Meg kell hogy öljelek
Menetpróba: RDO-3211 Komondor
Aki most azt hiszi, hogy mindent leírok erről a járműről, azt már az elején szeretném kiábrándítani. Nem. Ebben a cikkben olyan információk és képek szerepelnek, amelyek átmentek a szűrőn. Hogy miért? Például azért, hogy az ellenség ne tőlünk tudja meg, milyen fegyvert, bombát és aknát vásároljon. Logikus, nem?

Tudom, az olvasó szemszögéből nézve szemétség, mert miért is ne tudhatná meg azt bárki, hogy milyen típusú lőszernek nem áll ellen a páncél? Hát kérem azért, mert ezen a gyártó reményei szerint magyar, és akár külföldi katonák élete múlhat. És ez nem vicc. Mindössze annyit tudhatunk meg, hogy az alap páncél NATO-minősítése L3+, ami röviden azt jelenti, hogy például 30 méterről ellenáll a 12,7 mm-es géppuskalőszernek, amely 914 m/s sebességgel közlekedik. Azaz 3290 km/órával. Nem elírás, háromezer-kettőszázkilencven, ami a hangsebesség két és félszerese. Továbbá kibírja, ha felrobbantanak alatta egy nyolckilós bombát.
De hogy még pontosabb legyek: ez az L3+ szint csupán az a minimum, amit bevallanak. A megadott védelmi szint az alap szendvicsszerkezetű páncélzatra vonatkozik, ami a külső fém burkolatot jelenti, az alatta lévő pár réteg valamivel, amit soha sem tudunk meg, hogy pontosan mi. Feláras extraként a páncélzat bővíthető, kívülről. A prototípuson is ilyen látszik: kábé úgy néz ki, mint a nikecelles hőszigetelés, amit elfelejtettek bepucolni.
Zsitnyányi Attila, a fejlesztő cég, a Respirátor Zrt. vezérigazgatója rögtön bevallja, az utastérben látható kézifegyverek hatástalanítottak, vagy airsoft-átépítések. Bár még így is sokat adnak a hangulathoz, Winklerrel együtt érzékenyültünk el, amikor megláttuk az AK-47-est, és társait.

A magyar fejlesztésű járművet, amely hivatalosan ABV (atom-bio-vegyi)-felderítő feladatokra készült, Erdőkertes mellett próbáltuk ki. Winkler mondta a helyet, már többször forgatott errefelé terepjárókat a tévéműsorba. A megfelelő terepen kívül a helyszín mellett szólt az is, hogy Winkli telefonjában megvan a száma egy közel lakó traktorosnak, aki hihetetlen rutinnal cibálja ki a forgatás végén az elakadt gépeket. Sosem árt az ilyesmi...

Hogy mi a fene ez a Komondor? Alapvetően egy nagy karriert befutott úgynevezett MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) járműféle, hasonló, mint az amerikaiak Cougarja – nem, nem a Mercury, hanem a Force Protection nevű cég által gyártott, amiből egyébként Magyarországnak is van pár darab, sivatagi álcázófestéssel. A járműosztály Afganisztánban és Irakban futott be szédítő karriert, noha eredetileg nem az amerikaiak, hanem a dél-afrikaiak és a britek találták ki, a kevésbé hagyományos hadviselés ellenszereként. Nevezetesen az otthon fabrikált, úgynevezett rögtönzött robbanószerek (IED - Improvised Explosive Device) ellen. A Dél-Afrikához, Észak-Írországhoz hasonló zűrös helyeken ugyanis azzal harcolnak, amit találnak: beletömik a robbanószert valamibe, ami pont kéznél van: egy táska vagy egy autó, tökmindegy, és rárobbantják a menetoszlopra. Az ilyesmit nehéz felismerni előre, de a remek MRAP többnyire kibírja, nem véletlenül vették át a liszenszet az amcsik villámgyorsan, amikor kiderült, mekkora szükség lenne rá.
A Komondor is a klasszikus recept szerint épül fel, azaz az alja V alakú, aminek az a feladata, hogy a robbanás erejét elterelje oldalra. Az egész bódét úgy kell elképzelni, mintha egy házikó kontúrját a háztető csúcsára állítanánk. Csak azért tűnik a kocsi normál hasáb formájúnak, mert a V alakú padlólemez mentén lévő szabad helyre külső szekrényeket építettek, ahová lehet ezt-azt pakolni, mondjuk álcahálót, és hasonlókat. A lényeg, hogy olyan cucc legyen benne, amiért nem kár, ha robban a tákolt bomba, mert olyankor az szekrényestől megy a lecsóba.

Winkler megpróbálja kiszedni Attilából, hogy mégis milyen technika mozgatja ezt a 15 tonnás kolosszust, de a válasz mindössze annyi, hogy: mindegy, gyakorlatilag nincs jelentősége, mi van a prototípusban, hiszen a megrendelő majd szabadon választhat. Van benne egy mindegy gyártmányú, 280 lóerős motor, de a mindegy gyárnak van 320 lóerős sorhatosa is, az is bekerülhet. Van alatta egy mindegy mechanikus váltó, amit magyar fejlesztésű váltószerkezet varázsol félautomatává; továbbá, a mindegy cég remek összkerékhajtási rendszereket is készít, esetünkben 4 x4-es hajtásképlettel. A Komondor bővíthető is, alapból hat méter hosszú, de a 7,2 méteres verzió már hatkerekű, persze itt is mindegyik hajtott. És az alváz? Na, az nincs. Mivel a Komondor önhordó, mint egy páncélszekrény.

És legalább olyan könnyen nyílnak-csukódnak az ajtói. Ami síkon állva még nem gond, de domboldalon már óvatosan kell kinyitni, mert ha az embert könnyedén kirántja a vezetőülésből, ha túlzottan kapaszkodik a kilincsbe. Ilyen helyzetben szinte reménytelen dolog becsukni, de természetesen feláras extraként ajtószervo is kérhető hozzá. Csak ajánlani tudom mindenkinek, aki Komondorokkal szeretné felszerelni a hadseregét.
Hogy miért tenné? Hát azért, mert ez a járműtípus nem csak atom-bio-vegyi-felderítő célokra felel meg, mint a prototípus, hanem tökéletes páncélozott csapatszállítónak, parancsnoki járműnek, páncélozott mentőjárműnek, de a platós verzió kiváló lehet mindenféle rakétaindító állványok hordozására, és még sorolhatnám az ötleteket. A gyártó cégek profiljába viszont főleg a vegyvédelmi vonulat passzol, számukra a katonai járművek jelentik az újdonságot, bár az antré elég erősre sikerült. Pláne, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vállalati innováció ösztönzésére kiírt pályázatának támogatásában készült. Ugye-ugye, mire nem jó egy Széchenyi-terv?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
