Tizenkét henger, az élvezet kedvéért

Ferrari 612 Scaglietti menetpróba

2010.11.06. 07:20

Az első kilométereket, még a sűrű városi forgalomban visszafogott ismerkedéssel töltöttem. A váltó automata üzemmódban, a futómű kényelmesre állítva – ilyenkor a 612-es igazi luxusautó. Belül épp csak annyi hallatszik a motorhangból, amennyi a jó hangulathoz kell, a gyorsítások finoman, rántásmentesen zajlanak, és az erő épp olyan jól adagolható, mint egy 100 lóerős átlagautóban. A futómű csak a durva úthibákon üt egy picit, de épp csak annyira érezni, hogy ne felejtsük el, egy vérbeli olasz sportkocsiban ülünk. Felesleges elektronikus bizgentyűk – például távolságtartó radar, sípoló közelségjelző – persze nincsenek, egy Ferrari nem gondolkozik a sofőrje helyett, egyszerűen csak kéz alá simul, mint egy jóllakott ragadozó. És ugyanezt tudja lényegében bármilyen sebességnél.

Nem steril, mint sok német luxusautó, és nem is feleslegesen harsány, mint sok amerikai gép, de lehet vele nyugodtan, visszafogottan autózni. Az embernek még arra is jut ideje, hogy felmérje a környezet reakcióját, ami leginkább értetlenség és csodálkozás keveréke. A legtöbben legfeljebb képen találkoztak Scagliettivel, ha egyáltalán láttak már, és így, a vörös fényezés nélkül hiányzik a támpont a felismeréshez. Épp ezért nem is menekülnek előle a Szentendre felé vezető gyorsforgalmi úton, mint a króm-lökhárítós BMW-k vagy Mercedesek elől - csendesen csordogálhatunk a tömegben.

A tesztautó

A bézs Scaglietti nem teljesen új példány. Még az utolsó modelfrissítés előttről való, így nincs benne sem Manettino - a kormányra szerelt forgókapcsoló, amely a menetstabilizáló és a futómű beállításait egyszerre szabályozza - sem üvegtető, sem nyomógombos indítórendszer. Az autó 2007-es évjáratú - ezt mutatja a Ferrari 60 éves születésnapjára kiadott plakett is - és eredetileg tesztelési célokra tartotta vissza a gyár, majd egy teljes felújítás után került a magyarországi importőrhöz. Ennek megfelelően újszerű állapotban van, de a gyári áránál jóval olcsóbban, 123 ezer euróért kínálják.

Mindez azonban egy pillanat alatt megváltozik, ha lejjebb nyomjuk a gázpedált egy előzéshez. Az élmény intenzitását nehéz körülírni: nem csak a gyorsulás lélegzetelállító, de a hangorkán is, ami a V12-esből előtör. Száz hangon ordító sárkányt szabadíthatunk el egyetlen bokamozdulattal, ám ebben az üvöltésben ott a nyers erő harmóniája: hátborzongatóan szép – sokkal szívesebben hallgatja az ember, mint az amúgy kiváló Bose hifit. Aztán visszaengedjük a gázpedált, miután egy pillantás alatt megelőztük az előttünk araszolót, és ismét jöhet a nyugodt autózás, miközben a platós IFA sofőrje azon töri a fejét, hogy mi hagyta el ilyen váratlanul, és tűnt el a látóhatár szélén.

Ekkor azonban még semmit nem tapasztaltunk meg a 612-es valódi Ferrariságából. Hiába van teljes egészében alumíniumból a karosszéria, a gép üresen is 1760 kiló, feltöltve, két emberrel pedig akár két tonnát is nyomhat – ennek ellenére ugyanolyan közvetlen és játékos tud lenni, mint középmotoros kistestvérei. A Visegrád feletti szerpentinen kézi váltásra kapcsoltam, F1-S és Sport gombok be, és kezdődhet a móka. Az eredmény megdöbbentő: akár egy versenygép, úgy gyorsít, fékez, még a fenekét is meg lehet csúsztatni – ilyenkor a menetstabilizáló csak végszükségben avatkozik közbe - és mindezt anélkül, hogy egy pillanatra is kétséget keltene, hogy elérjük a következő kanyart. Villámgyors, precíz adrenalinpumpává változik, és emellé olyan hangok jönnek a kipufogó felől, hogy az utastérben is feláll a hátunkon a szőr. Legalább olyan jó, mint az F430 Challenge-dzsel volt, csak itt kényelmesen ülök, nem süketülök bele, és nem verem a sisakot a bukócsőhöz.

Az út persze hamar elfogy – vége az őrültségnek – de a tiszteletet már kivívta magának a Scaglietti. Igazi Ferrari ez, nem holmi lélektelen, nagyképű német vas. A luxusautóság csak egy vékony hártya, amely egy perc alatt lefoszlik, ha úgy akarjuk – és ez az, amitől az elképzelhetetlen vételár értelmet nyer. Ami jó, azért érdemes sokat fizetni, és a 612-es megdöbbentően jó, méghozzá több műfajban is. Alkalmas hosszú, kényelmes utazásra, elég elegáns akár egy operabálra vagy fogadásra, és pokolian élvezetes, ha elgurult a gyógyszer – ez pedig épp az a nyerő kombináció, amely után sok konkurens gyártó csak vágyakozik.

A felfedezéssel azonban elkéstem egy picit: a Scaglietti gyakorlatilag kifutott típus, a gyártásával már leálltak Maranellóban. A jövő év elején ugyanis jön az utód, amely a hírek szerint már összkerék-hajtású lesz, talán egy KERS-szerű segéd-villanymotort is kap, takarékosabb lesz, erősebb, és alighanem valamivel még nagyobb. Viszont marad a 12 henger, és benne Enzo Ferrari szelleme, amelyet a majdani tulajdonosok bármikor megidézhetnek, hiszen ez a titok, amely legendássá teszi a maranellói sportkocsikat.

Az oldalról ajánljuk

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

1 órája
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41