A teherautó, ami felépítette Romániát
Egzotikum: A DAC-ROMAN története
Románia nemcsak Daciák országa. A Vörös lobogóból ROMAN-ra átkeresztelt gyárban kapitalista modellek alapján folyt a gyártás, a tűzoltóautóktól a páncélozott katonai járművekig.
![]() |
|
![]() |
![]() |
ZIS 5 |
Az ötvenes évek elején a háború pusztította Romániában a szovjetektől kapott ZIS 5 és ZIS 12 típusú kamionok álltak a nemzetgazdaság rendelkezésére. Építeni bőven volt mit, de alkatrész és az autókhoz értő szerelő annál kevesebb akadt.
A szakértők a szovjet ZIS 120-at választották alapmodellnek. A gyárat pedig Brassóba, a Vörös Lobogónak átnevezett volt Astra üzembe helyezték: itt korábban hintókat, lovaskocsikat szereltek össze, és vasúti kocsikat, szerelvényeket gyártottak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
SR 101 |
Az üzemben minden egy helyen volt: acélgyártási lehetőség, szakemberek és munkaerő. 1954 elejére már ki is gurult a gyár kapuján az SR 101; a korabeli feljegyzések szerint bikaerős, könnyen kormányozható teherautó. Hathengeres, 5500 köbcentis motorjával négytonnányi árut volt képes szállítani, és 65 km/h órás sebességgel száguldott a szocializmus felé. Ezt a modellt négy évig gyártották: 1958-ban már nem felelt meg a nemzetközi standardoknak, így újabb autókat kellett konstruálni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
SR 131 |
A választás egy V8-as motorra esett, a vezetőfülkét pedig a a Chausson stúdió francia tervezőire bízták. Az első V8-as SR 131 teherautó 1960 nyarára már el is készült. A román névadási gyakorlatnak megfelelően a háromtonnás változat a Carpati (ezután született meg a hasonlóan erős Carpati cigaretta is) nevet kapta, az öttonnásat pedig Bucegi-nek hívták. Hogy ne legyen veszekedés, ebből is lett cigarettamárka, hogy mennyire volt erős, nem tudom, de bizton állíthatom, büdösebb volt, mint a Carpati.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Carpati |
Az autók megfeleltek az akkori nyugati előírásoknak, a gyártásukban használt technológia, az alkatrészek és módszerek is nyugatiak voltak. Öt éven belül katonai járművektől kezdve daruig és billenthető fülkéig szélesítették ki a termékskálát. Az exporttermékeket Torpedo, Perkins és Mercedes dízelmotorokkal szerelték fel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Bucegi |
Az idő azonban az öt évre előre megtervezett szocialista gazdaságban is telik. 1967-ben a vezetőség úgy látta, a Karpati és a Bucegi is kiment a divatból. Az új modellre tendert írtak ki: dízel, 12-18 tonnás, billenthető fülkés, a nemzetközi előírásoknak megfelelő legyen. Négy külföldi jelentkező is akadt: a Bussing, a Mercedes, a MAN-Saviem és a Unic vetélkedtek a román gyártó kegyeiért.
A szerencsés győztes a nyugatnémet MAN lett, a kapitalista MAN-klónok hamarosan meg is jelentek a szocialista utakon és építőtelepeken. Igaz a ROMAN és DIESEL felirat a vezetőfülkék elején nagyobb volt, mint a szerényen meghúzódó MAN, de hát mégiscsak román utakról van szó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1976 |
A MAN-nal kötött szerződés értelmében két teherautót tudtak gyártani a románok: a közepes - 135 lóerős - és az erős - 215 lóerős - típust, maximálisan 36 tonnányi teherbírással. Ugyanakkor nyolcféle buszt is gyárthattak (kellett egy kis konkurencia az Ikarusnak): városi, távolsági, "intercity" és "turist" verziókban. Speciális funkciójú teherautókat a szerződés értelmében nem készíthettek, így a kidolgozott tűzoltóautók, páncélozott és katonai szállítók a DAC nevet kapták, de a ROMAN-ból megmaradt az alváz. 1976-tól újabb kapitalista kollaboráció következett: az osztrák ANL céggel közösen gyártott, V8-as motorral és 360 lóerővel megáldott vasszörny.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1999, Tunézia Rally |
Az 1989-es forradalom dizájn- és partnerváltást hozott a ROMAN-nak: a német kapcsolatot franciára váltották, és az újratervezett, a modern kor követelményeinek megfelelő vezetőfülke alá egy Renault motort kanalaztak be. És jöttek a nemzetközi sikerek is: 1999-ben a Tunézia Rally-n második és harmadik helyet szereztek a ROMAN teherautók.
![]() |
|
![]() |
![]() |
2002 |
Mint minden most már kapitalista cég, a ROMAN is megpróbál új piacokat hódítani (a román telítettnek és szegénynek tűnik): így például a virágzó Malajziában 119 darab autót sikerült eladni 2001-ben. És ha valaki a hazai piacról hiányolná, nem kell messzire menni (nem mintha a Kecskemétre vezető ötös országútra pillangók hada nyomott volna vájatot): a szeged közeli Algyőn lévő OKFT Kft. négy darabot is vásárolt 2001-ben az autókból - ahogyan azt a román cég honlapja is hirdeti.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
