. Vannak azok a szép kis karók az út szélén, amik meghatározott távolságra vannak, de akár a km-köveket is lehetne mondani, ha ott tart egy sebességet, majd figyeli, hogy a ZZ Top Sharp dressed man alatt hány km-t halad, könnyen kiszámolhatja akár fejben is. Nem nagy művészet, és még gps sem kell hozzá...

    Meg amúgy is. Hol van itt a kérdés. Egy feltevés van, illetve egy (vagy rossz vagy jó, mindenki döntse el maga), rossz konklúzió.

  • 2011.03.07 13:51:33boek

    És persze normális szoftverrel, nem olyannal aminek a Mosonmagyaróvár egy hatalmas X-akta.

  • 2011.03.07 14:21:31Atron

    Ha az aktuális sebességet mutató műszer a kocsiban "siet" akkor a megtett távolságot mérő számláló is? Vagy ez akkor hogyan van?
    A kilóméter óra jól számol a sebességmérő meg többet mutat?
    Engem ez érdekelne.

  • 2011.03.07 14:29:18károly szántana

    nekünk a begyetemen azt tanították méréstechnikán, hogy a km-óra 5 %-ot csal felfelé (lefelé tilos csalnia) az összes autóban porsche-töl a trabantig, feltéve, hogy a gyári méretü a gumi a kocsin. (még a váltóméret is eltér egy kicsit) a németeknél a gumiméret bent van a forgalmiban, más mértetet le kell vizsgáztatni. gumidoktornak van egy gumiméret átszámolója, ott ki lehet bogarászni, milyen méretnél mennyivel mutat mást az óra.
    viszont erre az eltérésre nem szabad alapozni, amikor szolgálóink és védöink méricskélnek.

  • 2011.03.07 14:34:20Csokáv

    boek: akkor nézz utána jobban a GPS-nek. A civil gps azt hiszem 15m-es pontosságú. A műholdról így kapod a jelet, lehet akármilyen drága. A katonai GPS más csatornán megy, és az valóban 1-2 méteres pontosságú.

  • 2011.03.07 14:34:23Giraffa

    Többféle navigációs rendszert és GPS-vevőt használtam már, (SiRF II-től kezdve), és ugyanabban a kocsiban, minden vevő/szoftver ugyanazt a sebesség-különbséget mutatta az adott autó sebességmérőjéhez képest.

    Többet egyik se mutatott, mint amit a "kilóméteróra" az autóban. 1 esetben volt pontos (nem gyári gumival szerelt HiLux), a többi 7-8 autóban 4-9 km/h sebességgel mutatott kevesebbet, mint a beépített műszer.

  • 2011.03.07 14:36:42mehemed

    ez igy kb nettó hülyeség... nem kell tudni hogy müködik a gps, de akkor magyarázni se kéne...

    amit a gps mér az a pontos.

  • 2011.03.07 14:36:53kafferbivalybalamber

    "Ha egy alacsony forgalmú, nagyjából egyenes autópályaszakaszon belövi az autó sebességét egy óra szerint adott sebességre, és ezt sikerül hosszabb távon tartani, a navin jelzett pillanatnyi sebesség előbb-utóbb kis ingadozással be fog állni a valós értékre. "

    Nagyjából egyenes, de főleg sík szakasz kell hozzá. A GPS-ek sebességmérésnél nem foglalkoznak a domborzattal, vízszintes síkra vetítve nézik az elmozdulást. Vagyis egy 2-3%-os emelkedő 2-3% mérési hibát ad.

  • 2011.03.07 14:37:47Specialized78

    károly szántana!
    Szinte minden autó eltérő mértékben mutat többet a valós értéknél.Az A Vectrám mutatja a legnagyobb eltérést,GPS szerint 90-nél 102-t mutat.Ford Focus 1.4-es 90-nél 94-et,Mondeo 2.TDCI 90-nél 96-ot.Érdekes módon eddigi tapasztalatom alapján a Kia Ceed mutatott a legpontosabban,90-nél 93-at mutat.

  • 2011.03.07 14:39:03536939

    @atron, erre csak azt tudom mondani, hogy az én kocsimban elromlott a pillanatnyi sebesség mutatója (össze-vissza ugrál, ha beáll, akkor 10-et csal helyes kerékméretnél), de a megtett utat számláló kilométeróra helyesen működik (szabványos, 50 méterenként elhelyezett villanykarókkal mérve). Gondolom tipusonként változik a számláló felépítése miatt.

  • 2011.03.07 14:39:19Giraffa

    @Csokáv: Clinton megszüntette a polgári-GPS pontosságának zavarását, így 5 méteres körön belülire csökkent a szórásuk. ([link] )

    A katonai vevők egy plusz sávot is vesznek, amit a polgári vevők nem. Ezzel jön létre a 30cm-es szórásuk. :)

  • 2011.03.07 14:41:16boek

    Csokáv

    Nézz utána Te is.

    Egy autós gps ami még megfizethető az átlag (és talán valamivel felette) számára nem 1-2 méter ezt aláírom, de nem csak autós meg katonai gps-ek vannak, és autósban is van ennél pontosabb. De nem akarok ezen vitatkozni, csak a válasz igényessége és körültekintő megírása végett böktem oda (sajnos a színvonal egyre csak esik itt a TC-on, és már mindenhol felütötte fejét az igénytelenség). Szóval nem akarok ebből vitát, meg amúgy sem azon a 15 méteren fog elcsúszni a pontos sebesség megállapítása.

  • 2011.03.07 14:46:37!!!

    Szerintem teljesen egyértelmű, hogy az autók sebességmérője túlmér. Én mindig 5% túlméréssel számolok. Ez biztosra veszem, hogy ez egy nemzetközi szabvány, a baleset-megelőzés miatt. Ha jól tudom, a motoroknál nagyobb mértékű a túlmérés. Gondolom nem kell magyarázni, miért.

    Szerintem a GPS tökpontos, csak kicsit késik. Egy nagy fékezés pár másodperccel később jelenik meg. Különben nem lenne értelme a tized-pontosságú kijelzésnek. Talán még az út szélén elhelyezett sebességmérők kijelzői is a GPS értékével egyeznek meg, nem az autójéval, de erre most nem emlékszem. Viszont az biztos, hogy a rendőrök trafija a valós értéket mérik. Tehát ha beleszaladsz a 80-as táblánál az autó szerint mondjuk 83-mal, akkor még szabályos voltál... Nem hiszem, hogy bárki is tudna csekket mutatni egy ilyenért. Szóval ez is bizonyítja, hogy az autó túlmér, a GPS pedig pontos.

  • 2011.03.07 14:48:45Szabványok

    "Vagyis egy 2-3%-os emelkedő 2-3% mérési hibát ad."
    Nem. A trigonometria szerint az elmúlt 2000 évben:
    1-cos(arctg(0.02) az csak 0.0002, vagyis 0.02%. Két nagyságrendet tévedtél.

  • 2011.03.07 14:50:52kafferbivalybalamber

    És tényleg, basszus.
    Köszi!

  • 2011.03.07 14:52:17nelek

    Nekem (ford mondeo) gyári gumikkal kb. 10%-al többet mutat a kilometerora, mint a GPS. A biciklim sebességmérőjével (ezt kerékátmérő alapján lehet állítani cm pontossággal) azonos értéket mutat.

    Igaz azonban, hogyha rosszak a vételi viszonyok, akkor a pontatlan helymeghatározás miatt akkor is mutathat sebességet és megtett távot, ha éppen állsz. Elvileg 3 műhold kell a pozicióhoz, de az néhány m-es pontossághoz jóval több.

  • 2011.03.07 14:52:31bürokraták rémálma

    A fedkomp-al is lehet pontos sebességet mérni.
    Pl át kell kapcsolni átlag sebességre. Majd tartani egy fix tempót, ezután le kell nullázni. Nullázás után a valós sebességet írja ki, ami az addig megtett viszonylag rövid útszakasz átlagsebessége. Ha közben azonos tempóval mentünk, akkor ez a pillanatnyi sebesség is. Ilyenkor áll elő az a helyzet, hogy a fedkomp szerint 95km/h a muatató szerint 100km/h. Tehát a gépkocsi tudja, hogy mennyivel megyünk, csak szándékosan többett mutat a vezetőnek. Valami szabványféle miatt nem csalhat a mutató lefelé, így átlagban 5 %-al inkább felfelé programozzák a gyárban, hogy ebből ne legyen vita.
    OBD-n keresztül műszerrel is lehet pontos sebesség adatokat mérni, de ennél kényelmesebb a gps.

  • 2011.03.07 14:53:31tarby

    A GPS-nek kell hinni.

    Sokat autózom Bp és Debrecen közt, tempomattal, GPS alapján beállított sebességgel.

    Ford Focus C-Max 2006-os modell, fixen +5 km/h-t csalt minden tartományban. GPS szerint 130-nál 135-öt mutatott.

    Toyota Avensis 2010-es modell, cca. 10% körül csal. GPS szerint 130-nál 14x körül a mutató.

    Amióta GPS szerint lövöm be a sebességet, ami az Avensisnél pl. GPS szerint 137, óra szerint 150, még egyszer sem büntettek meg, pedig többször mértek már.

  • 2011.03.07 14:55:30Poll

    @Csokáv: rosszul tudod, már sok éve nincs külön zavarás a polgári GPS-ben igy 2-5m-es a pontossága már már a filléres eszközökkel is.

    A cikkiró rosszul tudja, a kijelzett sebességet nem a programok számolják, hanem maga a GPS vevő és adja át a programoknak amik egyszerűen kiirják.

    A számitott sebesség egyébként jóval pontosabb, mint azt sokan gondolják, ugyanis hiába van egy rossz esetben mondjuk 5m-es hiba a poziciómeghatározásban, ezen hiba lassan változik. Azaz nem arról van szó, hogy egyik pillanatban 5 m-t téved észak felé, a következőben 5 m-t nyugatra, hanem nagyon lassan változik, kúszik. Ebből következik, hogy a minden másodpercenben kiszámolt sebesség jóval pontosabb, ugyanis a két mérés között a tévedés általában párszor tiz centiméter, igy hiába van több méterre eltolódva a helyzetmeghatározás a sebesség mérése szinte tökéletes.

    A lényeg, hogy az egyszerű halandónak messze a legpontosabb mérési lehetőség a GPS, gyakorlatilag 1 km/ó környékén van a pontossága. Az utak mellett lerakott sebességmérők, amik kiirják az arra járók sebességét pedig az egyik legrosszabb.

  • 2011.03.07 14:56:04Szabványok

    A GPS-ek szándékos pontatlanítása 18 éve kikapcsolva. A GPS-k relatív pontossága sokkal jobb. Az EGNOS (WAAS) rendszerrel pár fix földi állomás pozíciójával korrigálnak ezzel lehet elérni a 3m körüli pontosságot. A sebességméréshez pont relatív pontosság kell, két mérés között nem változnak a hibák.
    A (jobb) GPS-ek nemcsak pozíciókülönbségből, hanem dopplerrel is tudnak sebességet mérni, ekkor 0.1m/s pontosságnál jobbat is tudnak.

    A Garmin eTrex család közös speckója:
    "DGPS (WAAS) accuracy:
    Position: < 3 meters, 95% typical
    Velocity: 0.05 meter/sec steady state"

  • 2011.03.07 14:57:15harcsacsőrű kellnős

    A kérdés az, hogy "barátaink" a háromlábbal, ha mérnek, akkor melyikhez képest: az órán mutatott 100-at, vagy a gps 92-jét....?
    Toyota corolla verso: 8% eltérés.

  • 2011.03.07 14:57:16Macropus Rufus

    "2011.03.07 13:50:07boek"
    lehet nem értek a lovakhoz, de: a gps egy passzív műszer, ergo: az kapott jelekből doglozik. Tehát annál nem lehet pontosabb mint amit a műhold ad neki infót. Márpedig ezek a műholdak katonai máholdak, és másodsorban civil eszközök. Tehát 1-2m nem nagyon lehet uo. jelneg valami 30-50cm között van a katonai sáv...
    Természetesen a térképpel lehet variálni, de az attól még a kapott jellel dolgozik.

    Miért mutat mást: sztem azért mert a km órákban rugó van. És ugye egy rugó ellenében mozdúl el a mutató, és ugye egy rugót minnél jobban kinyújtok annál nagyobb erő kell a további nyújtásához. Ebből már adóthat némi eltérés a valós és a mért sebesség közt. Továbbá: a gps csak elmozdulást mér és ebből kalkulál. Lehet ez miatt pontosabb.
    Csak egy tipp

  • 2011.03.07 14:58:25M160

    @károly szántana
    Óva intenék attól, hogy a kerékméret váltóval számolj.
    A gördülési sugár messze nem egyenlő az abroncs átmérő felével! Vagy a te autód kereke (amikor az autón van) tökéletes kör?

  • 2011.03.07 15:01:12bürokraták rémálma

    Amúgy meg a tachográfos teherautóknak a legpontosabb a kilométerórásjuk. Újkorában és műszakiztatás előtt ezeket újra kell illeszteni egy erre alkalmas szakemberrel. Gyakorlatilag centiméter ponotsan lövik be a sebességet és távolságokat, így az óra a valós sebességet mutatja, ha az illesztés hibátlan. Abba most ne menjünk bele, hogy pénzért mekkora csalást lehet beépíteni a rendszerbe, bár ez nem jellemző. Sokkal inkább a korlátozó kiktatása időlegesen. Viszont ezt csak a nagyon bátrak és megfelelő háttérrel rendelkezők vállalják be.

  • 2011.03.07 15:07:30gyagyás

    Jól látom hogy az autódoki mindenre válaszolt csak a kérdésre nem MI A PONTOS A GPS VAGY A KOCSI KM ÓRÁJA ??????????????????

  • 2011.03.07 15:08:17bürokraták rémálma

    harcsacsőrű kellnős
    Mivel a GPS valós sebességet mér, ami a rendőrnek látszó egyénekre is igaz, ezért a gps mérvadó lehet. Pusztán arra kell figyelni, hogy gyorsításkor a gps sebesség késik valamennyit.
    Amúgy a rendőrségi mérőket OMH által kell hitelesíteni, különben nem érvényes a mérés. Általában nem ezzel trükköznek, mert ebből bukta lehet, hanem inkább olyan helyen mérnek, hogy biztos belefuss!
    Pl.: 3 km hosszú nyíl egyenes út, jobb bal oldalon 5-5 m széles nyílt terep, de kinntfelejtett 30-as tábla. Ha ilyet látok, már csak azért sem megyek gyorsan, mert biztos, hogy éber őreink is kifigyelték az adott helyet maguknak kaszálás céljából.

  • 2011.03.07 15:12:59bürokraták rémálma

    gyagyás:
    A gps pontos, ha megfelelő a vétel. Általában pár autópályás kilométerből kiderül, hogy mennyit csal egy óra és utána már gps se kell, csak meg kell jegyezni az adott értékeket.
    Az én gps-em (nokia n95) tachográfos teherautókkal is be lett mérve. Mindegyikkel azonos értékeket mutatott.
    Ergo ha a nokia szar a garmin progival, akkor az összes tachográf is szarul volt illesztve. Amit azért kétlek.

  • 2011.03.07 15:13:39qwertzu

    Na ez azért fájt.

    A GPS nem a v = s/t képlettel számol, hanem a doppler effektus segítségével határozza meg a sebességet.

    [link]

  • 2011.03.07 15:22:17OkoskaTo:rp

    Tetszik, ahogy itt beugat a sok laikus troll, vígan anyázva egymást. Korrekciós jelekkel már polgári felhasználásra - pl. mezőgazdaság - is elérhető a centiméteres pontosság (keress rá: "GPS sorvezető").

    @Macropus Rufus: A Navstar műholdak egyébkén nulladik közelítésben csak nagyon pontos időalapot adnak (távolságjelet elég vicces is lenne a pármillió felhasználónak egyenként), és a GPS vevő méri/számolja ezekből a késleltetésekből a pozíciót/sebességet.

    @bürokraták rémálma: Amit te írsz, az egyrészt a tachográf kalibrálási pontosságától függ, másrészt pedig a jármű terhelésétől. Márpedig egy üres és egy megrakott dömper futási gumiátmérője között centis eltérések vannak, ami többszázalékos eltérést okoz. A GPS-re viszont mindez nincs hatással.

  • 2011.03.07 15:23:33Macropus Rufus

    "2011.03.07 14:55:30Poll"
    pontosítok: a mostani eszközökkel, differenciált mérésekkel akár mm-es pontosság is elérhető.
    Ezek a DGPS gészülékek. Namost, hogy ezt lehet-e vanni vagy dzsiádzsóék használják azt nem tudom.

    Sztem a civil világba nincs 1-2m-es pontosság, ráadásúl értelme sincsen egy ilyen pontosságú eszköznek, akik 5-10m-ről nem tudja, hogy hová kell menni (gy.k. már látja a házat) annak gps is felesleges. :)

  • 2011.03.07 15:24:26rakamaz

    kafferbivalybalamber:

    "Nagyjából egyenes, de főleg sík szakasz kell hozzá. A GPS-ek sebességmérésnél nem foglalkoznak a domborzattal, vízszintes síkra vetítve nézik az elmozdulást. Vagyis egy 2-3%-os emelkedő 2-3% mérési hibát ad."


    Ha tanultál volna 7.-es matematikát, akkor rájönnél, hogy ez nagyon nem így van. Egy 100 egység, illetve 2 egység befogójú háromszög átmérője (Pithagorsz szerint) 100.02, vagyis mindössze 0,02 egységgel kell többet menned egy 2%-os lejtőn, nem pedig 2 egységgel...Elhanyagolható. (A szögfüggvényeket egyenlőre hagyjuk :-) )

  • 2011.03.07 15:31:02Poll

    Macropus Rufus: Ne kevered a mm-s (inkább cm-es) pontosságot a DGPS-el, semmi közük egymáshoz. A DGPS a kb 4-5 m-es pontosságot tudja levinni 1-2 m-re, ha közel vagy a bázisállomáshoz realtime, a centiméteres pontossághoz pedig átlagolást használnak, több percen, órán vagy napon át veszik ugyannak a helynek a GPS által meghatározott helyzetét és súlyozzák (pl DOP szerint) átlagolják és ebből meg tudják határozni pár cm-es pontossággal a hely koordinátáit.

  • 2011.03.07 15:32:29Panem et Circenses

    Xsara Picasso 16HDI 2007 - többszöri mérés után az óra sztenderd 4km/h-val mutat többet mint a GPS-en mért sebesség (tehát 20-nál 24-et, de 120-nál is csak 124-et, nem arányosan többet) hát ki érti ezt?
    Érdekelne a t. hozzászólók tapasztalata a beépített fogyasztásmérővel kapcsolatban. A citroenemben computer szerint a kocsi 0.7 literrel fogyaszt kevesebet, mint a valós tankolás szerint.

  • 2011.03.07 15:32:42CBI

    "A (jobb) GPS-ek nemcsak pozíciókülönbségből, hanem dopplerrel is tudnak sebességet mérni, ekkor 0.1m/s pontosságnál jobbat is tudnak."

    írta szabványos :)

    Valóban számolni kell a Doppler effektussal is, de az nem az autót szánalmas 100 Km/h-ás sebességéből jön, hanem az alacsony látószögön lévő műhold egy másodperc alatt megtett útjából.

    Megnézném azt a Doppler effektus számítást ami függőleges vetületben egy 40 ezer kmre levő tárgy 10km/h sebességét észreveszi.

  • 2011.03.07 15:42:34bürokraták rémálma

    OkoskaTo:rp
    Részben igaz. Az átmérő változik, de a kerület nem. (A gumi alakváltozása a kerületét nem érinti, pláne az acélöves abroncsokét.)
    A sebességet az útra átvitt kerületi sebesség adja, persze ha nincs csúszás.
    Az más kérdés, hogy amíg körről beszélünk a kerületi sebességet az átmérőből vagy sugárból és szögsebességből számolunk.
    Attól hogy jobban meg van rakodva az autó a sebessége elenyésző (hagyományos sebességmérővel nem mérhető szintű) mértékben változik, ellenben a gördülési ellenállása jelentősen nő, többek közt a gumik nagyobb belapulásának köszönhetően.

  • 2011.03.07 15:42:47boek

    Panem et Circenses

    Az én autómban pont fordítva van (szerencsére). Nyú Fiesta 1.4, rövidebb távon is (500-1.500km), illetve nagyobb távon is (28.000 km) 3 decivel többet mutat a fedélzeti, mint a valóság.

  • 2011.03.07 15:56:32Szabványok

    "Megnézném azt a Doppler effektus számítást ami függőleges vetületben egy 40 ezer kmre levő tárgy 10km/h sebességét észreveszi."
    Akkor vegyél egy jó GPS-t! (Ne olyat, ami egy vevőből kijövő, csak a pozíciót tartalmazó NMEA protokollból számol sebességet!)
    A sebességmérésben nyilván nem jut szerep a zeniten lévő műhód.
    A GPS-nek pontosan kell számolni a műhold helyzetével ÉS sebességével. Dopplerrel nagyon pontosan lehet sebességet mérni.
    Jól értem, hogy akkor Te a GPS gyártók specifikációjával vitatkozol?

  • 2011.03.07 15:58:02balco

    A kommentek többsége olyan szintű fogalmatlanságról tesz tanúbizonyságot, hogy rendesen élvezem! Csak így tovább, jobb mint egy kabaré!

  • 2011.03.07 15:59:44Szabványok

    Például itt egy GPS család speckója:
    www.garmin.com/specs/eTrexfamspec.pdf
    Ebből idéztem a sebességadat pontosságát. A legolcsóbb $99, úgyhogy nem is megfizethetetlen.

  • 2011.03.07 16:01:23Szabványok

    Bocsánat, rosszat idéztem!!!
    :-(((

  • 2011.03.07 16:01:53Pozse

    GPS pontosság: Minél több műhold van, annál jobb a pontosság, de az a polgári felhasználáskor 8 méter körül mozog. Az aktuális helyzet a műholdak távolsága alapján történik.
    Ennél van egy pontosabb meghatározás, amikor ugyanazokat a GPS műholdakat használjuk, de van egy külső rendszer, ami az érkező adatokat másodpercenként korrigálja (ehhez mobilinternet és egy előfizetés kell a FÖMInél), ezzel cm élesség érhető el. Ezt GNSS rendszernek hívják, földmérők használják (én is az vagyok, a www.fomi.hu oldalon lehet ilyet szerezni, 50000 Ft havonta)
    A sünöknek lézeres távolságmérője van, az a közeledő autóra ráfordítva megméri a trafitól a távolságot, majd megint megméri egy fél másodperc múlva, és kiszámol egy sebességet.
    Szerintem a GPS a pontosabb.

  • 2011.03.07 16:02:08boek

    balco

    De értelmeset nem tudsz hozzáfűzni (bár jogos, hogy a hallgatás bölcsebb). Csak kicsit álszent, hogy leszólod. De sebaj. Sajnos sokan nem azt gondolják erről a kommentelésről, hogy talán lehet valamit belőle tanulni. Én azért ha valami új dolgot látok akkor más forrásból utána olvasok, aztán vagy úgy van vagy nem, de mégis több lettem.

  • 2011.03.07 16:11:26xerta

    Hülyeség, hogy 10-15 m-es pontosságúak a GPS-ek. Én a Balatonon használok egy Garmin eTrex-et és 1-2 méteres pontossággal bármikor visszavisz nyílt vizen a bójázott helyre ! A múltkor földmérők voltak nálam és az általuk használt GPS ( igaz, az már fizetős csatorna ) cm pontossággal méri a telekhatárokat!

  • 2011.03.07 16:12:28Szabványok

    Ezen a linken nézzétek a sebességmérés pontosságát:
    www8.garmin.com/manuals/eTrex_OwnersManual.pdf
    Ez 0.1knot-ot ír sebességmérés pontosságára.

    Onnan lehet eldönteni, hogy melyik a jó sebességmérésű GPS. hogy álló helyzetben mit mond. Amelyik álló helyzetben a pozíció ide-oda ugrálása miatt pár m/s-os sebességet képes mutatni, az nem használható sebességmérésre, mert egyszerűen a pozíciókülönbségből számol.

  • 2011.03.07 16:16:28George53

    Xerta, abszolút igazad van.
    A földmérők GPS-e 1 cm pomtossággal mér. 2x2 cm-es karót üt le a földmérő, és a telekhatár potosan a karó tetejébe vésett nagy X metszéspontja.

  • 2011.03.07 16:16:51mikrobi42

    sok műszer már nem rugós, hanem úgynevezett kéttekercses kivitelű, tehát nem fárad el benne semmi.
    Miközben a sebességmérő kb. 10%-ot csalt felfelé, a napi számláló 10km-en kb. 50m-t tévedett, a másik irányba. mondeo mk2

  • 2011.03.07 16:17:19George53

    Pontosan pontosan

  • 2011.03.07 16:25:00PiBá

    A legpontosabb sebességmérő a Land Rover Discovery régebbi évjárataiban volt. Pont annyit mondott a traffipaxos rendőr amikor megállított, mint amit az óra mutatott .... :)

  • 2011.03.07 16:30:14hirtelendi

    Egy valamit nem értek, miért keverik a GPS készülék által mért pillanatnyi sebességet a helyzetmeghatásozás pontosságához. A GPS műszerek a pillanatnyi sebességet nem a megtett útból, és az eltelt időből számolják, hanem a doppler effektust felhasználva, ahogyan a rendőrség mérői is pl.

  • 2011.03.07 16:30:23nelek

    Szerintem meg többek írásából és tapasztalatából kiderült, hogy a GPS-el lehet pontosan sebességet mérni. Tehát a GPS-nek kell hinni, nem az autó órájának.

  • 2011.03.07 16:31:58nelek

    Az én régi GPS-em nem doppler alapján mér, és valószínű a mostaniak mindegyike sem. Ezért fontos a pillanatnyi pontosság.

  • 2011.03.07 16:32:50hirtelendi

    @Pozse: nem, nem így mér a lézeres mérő. Az is a doppler jelenséget használja föl, azt méri, hogy a visszaverődő lézer frekvenciájában milyen változás következik be a kiindulási frekvenciához képest. Tehát nincs szükség két mérésre.

  • 2011.03.07 16:36:16gorillka

    a merci órája hajszálra annyit mutat, mint a GPS

  • 2011.03.07 16:38:16Szabványok

    Az utóbbi 10 évben az autók sebességmérője már nem mechanikus, rugós, spirálos. A most eladott 15(!) éves autómban is már egy léptetőmotor mozgatta a mutatót. Ennek következtében minden szoftverben van. Az autó elektronikájából titkos menüből, vagy OBD interfészen ki lehet olvasni az autó által pontosnak tartott sebességet. (Az enyémben ez kb. 1%-kal _kisebb_ volt, mint a tényleges amikor mértem.) Kijelezni viszont egy "csaló" szoftver jelez, ami garantáltan felfelé csal. A BMW-é is. Az OBD csatlakozóra kötött műszere azt küldi, hogy 46km/h, a mutató meg áll az 50km/h-n. Ebben is benne van a 3-5% felfelé csalás. Igaz nem X6, csak egy E90.

  • 2011.03.07 16:38:18ZePY

    Te szent isten, mennyi hozzáértő :-)

    Tehát a kérdésre a konkrét válasz: A GPS a pontos, méghozzá jóval pontosabb, mint bármilyen autós (pláne biciklis :-) mérés kerékelfordulás és egyebek alapján.

    A GPS rendszer ugyanis úgy működik, hogy a vevő a műholdakról sugárzott jelet veszi. Ez a jel leegyszerüsítve semmi másra nem szolgál, minthogy a te GPS vevőd meg tudja határozni az azt sugárzó műhold távolságát. 3 ilyen távolságmérésből (pontosabban számolásból) már lehet egy térbeli háromszögeléssel pozíciót megállapítani. 4 hold jeléből már magasságot is lehet hozzárendelni. Minél több hold jelét veszi a GPS vevőd, annál pontosabban tud számolni, azaz annál pontosabb tud lenni a pozíció (és magasság) adat.

    A sebességet két pont távolságából és az eltelt időből számolja ki, azaz gyakorlatilag majdnem mindegy milyen pontos éppen a vétel, mivel a hiba nem direkt rontás, hanem a jelterjedést gátoló természetes tényezők eredménye, így ez a hiba nem rontja a sebességmérés pontosságát. Másképp mondva: Lehet ezeknek a pontoknak a hibája a valós pozícióhoz képest akár 10 akár 100 méter, mivel mindkettő hiba "ugyanolyan" (ugyanannyira tér el ugyanabban az irányban), így a sebesség meghatározásánál nem igazán számít.

    És hogy mennyire pontos a GPS órája? Gyakorlatilag az egész rendszer az időmérésen alapul, és úgy kezdődik, hogy szerencsétlen GPS vevő először a műholdakon található atomórákhoz szinkronizál. Ha jól emlékszem tíz a mínusz kilencediken az idő pontossága, vagy ennél jobb, de ebben már nem vagyok teljesen biztos, kb. nanosecundum pontosság.

  • 2011.03.07 16:40:55hirtelendi

    @CBI, a GPS műholdak nem 40000km magasan vannak, hanem 20000km-en. És nem kell a műhodlnak semmit észrevenni, a navi számolja a doppler alapján a sebességet, a kiindulási frekvencia ismert, a beérkezésit megméri a navi, és a kettő különbsége alapján számol. Mivel a szóban forgó frekvencia 1 GHz fölötti, ezért a nagyon pici torzulás és jól mérhető.

  • 2011.03.07 16:42:54hirtelendi

    @ZePY, a sebességet akármit is írnak itt nem a megtett távolságból és időből számítja anavi, hanem a doppler effektus alapján, így irrelváns, hogy a helymeghatározás mennyire pontos, egyébékn +/-20 méter a megengedett szórás a civil sávokon.

  • 2011.03.07 16:46:35fougyesz

    minden gyartot koteleznek, hogy a gyari gumikkal kb 10%osan siessen a kilometer ora. de majd hulyek is lennenek pontosat csinalni, hogy aztan a gyerek rategye a tuningfelnit tuninggumikkal es kevesebbet mutasson mint amennyivel megy. aztan mehet a pereskedes... ha modern elektromos orad van akkor 120nal is 5km/h siet 50nel is, ha regi akkor egyre feljebb egyre tobbet fog sietni. ez kb 30eve igy van. a megtett tavolsagmero ellenben pontos.

  • 2011.03.07 16:47:05ZePY

    POZSE:

    A GNSS maga a műholdas navigációs rendszert jelenti: Global Navigation Satellite Systems.

    Amit mindenki használ (az autóban, kiránduláshoz stb.) az az amerikai NAVSTAR GNSS rendszer, de van még az orosz GLONASS (ha épp megy), és lesz talán egyszer az európai Galileo is.

    Ezen mind GNSS rendszerek, vagy köznapian szólva GPS rendszer, ami a Global Positioning System rövidítése.

    A mindenki által használt rendszerre a Navstar-t kellene mondani, de egyszerűbb GPS-ként emlegetni.

    A FÖMI a GNSS rendszerekhez (Navstar) szolgáltat DGPS és RTK adatokat.

  • 2011.03.07 16:55:05Macropus Rufus

    2011.03.07 15:31:02Poll
    " A DGPS a kb 4-5 m-es pontosságot tudja levinni 1-2 m-re,"

    " Pontossága jellemzően méteres nagyságrendű, de differenciális mérési módszerekkel akár mm-es pontosságot is el lehet érni, valós időben is. "

    [link]

    gondolom ez a GDPS nem egy konrét műszer, hanem egy gps és a matematika keveréke... de mm-es tartományig pontos!

  • 2011.03.07 16:55:47no_holy_shit

    mifelenk a CAN-n levo valos sebessegjel (ill. OBD-n levo sebbesegjel) megegyezik a GPS-sebesseggel (a PDA-m iGo-val 1Hz-zel loggol). Muszerfali sebesseg nemileg magasabb. 250 folott meg lenyegesen magasabb. ez a fordulatszamrol is elmondhato.
    (az corsamnal is. fordulatszam 5500, mutato 5700-t mutat)

  • 2011.03.07 16:56:07PiggyBlanka

    A megoldás rendkívül egyszerű:
    1., Fogod magad és beállítod a tempomatot (ha nincs, akkor a lábadat) az autópályán egy kb 4-5 km-es szakaszon egy adott sebességre.
    2., Kezedbe veszel egy stopperórát, köridő méréssel.
    3., Minden km oszlopnál (a kis zöld táblák) megnyomod a stoppert. Azaz megméred, hogy egy km mennyi ideig tartott másodpercben.
    4., Átlagot vonsz a másodperc értékekből (csak, ha nagyon pontos akarsz lenni)
    5., 3600-at elosztod a megkapott másodperc értékkel. Az eredmény tekkor rögtön km/h-ban kapod.

    Es közben azt is jól láthatod, hogy jellemzően a távolságmérés sem pontos, nagyjából a sebességmérés hibájával azonos méretű hibát vét.
    Simán lehet, hogy a jelzett értéktől 10%-kal kevesebb kilométert tettél meg a kocsiddal életed folyamán.

    A fenti mérést egyébként érdemes ellenőrizni több sebességtartományban is, lesznek különbségek.

    Nekem az egyik kocsim hajszálpontos, a másik kb 10%-ot csal felfelé, a motor pedig 5%-ot csal felfelé.

    A fenti módszerrel egyébként a GPS-t is le lehet ellenőrizni, nekem a Nokia 5230-as hajszálpontosnak tűnt. Nemrég időre mentem Bécsbe Pestről, lassan kellett mennem, ezzel szórakoztam...

  • 2011.03.07 16:59:19no_holy_shit

    @hirtelenendi:
    "a sebességet akármit is írnak itt nem a megtett távolságból és időből számítja anavi"

    nem tudom a navi mibol szamolja, de en a x es Y koordinatakbol szamoltam a sebbesegjelet es a CAN/OBD sebbeseggel megegyezik

  • 2011.03.07 17:00:28Szarazinda

    Megértem én, hogy az autódoktor le akarja fedni magát, de azért ennyire semmitmondó, sőt tulajdonképpen téves választ nem kellene írniuk szegény érdeklődőnek.

    A GPS gyakorlatilag abszolút pontos. Az meg gyakori, tipikus, de lehet, hogy nem minden egyes autóra igaz, hogy valamennyivel többet mutat a km óra, mint a valóság.

    A ma, kocsikban használt GPS-ek 90% azonos, vagy a sebességmérés pontossága szempontjából azonos chipsetet használ, semmi érdemi különbség, és másodpercenként mér. Változatlan sebesség mellett néhány másodpercnyi folyamatos kmh kijelzés már gyakorlatilag abszolút pontosnak tekinthető. Autópályán a GPS szerinti folyamatos 130 az 130. Ekkor fog az óra sok autóban kábé 138-140 körüli értéket mutatni. Ennyi.

  • 2011.03.07 17:04:56PiggyBlanka

    !!!-nek:
    Szerintem tuti nincs erre szabvány, ami azt írja elő, hogy +5%-ot csaljon felfele.
    Például az áramfogyasztást mérő óráknál az a szabványos, ami + vagy – 3%-on belül mér. A gyárban emiatt persze a +3%-ra állítják be.
    A kocsi órájában is vélhetőleg + – szabvány van, de persze ez azért nem biztos, utána kellene járni.

    Az út szélén elhelyezett sebmérők rakás szart érnek tapasztalataim szerint, jellemzően többet írnak, hogy mindenképpen lassíts.

    A rendőr mérőkéje pedig szintén nem abszolút pontosságú, én kaptam már úgy büntit, hogy bele volt írva a végzésbe, hogy az adott sebességtartománynál a mérőkészülék megengedett hibája + – 3%, amiből a számomra kedvezőbbet vették figyelembe.

    Nem kell hinni semmiben, egyszerűen meg kell mérni és kész.

  • 2011.03.07 17:09:47magyar bucó

    A GPS nem a helyzetmeghatározásból határozza meg a sebességet, hanem doppleresen, ennek megfelelően meglehetősen pontos.

    Az autógyártóknak érdekük, hogy az óra többet mutasson a valóságosnál, had örüljön a paraszt, hogy milyen jól megy az autója. Főleg a kisebb teljesítményű autóknál csalnak sokat. A nagyobbak egészen pontosak.

  • 2011.03.07 17:15:46Tabulator

    Az autók órája csal egy kicsit mínuszba gps kihelyezett sebességvisszajelző tábla és másik autó alapján is. Főleg a régebbi rugós műszereknél egy újabb autó digitális mérője már valószínüleg pontos.
    És azt se felejtsük el hogy csak a gyári felni és gumimérettel lehet pontos.

  • 2011.03.07 17:18:13gtommi

    Mindenki beszél össze vissza, itt 1 normális bizonyíték + válasz:
    [link]

    Ajánlom figyelmetekbe a többi cikket is az oldalon, több 100 ezer Ft-os eszközök pontosságát lehet elérni egy jó GPS vevővel + programmal. Legyen az idő vagy sebességmérés...

    Ezek után már csak arra vagyok kíváncsi, hogy az egyes Traffipax készülékek mennyit csalnak a GPS-hez képest.

  • 2011.03.07 17:46:51Szabványok

    Tudtommal létezik rá előírás, hogy az autóba szerelt sebességmérőnek aszimmetrikus legyen a tűrése.

    Ismétlem: A jobb GPS-ek _nem_ a pozíciók közötti különbségből számolnak sebességet hanem a műholdakhoz viszonyított sebességekből és a műholdak sebességéből. Ezért tud a sebességmérésük sokkal pontosabb lenni, mint amennyi a helymeghatásozás pontosságából következne.

    (A DGPS, csak annyit jelent, hogy két GPS megosztja egymással a méréseit és így a relatív pozíciót akár nagyságrendekkel pontosabban tudják meghatározni, mert a légkör törésmutatója, a műholdak pályapontatlansága és még egy csomó hiba kiesik. Ha közel van a két GPS, akkor tényleg cm-ig le lehet menni, ilyet használnak a földmérők. Ha kontinensenként van pár etalon hely (Ez pl. az EGNOS), akkor pár méterig lehet lemenni. Ezt szokták tudni a köznapi GPS-ek. Szerencsés esetben 1m, 3m-t szoktak mondani, általában 5m, de rossz vétel esetén több tíz m is lehet a pontatlanság.

  • 2011.03.07 17:57:44pedroszan

    A hitelesített rendőrségi lézeres műszer 177et mondott, miközben a k.drága (~150e Ft) GPS 168at.
    A km óra meg 180 felett.

    Ja! a traffipaxok hitelesítését ellenőrzi vki?

  • 2011.03.07 18:00:18Szabványok

    Az autók igazi (belső) sebességadatáról annyit, hogy az annyira pontos, mint amennyire a kerékátmérő pontos.
    Amíg a gumi barázdamérete 8mm-ről 2mm-re lekopik, >1%-ot változik a kerék sugara, így a kerülete, így a sebességmérés is! Erről nem tud az autó, nem kalibrálják újra, ha kereket cserélnek.
    Ezen kívül is vannak még hibák, például a keréknyomás változása is kihat a gördülési sugárra. Az én autóm pl. ilyen alapon detektálja a defektet, hogy az egyik kerék fordulatszáma megnövekedett, akkor biztos csökkent az átmérője. De ha minden kerékben alacsonyabb a légnyomás vagy az autó terhelése nagyobb, arról nem tud a komputer, így hibás gördulési sugárral számolja a sebességet.
    Szóval én az autó sebességmérést pár %-snak tartom. ehhez hozzájön még, hogy a kijelzővel ezt a tűrésmezőt eltolják felfelé úgy, hogy biztos ne mutasson kisebbet. Ezért én az autók sebességmérőjét 3-5%-kal felfelé csalónak tekintem. (Persze lehet, hogy egy kopott, kisnyomású gumival, terhelten, ellenszélben akár +1%-ra is lemegy. Hiszen így van kitalálva!)

 

h i r d e t é s

Autódoktor Autódoktor

Autószereléssel, üzemeltetéssel kapcsolatban kérdezze az Autódoktort, vagy böngésszen a több száz eddigi tanács között. Kereshet is! Jó egészséget.

KeresésKeresés

IndapassIndapass

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
SUZUKI SPLASH 1.2 VVT Ferdehátú 2010-2013
1828 Ft
törlőlapát
SUZUKI BALENO 1.6 i 16V 4x4 Ferdehátú 1995-2002
2112 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

A legal Mercedes copy?
Don't expect a scandal this time, Beijing Automotive copies Mercedes legally.