Hogyan vontassunk helyesen

2001.10.02. 15:55
Ha holnap a nagymama vaságyát vontatja, azon a fék és kormányberendezésen kívül kötelező a megfelelő világítás, így különösen a féklámpa és az irányjelzést szolgáló fényjelzés. Továbbá a rendszámtábla is. Enélkül a közúton közlekedni, vontatva sem lehet!
T. Mándi úr!

Tisztelettel kérem segítségét.
A budapesti autópiacon vettem a haszongépjárművemet.
A kereskedő átvette a vételárat, papíron tanúk előtt, 1,970,000, Ft-ot. A számlát - tehát áfás számlát - majd az autó tulajdonosa küldi címszóval elváltunk. Többszöri sürgetésre sem jött a számla. Áfa bevallás előtt 1 nappal megkaptam - 1,500,000 Ft bruttó vételárról. Nekem a könyvelésbe be kellet tennem. Szabálytisztelő vagyok. Most mit tegyek, kinél keressem a különbözetet? A kereskedő csak sajnál, a számla kibocsátója minősíthetetlen hangnemben elküld.
Köszönöm, Laci
(2001. 08. 24.)

Kedves Laci!

Számlaügyben magam is tanácsra szorulok. Ezért külön öröm, hogy mi "bénák" összefoghatunk. Szokás szerint a gépjármű kereskedő "mint a fekete gazdaság ördöge" igyekszik kibújni a felelősség alól. A számla különbözet nyilván nem tartalmazza a kereskedő munkadíját, ami így számomra "bénaként" is törvénytelen. A kereskedő szolgáltat, saját nyereséggel dolgozva, ami - ugye egyetértünk - nem számla mentes ténykedés. Ezért javaslom az ügyben vérmérséklettől függően az 1-es vagy a 2-es pont szerint eljárni:
1. Az adóhatóságnak bejelenteni, hogy X.Y. cég nem ad áfás-számlát.
2. A cégnek bejelenteni, ha nem ad áfás-számlát az 1-es pont szerint járunk el.
Remélem ez a nyilván nem szakszerű válasz is elegendő az igazság győzedelmeskedéséhez.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász,

A kérdésem az lenne, hogy a Magyarországon tartózkodó külföldi rokonom autóját kölcsönadhatja-e. Amennyiben igen milyen papírok szükségesek, hogy nálam legyenek? Külföldi forgalomba mehetek vele? És ha az autó egy külföldi cég tulajdonában van hasonló-e a helyzet?

Köszönettel, Horváth Roland
(2001. 08. 24.)

Kedves Roland!

Válaszom NEM, NEM és NEM!
A kategorikus válasz nem a türelmetlenség jele, bár hetente 812-en kérdezik meg ugyanezt. A külföldi jármű vámáru, így harmadik személynek nem adható át. A külföldi szabályok a magyaréhoz hasonlóak, ezért ott is kérdés, hogy a járművet honosító országban vagy máshol kívánja vezetni azt.
Európán belül európai járművel vélhetően nem lesz problémája, de erre csak a Havas Henrik tud megesküdni.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

Céges autóval járok, de munkahelyem és lakásom különböző kerületben van. A lakhelyemnél most vezetik be a fizető parkolást, amiért természetesen fizetni kell, de az kedvezményesen csak kártyás módszerrel történhet, és maximum 2 óra vehető igénybe.

Namármost, ha beteg vagyok, akkor 2 óránként még le tudom magam vonszolni az automatáig(?), de mit tegyek, ha nem a céges autóval vagyok távol és az autót nem tudom máshol hagyni?

Konkrétan: Milyen jog adta lehetőségek vannak az életszerűséget teljes mértékben nélkülöző önkormányzati parkolási hülyeségek ellen?

Köszönettel: Zoltán
(2001. 08. 27.)

Kedves Zoltán!

Költözzön Moszkvába! Ott még nincsen parkolóóra. Egyébiránt Magyarországon bejelentett lakással kell rendelkeznie annak, aki a háza mellett a saját járművével akar parkolni.

E kérdéskörben éppen most kerültem szóváltásba a helyi önkormányzat 70 ezer Ft-os számlájával. Legyen nyugodt, leugattam, és a számla meg se szólalt. Álláspontom szerint Budapest Európához akar tartozni, de ázsiai kufárként gondolkodik.

Európa tele van parkolóházakkal, ahol védik a járművedet. Magyarországon leraknak 1 m2 aszfaltot, és azonnal meghatározzák az árát. Itt már rég nem a közlekedési szempontok, hanem az önkormányzatok költségvetési igényei a meghatározók.
Az ügyben sok leleményességet kívánok!

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Mándi Úr!

A következő problémás eset megoldásához kérnék tanácsot Öntől:
2000. augusztus elején német cég alkalmazottja a cég tulajdonában lévő autóval Magyarországra jött, ahol Budapesten az autót ellopták. 2000. októberében az autót a vásárosnaményi rendőrség megtalálta és lefoglalta, mivel az autóval (hamis magyar rendszámmal) bűncselekményt (konkrétan embercsempészet) követtek el.
Az eljárás lezajlott, 2001. májusában az autót az eljárás alól felszabadították. Az eléggé lelakott és leamortizált, de üzemképes autót megmutattam tulajdonosának, aki nem tartott rá igényt, nekem adná az autót.
Szeretném belföldiesíteni az autót, de:
1., az autó jelenleg rendszám nélkül van, a német rendszámot eldobták a tolvajok
2., ki és be kell-e léptetni újból a határon az autót?
3., ajándékozási szerződéssel vagy adás-vételi szerződéssel (cégautó)?
4., a vámhivatalhoz trélerrel vagy "saját lábon" vigyem? (útvonal engedély?)
5., mivel az autó 1 éve nem eladás céljából lépte át a határt, az (át)adás-vétel Magyarországon történt, ideiglenes rendszámot hol igényelhetek?

Várom válaszát:
Köszönettel, Béla
(2001. 08. 27.)

Kedves Béla!

"Ólcsó húsnak híg a leve"- mondja a magyar és ez az Ön esetére is igaz. A Vám- és Pénzügyőrség szerint a jármű el kell, hogy hagyja az országot. Ezt követően jelentkezhet határátlépésre. Az ajándékozás helyett az adás-vételi szerződést ajánlom, mivel az árban a Schwacke-katalógus az irányadó. Adás-vételnél ettől plusz-mínusz 20 százalékkal el lehet térni, míg ajándékozásnál a katalógusban leírtak a döntőek.

A belföldi szállításhoz ha el kell, hogy hagyja az országot Z-betű jelű, egyéb esetben E-betű jelű rendszámot igényelhet. Ezek a rendszámok alkalmasak a jármű megfelelő, tréler nélküli mozgatásához.
Attól függően, hogy a jármű adás-vétele külföldön, vagy belföldön történik, a jogügylet vagyonszerzési-illeték mentes, vagy illeték köteles (10Ft/cm3). Ezért a szerződést érdemes külföldön megkötni.

Tisztelettel Autójogász


Kedves Autójogász!

Előző vontatásos kérdés folytatásaként, szeretném megkérdezni, hogy van nekem egy olyan autóm, amit vontatókötélen (nem tréler!) vontatunk javítás céljából a lakatoshoz, fényezőhöz, stb. Rendszáma van az autónak, de ilyenkor minden le van bontva róla. Teljesen csupasz, csak a tiszta vas. Ilyenkor mit kell felaggatni rá? Természetesen a fék és kormány üzemképes. Értem itt a háromszöget, esetleg bohóclámpát, rendszámot?

Válaszodat előre is köszönöm
Heisler Nándor
(2001. 08. 27.)

Kedves Nándor!

Nagyon fontos! Ha holnap a nagymama vaságyát vontatja, azon a fék és kormányberendezésen kívül kötelező a megfelelő világítás, így különösen a féklámpa és az irányjelzést szolgáló fényjelzés. Továbbá a rendszámtábla is. Enélkül a közúton közlekedni, vontatva sem lehet!

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Autójogász!

A következő kérdéssel szeretnék Önhöz fordulni:
Egy nagy távközlési cégnél dolgozom adatátviteli mérnökként. Munkám során rendszeresen kell kistehergépkocsit vezetnem a kiszállások miatt a belvárosban. Az autómon figyelmeztető jelzés is van, szabályosan, tehát a forgalmi engedélyben is be van jegyezve a jogosultság. "B" kategóriás jogosítvánnyal rendelkezem. Problémám a következő:
Már nem először kötött belém az igazoltató rendőr a sárga lámpa miatt, mondván, hogy figyelmeztető jelzéssel ellátott autót (tehergépkocsit) csak PÁV II. kategóriás jogosítvánnyal vezethetek. Ön ezt nem tartottam valósnak, szerintem csak pénzéhség volt a dolog hátterében.

Mi tehát az igazság, milyen jogosítvány kell a sárga villogós autó vezetéséhez, valamint a KRESZ melyik paragrafusában van erre vonatkozó kitétel? (Hogy a rendőr orra alá dughassam).

Köszönettel várom válaszát: Szentirmai Miklós
(2001. 08. 27.)

Kedves Miklós!

A rendőr csak a "kék-fényt" ismeri. A sárga-fényre néha azt hiszi, hogy kifakult kék-fény. Ezért aztán egy rendőrsapka (kalap) alá veszi az ügyet. A logika szerint, ha a kék lámpához PÁV I.-minősítés szükséges, akkor a sárga megér PÁV II.-t vagy PÁV III.-at. Pedig a sárga jelzés a PÁV-tól független. Sajnos arra vonatkozóan, hogy Szentirmai úr jogosult-e a figyelmeztető jelzéssel ellátott jármű vezetésére, külön paragrafust nem találtam, de remélem elegendő, hogy ez ügyben nincs tiltás.

Tisztelettel Autójogász


Hello.

Ha segíteni tudnának abban, hogy hol lehet a neten vagy bárhol olyan adatbázist találni amiből meg lehet tudni: ha autót hozok be akkor a vámhivatal mennyire fogja kb. értékelni. Ausztria és Németország elég lenne.

Köszönettel: Dutyi
(2001. 08. 27.)

Hello Dutyi!

Ez itt az Autójogász-rovat a Totalcar internetes újságon belül, nem pedig a jós Nostradamus levelezési szolgáltatása. Azt hogy a vám milyen költségeket szab ki, az csak a napi hangulatán, a feleség éjszakai magatartásán, és az egyéni szimpátián múlik. Ha félrerakom a bennem rejlő rosszindulatot, akkor azt kell mondani, hogy az Ön által felvetett költségeket a jármű vételéről szóló számla, valamint a Schwacke-katalógus értékelése határozza meg. A Schwacke online is megtalálható, de itthon a fizetős belföldi változatát alkalmazzák.

Tisztelettel Autójogász


Tisztelt Szakértő!

Az alábbi esetben kérném a tanácsát:
2000. 08. 02-án vétlen részese voltam egy közúti balesetnek, melyben a vétkes teherautó-sofőr nem ismerte el felelősségét.
A balesetben az autóm (gazdasági) totálkáros lett (régi japán Suzuki).
A rendőrségi jegyzőkönyv alapján néhány hónap múlva megkaptam a határozatot, miszerint megerősítik vétlenségem és a másik felet 30 ezer Ft bírsággal sújtják. Sajnos a teherautós még mindig nem nyugodott bele és 15 napon belül megfellebbezte a határozatot.
Időközben tárgyaltam egy karosszéria-javító céggel és a kárügyintézéssel is őket bíztam meg; az autót felbecsülték és nekiláttak. A számla végösszege 398 ezer Ft volt és az illetékes azt mondta, hogy a biztosító körülbelül 340 ezer Ft-ig fedezi. Miután az ügyem áll, kénytelen voltam kifizetni ezt az összeget. Kálváriám azóta is tart, többször voltam a rendőrségen - ahol rendszeresen elhárítják a segítséget -, állítólag már bíróságon van az ügy, de én semmilyen papírt, határozatot nem kaptam egy éve.
Van még esély rá, hogy korrekt elbírálása legyen az ügynek? Számíthatok még a pénzemre?
Válaszát és segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel:
Domonkos Eszter
(2001. 08. 22.)

Kedves Eszter!

Remélem egészséges életmódot folytat és kerüli a stressz helyzeteket, ily módon lesz ideje kivárni a biztosító által megtérített díjat. Egyébként a biztosító nincs kötve rendőrségi határozathoz, tehát ha feszülne benne a fizetési vágy, akkor már megtette volna. Tekintse a megelőlegezett javítási költséget kölcsönnek, és azt kamatostól követelje, mivel a kártérítés bizony a kár keletkezésének pillanatától jár.

Tisztelettel Autójogász


Dr. Mándi Sándor
Mi van, ha vásárlás után derül ki, hogy lopott az autó? Milyen szerződést írasson, ha külföldre megy a szomszéd autójával? Mikor kell PÁV? Mi van, ha műszaki vizsgán nem látszik a motorszám, és szigorúan néznek a vizsgabiztosok? Megbüntette a rendőr, ön szerint jogtalanul?

Dr. Mándi Sándor jogász a Közlekedési Igazgatás országos vezetője volt, most váltott magánpraxisra. Szakmai tanácsait a TotalCar olvasóinak természetesen ingyen adja. A rendszer hasonló az Autódoktor és a Kárszakértő rovathoz: küldjön egy levelet a autojogasz@totalcar.hu címre a probléma rövid leírásával. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A választ Autójogász rovatunkban olvashatják.