Az üzembentartói státuszról

2005.03.24. 16:04
Tisztelt Autójogász!

Az üzembentartó mint "gépjárműjogi" státusszal kapcsolatban szeretnék képbe kerülni. A megértésem ezzel kapcsolatban az, hogy az üzemben tartó egy olyan személy aki az adott gépjárművet huzamos ideig használja. De, most hogy ezt a heveny definíciót megfogalmaztam, a jelentőségét egyáltalán nem értem. Miért van erre szükség a gyakorlatban? Mi történik akkor, ha az üzembentartó és a tulajdonos nem ugyan az a személy? Van-e valami előírás arra vonatkozóan, hogy ilyen esetben a költségek (kötelező, casco, súlyadó, stb.) hogyan oszlanak meg. Mi történik a rendőrségi, közterületes, parkolási "zaklatások" esetén? Kihez érkeznek ezek a megkeresések? Kérem segítségét a témában.

Üdvözlettel:

Péter

Tisztelt Péter!

A tulajdonos és az üzembentartó személyének elválasztását maga a gyakorlat teszi szükségessé: egyrészt nem lehet korlátozni a tulajdonszerzését annak, aki a gépjárművet ténylegesen nem tudja használni, pl. kora, egészségi állapota miatt, másrészt igazgatási szempontból is szükséges, hogy a hatóságok legyenek tisztában azzal, hogy a gépjárművet vezető személy jogszerűen, a tulajdonos engedélyével használja-e vagy sem, harmadrészt a gépjárműhöz kapcsolódó terheket azzal célszerű megfizettetni, aki azt ténylegesen használja, hiszen az a tulajdonos, aki a gépjárművet nem használja, a járműhöz kapcsolódó terhek megfizetése helyett inkább eladná a járművet. A tulajdonos jegyezteti be a tulajdonosváltozást, nála van a jármű törzskönyve. Ha a járműnek van a tulajdonos személyétől eltérő üzembentartója, akkor az fizeti meg a súlyadót, kötelező felelősségbiztosítást, rendőrségi, parkolási ügyekben is az üzembentartóhoz érkeznek

Tisztelettel:

Dr. Koszoru István