SAE-jelölések jelentése
Téli és nyári viszkozitás
Kedves Olajdoki!
Egy teljes átfogó válaszra lenne szükségem a motorolajok viszkozitásának jelöléséről. Pl., hogy mit jelöl pontosan a W-s szám és a W nélküli. És hogy mit jelent két olaj között ha ezek számok nagyobbak vagy kisebbek. És milyen számok esetén hígabb vagy sűrűbb az olaj folyása. Tehát mi a különbség pl. egy 15W-50-es vagy egy 15W-40-es olaj,vagy egy 20W-50-es és 10W-40-es között?
Köszönöm!
Kedves Levélíró!
Az SAE (Society of Automotive Engineers) egy szabványrendszer, amelyből lehet következtetni, hogy adott hőmérsékleten milyen a folyóssága, azaz a viszkozitása az olajnak.
Van téli (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) oldali, illetve nyári (20, 30, 40, 50, 60) oldali viszkozitás, a téli arra a negatív szélső hőmérsékleti értékre utal, amelynél még szivattyúzható a kenőanyag (pl. 10W esetén -30 °C). A nyári oldalból a köznapi életben kevésbé használható értékre lehet következtetni, mégpedig az olaj 150 °C hőmérsékleten mért folyósságára. A legkorszerűbb olajoknál ennek értéke 3,7 mPa × s alatt van.
A két oldal variálása határozza meg egy adott olaj viselkedését különböző hőmérsékleti tartományokban.
Üdv:
Olajdoki