A kormánymű hibás, a futómű, vagy az agyam?

2013.09.13. 12:54

Szia,

A történet kicsit hosszú lesz, de mivel nem tudom, hogy mi lehet értékes információ, ezért leírom az egészet. 8 éves Suzuki Swift (2005, 1.3 benzin, 150000km) szokásos szervizén jeleztem némi rezonanciát (80 km/h környékén) és alászedett kormánynál nagy gázzal való induláskori rángatást. Ekkor kicserélték a toronycsapágyakat. Ezután az autó pihent, mivel a másikkal jártunk leginkább. Tél volt, hó volt, ezért szinte minden beindításkor bikázni kellett (kb, 4 alkalom), amikor meguntam és vettem bele új akksit. Ezután az autó tovább pihent, majd pár hónappal később (már tavasszal) újra elkezdtem járni vele. Feltűnt, hogy elég nehéz a kormányzás, mintha gyenge lenne a szervó, és nem is nagyon akaródzott neki visszaállni középre magától.

Elvittem hát újra a szakszervizbe, ahol megállapították, hogy ez ilyen és ez így jó. Jelzésemre, hogy erősen kétlem, hogy ez így lenne jó, azt mondták hogy a szélesebb gumi (175/65R14) az oka. Nem hittem el, de nem volt kedvem vitatkozni. Mellesleg kicserélték a motortartó bakot, mert az viszont rossz volt. Azt ki is fizettem, semmi másért nem kértek pénzt, pedig kértem futómű, kormánymű és lengéscsillapító ellenőrzést is. A lengéscsillapító ellenőrzéséről kaptam jegyzőkönyvet, másról nem. Már a hazafelé úton feltűnt, hogy a szervó hatás visszatért (hmm), viszont a középre visszaállás teljesen megszűnt, még gázadásra is csak tartotta az ívet az autó.

Mivel a bizalmam megrendült a helyben, elmentem egy maszekhez. A diagnózis szerint a szervó elektronika nem kommunikál az autó elektronikájával ezért mindíg fullba megy a rásegítés (mondjuk én nagy sebességnél nem éreztem komoly problémát), hittem is meg nem is. Azt mondták, hogy csak kormánymű cserével orvosolható. Ez még mindig jobban hangzott, mint az, hogy ez ilyen, szóval mondtam, hogy csináljuk. Meg is lett, nem is volt olcsó. Közben végig a másik autóval jártam (Renault Scenic), ami elég más karakter, már nem is nagyon emlékeztem, hogy milyennek kellene lenni a kormányzásnak egy swiftben, de azt kétlem, hogy ilyennek.

A lényeg: a csere után majdhogynem visszaállt a kiinduló állapot, a kormányzás nehéz, mintha alig lenne szervó és nehezen áll vissza középre. Hátramenetben nincs probléma, még egész kis sebességnél is szépen tekeredik vissza a kormány. Előremenetben viszont csak nagyobb tempónál, vagy gázadásra. Ha tökig alászedett kormánnyal gáz nélkül vagy kis gázzal gurulok, akkor olyan, mintha még jobban húzná befelé a kormányt a futómű, vagy valami. Az eredeti rázkódás is csillapodott, de megmaradt, ugyanúgy 80-nál.

Az autón (dot szerint is) 3 éves Nokian I3 abroncsok vannak 6mm-es mintával, centír és nyomás többszörösen ellenőrizve, de téli gumival is hozta a hibát.

Összegezve:

nem értek hozzá annyira, de van egy olyan gyanúm, hogy kutya baja a szervónak, a futómű környékén szorul valami, amit a szakszerviz egy paraméter átállításával (rásegítés ereje) orvosolt, amitől csak rosszabb lett, majd a maszek kormánymű csere címén visszaállította az eredeti értéket és legombolt rólam egy raklap pénzt. Elképzelhető ez az eset? Esetleg tényleg csak én vagyok a hülye, és tényleg normális, amit leírtam? Mert ha az előbbi, akkor harmadik szerelőt kell keresnem. Nem akarok beperelni senkit, nem akarom visszakapni a pénzem, csak egyetlen dolgot szeretnék, azt hogy normálisan és biztonságosan működjön az autóm. Mit tudnál javasolni ebben a helyzetben?

Üdv, Gábor

Kedves Gábor!

Szerintem itt jóval egyszerűbb a képlet - nincs jól beálíltva a futómű.

Azt javaslom, keríts kölcsönbe valakitől négy gyári méretű lemezkereket, gyári méretű gumikkal, állítsd be a gyár által megadott nyomásértékeket, és menj el futóműbeállításra! Így nagy valószínűséggel jó lesz az autó, megfelelő a kormányzás és rásegítés, könnyen és gyorsan fog visszaállni egyenesbe, ha elengeded a kormányt.

Ha ez megvan, a saját kerekeiddel keress fel egy jó, hozzáértő futóművest, aki képes némileg hozzákorrigálni az összetartást és a kanyarodási szögeltérést az eltérő méretű kerekekhez - ezek ugyanis sokszor jelentősen befolyásolják a futóműgeometriát.

Ha ez mégsem segít, megalapozottan gondolhatod, hogy valami szerkezeti, esetleg elektromos probléma van az autóval. Enélkül azonban csak folytatódik a sötétben tapogatózás.

Üdv: Autódoktor