Milánó környékén kínozgattuk a Mazda új kis hétszemélyesét. Jó-e? Rossz-e? Fene tudja. Mindenesetre szép és okos.
A kellemes, de mára megkopott külsejű Premacyt váltó Mazda 5 első pillantásra nagyon helyes, sportos jószágnak tűnt. Hű, mondok, ilyen csinosat még nem is láttam ebben a kategóriában. Egy kis egyterű általában sokkal praktikusabb, mint amilyen szép.
Aztán elborzadtam a hátsó lámpától és a Swiftet megszégyenítő méretű tükörháztól. De elég volt egy pillantást vetni a mélyre húzott alsó hűtőrácsra, és máris újra az 5-ösé volt a szívem. Ez talán a legszebb, legelegánsabb kompakt egyterű a piacon. Behunyom a szemem, magam elé képzelem őket: Picasso, a mókás, Touran, a porosz, Scénic, korábbi kedvencem, Corolla Verso, a hajó: á, ne is folytassuk, ez nem egy nagydarab, felfújt szükségmodell, hanem sportos és karakteres családi jószág. Nyitott tolóajtóival különösen stílusosan fest.
Tolóajtókkal, bizony, merthogy kettő is van belőle. Ezekre nagyon büszke a Mazda, többször hangsúlyozták a prezentáción és a sajtóanyagban is, hogy ilyet még ebben a kategóriában nem látott a világ. A szűken vett parkolás után is nyitható praktikus ajtók széles, hetvencentis nyílást tárnak fel, előrehúzott középső ülésekkel hátra sem nagy ördöngösség a beszállás.
De ne szaladjunk ennyire előre, vagyis hát be. A hátsó ajtó, azaz a csomagtérfedél is tartogat egy kis újdonságot. Két állásban nyílik, azaz apró emberek csak felnyitják, elengedik, és könnyen el is érik ott, ahol megállt (1812 mm magasságban). A magasabbak viszont túl tudják tolni az első akadásponton, a teleszkópok engednek még vagy tíz centit (1909 mm). Tetszik.
Amit pedig minden ajtó egyformán tud: könnyen, gyorsan, pontosan záródnak, ráadásul ebbe a folyamatba az embernek csak icipici energiát kell befektetnie. Érezni, hogy ezt az autót nemcsak megtervezték és megcsinálták, hanem ki is próbálták, megcsóválták a fejüket, leszereltek ezt-azt, megreszelgették, visszarakták, újra kipróbálták, összenéztek, bólintottak, és átírták a terveket. És csak ekkor kezdődhetett a sorozatgyártás.
És most szálljunk be. Az 5-ös valójában 7-es is lehet, ennyien férnek el ugyanis az új modell nem legfapadosabb változatának utasterében. Már ha van köztük legalább három serdülőkorú vagy kisebb gyerek, esetleg anorexiás törpe.
Elöl kényelmes, ebben hiba nincsen. Az ülés nem nyújt semmi különöset, átlagos, talán csak az benne az érdekes, hogy a vezető háttámlája tárcsával, lassan dönthető, az utasé pedig karral, gyorsan, hiszen ha ő esik hanyatt menet közben, az nem okoz esti főcímet a híradóban. A kormány viszont hihetetlen sokat tud mozogni ki-be és le-fel, ízlés szerint ölünkbe húzhatjuk, vagy betolhatjuk a műszerek közé.
A váltókar kézre áll, a pedálok lábra esnek, pohártartó mindenfelé, külön kis polc a kulcs nélkül nyitható és indítható változat kártyájának, van hely telefonnak, irattárcának is. A Mazda 5-ben állítólag 45 különféle rakodóhely van. És 10 pohártartó.
De minden hiába, alsó-közép egyterűben lehetetlen hét felnőtt átlagos európait kényelmesen utaztatni, aki ilyet akar csinálni, a bölcsek kövét keresi. A középső üléssorban a két szélső, teljes értékű széken két utas még elfér, esetleg örülnek is a dönthető háttámlának és a hátratolható, sok lábteret engedő konstrukciónak. Talán csak az oldalajtók miatt hiányzó könyöktámaszokat keresik majd az első pillanatokban bosszankodva.
Ha azonban kerül közéjük valaki, vége a jó világnak. A válltér megszűnik, a középső utas meg a kínok kínját állja ki a bal hátsó ülésből kikarakurizható kemény ülőlapú szükséghokedlin.
A padlóból egy mozdulattal kihajtható leghátsó két ülésre bejutni nem túl komplikált, csak egy kicsit. Pont oda lépne legszívesebben az ember, ahol egy piros körben áthúzott láb látható: az oldalajtó mechanikájára. A feladat azért megoldható. Ez a két szék sem kényelmetlen (nagyon), ha előttünk nem ül senki, és a középső üléseket előretolhatjuk. Ha azonban középen és hátul is ül valaki egy sorban, a térdhely terén már mindenkinek súlyos kompromisszumot kell kötnie.
Kárpótlásul szórakoztató és a vezetőt segítő elektronika akad bőven a Mazda 5-ben, már annak, aki a drágább változatokat választja. A navigáció képernyőjét más Mazdákból már ismerjük, az LCD jó nagy, nem tükröződik, napsütésben is látjuk, merre járunk. Rükvercbe kapcsoláskor a GTA verzióban a tolatókamera képét láthatjuk a kijelzőn. A csúcskivitelhez HDD, azaz merevlemez-alapú hifi is jár, a beépített winchesterre 20 gigabájt, mintegy háromezer zeneszám rögzíthető CD-ről. Ahogy a Mazda fogalmaz: A rendszer segítségével "a CD-lemezek visszakerülhetnek oda, ahová tulajdonképpen valók - otthonra". A hátsó utasok mulattatására a tetőből lehajtható képernyőjű kis DVD-s szórakoztató központ is kérhető az autóhoz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
