Egy gömbölyű Volga, amelyik mindennél szebb, ráadásul soha nem jutnának eszünkbe róla a nyomasztó szovjet idők.
A Totalcar.hu-n kéthetente a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül jelenlegi, eredetileg a 2003/6-os számban megjelent, Volgáról szóló cikk az első a sorban.

Fekete, kék, szürke – a magyar ember számára ilyen színekben képzelhető el az M21-es Volga, a fehér csak a kombi esetében megengedett fényezés, de akkor szirénának és kis vörös keresztnek is illik lennie a mattüveges hátsó oldalablakú autón. No meg persze, ne feledjük a középkék rendőrségi, és a piros tűzoltósági használatú járműveket – ám ezek kivételek, a hazai Volgák java része valóban a bevezetőben említett három színben létezett.
Tóth Zoltán is egy fekete, esetleg szürke Volga birtokba vételéről álmodozott gyermekkora óta. Balatonaligán, a hajdani pártüdülő szomszédságában nőtt fel, és ott lakik ma is. Érthető a vonzalma a típus iránt, hiszen legfogékonyabb évei alatt folyamatosan Pobjedákat, M21-eseket és Csajkákat látott az utcákon vonulni – a háromféle autó közül az első az elérhetetlen luxust, az utolsó a nem túl dicsőséges múltat képviselte. Figyelemre se méltatta a Pobjedát, későbbre halasztotta Csajka-álmai megvalósítását (amelyek azóta szintén beteljesültek), s mivel szívében nagy helyet foglalt el a Volga, egy M21-es feltámasztása mellett döntött.

Amikor autószerelő lett, valamint végre ideje, lehetőségei és anyagi képességei is megengedték, elhatározta, betereli a garázsába a rég áhított vasat. Öreg autókkal, mi több, öreg orosz autókkal már szerzett némi tapasztalatot, hiszen korábban vásárolt egy 407-es Moszkvicsot. De tudta előre, a díszes Volga restaurálásával keményebb fába vágja a fejszéjét.

Némi keresgélés után Miskolcon találta meg az alapokat: a szürke kocsit az első tulajdonos özvegye kínálta eladásra, tehát érdekessége, hogy új korától fogva magánkézben volt. 1967. májusában 115 ezer forintot csak nagyon kevesek tudtak kiadni autóra – emlékezzünk csak, tíz évvel később is nagy dolog volt Zsigulit vásárolni, pedig az még a hetvenes évek közepén is csak 80 ezer forintba került. Hozzávetőleges számításaink szerint az az akkori összeg bő tízmillió mai forintnak felelne meg, s akárcsak ma, ilyen kiadást akkor is csak magas rangú emberek, például gyárigazgatók engedhettek meg maguknak. Olyanok, mint a szürke M21-es eredeti gazdája.
Szegény, sohasem tudta meg, valójában milyen szép autó is van a birtokában. Csak valamivel a 2000. novemberi szerződéskötés és a 400 ezer forintos vételár kiegyenlítése után derült ki a Volga különlegessége. Tóth Zoltán hazaszállította a rozsdás, lemattult autót és a hozzá tartozó tetemes mennyiségű tartalékalkatrészt, s szétszerelés után nekilátott a festék eltávolításának.

Ekkor fészkelte magát a szívébe a sötét gyanú: hiába vásárolt első tulajdonostól származó, átfényezetlen autót, mégsem lesz neki szürke Volgája – legalábbis úgy nem, ha eredetire akarja visszaállítani a kocsi állapotát. Már akkor feltűnt neki, hogy sok helyen sárga a kocsi, amikor a műszerfalat szerelte széjjel, de azt hitte, csak a GAZ-gyárban használtak ilyen színű alapozót. Ám amikor a Volga más részein is konokul felütötte a fejét a sárga, ráadásul akkora felületeken, hogy látszott, az a szín is fényes lehetett eredetileg, Tóth úr nyomozni kezdett.
Korabeli, kifakult fotókról kiderült, hogy Magyarország bizonyos tekintetben mindenképpen konzervatívabb volt az akkori Szovjetuniónál, hiszen legnagyobb testvéreinknél barack-rózsaszín, halványzöld, s világossárga színben is készültek ezek a járművek - bár nem szabad elsiklanunk az akkori prospektusfotó-retusőrök buzgó szorgalma felett sem. Magyarországra azonban csak jóval sablonosabb színekben érkeztek a Volgák, s csak találgatni lehet, hogy vajon már a gyártás során átfényezték az exportra szánt karosszériákat, vagy csak késôbb, esetleg már itthon került sor erre.

Mivel a fényképek alapján az eredeti színt nem lehetett pontosan reprodukálni, Magyarországon pedig a fent ismertetett folyamat egyenes következményeként nincsen eredeti, sárga fényezésű Volga, ezért az aligai autó a fényképek fakulásának figyelembe vétele után mélysárga lett.
Az autó elképesztően precíz, a legkisebb részleteket is érintő felújításon esett át – a munka összesen 16 hónapig tartott. A karosszérián az ajtók alja teljesen szétporladt, ezeknek darabját egy héten át kellett lakatolni. Természetesen a küszöb, a peremek és az egyéb tipikus rozsdacsapdák is rossz állapotban voltak, de a segédváz például makulátlan állapotban vészelte át az éveket. Amint az sejthető, a külső díszekre is jó étvággyal vetette magát a vasoxid, minden krómalkatrész tönkrement, csak a saválló elemek maradtak épek – ezek az ajtók alján és tetején lévő pálcák. Az újrakrómozásnál aztán légy került a levesbe: csiszolás után a domború profilú szélvédőkeret homorú lett, ezért be kellett szerezni egy másikat.

Főbb mechanikai elemeit tekintve vegyes állapotban maradt meg a kocsi. A jól karbantartott, gondozott futómű és a differenciálmű csak a kötelező kenőanyagcserén, tisztításon esett át Tóth Zoltán kezei alatt, máskülönben most is tökéletes, a váltóban összesen egy csapágyat kellett újjal pótolni, s a hűtő is hibátlannak bizonyult. Ám a motor és a fékrendszer igen rossz kondícióban volt.
Noha megvásárlásakor az autó saját erejéből tudott közlekedni, és a motor csendessége bizakodásra adott alapot, a valóságban a puha, kevéssé edzett főtengely és az orosz illesztések miatt a siklócsapágyaknál szinte teljesen elfogyott az anyag. Külsőleg semmi nem utalt rá, de az erőátvitel megbontásakor kiderült, hogy a nyugvócsapágy közel két millimétert lóg.
Egyéb baleset miatt is cserére szorult a motor: egy leeresztőcsavart nem talált meg a korábbi tulajdonos, emiatt szétfagyott a blokk. Megmaradt azonban az eredeti hengerfej, abba csak új szelepek kellettek, s az új hüvelyek beillesztése után előállt a bejáratásra váró, tökéletes Volga-motor. Teljes renoválásra szorult a fékrendszer is, amihez a csereszabatos UAZ-alkatrészek szerencsére ma is beszerezhetők. Csak a főfékhenger más, amelyet emiatt külön fel kellett újítani.

Mint majd' minden korabeli szovjet autóban, ebben a Volgában is rettenetesen elporladt szinte az összes műanyag alkatrész. A sebességmérő világoskék plexije kvázi elpárolgott, s mivel a megfelelő formájú idomot előállító szerszám elkészítése irreálisan drága lett volna, Tóth úr hosszas kutatás után egy Yamaha R1 motorkerékpár plexijének egy részét használta fel a jellegzetes óra restaurálásához.
A repedezett, szerves alapanyagú (sokan állítják, hogy valamiféle túrószármazék, de könnyen lehet, hogy rosszindulat csupán) kormány a hajótestekéhez hasonló műgyantás kezelést kapott – hiába, a Balaton közelsége olykor nem csupán turisztikai szempontból hasznos. Talán, mert a műszerfal árnyékában voltak, de a kapcsolók és a kezelőgombok épen vészelték át a bő három évtizedet, csak az antennamozgató markolatot kellett újragyártani.
Sok egyéb apróságot, működtető szerkezetet is restaurálni kellett, a zárakban például felrakatni a kikopott vezetőket, s a karburátor is generálra szorult. További meglepetés, hogy az elektromos rendszer érzékeny elemei szinte egytől-egyig hibátlannak bizonyultak, a fűtőmotor, az indítómotor, de még a sok finom alkatrészt tartalmazó, eredeti csöves rádió is.

Miután Tóth úr eldöntötte, hogy sárga lesz a Volga, a fényezés már gyerekjátéknak tűnt a szépen kilakatolt karosszérián, ám a tökéletes eredményhez három hónapnyi előkészítésre volt szükség. Az eredmény magáért beszél. Eddig a pontig szinte mindent egymaga csinált az autón, de a kárpitozás kifogott rajta. Az ülések viszonylag gyorsan elkészültek, azoknál új, de korhű mintázatú bútorszövetet, eredeti színű műbőröket használt a kárpitos, s az osztások olyanok, mint a kocsi saját, bontatlan ülésein voltak.
A legnagyobb fejtörést a tetőkárpit okozta, amelynek sérülésmentes lebontásán a kárpitos és a tulajdonos két héten át együttes erővel gondolkozott – az amerikai rendszerű kárpitot ugyanis olyan körmök tartják, amelyekkel valószínűleg igen könnyen, gyorsan mehetett az összeszerelés, de szaggatás nélkül szétszedni szinte lehetetlen. Kínkeserves, aprólékos munkával ez sikerült, felkerülhettek a vadonatúj Michelin 6,70–15-ös diagonál gumik, s a Volga az első kulcsfordításra beindult.

A forma, a bódé jellege, és más orosz autók közelebbi ismerete után támolygó, kínkeserves haladásra számítanánk az M21 esetében is, a rásegítő nélküli, négydobos rendszer alapján pedig szánalmas fékhatást várnánk. Ezek után a Volga kellemes csalódást kelt: a motorja ugyan nem versenyzésre termett, de tisztességes nyomatékával szépen lendíti a karosszériát, s most, a bejáratás után már erőlködés nélkül, kellemes duruzsolással viszi a tartós százas tempót.

Hasonló cikkek
Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Hogy Magyarországon mennyiért lehet ma az embernek ilyen Volgája? Mivel a munka nagy részét maga végezte, Tóth úr nem tudna összeget mondani, de a véleménye szerint azok a gyönyörűen restaurált fekete autók, amelyeket pár millióért árultak különféle hirdetésekben és rendezvényeken, bőséggel megérték az árukat.
Már csak azért is, mert egy jól összerakott, száraz garázsban tartott M21-es kitűnő, tartós veteránautó: kilencliteres átlagos fogyasztással megbízhatóan eljut Európa távoli pontjaira is, úgy, hogy a teljes családot és a csomagokat is könnyedén elszállítja, ésszerű használat mellett pedig a tartós mechanika is csak minimális karbantartásra szorul. Ráadásul mindenütt, ahol felbukkan, rajongva fogadják.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
