Kopogásszenzor terítéken

2016.07.13. 10:09

Kedves Autódoktor!

Van egy 2002-es évjáratú Alfa 156 1.6 gépem. Egy már állandósult hibát hoz ki a Multiecuscan. A hiba a következő: "P1325 Knock measuring circuit". Első körben cserélve lett: kopogás szenzor, teljes vezérlés, összes feszítő+vízpumpa és a hiba ezután is ugyanúgy előjött kb. 2 kilométer megtétele után.

Második körben cserélve lettek: teljes gyertyaszett (8db.), gyújtótrafók+kábelek+gyertyapipák, hiba még mindig ugyanúgy fennáll. Sajnos ehhez a hibához társul az az érzet, mintha a 120-as ménesből legalább 40-en megdöglöttek volna :( (Hibatörlés után a ménes újult erővel vágtat.

A motor egyébként hidegben, melegben egyaránt hibátlanul indul, nem hallatszik csörgés sem a motorblokkból. Bár mostanában indításnál kb. egy-két másodpercig dízelesedik a hangja, gondolom lassan cserés lesz a vezérlés módosító is. Alapjárat nem ingadozik, nincs durrogás, meg semmi rendellenesség. Hol keressem a hibát? Talán a vezérlőm lehet a ludas?

István

Kedves István!

A hibásnak titulált áramkör ellenőrzése az elsődleges feladat: a hibakódok inkább támpontnak használandók, szentírásnak semmiképpen ne tekintse őket. A kábelfolytonosság meglétének bizonyossága alapvető feladat, az új kopogásszenzor blokkon való rögzítése pedig csak az előírt nyomatékkal történhet, a laza vagy túlhúzott piezo-elem megbízhatatlan jelfolyamot jelent, továbbá a szenzor tönkremenetele is esélyes: a helyes nyomaték 25 Nm.

A rádugott szenzoron ellenállás mérhető: 1 MOhm a megfelelő érték, ezt érdemes a vezérlőegység 2+11 lábain ellenőrizni. A legtutibb a menet közbeni oszcilloszkópos ellenőrzés lenne, így feketén-fehéren láthatóvá tehető a kis alkatrész esetleges viselkedési zavara. A P1325 kód sajnos a kopogásérzékelő jelfeldolgozó egységének hibáját jelenti a Bosch hibakód-táblája alapján, ami nem túl jó hír. Ha a fenti vizsgálatok pozitív eredménnyel zárultak, és a hibatörlés, valamint a vezérlőegység 10 perces lehúzása után is probléma tapasztalható az autó tesztelése közben, a vezérlő hibája valószínűsíthető. Szerencsére a megfelelően felkészült műszerész-barlangokban a vezérlő szimulátoros tesztje megoldható, a javítása már sokkal bonyolultabb az ECU kompakt építése miatt, de talán nem lehetetlen.

A próbakomputer rádugása nem kivitelezhető, a rendszer illesztése nélkül a beépített kölcsön-fődarab meg sem fog mukkanni. A vezérlésmódosító dízel-szimuláns hangja indításkor előfordulhat: ha az olajszint/nyomás rendben van, a komponens tönkremenetele benne van a pakliban, a hiba sajnos nem ritka az Alfák motorterében.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu