Váltóméretek, miegyéb: általános tudnivalók

2004.04.26. 09:58
Kérdéseidre pontokba szedve válaszolok én is.
Tisztelt Gumidoki,

szeretnék a gumi(felni)méretekkel kapcsolatban végre tisztán látni, ehhez szeretném a segítségedet (és biztosan drága idődet) kérni. Reményeim szerint egyszer s mindenkorra sokan mások is képbe kerülnének, es megkímélnének Téged néhány jövőbeni olyan kérdéstől, amire (vagy legalábbis hasonlóra) már ezerszer válaszoltál.
A problémám az, hogy a (M)ilyen autóra (m)ilyen kereket tehetek? típusú kérdésre adott válasz nem elégíti ki a más autó/más kerék iránt érdeklődőket, így aztan soha nincs vége a mindig ugyanolyan kérdéseknek.
Előre bocsátom, hogy nem tartozom a vadtuninger kategóriába, de azért én is szeretem, ha az autóm jobban (szebben, máshogy...) néz ki, és megy, mint a szomszéd széria taligája. És ugye a szebb autót nagyban a szebb és nagyobb felni teszi...
Az áttekinthetőség kedvéért pontokba foglalnám:

1. Tanácsaid szerint tartsuk be a váltóméreteket. Hol található komplett váltóméret-táblázat? Ha ilyen hozzaférhető lenne (mondjuk, akár a totalcar-on... vagy csak én nem tudok róla, akkor bocs'), biztosan mindenki meg tudná nézni a saját feltételei szerint. Amiket eddig láttam, nagyrészt csak arról szóltak, hogy egy adott keréknek mekkora a kerülete. Akkor tulajdonképpen csak az a betartás, hogy ugyanakkora legyen a kerület, mint az eredeti gyári keréknek? Vagy...
2. Mi mindenről szól a váltóméret betartása? Világos, hogy a gyártó tervezett egy összehangolt futómű/karosszéria rendszert, aminek megromolhat az egyensúlya, ha nagyon belenyúlunk. De hiszen a gyártó is megad többféle használható kerékméretet, feltételezem, hogy ezek egymás váltóméretei. De a kerületük nem mindig egyforma, néhány (tized) % eltérés akad köztük. És persze különböző szélességűek. Akkor valamilyen tolerancia belefér?
3. És ha igen, mik azok a határértékek, ameddig el lehet menni, és ami fölött veszélyessé válhat a nem megfelelő méretű kerekek használata? Hogyan változik meg az autó úttartása, vezethetősége, biztonsága és nem utolsósorban élettartama (ha csak bizonyos alkatrészeinek is) e határ fölött? A szélességnek (ha betartjuk a váltóméretet) csak a rendelkezésre álló hely szab határt? Hiszen a gyártók tuningcégei is képesek brutálisan nagy és peres kerekeket tenni a lényegében változatlan méretű karosszéria alá (pl. nincs kiszélesítve a sárhányó), akkor azzal nincs baj? Néhány példa: Astra OPC 215/40 R17 keréken, Civic TypeR 205/45 ZR17 keréken, AMG A-klasse 205/40 R17 kerékeken...

Azért kérdezem ilyen általánosan, hogy másnak is haszna származzon a válaszodból. Egyébként az én kérdésem így hangzott volna:
Honda Accord '89 alá a gyártó a következő kerekeket írja elő:
165SR13, 165R13 82S, 185/70R13 85S, 185/65R14 85H, 195/60R14 85H, 195/60VR14. (Egyébként 4. pontnak: mi az SR13 vs. R13, R14 vs. VR14 ill. mi a 82S/85S/85H?)
Szeretnék rá 16"-os alufelnit tenni. Ha jól gondolom (ha nem, javíts ki...), a 195/60-14 váltóméretei: 195/55-15, 205/50-15, 205/45-16. A szélességet 205-nél nagyobbra nem szeretném, esetleg lehet 195, de az 16-osra sehogy se jön ki.
A 205/45-16 esetében a 45-öt keveslem (pláne a városi utakra; az embernek kitépi a kezéből a kormányt az 50-es is egy-egy kitaposott kereszteződésnél...), ezért gondoltam 205/50-16 vagy 205/55-16 használatára, viszont ott az átmérő már 3,7 ill. 7,2%-kal nagyobb.
Milyen problémáim lehetnek ebből (azon kívül, hogy a sebességmérő kevesebbet mutat a valóságnál)? A kasztni alá beférnek. Válaszod (és türelmed) előre is köszönöm.

Őszinte tisztelettel
Balla Peter

Kedves Péter,

Ilyen terjedelmes levelet valóban ritkán kapok.
Az általad (is) megfogalmazott váltómérettáblázat-igényre megoldás született, jelentem, elkészítettem a táblázatot, amely már hozzáférhető a TotalCar-on!
Kérdéseidre pontokba szedve válaszolok én is:

1. A méretváltás alapvető szabálya a gyári méretű kerék átmérőjének, vagy kerületének megtartása. Ez nemcsak a km-óra csalása, sokkal inkább a futóműgeomatria megtartása miatt fontos.
2. Az autógyártók opciós listáján szereplő nagyobb kerékméretek egymásnak valóban váltóméretei, persze ez alól van néhány kivétel, de ez általánosságban megállapítható. A kerékátmérő maximum +/- 1 %-os eltérése megengedett méretváltáskor.
3. A határokat általánosságban nem lehet meghúzni. Nagyon sok mindentől függ, hogy az adott autótípusnál mi az, ami még belefér, és mi az, ami már nem. A kerékméret-cserével - pláne, ha ez nagyobb mértékű - természetesen minden megváltozik; az autó viselkedése, alkatrészeinek élettartama, fogyasztása, biztonsága egyaránt. A tuningcégek, főleg az extrémebb, az utcaitól jelentősen eltérő méretek alkalmazásánál, ha a karosszériához nem is, a futóműhöz biztosan hozzányúlnak.
4. A 165 SR13 méretben, és ez minden gumiméretre igaz, ahol ez szerepel, az R betű a radiál felépítést jelzi. Az előtte szereplő S a sebességhatárra utal, ameddig a gumi használható, esetünkben S= max. 180 km/h. A VR jelölésnél a sebességindex V, azaz V=max. 240 km/h. Ezek tradicionális jelölések, a modern termékeknél már a méret után szerepel a sebesség (SI)- és a terhelési (LI) index, pl.: 185/65 R15TL 88H .

A konkrét autód esetében pedig 16"-ban a 205/45 R16 az ideális váltóméret. A /45-ös oldalfal valóban nem sok jóval kecsegtet, ismerve az útviszonyokat... Lehet, hogy a 195/55 R15 minden szempontból jobb választás lenne.

Üdv,
Gumidoki