Hűvös csajok az utastérben

Használtteszt: Volga GAZ 24 halottaskocsi

2008.10.19. 09:28

Ritka, hogy egy autó ennyire tisztán példázná egy korszak halálát. Végig kell sétálni a kocsi mellett és benézni a slendriánul elrejtett lyukakba: azonnal láthatóvá válik, miért volt halálra ítélve a szocializmus.

A GAZ 24 egy vidéki roncstelep sarkában rohadt, de a telepesben volt annyi emberség, vagyis autósság, hogy ne vágja szét darabokra. Ránézett a műszerfalra, látta a nagyjából harmincötezres futást. Fogott egy sarokcsiszolót, és az előírásoknak megfelelően eltávolította a váz- és motorszámot. A forgótárcsa nem nyesett a karosszériába, így menekülhetett meg a Volga. Képe sokáig körözött az interneten, senki sem mert belevágni az okmányok nélküli, forgalomba már sosem helyezhető halottaskocsi megmentésébe.

Streetsta, állandó Belsőség-olvasónk nem hétköznapi járműveiről ismert. Van tűzoltóautója, bukólámpás Suzuki Katanája, és persze ott a sok zúgó-búgó elektromos és benzines modell – már csak egy hullaszállító hiányzott a gyűjteménybe. A Váci utca sarkán nyomta kezembe a slusszkulcsot, úgy illett oda az itt-ott rozsdás fekete dög, mint beluga kaviár a döghússal teli asztalra. A pestiek kerülgették, a turisták mosolyogtak, a japán csitrik pedig azt hitték, vagány dolog egy lepattant orosz halottaskocsival cirkálni. Lehet, hogy nekik volt igazuk?

A kettőfeles benzinmotor nem pörög fel azonnal, ha padlóba toljuk a pedált. Szusszan egyet, majd bólogatni kezd a négy dugattyú. Nem lomha, egyszerűen csak múltbéli, az ilyen benzinmotorokat már rég kilökte az evolúció. Nagy levegőt vesz a karburátoron át, majd a 95 lóerő húzni kezdi maga után a pléhdobozt. Mai ésszel nehezebbnek saccolnánk, de nincs másfél tonna – ha kellő mennyiségű üzemanyagot kap a négy henger, bizony megcsúszhat a koporsó ott hátul.

Az autósok beengednek a sorba, nincs furakodás. Félelem, tisztelet és érdeklődés az emberek szemében; mára alig maradt Volga. A rendszerváltás után gyorsan megszabadultak a nagy szovjet testvér nyomaitól. A közútról és a temetkezési vállalatoktól is eltűntek, pedig a halottaknak tényleg mindegy, miben gurulnak utolsó útjukra: nekik ez már nem fáj.

A rokonoknak annál inkább, a rongyrázás a sírkertekben is természetes. A szovjet és csehszlovák kocsikat szanálták, helyettük jöttek a nyugati hullaszállítók. Az alig futott kocsik legtöbbjét kivonták a forgalomból – keveseknek van gyomruk megvenni egy eszközt, amiben egykor ládába fektetett test feküdt. Mi is így végezzük, ebből a szemszögből nincs semmi visszataszító ezekben a járművekben. Az átalakítás módjában viszont igen.

A Gorkij Automobil Gyárban természetesen nem készítettek ilyen változatot. Megérkezett a polgári fekete kombi a Merkúr telepre, majd onnan egy igazi magyar műhelybe gurult: itt kezdődött a romlás. Csak a külső számított, az átalakítás módja már nem. A munka, akárcsak a szocializmus, látszatmegoldásokra alapult, tökéletes példája annak, hogy mi miatt kellett véget érnie a vörös csillagos évtizedeknek.

A gyári kialakítás puritán, de teljesen elfogadható volt. Ebbe csapott bele egy hazai munkabrigád. Az utasteret kibelezték, majd a vezető részét horganyzott lemezből készült fallal leválasztották. A gyászhuszár úgysem a falat bámulja, nem is fektettek nagy gondot rá, egyszerű fekete festékkel, ecsettel lekenték – a tenyérnyi lefolyások senkit sem zavartak. A raktér felőli oldalon mindezt silány, tapétaragasztóval rögzített műbőr váltotta. A szélek eldolgozása még egy átpálinkázott munkaidőhöz képest is ijesztő; talán úgy érezhették, nem gond, hisz ebben senki sem értékeli hangosan a belteret.

A tejeskávészín műbőr ülésekkel azonos színű oldalsó lemezburkolatot odacsavarása után ugyancsak átmázolták. Semmi előkészítés, a festékszóró kapitalista mocsok: még az ecset szőre is ott van beleragadva a mázba. Középre került a tálca, ami nélkül a koporsót körülményes lenne kihúzni. Ne gondoljunk itt sem rendszeresített, szabvány szerkezetre. Pár méter vascsövet és négyszögprofilt ujjnyi hegesztési varratokkal összekapcsoltak, máris kész. Igazi tákolás ez, olyan szörnyű részletekkel, mint a kalapáccsal hajlított kapaszkodófül az akadozva csúszó fémen. Jó ez így, mondhatta „Jóskapista”, és jó lesz ez, vágta rá a műszaki vezető a mellszőrig kigombolt fehér ingében.

Az igazán elszomorító a működő részletek szétbarmolása. A csomagtér ajtaját tartó lábat egyszerűen kivágták, hogy helyére beforrasszanak egy centi vastagságú rudat. Aljára egy tessék-lássék módon leköszörült lemez került, amit a padlóhoz hegesztettek. Természetesen semmiféle utókezelést nem kapott, a tákolást sosem fedte jótékony festékréteg. Az ajtóba lyukat fúrtak, majd a biztos tartás érdekében kagylósra mélyítették a széleit. Ide ült bele a vasrúd vége, amire ellenoldalként srégen egy acél alátétet köpettek, szintén festés nélkül.

A szovjet mérnökök vodkába fojtották volna magukat, hisz a magyar verzió egy centivel sem képes magasabbra nyílni, mint a gyári támasztékkal szerelt ajtó. Ajándékként ott van benne a damoklészi kard fenyegető érzése is, bármikor tarkón verheti a gyászhuszárt.

A Volga pótkereke a padló alatt, egy lenyíló rekeszben található. Ezt egy egyszerű, elfordítható zár tartotta eredetileg. Talán az elpusztíthatatlan egyszerűségű patentban sem bíztak idehaza: úgy, ahogy volt, kivágták a kukába. Első ránézésre mondhatnánk, hogy persze, hisz akadályozza a tálca kihúzását, de az igazság az, hogy nem. Még ha így is lett volna, két centivel emelve a konzolon minden elfért volna, de itt nem ez a helyzet.

Mi védi az lefittyedéstől a lökhárítót és a rendszámot magába foglaló elemet? Nézzék csak: egy füles frászkarika. Egyik szára a padlóba fúrt lyukba való, a másik a billenéstől óv – az első buckáig. Csillogjon méltóságteljesen kívülről, akkor jó lesz, megvesszük. Tervgazdasági átalakítás terv és koncepció nélkül.

Csak akkor múlik el a kínos érzés, amikor a volán mögé ülünk, előre nézve nem látni a kontár kezek nyomát. A gyújtáskulcs elfordítására azonnal beindul a motor, egészséges dohogó hangja a korabeli Fordokat idézi. A kuplung lenyomásakor dolgozik a vádli, és fokozatot keres az alkar. Ha minden a helyén, öröm elindulni a Volgával. Rugózása puha, de sokkal kevésbé billeg, mint várnánk. Futóművének túl jók a magyar utak – úgy látszik, az útépítések nagykutyái még mindig a szovjet mértékek alapján tartják karban Budapestet.

Negyedik fokozatban cirkálni, az az igazi. 4,7 méteres hosszal nem is nagyon érdemes legénykedni, szűk fordulóba rántva megindul a tehetetlen hátsó. Nem hinném, hogy gyakran használták volna sportos üzemmódban, ezzel nem siet az ember, hova és minek, a gyászolók úgyis megvárják szerettüket.

Egy sofőr és egy halott üzemmódban 11-12 litert fogyaszt. Ez országúti érték, kettesben poroszkáló gyászmeneti étvágyat nem volt alkalmunk mérni, habár a tulajdonossal tiszta szívből kívántuk, hogy utazzon benne az, aki ilyen kontár munkával alakította át a végső tisztelet megadására szánt járművet.

Aki halottaskocsit szeretne hobbicélra, az gót, sátánista vagy csak morbid elmebeteg. Ha mégis ilyesmire vágyik, a mobile.de az 1900 eurós utánfutótól a hatvanezres Mercedesig mindent kínál, van veterán és van pár hónapos is. Egy dologban az összes többet tud ennél: a belső tér tükrözi a méltóságot, ami a temetési szertartás kötelező velejárója. Aki egyszerűen Volgára ácsingózik, vegye fel bátran a kapcsolatot a pezsgő életű hazai klubbal, vagy tájékozódjon az indexes fórumon. Eladó példányok vannak, de jellemző, hogy az árak elkezdtek felfelé kúszni.

Érdekes élmény az elvtársak/elhunytaink egykori gépével autózni, de fékjei és kialakítása simán teljesíti a mai közlekedés követelményeit. Nem csak hobbiautónak megfelelő. Kissé alulmotorizált, de akiben ott a custom-véna, akár egy V8-at is berakhat a rugós szerkezettel nyíló motorháztető alá.

Tesztpéldányunk most már biztosan megmenekül, igaz, rendeltetésszerű használatba többé nem kerül. Gazdája nem temetkezési vállalkozó, hanem egy lelkes és elvetemült gépmániás – komoly tervei vannak a Volga GAZ 24-gyel. Kedves autósok, nemcsak a szocializmus halálának példája ez, hanem a sajátunké is: valami hasonlóban mindannyian utazunk majd egyszer.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

4 órája
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14