Garanciális problémák egy Renault Tháliával.

2005.01.31. 12:58
Tisztelt Autójogász!

2003. május 1. -én kaptam kézhez életem első autóját, egy Renault Thaliát. (1,5 Dci, 65 LE) Már 2003. őszén észleltem az első garanciális problémát, ami az indítási nehézségeken túl kb. 50%-os fogyasztásnövekedéssel járt. Az elromlott alkatrészek a nagynyomású rendszer befecskendező szelepei voltak (hengerenként 1 db). Garanciálisan ki is cserélték. Idén augusztusban újra észleltem a problémát, másodszor is ki kellett cserélni ugyanazt az alkatrészt. Most karácsony előtt harmadszor is előjött ugyanaz a probléma, a szervízben megállapították, hogy ismét ugyanaz az alkatrész romlott el, és ki is cserélték volna, azonban a Renault Hungária közölte velük, hogy - idézem a faxot: Már két szelepkészletet fizettünk garanciában, többet nem állunk! Azaz a kb. 250.000 Ft-os anyag- és szerelési költséget nekem kellene állnom. Erre a következő okokból nem vagyok hajlandó: a) 2 év átfogó garanciát adtak, és az autó még nincs 1,5 éves. b) A cserélt alkatrészre is 1 év garancia-hosszabbítás jár, ebből kb. 5 hónap telt el. c) Tudtommal, ha kettőnél többször ugyanazzal a hibával hibásodik mag az autó, cserére tarthatok igényt. Gyanítom, hogy az üzemeltetés körülményeire hivatkozva szeretnének a fenti kötelezettségeik alól kibújni, amit nem tudok elismerni, hiszen ha külföldre megyek, hosszabb útra ott is muszáj tankolnom, ha egyszer a pirosba közeledik az üzemanyagszint-mutató. (Esetemben ez Ausztriát, Németországot és Romániát jelenti.) Jelenleg a Renault Hungáriánál fellebbeztem, hátha mégis fizetik a cserét, de azt hiszem, egy 50%-ot fognak felajánlani, amit szintén nem akceptálható, mivel és gyári hibásnak tartom az autót. A helyzetet nehezíti, hogy az autó jelenleg Debrecenben van szétszerelve, de a Nyíregyházi márkaüzletben vásároltam, és még mindig fizetem a részleteket. A kérdésem az, hogy tarthatok-e igényt egy azonos új autóra (természetesen azonos felszereltséggel), vagy a vételárra? (Eddig 35.500 km-t mentem vele.) Illetve ha nem hajlandóak a hibajavítást saját forrásból fedezni, milyen esélyeim vannak az esetleges per során? Valamint hova fordulhatok további jogi segítségért (pl. Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség)? És végül melyik jogforrás szabályozza a Garanciális jogvitákat esetemben?

Tisztelettel:

Varga Levente

Tisztelt Varga Levente!

A Polgári Törvénykönyv hibás teljesítésre vonatkozó 305-311. §-ai tartalmazzák a hibás teljesítés szabályait. Hibás teljesítés esetén a jogosult elsősorban kijavítást vagy kicserélést követelhet, vagy megfelelő árleszállítást igényelhet, illetve elállhat a szerződéstől. A bírósági gyakorlatban létezik olyan eseti döntés (Csongrád Megyei Bíróság 1. Gf. 40 148/1999/5.), mely szerint a hibás teljesítés körében olyan esetben, amikor a termék egyenként kisebb súlyú hibái rövid időközönként visszatérően, ismétlődően jelentkeznek, és az egyes javítások ellenére rövid idő alatt a dolognak újabb és újabb hibái jelennek meg, arra engednek következtetni, hogy a kijavítás rövid idő alatt a jogosultnak a folyamatos használathoz fűződő érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges. Ilyen esetben a jogosult a szerződéstől a Polgári Törvénykönyv 306. § (3) bekezdése alapján elállhat, visszakövetelheti a vételárat. Természetesen ebben az irányban akkor célszerű lépni, ha a meghibásodások ilyen ütemben tovább folytatódnak és a keletkezett hibák nem azonnal javíthatók, tehát hosszabb ideig akadályozzák Önt a használatban. A jelenlegi anyag- és javítási költség Önre terhelése miatt fordulhat a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez is.

Tisztelettel:

Dr. Bodolai László