Gázosítható-e a hibrid Toyota?
Kedves LPG Doki,
Hosszabb túrázásokhoz keresek gazdaságosan üzemeltethető, terepre is módjával alkalmas (használt) autót. A Toyota Highlander és a Lexus RX400H 10 éves (plusz mínusz 3 év) darabjait nézegetem. A Toyota hibrid jó tulajdonságairól gyakorlati tapasztalataim vannak, de ezeknél a nagyobb daraboknál gazdaságilag reális alternatíva lehetne az LPG használata (természetesen bizonyos futásteljesítmény felett).
Műszakilag érdekelne, hogy ezen motorok alkalmasak-e hosszú távú LPG üzemre, illetve ha igen, van-e olyan tudnivaló, amit érdemes figyelembe venni náluk (pl. hetente járjon a motor minimum 10 percet, annak a felét benzinnel stb.) CNG-ben nem gondolkodtam, de természetesen, ha reális alternatíva lehet ezeknél a típusoknál, akkor azt is megfontolnám.
Üdvözlettel, Ádám
Kedves Ádám!
Az ötlete két lábbal, szilárdan áll a földön! Olyannyira, hogy házon belül az LPG Doki csapat nagy tisztelője az említett típusoknak. Jómagam egy Highlanderbe zavartam 100 000 gázos km-t, egy kollégám pedig egy RX400H-ba 150 000 km-t. Kiváló megoldás ezeket a hibrideket gázzal üzemeltetni, beleértve a Priusokat is.
Hogy mire kell figyelni? Ezerszer is kevés elmondani, hogy a szakszerű beépítés és rendszerprogramozás az, ami a legfontosabb! Nyilván érdemes minőségi gázrendszer mellett dönteni, de én ezt az ön által kiválasztott megbízható beszerelőműhely gondjaira bíznám. Ha lelkiismeretes és szakmailag jól képzett műhelyt választ, kizárt, hogy hulladékot építenek be! Fontos a beszerelés előtt meggyőződni a szelephézagok állapotáról. Ha szükséges, ezt azonnal korrigálni kell.
Innentől kezdve eleinte érdemes 20-25 ezer km-es ciklusban mérni a hézagok alakulását, ugyanis ezek a motorok nem rendelkeznek hidraulikus szelephézag kiegyenlítéssel. A hézagok fogyásának üteme szolgál alapul aztán hosszabb távon az ellenőrzési intervallum végleges megállapításához. Itt olvashat az általunk átalakított saját autónkról.
A benzinnel járatás nettó baromság, amelyet városi legendaként továbbítanak az emberek! Ez a hidegindításkor kéretlenül is megtörténik.
Ennél fontosabb a tankban tárolt benzin megromlásának elkerülése. Ennek legolcsóbb módja az odafigyelés. 2-3 havonta 10 literes mennyiség tankolása szavatolja, hogy a tankban lévő benzin folyamatosan cserélődjön, így nem tud megromlani. CNG-t én nem szerelnék ezekbe. A tartály elfoglalná a csomagtartó jelentős részét (LPG esetében csak a pótkerék helyét bitorolja), valamint a töltőhálózat hiányos.
Sok balesetmentes gázos kilométert kíván az LPG Doktor Team!
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu