Két méter csík, négy méter szünet

Teszt: Hofmann H 26-2 útjelfestő gép

2002.11.18. 09:24
A telephely melletti út kopott felezővonala nagyszerű demonstrációs terület. Húsz méter csíkfestés után éreztem, több látnivaló nincs, így jeleztem a gépkezelőnek, hogy köszönöm, elég a bemutatóból. De Sütő Károly - miközben a távolba intett - csak annyit mondott:
- Ezt a kicsit még befejezem, ha nem baj. Ekkor megértettem, a csíkfestés igazi hivatás.
 
   
 







Hivatalos neve "útburkolati jel festés", ami a forgalomtechnikai tevékenységek körébe tartozik. Többnyire önkormányzati, közútkezelői, vagy kivitelezői megrendelésre dolgoznak. Például a most épülő biatorbágyi körforgalom komplett útburkolati jel festését is a tesztelt Hofmann gép végzi.

 
   
   

Ilyen gépet Magyarországon sajnos már nem gyártanak, ezért ha valaki nem feltétlenül Ferrarit szeretne, nem elég, ha összespórol harmincmillió forintot. Külföldre kell utaznia, hogy kiválassza a hazai viszonyoknak legjobban megfelelő márkát. Választhatunk svájcit, franciát, olaszt, németet, de igények függvényében még a tengeren túlról is hozattathatunk. A tesztelt jármű Németországban készült, Hofmann gyártmány. A felállított követelményeknek ez a gép felelt meg a legjobban.

 
  Csíkfajták
 
  Oldószeres festék: Speciális - a beszédes Linea márkájú - festék egykomponensű anyagból áll. Tartóssági garanciája egy évre szól.

Féltartós festék, más néven spricc-plasztik (sprayplastic): ez tartósabb, mint az oldószeres burkolati jel, és átmenet a tartós és oldószeres festés között. Két éves garanciaideje van. A tartós útburkolati jelre három és fél év garanciát adnak. Lehet hideg plasztik, ami kétkomponensű festék, sablonnal viszik fel, vagy termoplasztik, ezt melegen viszik fel az útburkolatra. A sötétben láthatóság miatt mindegyikbe szórnak üveggyöngyöt is.

Itthon az oldószeres és a féltartós festés a legelterjedtebb, és a Hofmann H 26-2 ebben nagyon jó.

 
   
 

A csíkfestő gép lelke az 1900 köbcentis VW turbódízel motor. A motor levegő kompresszort, és egy hidraulikaszivattyút hajt. A csíkfestő gép meghajtását munkagépeknél megszokott hidraulika végzi. Hasonlóan működik, mint ahogy azt a jégsimító gépnél mát bemutattuk.

 
   
   

Az áramoltatott olaj hajtja a kerekeket, irányváltó karral és kézi gázzal szabályozhatjuk a haladási irányt és a sebességet. Egészen az őrületes maximális sebességig, 35 km/óráig. Akad egy lábbal működtethető klasszikus megoldású fék is, de hidraulikus hajtásnál erre szinte nincs szükség. A sebesség elvételével az olajáramlás (illetve az olajnemáramlás) a fékezésről is gondoskodik.

 
   
 

A motor fogyasztását nehéz meghatározni, mert nagymértékben függ a terepviszonyoktól. Nem kilométerben, hanem üzemórában mérik. Van, hogy óránként nyolc litert fogyaszt, de akad, hogy tizenkettőt is. Egész nyáron Tolnában dolgoztak. Ott az emelkedők miatt jócskán megemelkedett a fogyasztás.

 
   
   

A csíkfestés folyamatát számítógép felügyeli. Beprogramozták a szabványos méreteket és a különböző algoritmusokat. A gépkezelő megjelöli a programot, az indulási pontot, és miközben tartja az irányt, a további feladatokat az automatika végzi. A festési sebesség 10 km/óra. A bal első kerék forgatja a szenzort, ami méri a métereket, a komputer ennek alapján gondolja át a teendőket.

 
  Hazai és EU szabvány szerinti felezővonal:
 
  Lakott területen két méter a festett csík, négy méter a hézag. Lakott területen kívül négy méter a festett csík, nyolc méter a hézag. Autópályán és osztott pályás úttesten hat méter a festett csík, tizenkettő méter a hézag.

< >