Veszélyes betegség

Teszt: Alfa Romeo GTV 3.0 24V

2002.01.07. 07:52

A Cuore Sportivo olaszul ugyanúgy sportszívet jelent, mint magyarul. Így különösen furcsállom, hogy még senkinek sem tűnt fel: ez egy elég veszélyes betegség. A GTV szíve erősen megnagyobbodott, három literes motort építeni egy ilyen mokány kis fickóba, ahhoz bizony ábrándos lélek kell.

 
   
   

Tesztelőink közül senki nem fért el benne - általában úgy tűnik, az ember nem lehet hozzá elég kicsi. Van ugyan motoros ülésállítás, de lefelé ott végződik, ahol kezdődnie kellene. Ezt a napfénytető okozza: a merevítés miatt buktunk négy értékes centimétert. De bíróság előtt is szívesen tanúsítom, hogy már a harmadik nap átalakult a gerincoszlopom. Attól kezdve inkább kellemesen passzentosnak éreztem, mint szűknek. Különben is, egy sportautó legyen szűk.

És milyen szűk! - utólag visszagondolva is hihetetlen, hogy nem tűnt fel, mennyire hülye pózban gubbasztok odabent. De az Alfa GTV már csak ilyen búfelejtő autó.

 
   
 

A formája még az Alfa Romeo legendásan magas szintjéhez képest is kimagasló. Hiába nyolc éves a dizájn, ez egy időtálló vadbarom. Brutálisan emelkedő övvonal, agresszív, de nem barátságtalan ikerlámpák, 17 collos kerekek. Ha még egy kicsit túloznak rajta, sportautó-karikatúra is lehetett volna belőle, de a Pininfarinánál mindig csak annyit túloznak, amennyi a kóros tesztoszteron-termelődés megindításához feltétlenül kell. Nem a legpraktikusabb, hátrafelé például csak annyit látunk, mint egy földi giliszta, vagy világos van, vagy sötét, de a nehéz helyzetekben mindig eszünkbe jut, azért vagyunk nehéz helyzetben, mert egy gyilkosan jól kinéző autóban ülünk. És már meg is vigasztalódtunk.

 
   
   

A GTV tökéletesen alkalmas normális közlekedésre. Persze aki egy ilyen autóval normálisan közlekedik, az tényleg nem normális. De azért lehet. Igaz, az ember a normális közlekedés ideje alatt is folyamatosan simogatja-kocogtatja talpával a gázpedált, mint debil sorozatgyilkos a bevásárlóközpontban a pumpálós shotgunt a ballonkabát alatt: nem biztos, hogy elsütöm, de ha akarom, bármelyik pillanatban elszabadulhat a pokol.

Azt hittem, ehhez a sportautó-műfajhoz már öreg vagyok. A Celica T Sportban nem éreztem semmi különöset, az Integra R Type-ban meg egyrészt attól féltem, mindjárt szétesik, másrészt egyfolytában vasmarokkal kellett szorongatni a kormányt, nehogy kitépje a kezemből egy olyan vályú, amit egyébként észre sem vesz az ember. Harmadrészt úgy üvöltött, mint egy gőzkürt. Akrobatáknak lehet jobb az Integra, aki viszont csak néha vadul meg, egyébként nem szereti, ha folyamatos állatkodásra késztetik, a GTV-vel jár jobban. Különösen, ha sokat jár autópályán, ahol 6. fokozatban pihentető vele az autózás, ami az Integráról ugye kevésbé mondható el.

 
   
 

A GTV motorja selymesen duruzsol; ha csak autónak használjuk, a háttérben marad. Ilyenkor még a CD-t is hallgathatjuk, ha viszont alagút, vagy akár egy vaskosabb szalagkorlát közelít, zene ki, ablak le, váltó kettőt vissza - uáááááá! Aztán lehet fűteni a könnyen kezelhető és jól működő automata klímával, de ezért a kipufogóhangért akár még egy hörghurut is megéri.

A háromliteres V6-ostól 220 lóerő kifejezetten kevésnek tűnik, a japán high tech ismer ennél lényegesen jobb köbcenti/lóerő arányokat is. Ez a 220 lóerő azonban úgy jön ki belőle, hogy nem kell a lágyékát véresre sarkantyúzni 7500-as fordulaton, amit nem különösebben szeretek a végsőkig hegyezett japán sportmotoroknál. A GTV lazán hasít minden fordulatszám-tartományban, mintha egy pitbullnak nem adnánk nagyobb feladatot egy sípoló gumiállat megölésénél. A tesztfogyasztás 14-15 liter körül alakult, de egyrészt nem volt más választása, másrészt abszolút megdolgozott érte.

 
   
   Műanyag motorháztető

Az elsőkerék-meghajtás megosztotta szerkesztőségünket. A hardcore sportautósok a hátsókerék-hajtást hiányolták, szerintem egy összkerekes változat lehetne még jobb, valójában így sincs vele baj. Leszámítva, hogy a kipörgésgátló hiánya miatt meg kell tanulni úgy indulni és vezetni, hogy ne füstöljön folyamatosan a gumi, ami még hármasban is könnyedén kipörgethető.

A mínusz tíz fokos nappali csúcshőmérsékletek miatt szerpentinen nem kínoztam, de az óvatos duhajkodás alapján úgy tűnt, sokkal garázdább manővereket is hálásan fogadna. (A neten olvasható tesztekben kivétel nélkül istenítik a GTV kanyarképességeit.) A kormányzás ugyanazt a precíz szamurájkard-érzést adja, amit a BMW Compact, nagy élmény gyorsan sávokat váltani, mintha egy videojátékban képzeletbeli jávorszarvasokat kerülgetnénk. A kormány fogása nagyszerű, a váltóé ugyancsak - a váltó úgy jó, ahogy van. Kicsit talán túl közel van a a 2-4-6. fokozat, de kit érdekel?!

 
   
 

A GTV mestergerendája, az autó támasza-talpköve a hatalmas küszöb, ami szívet-lelket melengető látvány minden beszálláskor. Nehéz átkászálódni rajta, behúzott nyakkal, bicskacukaharában, seggel előre, de ez van, az élet nem habos torta. A szép Alfa-felirat ellenére természetesen nem elsősorban látványelem: a karosszériát merevíti. Gondolom, jó helyen van, ahol van, és más sportautógyártók is tettek volna ide merevítést, csak rondán nézett volna ki. Az Alfánál meg vállalták, és erényt kovácsolva a szükségből ki is hangsúlyozták. A szépség mellett ettől is olyan jó vezetni - merev kasztninak nincs párja.

 
   
   

A forgalmi szerint az autó kétszemélyes. Érdemes tehát teherautónak vizsgáztatni, és visszaigényelni az áfáját, mert van azért hátsó ülés, fejtámlával, biztonsági övvel. Ezt használtuk ki, amikor az ebédidő elérkezvén Busánszky hifi-szakíró javaslatára felkerestünk egy közeli kínai éttermet.

Lajos szerint itt van, a Váci úton. Később kiderült, Lajos úgy gondolta, kikanyarodunk a Váci útra, aztán nagyon sokat megyünk, aztán végig Újpesten, aztán kettőt jobbra, egyet balra, aztán keresünk parkolóhelyet. Mindez azért vált fontossá, mert bár Kati kifejezetten kicsi, és Karotta se nyomasztóan nagy, már az Árpád útnál aránytalannak érezték a terhet, amit az utazás rájuk rótt.

 
   
 

Nem kisebb a (hátsó) hely, mint a Peugeot 206 CC-ben, de abba csak álló helyzetben, viccből ültünk be négyen. Öt percig önfeledten kukorékoltunk, milyen jól nézünk ki, aztán kimásztunk. A kínai étteremig tartó út a túlélők beszámolói alapján közel sem volt ilyen önfeledt, a rabszolgahajó-meomárirodalom tartalmaz hasonló visszaemlékezéseket. Ráadásul a kínai egyáltalán nem volt olyan jó, és rettenetes hangerővel szólt a szecsuáni Csonka András "Mao, még mindig szeretlek" című albuma.

A GTV egyetlen felróható hibája a féke. Mostanában megszoktuk, hogy a sportautók fékei nem feltétlenül támogatják az egyenes vonalú mozgást, de a GTV fékútja 130 km/h-nál történő satuzásnál már tényleg olyan, mint egy gólyától vett székletminta. A GTV-ben ráadásul egyszerűen puha a fék, hasonlóan, mint a 147-esben, egyszóval jobb lenne bele valami harapósabb.

 
   
   

A csomagtartót egy éjféli időpontban vizsgáltam meg először. Nem jószántamból: akkor kaptam defektet egy kátyún a Hungária körúton. A csomagtartóban van a pótkerék, de akár a pótkerékben is lehetne a csomagtartó, nincs igazi méretbeli különbség. Hogy azért valamit bele is lehessen pakolni, a GTV-hez csak mankókerék jár. Na, azt az öt csavarral éjnek évadján rápasszítani úgy, hogy a kis beállító tüske is jó helyen legyen, jó mulatság volt a 40 perces emelőzés alatt elgémberedett ujjakkal.

A hibái akár idegesítőek is lehetnének, de szerelmi jellegű függőséget az Alfa Romeo-nál erősebben kevés autó tud kiváltani. És a jelek szerint a GTV az esszencia, amiből a többi Alfába is csepegtetnek.

Az oldalról ajánljuk

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

1 órája
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58