Varty-varty-varty-varty-varty-varty-varty-varty!

Teszt: Mercury Cougar 1968

2009.05.22. 00:04

Hű, egy Charger?! − kérdeztem Mustang Sándort az udvarban, amikor először jártunk nála, még Aston Martint tesztelni. Nem, Mercury Cougar, így ő. Oké, de mi a különbség? Hát hogy ez feleakkora. Így hát − bár nem voltak ilyen terveim − megvásároltam.

Bizony, régóta, vagy ha nem is olyan régóta, de egy ideje már gondolkoztam rajta, hogy kellene egyszer egy klasszikus amerikai tepsi kupé. Tavaly VMax Zsolt Galaxie-jában is átjárt ez a furcsa érzés, de eddig szerencsére mindig megúsztam, hogy komolyan belegondoljak a vásárlásba. Szeretem a nagy autókat, de egy Mondeo például nekem már nagy.

A Galaxie tehát tök jó, de nagy, ami önmagában nem baj, mint ahogy az afrikai elefánt mérete sem önmagában való probléma, csak hát kell hozzá egy szavanna. Másrészt pedig olvastam Richard Hammond, alias Hamster, a Top Gear alapemberének könyvét, melynek címe What not to drive, azaz milyen autót ne vegyünk. Hamsternek megvannak a maga szempontjai, bizonyos megállapításaival egyetértek, másokkal nem. Külön fejezetet szentelt az amerikai izomautóknak; jól néznek ki, szépen szólnak, és meghatározó szerepük volt egy csomó meghatározó filmben.

Autózásra viszont alkalmatlanok. Tök béna a futóművük, de eleve túl nehezek ahhoz, hogy akár egy jó futómű birtokában is kezdhetnénk velük valamit. A motorjaik erősek, de hol van ez az európai értelemben vett kifinomult, tüzes motoroktól? Egy európai sportautó már akár két literrel is egész élvezetes tud lenni, az amerikaiaknál öt liternél kezdődik az, hogy egyáltalán meg bírnak mozdulni.

Fék? Haha, amilyen a mosdó, olyan a törülköző, talán ne is részletezzük. Szóval a klasszikus amerikai izomautók egyszerűen szarok, mondja Richard Hammond, akinek óriási tapasztalatai vannak, hiszen olyan szinten tesztelt már mindenféle járművet, hogy kómába esésre egyenesen rakétaautót használt. Ezzel együtt minden szavával egyetértek: autózni tényleg nem lehet klasszikus amerikai izomautókkal. Nekem viszont pont most lett elég az autózásból. Valahogy egyre nagyobb a forgalom, és egyre kevésbé megyek el autózni csak az autózás kedvéért, akkor is nyilván szakmailag megyek, mert tesztautót tesztelek, tehát nem a sajátomat.

A ’68-as Cougar mint autó nem nagy történet. Úgy néz ki, mint bármelyik amerikai muscle car a 60-as évek végéről. Hosszú orr, rövid segg, és ami nem teljesen általános, fekete műbőr tető és lépcsős, nem fastback hát. Az eleje pedig majdnem olyan, mint a Chargeré, de igen, tudom, a Thunderbirdé is ilyen volt, meg a Galaxie-é is, kérem, ne árasszanak el felháborodott levelekkel, hogy melyik volt előbb, mert nem érdekel. Én beérem annyival, hogy az amerikai autók dizájnváltása kétéves periódusokban történt, és egy-egy ilyen időszakban rettenetesen hasonlítottak egymásra a különböző amerikai autók.

Mindez eszembe is jutott, amikor március utolsó hetében kimentünk Mustang Sándorhoz, hogy Aston Martint teszteljünk, és megláttam a Cougart. Nicsak, egy Charger? Nem, Mercury Cougar. Mi a különbség? Hát például hogy a Cougar feleakkora, mint a Charger. Na de ha nincs mellette Charger? Hát ott a Galaxie, tessék!

És tényleg! Őrület. Ha úgy vesszük, csakugyan egész kezelhető méret. Ha nem is Astra, de nem nagyobb, mint egy mai Mondeo : 470 centi, miközben a Galaxie-Charger méretű autók 5,3-5,4 méteresek. Elgondolkoztam. Az megvolt, hogy Amerikában a pony car azt jelenti, Mustang-méretű, azaz kicsike autó, de sose hittem volna, hogy ennyire pici: még egy Bálna-Mercinél is rövidebb. Szóval tényleg nem nyomasztóan nagy. Persze nem hagyok akkora ziccert a tudálékos olvasónak, hogy megmondom, mikor kezdődött az izomautó-éra, mert ezt majd' mindenki jobban tudja, nekem viszont fogalmam sincs. Az 50-es években még nem volt, 1967-ben már igen.

Próbáltam rá aludni, az alvás sikerült is, de a Cougar csak nem ment ki a fejemből. Szó szót követett, rövid alkudozás után Sándorral egymás tenyerébe csaptunk: a Mazdáért és némi készpénzért enyém a Cougar. Hát a múlt héten el is hoztam.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

55 perce
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58