Regisztrációs adó szempontjából mi számít teherautónak?
a teherautó mibenlétének pontos definícióját nem sikerül meglelnem, így kérem segítsen.
Pl. a regisztrációs adó szempontjából mi számít teherautónak, azaz nem regadó-kötelesnek? Ha erre az a válasz, hogy amelynek a fogalmijába később teherautó minősítés kerül, akkor mi a feltétele annak, hogy ez megtörténhessen?
Példával ellátva a kérdést: egy Land Rover Defender Németországban minden további nélkul vizsgáztatható teherautónak, sőt a magyar leírás szerint is láttam könnyű teherautónak definiálva, illetve korábban annak vizsgáztatva. Ez azt jelenti, hogy terepjáróknál az ember maga választhatja meg a kategóriát?
A raktérhez kell elválasztórácsot szerelni, vagy sem? Hány lehet a szállítható személyek száma?
Az üzemeltetési költségek különbségén (kötelező, súlyadó) és a menetlevél vezetésén kívül van-e egyéb hátulütő, ha az ember egy nagyobb terepjárót teherautónak vizsgáztat?
válaszát köszönve,
Szabó Attila
Jelenleg az 1996. október 1. után az EU-ban új járműként forgalomba helyezett tehergépkocsik helyezhetők Magyarországon forgalomba.
A mostani szabályozás szerint tehát elsősorban nem a környezetvédelmi besorolás, hanem egyéb járműnél (pld. tehergépkocsi, motorkerékpár) az első forgalomba helyezés időpontja a meghatározó. Az EU-ból behozott tehergépkocsikat nem kell Magyarországon vámkezeltetni. Nincs regisztrációs adó fizetési kötelezettség sem.
Az egyéb műszaki és forgalomba helyezés pontos költségeit a KPM, illetve az okmányiroda tudja Önnek megmondani.
Magyarországon a gépjárművet tehergépkocsiként akkor lehet forgalomba helyezni, ha megfelel az alábbi feltételeknek:
"A tehergépjárművek olyan jellemzőkkel rendelkeznek, amelyek arra utalnak, hogy a jármûveket inkább áruszállításra tervezték, mint személyek szállítására.
Ezek a jellemzõk különösen az olyan gépjármûvek áruosztályozásánál hasznosak, melyek bruttó tömege 5 tonnánál kisebb és amelyeknek általában áruszállításra használt elkülönített zárt hátsó raktere vagy nyitott hátsó platója van, de hátul lehet bennük biztonsági öv, övrögzítési pont vagy utaskényelmi berendezés nélküli ülõpad, amely teljesen az oldalfalra hajtható, hogy a teljes hátsó rakteret áruszállításra lehessen használni. Ebbe a kategóriába tartoznak a mindennapi életben többcélú jármûveknek nevezett gépjármûvek (például a furgon típusú jármûvek, szabadidõ-terepjárók, pick-up kisteherautók).
Az alábbiak mutatják az ezen vtsz. alá osztályozható jármûvekre általánosan alkalmazható konstrukciós jellemzõket:
a) Biztonsági eszközök (pl. biztonsági öv vagy annak rögzítéséhez szükséges rögzítési pont vagy szerelvény) vagy az utasok kényelmét szolgáló berendezések nélküli ülõpadok a vezetõ és az elülsõ utasok mögötti hátsó térben. Ezek az ülések rendszerint felhajthatók vagy összecsukhatók, hogy lehetõvé váljon teljes egészében áruszállításra használni (a furgonoknál) a hátsó teret vagy (a pick-up kisteherautók esetében) a különálló platót;
b) Elkülönített fülke a vezetõ és utasok számára és elkülönített nyitott plató oldalfalakkal és lehajtható hátsó fallal (pick-up kisteherautók);
c) A rakomány be-, illetve kirakására szolgáló, a rakodótér oldalfalain vagy hátulján elhelyezett ablak nélküli toló, oldalra vagy felfelé nyíló ajtó, illetve ajtók;
d) Állandó fal vagy elválasztó a vezetõ és az elülsõ utasok számára szolgáló terület valamint a hátsó térség között;
e) Kényelmi berendezések, igényes belsõ kivitel és felszereltség hiánya a jármûnek az utasok szállítására szolgáló területtel összefüggõ rakterében (pl. szõnyegpadló, szellõzés, belsõ világítás, hamutartók).
Az áruszállító gépjármû (tehergépkocsi) kifejezés alatt olyan furgon jellegû jármûvet is kell érteni, amelyben a vezetõfülkét gyárilag elválasztották a rakodótértõl. A zárt rakodótér lehet hátsó- vagy oldalajtó nyitású, oldalán vagy hátsó részén ablakokkal felszerelt is, de benne nincs gyárilag kialakítva ülésrögzítési lehetõség."
Amennyiben az Ön által megjelölt jármű megfelel a fenti feltételeknek, akkor tehergépkocsiként fogják levizsgáztatni, és ebben az esetben regisztrációs adót sem kell fizetnie.
Amennyiben a járművet tehergépkocsiként levizsgáztatják, és ezt követően Ön átalakítja személyautóvá, és ez egy közúti ellenőrzés során kiderül, úgy nem csak a súlyadó tekintetében, hanem a meg nem fizetett regisztrációs adó tekintetében is adóügyi eljárás indul.
Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő