Misszióm a jó emisszióm
Tisztelt Autódoki!
Van egy kétezres benzines Accordom, 2002-es évjárat, 218 ezer kilométerrel. A motor mint a Doxa, motortér patyolat, az olaj betöltő sapkánál bekukucskálva minden gyönyörű aranysárga, koksznak olajsárnak nyoma nincs, kartergáz semmi. A hangja mintha csak valami csodaszép ének lenne, imádni való. Csakhogy.
A legutóbbi műszakin az emisszió mérés eredménye a következő volt: Magas fordulaton (2940 rpm) Lambda 1.03 és a megengedett érék 0.97-1.03, vagyis éppen határeset, CO 0.25 vol% limit 0.30% illetve HC 95ppm limit 200ppm. Nekem persze ez kicsit kínai és csak annyit értek,hogy éppen átment a vizsgán. Amit viszont észreveszek az autón az az, hogy nagyjából 3-3500-as fordulatig erőtlen, ugyanakkor lazán elpusztít 10 litert, városról nem is beszélve. Ön mit lát a leírt értékekből és van e összefüggés az erőtlenséggel?
Köszönettel István
Kedves István!
Én nem látom olyan gyászosnak a dolgot, bárcsak minden tizenöt éves autó ilyen könnyen hozná a limiten belüli értékeket. A károsanyag-kibocsátás nagyon sok változótól függ, melyek nagyon szoros kapcsolatban állnak egymással. A következő karbantartás alkalmával érdemes egy szívórendszer/gyújtás/kipufogó/befecskendező rendszer vizsgálatot tartani, melyet egy célműszeres ellenőrzéssel fognak nyitni és zárni a kollégák. Tizenöt év alatt egy újszülött kiskamasszá cseperedik - és talán már lyukas foga is lesz: nem várhatjuk el egy állandó fizikai/kémiai behatásoknak napi szinten kitett eszköztől, hogy száz százalékos hatásfokot nyújtson tizenöt év után is.
A városi fogyasztás nagyon megfoghatatlan dolog, inkább néhány hosszabb országúti tapasztalatra építsen, az erőtlenség oka pedig a fent javasolt vizsgálatok alapján körvonalazódhat: egy általános égéstermék/szennyezőanyag lerakódás simán beleköphet a pontosan szabályozható emisszió levesébe. De mindentől függetlenül tessék megsimogatni azt a japán masinát, szépen vette az elmúlt tucatnyi év megpróbáltatásait.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu