Mindennapi akciónkat add meg nekünk ma

Teszt: Citroën C3 Exclusive 1.2 VTi - 2013.

2013.06.12. 07:50 Módosítva: 2013.06.12. 08:20

Adatlap Citroën c3 Exclusive 1.2 VTi 82 - 2013

  • 1199 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 82 LE @ 5750 rpm
  • 118 Nm @ 2750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.3 másodperc
  • Végsebesség:
    174 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.9 l/100km
  • 3 295 000 Ft

Itt egy városi kisautó, és kiderült, lehet az egyencuccot arccal, lélekkel is csinálni. Csak így tovább.

A Citroën megoldásai a városi közlekedésre évtizedek óta etalonnak számítanak kinézetileg és praktikusságilag. Csak egy pár kép, hogy felkapirgáljuk a memóriából az utcakép részét ma már nem képező típusokat:

De úgy általában a franciák is eléggé jól teljesítenek ebben a négy méter alatti műfajban, pl Twingo, Renault 4-5, igen, ezek az autók egy bármelyik másik, nem francia autóhoz képest kretének, hülyén mennek, gyagyán kanyarodnak, bibircsókos a műszerfaluk, ugyanakkor nagyon is szerethetők. Rendelkeznek ugyanis valamivel, amivel sok más gyártó kocsija nem: egyéniséggel.

A C3 (394 centi) egyéniség terén ugyancsak jól áll, kezdve a hátközépig érő szélvédőüvegtől, a kellemes anyagokon át a bumfordi tetőívig, ami azért kiad egy extrém világos (fekete béllel!) belterű, kellemes tapintású, csomagtartóval (kapaltartó alatt 300 liter, a hátsó üléseket lehajtva 1100) és puha rugózással megáldott városi kocsit.

Az elejében pedig ott a csoda, ami felteszi a pontot az i-re, a háromhengeres motor. Hülyeségfaktor tíz pontos. Hangja zseniális, főleg 3500 és 5000 között. Megy is rendesen, mind a 118 Nm és mind a 82 lóerő elkísérnek bennünket utunkon. Sokkal szívesebben vezetek egy ilyen vicces karakterű háromhengerest, amit öröm forgatni, mint egy ugyanilyen katalógusfésült, egyénietlen négyhengerest.

Ha lenne robotváltós bólongatás is, önszántamból ki se szálltam volna soha. De ezzel a kézivel a váltási érzet olyan, hogy is mondjam csak, kicsit műanyagos. A Citroënben nem azt szeretjük, hogy extrém pontos a váltója. Bélát itt ne keressék. A kormány persze, agyonszervózott, de így jó, a franc se akarja pályára vinni, ráadásul háromnál is többet forog oda-vissza.

Az alapjárat fölött kicsivel, a kuplungot felengedve van egy egészen kicsi, kelletlen rezonancia. Valami motortartó bak túl puha lehet, vagy ilyesmi, de ez normál indulásnál, ha valaki gázt ad, és nem pedig a hajtáslánc tűréshatárát tesztelgeti, akkor nincs. Egyébként az összes kezelőszerv könnyen jár, még a szélvédőcsökkentő árnyékolót is intuitívan tudta használni Rita asszony, amikor a szemébe csípett a napfény. Pedig addig a gyerekeknek volt saját napellenzőjük, amiért odavoltak.

Nagyon érzik ezt a városi kisautógyártást a franciák, főleg a Citroën. Elmondom, én hogy vezettem: egyesben 4000-ig, harmincnál kettes. Kettesben háromezerig, 50. Innentől végig pakolgattam a fokozatokat, a műszerfali utasításoknak megfelelően. Ilyen üzemben evett kerek hét litert, kizárólag városban használva, és leginkább a dugóban. És az a hang! Vrrrrááááááámm.

Hifi jól szól, és ugyan elsőre nem derül ki, de a menüben kutakodva igen, bluetoothos, simán összekapcsolódott a telefonnal, ment a zene, a telefon, minden. Persze kormányról vezényelhető, ami zseniális, a tapintása, az egész érzet, ahogy kormányozunk Jól agyon van szervózva, és hármat fordul koppanástól koppanásig.

Egyszer volt kísértetkastély, amikor minden kijelzés elmúlt a műszerfalról, de egy világítás le-felkapcsolás megoldotta. Emlékszem, a Twingóban is meg kellett hekkelni a középső kijelző fényerejét, hogy a lámpára ne kapcsolja, le, mert ott alig látszott kicsit hátulról beeső fénynél. Ilyenkor az ember egy pillanatra lekapcsolta a lámpát, és egyből lehetett látni. Na és ha átkötöttük, hogy ne halványítsa, úgy vaksötétben volt egy icipicit erősebb, de mindig lehetett látni. Na ez a reflex kapcsoltatta velem a lámpát, és tessék, megjavult.

A rugózása kellemesen puha, az előző C3-at nem vezettem, de azt mondják, annál ez sokkal jobb kényelmi szempontból. Én elhiszem, a kisautók között valóban szokatlanul ringós. Az ülések kellemesen puhára tömöttek, és mivel nyáron teszteltük, nem keresgéltem az ülésfűtés gombjait, de simán lehet, hogy az Exclusive felszereltség része.

A C3 bruttó listaára a 68 lóerős, 999 köbcentis, és szintén háromhengeres motorral 2 millió 790 ezer, Trendance (értsd fapad) felszereltséggel. A Collectiont átugorva az Exclusivel felszereltségből a mi háromhengereses egykettesünk a legolcsóbb, 4 millió 115 ezer. Fent van már a homlokuk? Na akkor itt a kézi levezetés, ha előásunk a kiskertből bátmilyen, 2002-esnél idősebb, bármilyen állapotú autót, ami legalább 90 napja a nevükön van, kapnak egy rakat kedvezményt. Így a Trendance 590 ezerrel olcsóbb, (2,2 millió), az Exclusive pedig 800 000 kedvezménnyel 3,195. Ennyiért már vastagon megfontolandó.

Totalcar értékelés - Citroën c3 Exclusive 1.2 VTi 82 - 2013

Városban szuper, akciósan megéri megvenni, a háromhengeres motor überkirály.

Népítélet - Citroën c3