Amit egy Fabia tudhat 1,3-ért
Nemrég volt nálunk egy új Fabia, ez adta az ötletet: érdemes lenne már készíteni egy használttesztet a régiről. Még válogathattam is az autók között. Próbáltam elnyomni a háromhengeresek iránti viszolygásomat, mert az eszem azt súgta, hogy sok érv szól mellettük. Végül mégis egy 100 lovas 1,4-est választottam.
Az Autocity csepeli telepén néztem szét Fabia-ügyben, 1 és 1,4 millió között volt ott minden, háromhengeres benzines és dízel, de nem bírtam erőt venni magamon, és egy viszonylag eldugottabban álló kombit pécéztem ki magamnak, céges múltat sejtető fehér színben, 2005-ből, klímával, 1,285 millióért. Azaz nagyjából annyiért, mint amennyibe egy ötajtós, 1,4-es dízel került - nem biztos, hogy rossz ajánlat.
Lehet, hogy magam ellen fordítom a Skoda Orrmotor Fanclubot, de az ember általában azért ír használttesztet, hogy segítsen az olvasóknak kifogni egy jobb darabot. És bizony a Fabiákból túltengenek a kismotoros, minimalista verziók. Ezeket adták akcióban, hosszú futamidőre, mert jól nézett ki az áruk a hirdetésekben.
Emlékszem, amikor az első Fabiák megérkeztek az 1.4 MPI motorral (60 és 68 LE), azt mondtuk, hogy jó ez, csak nem megy jól, és nem kifejezetten takarékos városban. Aztán 2002 végén megjöttek az 1,2-esek 6 és 12 szeleppel, és kiderült, hogy az ősi 1,4-es valójában az utak királya, a belső sávok gladiátora. (A korábbi példányok között egyébként találni néha egyliteres, 50 lóerős Fabiákat is, ezekben az 1.4 MPI motorból visszafejlesztett, szintén OHV motor van.)
Ez persze nem azt jelenti, hogy bűn megvenni egy 1,2-es Fabiát, sokakat egyáltalán nem érdekel a kérdés, városba elég, országúton előzgetni nem szoktak, de ha egy kicsit ad magára az ember, legalább egy szervokormány legyen benne. A fekete lökhárítós Eco kiviteleken a kesztyűtartónak nincs fedele, de még a hátsó ablaktörlő is hiányzik, ami latyakban nagy hátrány − én ezeket nem javasolnám. Az ilyen apróságokat nem szokták feltüntetni a hirdetésekben, pedig az első generációs Fabia az élő példa arra, hogy ezek is lehetnek extrák. Viszont ilyen darabokat már 700-900 ezer között hirdetnek szép számban.
Ami a dízeleket illeti, a Fabia család valóban takarékos tagjai, a kisebbik, 1,4-es TDI háromhengeres is (2003-tól 75 LE, majd 2005-től 70 és 80 LE teljesítménnyel) kellemesen vezethető és vehemensen pörög fel, jellegzetes kertitraktor-hanggal körítve. Kevés 1.9 TDI akad a piacon, ezek a leggyorsabbak, a 100 lóerős sem rossz, a 130 lóerős RS meg pláne nem, de ilyet ritkán lehet kifogni, mert drága volt. Akad még néhány 64 lóerős 1.9 SDI (közvetlen befecskendezéses szívódízel), ha csak az erényeit szeretném felsorolni, elég rövid a lista: elképesztő módon nem fogyaszt. Dízelt alapos motorvizsgálat nélkül nem vesz az ember, ami ezekre is igaz.
Ebből a választékból a VW konszern 1.4 16V motorja gyakorlatilag a legnagyobb benzines (elvileg létezett kétliteres nyolcszelepes is, de ez igazi gyűjtői darab, olyan ritka), a 100 lóerő csábítóan hangzik,. Egyébként van 75 lóerős is, ez nemcsak szoftveresen gyengébb, ahogy az manapság szokás, hanem más a hengerfeje is, szűkebbek a szívócsatornái.
Először azonban kicsit helyre kell tennie magát annak, aki eljátszik a Fabia-vásárlás gondolatával. A Fabia-családon belül hatalmas eltérések voltak a legalapabb és a drágább változatok között. Így a tesztben szereplő bőrkormányos, bőrrel varrott kézifékkaros Elegance kivitelben kifejezetten jó a hangszigetelés, míg a fapadosok akusztikája olyan, mintha egy óriási tejesdobozban ülne az ember: erős a gördülési zaj, mintha még az üvegek is vékonyabbak lennének.
Azt is látni kell: a Fabia kisautó. Viszont legyen szó bármelyikről, azzal mindenki egyet ért, hogy az utasterét nagyon jól rendezték be, ha nem egy Passathoz mérjük. Akkoriban azonban ritka jónak számítottak az ülései, de még ma sem elégedetlenkedhet túlzottan az ember - állapítottam meg a Combiba beülve. Egyedül derékban nem tart. Viszonylag kemény, síkok a lapjai, még oldalirányban is fog egy kicsit. Aki ezt a stílust kedveli, az biztos nem fog panaszkodni, hogy olyan, mintha egy kupac gyümölcskocsonyában süllyedne el.
A második oldalon kiderül, hogy megy-e és megéri-e. Lapozzon.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
