Lemmy, az őrangyal

Scania - Omars kamionmentő

2003.07.23. 08:03
A kamion az árokba borult, a 650 bárányból 395 a helyszínen lelte halálát. A túlélőket egy másik járműre terelték, és a bajbajutott jármű fél órán belül az aszfalton állt. Sajnos az ilyesmi rutinfeladat. Havonta egy kamionos baleseti mentés mindig becsúszik.

 
 

A motörheades Lemmy-szakáll azonnal szimpatikussá tette Imre Istvánt, a kedves fegyverneki vállalkozót. István különleges munkát végez egy igazán különleges járművel: övé az első és egyetlen nagy teljesítményű négytengelyes Kamionmentő.

 
   
   

Családi vállalkozását tizenhat éve kezdte egy Wartburggal, majd évekkel ezelőtt egy honvédségi Rába D-566-ot hajtva elhatározta, neki a legjobb kell. Kutatómunkába kezdett és egy köteg dokumentációval a hóna alatt beállított a biatorbágyi forgalmazóhoz, hogy egy Omars felépítménnyel szerelt Scaniát szeretne.

 
   
 

Az olasz Omars speciálisan kamionmentéshez készíti felépítményeit, ezek többféle típusú alvázra építhetők. Esetünkben az alap egy alacsonyfülkés, 420 lóerős, négytengelyes Scania. Ahogy István mondja, a négy tengely nem azért kell, hogy a kerekek mindenképpen eltalálják a szöget, hanem hogy a lehető legstabilabb legyen az alap, amire a legerősebb felépítmény kerül.

 
   
   

A speciális járművet még így is kiegészítették 5 tonna ellensúllyal, ami a fülke mögé került. Az egymástól függetlenül működő csörlők emelőereje 300, illetve 200 kN. Az emelő normál helyzetben harminc tonnát emel. Az emelőszárat öt méterre tudja kitolni és a végén még így is 10 tonnával elbír.

 
   
 

Ezek az értékek nem sokat mondanak egy halandónak. Hogy megértsük, képzeljünk el egy rendes nyerges kamiont. Olyat, amelyiket a 4-es úton legalább egy fél órája nem tudunk megelőzni. Legyen hűtőkamion, 24 tonna felsállal. Tételezzük fel, hogy - ne a legrosszabbra gondolunk, - műszaki okok miatt elakad. A kamionmentő megérkezik, az emelőt betolja a vontató alá, megemeli egy kicsit, épp csak a lába se érje a földet, aztán kb. öt perc múlva nekilódul kamionostul, rakományostul. Így a KRESZ által meghatározott lehetséges legnagyobb sebességet is könnyedén képes tartani.

Természetesen a legtöbb országban nem lehet ilyen manővereket bonyolítani, ilyenkor vagy a pótkocsit vagy csak a meztelen vontatót emelik meg, és úgy szállítják haza az elakadtat.

 
   
   

Az emelőfej vége minden típushoz csatlakoztatható, de több lehetőség is van a vontatásra. A kamionmentőn van egy kifordítható vonószem, így egy vonórúddal hagyományosan is lehet vonszolni. Egy feltét segítségével az emelőre a vontatmány is felerősíthető, így nyerges vontatóként üzemel a mentőautó. Autóbuszok esetében az emelőszárat hosszan kinyújtva egészen a busz alá tolják. Az emelő és a csörlő mozgatása nem csak a gép mellől, hanem egy drótnélküli távirányítóval is megy. Az emelési folyamatot közvetlenül a roncs mellől lehet irányítani.

 
   
 

A kamionmentőt még nem kellett menteni, a Scania jó választás volt. Csak a fülke mérete elhibázott egy kicsit. Mivel ketten dolgoznak, és sokszor több napot töltenek külföldön, elkelne a magas fülke. A felépítmény viszont tagadhatatlanul olasz, két és fél év után elindult a rozsdavirágzás.

 
   
   

István mentőautójával több cégnek dolgozik. Kapcsolatban áll a biztosítókkal, de a rendőrség és a tűzoltóság is gyakran kéri segítségét. Sokszor az útterelést sem tudják megoldani annyi idő alatt, amíg ő útra rakja a balesetes járművet. Különleges mentőjét bel-és külföldön is jól ismerik. Volt, hogy spanyol kamiont vitt Kolozsvárról Bécsbe, vagy románokat Olaszországból haza. Járt már Rigában menteni, de a legkülönösebb út nemrégiben volt, amikor az írektől hozott haza egy balesetben sérült vontatót.

 
   
 

Négyen felváltva dolgoznak az autóval, és a nap bármely percében útra készek. Baleset esetén nem csak a szerencsétlenül járt mentését tudják megoldani, hanem az áru átrakását és továbbszállítását is. Szerződése van ADAC-kal, így hitelkártyát is elfogad a mentés helyszínén, ami a fizetési gondokat könnyíti.

 
   
   

Hogy mennyiért vállal egy mentést, nem árulta el. Olyan sok mindentől függ, hogy még közelítő értéket sem mert mondani. Függ a sérüléstől, a rakománytól, hova kell kiszállni, hova kell vinni a sérültet, és még ki tudja mitől. A fő jelszó, amit István a beszélgetésünk alatt többször is hangoztatott, hogy vállalkozóbarát. Nem szeretné tetézni a bajt azzal, hogy még a mentés is rossz emlék maradjon. Nyilván nem egy jótékonysági intézmény, de segít, ha tud. Eddig úgy tűnik, ez a módszer bejött.

 
   
 

A másik kínos kérdés, amit István sehogy sem akarta elárulni: mennyibe kerül egy ilyen szörnyeteg. Annyit Azért megtudtam, hogy ha valaki egy ilyesmire vágyik, akkor egy ócska tíz éves Ferrari és egy vacak kétszintes budai ingatlan árából kigazdálkodhatja.