Utólagos nappali menetfényt szeretnék az autómra
Tisztelt Kütyüdoktor/Lumendoktor!
Utólagos nappali menetfényt szeretnék az autómra, de semmi olyan utólagos lámpával nem találkoztam még, amely vállalhatóan is néz ki. Ezen túl a szokásos helyre, -a lökhárító alsó részébe, a hűtőrácsba - amiatt sem szeretném, mivel szerintem veszélyes, ha ilyen mélyen helyezkedik el. Szóval én nem értek egyet a 250 mm-es határértékkel, szerintem magasabban van az optimális helye.
Ismerve a jó kis hullámos magyar utakat, talán Ön is megérti az ezirányú aggályomat. A ködfényszóróim kör alakúak, így adná magát, hogy egy kombinált menetlámpa+ködfényszóró lámpatestet vegyek, de a kiváló fényű, ráadásul sárga izzós ködlámpáim fényét végképp nem akarom beáldozni. Nincs más ötletem, mint lekoppintani a VW azon ötletét, hogy a távolsági fényszórót használják nappali menetfényként.
A kérdésem az, hogy egy ilyen átalakítás legális-e? A lámpatestekhez nem nyúlnék, csakis az elektromos bekötését módosítanám. Egyes vélemények szerint nyugodtan sorba kapcsolható a két reflektorizzó, ennél energiatakarékosabban nem oldható meg a jelentősen csökkentett teljesítmény.
A soros kapcsolás azon gyengéjét, hogy egyik izzó kiégését követően a másik sem világít, egy reed-relé segítségével remélhetőleg ki tudnám szűrni, ekkor automatán átkapcsolna helyzetjelző+tompítottra. Kíváncsi vagyok, mennyire tartja Ön ezt jó ötletnek, illetve hogy van-e valami egyéb, jó javaslata. Azt meg tudná nekem válaszolni, hogy a VW pontosan milyen megoldással éri el a csökkentett teljesítményt?
Üdv.: Zoltán
Kedves Zoltán,
Egyetértünk veled abban, hogy az univerzális utólagos menetfények esetében nem is olyan könnyű megtalálni a harmóniát az autóval. A minimum 250 mm magasság miatt azonban nem kell aggódnod: a professzionális nappali menetfény szettek bőven védettek kőfelverődés ellen. (Saját tapasztalatunk ~10 000 menetfény szett eladása után, hogy egy esetben jelezte a vásárlónk a lámpabúra sérülését: viszont azt is elmondta, hogy az autó orra is darabokban van, mert karambolozott).
A ködlámpa/menetfény kombók beépítése kiváló megoldás, bár tény, hogy jellemző 6000 Kelvines színhőmérsékletük nem hasonlítható össze az illegális, vagy annak határán mozgó sárga fényszóróizzókkal. A távolsági fényszóró használata alapból szakmailag helytelen és illegális. A sorba kötés szintén és nem is fogja ellátni azt a funkciót, amire szükséged van.
Ismereteink szerint A VW egyes típusaiban (pl: saját Skodában) az automata tompított – és nem a távolsági – fényszóró folyamatosan ~92% teljesítménnyel működik folyamatosan és, ha arra szükség van, felkapcsol 100%-ra. Fontos, hogy itt nem a százalékokon van a hangsúly: a Skoda (vagy más gyártó) ezt, vagy bármilyen hasonló megoldását engedélyeztette az adott típus forgalomba helyezése előtt, tehát annak működése megfelel a vonatkozó előírásoknak. Bármilyen hasonló – akár jónak is tűnő megoldást – csinálsz utólag, ez nem lesz elmondható, tehát illegális. Ha nagyon igényesen szeretnéd megoldani az utólagos menetfény kérdést, a menetfény/ködlámpa kombókat javasolnánk Neked.
Üdvözlettel: Lumendoki – www.lumenet.hu