A tétovaság betonbástyája
A tervezők valahol a harmadik generáció táján fáradtak bele a rájuk nehezedő súlyos örökségbe, azóta csak mantráznak. De nagyon szorgalmasan csinálják.
Eljött az idő a Tökéletes Kompakt Családi Vágen hatodik iterációjára. A kategóriát hitelesítő fémjelnyomó szerszám legfrissebb kiadásának használatba vételére. Röviden: a hatodik Volkswagen Golf elővezetésére. Mert hiszen mostanában jelenik meg az új Mégane, az Opel is fészkelődik az Astrával, lassan a Ford Focusból is itt az új, a VW tehát előreszaladt, és most hirtelen bemutat.
Kérem, fogadjanak meg egy tanácsot. Ha véletlenül megpillantanak egy kicsit furcsa V-ös Golfnak tűnő tárgyat az utcán, majd közelebb mennek, és elégedetlenséget éreznek, mert kiderül, hogy az már az új, legalább járják körbe, adjanak neki egy esélyt. Hátha önök meglátnak rajta valami érdekeset.
A formatervező, Walter da Silva kezét talán még sose kötötték ennyire gúzsba, hiszen eddig csupa szépet láttunk tőle, gondoljanak csak az Alfa 156-ra vagy a Seat Dáááááááájnamik lááááááájn-stílusú autóira (új Toledo, Leon, Ibiza). Most azonban Walterünk talán csak a szemgolyójával, esetleg a jobb lába középső ujjával mozgathatta az egeret, mert nem venni észre ezen az autón semmiféle formatervezői ténykedést. Vagy tán olyan vallásosan mély tisztelet élt benne a kőbe vésett Golf-forma iránt, hogy kanyarítani sem mert az alapvető vonalakon? Nem tudjuk meg. Viszont ez nem több, mint vidéki hakni a nagymestertől. Basszus, ez a régi Golf, csak az eleje más.
Maszkja csak épp annyira vaskos, nehogy olyan mucsadoroszlói-népdalénekes-néni-fogatlan-vigyor legyen belőle, mint amilyen az új Sciroccóé lett. A lámpák pedig a Golf-szentírással szakítva végre el merik hagyni a homlokfal síkját, és rendesen felkúsznak az egyébként teljesen változatlannak tűnő sárvédőkre. Őőőő, izé, hogy is van tovább? Ja, persze! Lett egy kis törésvonal oldalt – á la Golf III –, így ez a verzió már legalább nem néz ki furgonnak. Meg az alkatrészbödönből előhúzta valaki a Touareg hátsó lámpáit (bár másba akadt volna a tapogatózó mérnöki kéz), aztán Baross tér, nem megy tovább – mondta a buszvezető.
Apám, ehhez is kell majd rendesen Bilobil, hogy eszedbe jusson. Szerencsére a belső tér már közel sem volt annyira szent, sőt, úgy tűnik, vaskos prémiumokat osztogattak az átalakítást végző team tagjainak. Finom anyagok, matt alukeretes, fekete óriásműszerek (direkt aus dem Passat), és végre, vééégreee, VÉÉÉGREEE! – elvetették a szemgyilkos kék műszervilágítást.
Itt fehéren izzanak az órák, ami nem okvetlenül otthonos, de mostantól legalább a Golf-tulajoknak sem romlik gyorsabban a látása a többi autóvezetőénél. No meg van még egy akkora navigációs képernyő középen, aminél – esküszöm – a tévénk kisebb volt gyerekkoromban. Minden úgynevezett bunker nevű anyagból készült, zaj, zörej, gyanú sehol, a pengevékony illesztések sebesre karcolják a recehártyát. Ülést állítani az új Golfban felér egy orgiával, az ajtózsebeket szemlátomást a Petőfi híd konstruktőrei tervezték. A műszaki tökély kápolnája ez, és csak azért nem Audi, mert kivonták belőle a nélkülözhető díszítéseket.
Golf, az úttörő. Khm, khm
Az innovatív Golf? Ne vicceljenek már, soha nem volt ilyen. Maximum az első GTI, az is csak a befecskendező miatt, bár tény, pompás kis kocsi volt az. Amikor az első széria 1974-ben megjelent, a már meglevő Volkswagen Polo és Passat alapelemeinek szerény mértékű átalakításával, azok egy köztes méretű dobozba való összepakolásával jött létre. A Passat és a Polo meg az utolsó csavarig audis mérnökök szüleménye volt, előbbi a 80-as, utóbbi az 50-es modellként lett ismert.
De a forma, mondhatnánk. Hát nem. Amikor a VW megbízta Giorgetto Giugiarót a Golf formatervével, egy direktívát adott: az 1969-ben bemutatott 128-as Fiat nyomvonalain elindulva legyen annál kicsit vagányabb. És nézzék meg a két autót: az orruk közel ugyanolyan, a Golf jellegzetes hátsókerék-terpesztése, első támasza is megvolt már a 128-asnál, csak a ferde hát volt az igazi újítás.
1971–72 táján, amikor Giorgetto a Golfot rajzolgatta éjszakánként, már tudni lehetett, hogy a hatchback lesz a nyerő forma. 1966–67-ben viszont, amikor Dante Giacosa a 128-ast firkálgatta, még csak a franciák és az angolok kísérleteztek ilyennel (ne vegyük ide az olasz Autobianchi Primulát, mert az éppen a 128-as Fiat tesztbábuja volt).
A Golfot a jó forma, a praktikus, ferde hát, valamint a Passatnál és a Polónál jobban eltalált méret adta el tömegeknek, de ezekből semmi se volt új. Viszont a tömegek a Fiat-vásárlókkal ellentétben nem csalódtak, mert Wolfsburgban ha autótervezéshez nem is, de egyvalamihez értettek akkoriban: a precíz gyártáshoz. Azóta a mind újabb Golf-generációk rendre képtelenek elszakadni ettől a súlyos örökségtől: a telitalálat misztériumától.
A második Golf pontosan ott folytatta, ahol az első: kicsit finomabb működést, több lóerőt, néhány új kényelmi és biztonsági extrát adott közel változatlan héjban, változatlanul jó minőségben, változatlan néprétegeknek. Azaz majdnem mindenkinek.
És a harmadik, a negyedik, majd az ötödik is ezt próbálta megismételni. Több-kevesebb sikerrel, hiszen a Golf-penetráció jó ideje nem nő az autóeladásokban. Mert szép számban fogytak és fogynak a Golfok mellett a Corollák (ma már Aurisok), Civicek, Astrák, Escortok (még inkább Focusok), Mégane-ok, Xsarák (és C4-esek), Peugeot 307/ 308-ak, Fiat Bravók , Stilók, majd megint Bravók. De a kompakt Fauvé még mindig a sámán a törzsben, akinek ugyan rohamaival együtt rég elmúltak zseniális víziói is, de tartani azért még mindig illik tőle, mert bármikor előveheti a mindent felemésztő villámfegyvert.
A második szériát a végén már nem szerették, mert szűkös utastere nem követte az akceleráció ütemét, és az ifjak nem fértek el benne rendesen. Ezért lett tágasabb a harmadik. De a harmadikat kritizálták, unalmasnak és sprődnek tartották, lett hát kék műszervilágítás, és tengerlágy rugózás a negyedikben. Mínusz hátsó üléshely, plusz sok-sok műszaki probléma.
Nosza, az ötödiknél ráfeküdtek a megbízhatóságra, a hátsó üléshelyre, a sportos úttartásra. Közben meg iszonyatosan átlagossá tették az autót, a formáját ma is csak a legvérmesebb autóbuzik tudják felidézni, és csak mély hipnózisban. A belsejét meg legfeljebb kómában, de amikor felébrednek, rögtön el is felejtik. Ezért ma a világon nincs olyan ember, aki fejből tudná, hogy néz ki a Golf V belülről. És még egy baja akadt: egyáltalán nem tűnt drága autónak, pedig hát olcsó – az nem volt.
Például van önbeparkoló rendszer is. Meg sok minden más is. Lapozzanak!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
