Villák a való világból

Teszt: DFG 30

2004.08.11. 08:54
Kapcsolódó cikkek (2)
Pörögtem már vele havas placcon, vontattuk egymást szintén nem normális unokatestvéremmel murvás talajon (kövisízés), és számtalan olyan helyre jutottam el a segítségével, ahová addig csak létrával sikerült felhágnom.
csik.jpg

Nahát, dőltem hátra a székben, miután átfutottam a TotalCarnál megfordult haszonjárművek listáját: villástargonca még nem is járt nálunk? Előkaptam telefonomat, felhívtam a szupertitkos kapcsolatot, elmentem a megadott címre, megtekintettem a szajrét, készítettem néhány felvételt - és megszületett a hiánypótló anyag.

 
  Targoncológia
 
   Minden targoncák alapja a béka, vagyis a kézi hidraulikus emelőkocsi. Ennek fejlettebb verziója az elektromos üzemű gyalogkíséretű targonca, lásd Metro áruházak például. Három tonnáig elektromos, gázüzemű és dízeltargoncákat találunk, a Jungheinrich háromtonnás teherbírás felett csak dízel-, vagy gázüzemű gépeket kínál.


3000 kilogrammos teherbírásával a DFG30 Charles Darwin szerint a négykerekűek törzsének homlokvillás osztályának dízelüzemű családjának 6 tonna alatti teherbírású fajának villástargoncái közé tartozik, hat tonnától számítjuk ugyanis a nagy teherbírású targoncákat, ezen belül a sima villás, a konténerszállító és a tolóoszlopos gépeket. Vannak továbbá speciális targoncák is: oldalvillás, terepjáró, szállítható vagy teleszkópkaros gépek. Aki további érdekességekre is kíváncsi a targoncák varázslatos világából, a http://supralift.com oldalon csodákat láthat, kis animációkon figyelheti meg a különbséget az egyszeres, kétszeres, háromszoros, vagy négyszeres oszlop, a szabademeléses és anélküli oszlopmegoldások között. Lenyűgöző látvány. Innen tudtam meg, hogy az általam kipróbált targonca kétszeres oszlopos, szabademelés nélküli példány, azaz a második oszlop a villakocsi sebességének felével, folyamatosan halad felfelé, azaz a rakomány emelésénél szinte azonnal megnő a targonca magassága. Ez zárt, alacsony térben jelenthetne problémát, szabad placcon nincs jelentősége a dolognak. Akinek nem elég kimerítő a fenti osztályozás, alkalmazhat más besorolási szabályokat is, például megkülönböztetünk kézi, gyalogos, álló, ülő és rendeléskiszedő kormányzású targoncákat.

A targoncológiából talán ennyi elég is lesz, koncentráljunk a teszttargoncára. Jungheinrich DFG30, tehát D, mint Diesel, F, mint Front, G, mint Gabelstapler (tehát dízelüzemű, homlokvillás targonca) és 30, mint 3000 kilogramm terhelhetőség. Nem tudom, megfigyelték-e már, milyen szép is egy targoncakerék. Mint egy fogaskerékbe oltott gokartversenygumi, gyönyörű. Mintapéldányunkon mindjárt hat darab is található ebből az iparművészeti tüneményből, az első tengelyen ugyanis ikerkerekek feszülnek. És mindig feszülnek, peckes tartásukat nem rogyasztja háromtonnás teher sem - hiszen a hajtott kerekekben 8,5, a kormányzottakban 7,5 bar az előírt nyomás. Minden gumi pneumatikus (felfújható) diagonálabroncs, de hátulra a tömör is engedélyezett.

Egy targonca minőségét két szemszögből vizsgálhatjuk: a tulajdonos olcsó, takarékos és megbízható gépet szeretne, aki dolgozik vele, az már inkább kényelmes és csendes targoncákról álmodik éjszakánként. Az autóvásárlásnál oly fontos szempont itt semmit nem számít - tudniillik hogy szép-e egy targonca. A DFG 30 szerintem szép, kellemesen aránytalan testének jól áll az univerzális munkagépszín, a sárga.

A gép teljes hossza a villa lapjáig 2650 mm, tengelytávja 1,685 méter. És ez az egész csak 1285 mm széles, hihihi. A magasság a villaoszlop nélkül 2290 mm. A targonca teljesen kinyújtózva a legimpozánsabb, ilyenkor a villa 3,3 méter magasságban imbolyog a fejünk felett. Hogy a háromtonnás dízel Jungheinrich mennyire jó választás a gazdasági racionalitás talajáról nézve, azt nem tudom, de dolgozni jó vele.

Picike az ülés, de a rugózás csillapítása - akár a legtöbb munkagépen - a vezető tömegéhez igazítható. A szék előre-hátra csúsztatható és dönthető a kormányoszlop is. A kényelmes és pontos emelgetést elöl-hátul ablakmosó és ablaktörlő, fent pedig az autógyáraknál rendszerint fellengzős nevű extraként adott (Open Sky, Sky Window), itt széria üvegtető segíti a pontos rálátást a dolgokra. Kétpontos biztonsági öv óvja a dolgozót, ezen kívül még egy biztonsági szerelvényt, a nagy, piros áramtalanító kapcsolót sikerült felfedeznem. Nem is kell agyonbiztosítani egy ilyen gépet, hiszen elméletileg úgyis csak vizsgázott kezelő használhatná. Azért annak sem kell kétségbeesnie, aki életében először ül le egy targonca villája mögé: ha nem nyúlkál a villamozgató mechanikák közé, nagy baja nem eshet. A vezetés pedig gyerekjáték.

A targonca autósan, kulccsal indul; akárcsak egy modern turbódízelt, alig kell izzítani. Pedálból csak kettő van, az erő nem hagyományos váltóművőn, hanem hidraulikus nyomatékváltón keresztül jut le az első kerekekre. A targoncába balról szállunk be, a vezetőtől jobbra esnek a vezérlőkarok. Ha csak közlekedni akarunk, a legkisebb kar előre- vagy hátrakattintásával választhatjuk ki a menetirányt, aztán gázt neki, és hajrá. Ja, előtte ne felejtsük el felemelni a villát a földről! A DFG 30-ason van kézifék, de ezt ritkán kell használni. A targonca legegyszerűbben a villa talajra helyezésével rögzíthető, munka közben, megemelt teher mellett pedig amúgy sem szerencsés kiszállni a kabinból, hátha gyorsan kell reagálni egy billenésre, csúszásra.

A targoncázás tudományának leglényege, esszenciája a kormánykezelés. A picike karika 5¼ fordulatot tesz meg végállástól végállásig, miközben a hátsó kerekek csaknem 180 fokot fordulnak. A hátsókerék-kormányzás sajátosságai mellé második rizikófaktornak a változó tengelyterhelés párosul: az üres DFG 30 4,7 tonnájából 2070 kiló esik az első, 2630 a hátsó tengelyre, teljes terhelésnél ez az arány viszont 7020/680-ra változik! Hirtelen fékezésre, hirtelen gázadásra (főleg ha ezeket hirtelen kanyarral kombináljuk) a targonca rövid, magasból hamar hosszú, alacsonnyá változhat, főleg ha még jó magasra is emeltük a háromtonnás rakományt egy rendőrkanyar előtt. Ha már tudunk és merünk folyamatosan egyenesen haladni, akár 18,8 (terhelve 18,6) km/h-val is száguldhatunk. A gép üresen 4,7, terhelten 5,5 másodperc alatt éri el végsebességét.

Mivel a targonca elsősorban mégsem közlekedési eszköz, inkább munkagép, kezelőjének gyakran munkát is kell végezni vele. Ami igen egyszerű. Jó szemmértékkel megáldott amatőrök gyakorlatilag nulla rutinnal is képesek azonnal beemelni egy raklapnyi betonelemet két másik raklap közé, akár egy négyszer négy méteres placcon, egy három méter magas tartóelem tetejére is. Targoncánk oldalirányban is képes csúsztatni a villakocsit, tehát - ha nem félünk a többi melós sajnálkozó vigyorától - nem kell túl precízen ráfordulni a rakományra.

A zömök felépítmény biztonságos mélyén lapul a Perkins motorgyár 704-es típusjelzésű, négyhengeres, 2606 köbcentis, 40 kilowattos dízelmotorja. Itt már véget ér a személyautós kényelem, a motortér zárját nem helyes kis karban végződő bowdennel, hanem egy szeggel/hegesztőpálcával/darab erős dróttal pattinthatjuk fel, az ülés mögötti lyukba beleböködve. Ezután a szék és a vezérlőpult egy teleszkópos mechanika rásegítésével előredönthető, az oldalsó műanyagburkolat leemelhető és máris szabad a hozzáférés a szívhez. 1600-as percenkénti fordulaton 160 Nm nyerhető ki belőle, maximális fordulatszáma 2600 1/min, fogyasztása a gyár szerint 3,6 liter gázolaj óránként. Elvileg tehát az 58 literes tank teletöltését akár két teljes műszak végigtargoncázása is követheti. A kipufogógázt háromutas katalizátor igyekszik ártalmatlanabbá tenni. A hidraulika fő nyomása 215 bar, a munkaeszközöket 160 baros hidraulikanyomással működő munkahengerek aktivizálják, a kerék kormányzási nyomása 90 bar. 53 liter hidraulikaolaj közvetíti az erőt a hidraulikaszivattyú és a végberendezések között, az olajáramlás mértéke percenként 60 liter folyadék.

Mire való egy emelővillás targonca? Nehéz dolgokat felemelni, elvontatni, vagy arrébtenni. És mire való még? Hát játszani! Pörögtem már vele havas placcon, vontattuk egymást szintén nem normális unokatestvéremmel murvás talajon (kövisízés), és számtalan olyan helyre jutottam el a segítségével, ahová addig csak létra segítségével sikerült felhágnom. Én mondom, minden háztartásban szükség van egy ilyen praktikus kis szerszámra, mellyel játszva dolgozhatunk, hívjon minket azonnal, rendelje meg MOST!

Jungheinrich DFG 30

  • 282
    Kéne
  • 48
    Nem kéne

A Jungheinrich Hungária tájékoztatása alapján egy ilyen komfortkabinos, oldalmozgatóval felszerelt targoncához 24 000 euró körüli nettó áron, tehát mintegy hétmillió-ötszázezer forint legombolásával juthatunk hozzá. Aki úgy gondolja, rádiót, klímát és egyéb extrákat is rendelhet új kedvencéhez.