Balra húzó Corolla

2003.04.30. 17:33
Mitől hangosabb a nyári gumi, mint a téli?
Helló Doki,

Van egy 1997-es Toyota Corolla Sedan kocsim. A kocsihoz kaptam Uniroyal alufelnit 4x100-as ET száma 33A. A keréken 186/60/14-es Barum Bravura nyárigumi van.
Kérdésem a következő. Mi okozhatja a kismértékű balra húzást? Mitől hangosabb a nyári gumi, mint a téli? Egyébként is kicsit bizonytalan a kormányzás. Az eltérő ET szám vagy a gumi az oka? Az eredeti felnikkel és a Continental téligumikkal abszolút kifogástalanul viselkedik. Nagyon jó az egyenesfutása is.

Üdv,
Tibor

Tisztelt Tibor!

Így látatlanban nagyon nehéz választ adni a kérdéseire. A kérdéses felni elméletileg jó kéne legyen, bár az ET szám valóban nem tökéletes. Ez azonban nem okozhatja a félrehúzást, esetleg a bizonytalanabb kormányzást. Meg kéne néznie a gyári felnije ET-számát, ez vagy 45, vagy 39. Valamint az is alufelni.
A 185/60 R14 a gyári mérete a Corollának. A nyári és a téli abroncsok egyforma méretűek?
A Bravura egy forgásirányos mintázat, ami hajlamosabb rendellenes kopásra. Ezt is meg kéne nézetnie, látható-e valóban ilyen rendellenesség a futófelületen? Ez ugyanis okozhatja a hangos futást.
Az elhúzás oka más lehet; például ha tömegkülönbség van valami miatt az első két kerék között, vagy jelentősebb profilmélység-különbség van a gumik között.
Első körben, ha választ kapunk ezekre a kérdésekre, közelebb juthatunk a megoldáshoz.

Üdvözlettel:
Gumidoktor

Kedves Péter,

Nagyon köszönöm a gyors választ. Néhány kiegészítés a kérdéseimhez.
Januárban vásároltam az autót használtan. Ekkor még a gyári acélfelni volt rajta Continental 165/70/14-es gumikkal. Az ET száma 45. Amint megjött a jó idő felraktam az említett Uniroyal alufelnit a Barum gumikkal. Ezt az eladótól kaptam mintegy ajándékként a kocsihoz.
Az első próbaúton feltűnt, hogy mennyivel zajosabb. Feltűnt a balra húzás és a bizonytalan kormányzás is. 90-nél és 120-nál rezgés (remegés) is előjött. Rögtön elvittem gumiszerelőhöz, aki kicentrírozta a kerekeket. Szerinte a bal hátsó egy nagyon kicsit üt, de még elviselhető. A másik három jó.
Az ET szám eltérés és a szélesebb méret miatt azt mondta, az úgynevezett sávváltási reakció sokkal intenzívebb lesz. Ez be is igazolódott. A négy gumi profilmélysége egyforma. (legalábbis az egy tengelyen lévőké). Azt hiszem marad a nem egyforma kopás, mint hibaforrás. Már meghirdettem eladásra, remélem megveszik. Egyébként visszatettem a téli gumikat. Ég és föld a különbség a téligumi javára. Amint megveszik, megy valami új az acélfelnikre.
(Pirelli jó lenne, több ismerősöm is ajánlotta a P2500 Euro-t, de max 50e Ft-om van rá. Apropó, van valami javaslat? Sava, Debica, Ceat. Sajnos csak ezek jöhetnek szóba.)
Az ET szám kérdése még mindig izgat. Mennyi az "elfogadott" eltérés, ami még nem okoz gondot (mm-ben vagy százalékban)? (Csapágyak, futómű, kormánymű, stb..)

Tisztelt Tibor!

Ilyen mértékű ET-különbség (33-45) valóban magyarázhatja a bizonytalan kormányzást. Valószínűleg az a felni nem igazán ahhoz az autóhoz van kitalálva... Legjobb megoldás tényleg az, ha túlad rajtuk.
A Pirelli P2500 Euro nevű terméke egy négyévszakos (téli-nyári) mintázat. Ez a 165/70 R14-es méretben sajnos tényleg nem fér bele az 50 ezerbe, de ajánlom nyugodt szívvel a Ceat abroncsokat, amelyeket szintén a Pirelli gyárt. Ezek - szerintem - nagyon jó ár/érték arányú abroncsok!
Az ET számban +/- 10 es különbség a tapasztalat szerint még megengedhető. Általában a nagyon eltérő ET-jű felni nem is szerelhető fel az autóra, vagy valahol beleér (fékeknél, futóműelemeknél, kaszniba stb.).

Üdvözlettel:
Gumidoki