E-micsoda?
Rövid BMW-határozó
Míg a Mercedes már az őstagok, a Daimler és a Benz összeolvadásakor belső kódokat kezdett használni, a BMW csak az ötvenes években jelent meg E (Entwicklung, azaz fejlesztés) jelű számsorozataival, amelyek segítségével egyszerűbb azonosítani egy típust, mint azzal a reménytelen leírási kísérlettel, hogy "tudod, az a cápaorrú ötös, amelynek elöl két kerek lámpája volt".
Érdekes módon a neten is inkább a kódjelet használják, és nem a típusmegnevezéseket. A www.e12.de honlap az első ötös széria híveinek nyújt rengeteg hasznos tudnivalót, de említhetném a www.e46fanatics.com oldalt is. A BMW nem aprózta el a dolgot. Igazi németes precizitással ügyeltek a részletekre: példának okáért a 600-as Belgiumban összeszerelt licencváltozata külön kódjelet kapott. Viszont poroszos fegyelemnek nyoma sincs: a 700-as sportkocsi volt az E107, ehhez képest az X5 terepjáró E53.
Az elmúlt harminc évben alig akadt példa arra, hogy egy kódjel a nyilvánosság előtt, mint felvállalt típusjelzés szerepeljen. Vannak, akik ennél bátrabbak, hiszen a Hyundai az XG luxuslimuzint éppen a belső elnevezést megtartva dobta piacra. A BMW a C1 kétkerekű zárt motorkerékpárral tett eddig kivételt, illetve az E1 elektroautó-prototípussal. Érdekes módon már évekre előre lehet sejteni a jövendő típusnevek kódjait. Lesz C2 is, a BMW 3-as széria következő generációjának kabrióváltozata.
|
Röviden és tömören a lista időrendi sorrendben:
E501,E502,E503,E507 - a megfelelő típusok, ha elhagyjuk az E betűt
az elejükről.
E100: Az olasz Isetta törpeautó német licencváltozata. Ezen belül volt E101 (250 cm3), E102 (350 cm3) és E103 (külföldön összeszerelt Isetták).
E106: Az Isettából kifejlesztett 600-as kisautó.
E107: A Magyarországon is népszerű 700-as kétüléses nyitott
sportkocsi, amelyet 1959-1962 között kínáltak.
E114: A 02-es sorozat (1502, 1602, 1802, 2002), amelyekkel a bajor
autógyár először merészkedett a sportos családi limuzinok piacára és
amelyet olyan szépen meghódított az elmúlt 35 év folyamán.
E3: A hathengeres ikerlámpás limuzin, amelyet a BMW hirdetéseiben
röviden csak "Wundercar"-nak titulált. Az 1968-1977 között gyártott
típus egyik neves híve Jacqueline Kennedy Onassis volt.
E9: A CS sorozat, azaz 2500, 2800 és 3000CS.
E21: A 02-esek utódja, az első hármas sorozat, amely 1975 és 1983
között szerepelt a piacon. Készült egy középmotoros prototípus is, ez
lett az E22
E12: Az első ötös sorozat. A BMW azért éppen 5-sel kezdődő típusjelzést adott az új középkategóriás autónak, mert az Isetta-korszak utáni ötödik generáció született meg éppen.
E23: Az ősi hetes széria. Már 1972-ben megszülettek az első vázlatok és 1977-ben debütált.
E24: Hatos széria.
E26/1 és E26/4: A középmotoros BMW M1 szupersportkocsi két változata.
E28: Az ötös sorozat második generációja. Formailag nem változtattak jelentősen, de szélesebb lett a motorválaszték és az "erőgépek" kedvelőinek rendelkezésére állt a gyárilag tuningolt M5 is.
E30: Az 1984-1991 között gyártott hármas család, amelybe a kétüléses
Z1 sportkocsi is beletartozik.
E31: A 8-as széria, amelynek gyártásával 1999-ben hagytak fel.
Utódját 2003-ra tervezik.
E32: A megújult 7-es család.
E34: Újabb ötösök (1989-1996).
E36: Újabb hármasok (1992-1999). Az Amerikában készülő Z3 roadster
(E36/7), az M3 compact prototípus (E36/5S) és az M Roadster (E36/8S) is
e família része.
E38: Az ősszel leváltandó 7-esek.
E39: A jelenlegi 5-ös széria. A listában olyan csemegék is feltűnnek, mint a hatos felélesztésére tett első kísérlet: E39/3: 6 Coupé 5-ös alapon. Az E40-E45 közötti terület egy részét nem használták fel, egy-két szám pedig prototípusok azonosítására szolgál. Példának okáért az E44 egy kisbusz.
E46: A jelenlegi hármas széria.
A következő néhány számból az E50 érdemel figyelmet: a Mini utódja,
amelyet a Rover készített.
E53: A Z3-hoz hasonlóan szintén Amerikában készülő X5. Van egy E53S
is, ezt 2000-ben a Genfi Autókiállítás BMW fogadásán résztvevők
láthatták: X5 12-hengeres McLaren motorral.
E52: James Bond autó, azaz a Z8 roadster, amelynek fejlesztése ezek szerint előbb indult, mint az X5-é.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.