Karburátoros dilemmák

2017.11.10. 14:10

Tisztelt Autódoktor!

Van egy vákuumvezérelt csúszódugattyús karburátorú autóm, szabályozatlan katalizátorral. A kocsiban lévő motor két éve hengerfej tömítés hiba után fel lett újítva. A katalizátort nyáron cseréltem. Mérésen mégis problémáznak, hogy a kocsi kipufogógáza magas CO értéket produkál. Hozzáteszem a kocsi legfőképp munkába járásra van használva ami napi kb. 10 kilométer két részletben letudva. A kocsi amúgy nem produkál szélsőséges fogyasztási adatokat. Indul amikor kell, nem fullad le alapjáraton, és lehet vele közlekedni.

Jóakaróim, azt mondják, hogy nem kell foglalkozni a dologgal. Legközelebbi mérés előtt tegyek egy nagyobb kört hármasban százzal. Esetleg előtte tegyek a benzinbe valami karburátor tisztító adalékot. Megmondom azonban kissé óckodom ettől a megoldástól. Pláne, hogy az eredményességét mérni sem tudom, akkor jelen pillanatban minek gyilkoljam az autót.

Másik lehetőség lenne, hogy valakivel kipucoltatom a karburátort és megpróbálom beállíttatni. Ezzel viszont az a gondom, hogy a környékünkön senki sem ért hozzá, és pont ez a része a kocsinak amit ha elállítanak, akkor könnyen használhatatlanná tehetik a kocsit. Szóval kissé tanácstalan vagyok.

Ne foglalkozzak a dologgal, vagy foglalkozzak, de akkor kire merjem bízni?

Attila

Kedves Attila!

Kemény dió a szitu. Azt mégsem írhatom le, hogy hagyja úgy, ahogy van, mert a környezetvédők felhördülnek, a bébifókák pusztulnak, az esőerdők fái pedig halomra dőlnek - már ha mindenki fittyet hány az emissziós értékekre. De egy jól működő, mechanikus szerkezetet szétszedni, állítgatni valóban kockázatos dolog, pláne hogy nem is lehet minden sarki ABC-ben alkatrészeket kapni hozzá.

Ha az adott hangolhatóság nem nyújt megoldást - és a gyújtórendszer/szívórendszer is rendben teszi dolgát - az sem kizárt, hogy a szerkezet belső kopásaiból adódik a magas érték. Ha a többi károsanyag a limiten belül van, akkor a vészharangok kongatása nem aktuális szerencsére.

A mérés előtti meghajtásos módszer azért nem valószínú, hogy segít, mert a szabványos emisszió-ellenőrzés üzemmeleg, kondícionált motorral történik, ami gyakorlatilag hasonló állapot. A tisztító adalék próbája bajt nem okozhat, de itt sem várható hatalmas változás.

Szerencsére egyre több karburátoros szakműhely nyit kaput az országban, az oldtimerek, youngtimer hobbiautók térnyerése új piaci rést nyitott. A neten keresgélve biztosan talál a közelében is segítséget a problémára.

Bármi is legyen, addig nem szabad szétszedni a karburátort, amíg a szükséges alap-tömítésszett nincs meg hozzá.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu