Mi a takarékos autózás titka?
Október utolsó munkanapját 1924-ben a Takarékossági Világnapnak választották. Ezzel nem csak arra hívják fel figyelmünket, hogy mennyit költünk felesleges dolgokra, hanem erőforrásaink hatékony felhasználására is. Nem kell feltétlenül nagy dolgokra gondolnunk, néhány apró változtatás a mindennapjainkban, mint a villany lekapcsolása vagy a fűtött szoba ajtajának a bezárása, hónap végén a sárga csekken is meglátszik. Nincs ez másképp az autózásban sem: elmondjuk mire figyeljen, ha kímélni szeretné az autóját, pénztárcáját és környezetét is.
Vezetési stílus
![pic 073](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1392/13924/139248/13924820_3e04e1d2bf517c83ca98e11aa8749a28_wm.jpg)
Közhelyesen hangzik, de a fogyasztást leginkább befolyásoló tényező a bal első ülésben található. Ugyanaz az autó különböző sofőrökkel akár literekkel is eltérő fogyasztási eredményeket mutat. Ezzel most senkit sem biztatunk arra, hogy tegyen tojást a gázpedál alá, vagy tartsa fel a forgalmat, ezeknél vannak praktikusabb megoldások is Íme pár tudnivaló arról, hogy milyen fordulaton érdemes használni az autót:
- A magas fordulattal önmagában semmi probléma nincs (sőt!), de minden motornak megvan a maga optimális fordulatszám-tartománya. Ez az az érték,ahol már lendületesen lehet az autóval közlekedni anélkül, hogy kienne a vagyonunkból.
- Ameddig felmelegszik a motorban az olaj, érdemes kicsit óvatosabban nyomni a gázt: így nem koptatjuk a motort, és spórolunk is, hisz az üzemanyag-fogyasztás is jóval magasabb a bemelegedés előtt.
- A technika szempontjából nem szerencsés az sem, ha indokolatlanul hamar felváltogatunk, mert ilyenkor a kis fordulaton, nagy terheléssel üzemelő motorban nem tud rendesen felépülni a kenés,zzel pedig komoly és drága károkat okozhatunk a motorban.
Jegyezze fel üzemanyagköltségét: ha minden tankolásnál szembesül vele, hogy mennyit fogyasztott autója az elmúlt 50-100-500 kilométeren, már-már önkéntelenül is oda fog figyelni a következő tankolásig, hogy ez az érték ne növekedjen.
Tervezés és szervezés
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1373/13731/137312/13731258_2cb1223fdb3e39b4e4b6b226ca545292_wm.jpg)
Egyes-kettesben araszolni egy órán keresztül, vagy zöldhullámban 50-nel átszelni a várost? Ön melyiket választaná? Ha az utóbbit, akkor nem kell mást tennie, mint figyelembe venni a közlekedési viszonyokat teendői megszervezésénél, illetve megterveznie útvonalát. Adunk pár tippet:
- Szervezze egymás után teendőit! A sok rövid út, hideg motorral a motor élettartamának és a pénztárcánknak is az ellensége, ezért érdemes úgy rendezni a tennivalókat, hogy kevesebbszer kelljen ilyen utakat tenni.
- Ha több helyre is megy egymás után, érdemes átgondolni, hogy milyen sorrendben közelítse meg ezeket. Ne csak a térkép szerinti egymástól való elhelyezkedés alapján döntsön, hanem azt is vegye figyelembe, hogy melyik útszakasz melyik idősávban kevésbé terhelt, hol, mikor kell fizetni a parkolásért. Ha meg tudja oldani, akár késő estére is halaszthatja a napi autós teendőket, amikor már szinte üresek az utak, és ingyenes a parkolás. Továbbá kombinálhatja az autós és a tömegközeledést is, bár a hazai P+R parkolórendszeren még bőven lenne fejlesztenivaló.
- Manapság már szinte mindenkinek okostelefonja van. A forgalomfigyelő GPS alkalmazások, mint például a Waze, nem csak azt jelzik, hogy hol, milyen hosszan van torlódás, de alternatív útvonalat is ajánlanak. Ráadásul így a várható érkezési időnket is be tudjuk lőni, tudjuk jelezni, ha valahova nem érünk oda időben.Hosszú távon egyedül autózni nem csak unalmas, hanem drága dolog is.
- Hosszú távon egyedül autózni nem csak unalmas, hanem drága dolog is. A költségek megosztására nyújtanak megoldást a telekocsi szolgáltatások. "Annak aki saját autóval utazik egy München-Budapest oda-vissza út akár 50 ezer Ft megtakarítást jelenthet, ha meghirdeti szabad üléseit. Külföldi utakon is népszerű a telekocsizás, az utasok legtöbbször háztól-házig viszik, a repülő és vonatárakhoz képest akár 40-50%-os, a buszárakhoz képest pedig 20-30%-os lehet a megtakarítás." - mondta el megkeresésünkre Haidekker Balázs, a BlaBlaCar telekocsi cég hazai ügyvezetője.
Folyamatos karbantartás
![A check engine egyik kiváltója a könnyen lehaló lambda szonda lehet](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1392/13924/139249/13924918_c2222d61b0cbf90f34515db683c7234c_wm.jpg)
„Akinek van pénze majomra, legyen banánra is” – tartja a mondás, amit az autók világában úgy értelmezhetünk, hogy az autót fenn is kell tudni tartani. Vannak tervezhető és váratlan kiadások, minél jobban ismerjük autónkat, a költségeink annál nagyobb arányban válnak tervezhetővé. Mondunk pár példát a tudatos kiadástervezés elősegítésére:
- Válasszon az igényeinek megfelelő autót! A kis motoros, apró városi cirkálókat nem arra találták ki, hogy üveghangon autópályázzunk, a nagy, modern dízeleket sem arra, hogy a belvárosban tízperces távokat tegyünk meg velük. Komoly problémákat és költségeket vonhat maga után, ha hosszútávon nem a tervezett felhasználási jellegnek megfelelően járunk velük.
- Tervezze meg autóval kapcsolatos költségeit! Egy olajcsere, egy gumivásárlás és egy időszakos vezérlésszett-csere is mind-mind olyan tennivalók az autón, amelyek nagyjából tervezhetők: kiszámolható, hogy mikor lesznek esedékesek az eltelt idő és a használat függvényében. Ha ezeket észben tartja, nem éri váratlanul a kiadás, emiatt nem is fogja elhalasztani. A tervezhető kiadásokhoz további segítséget nyújthat, ha vannak feljegyzéseink a korábbi szervizekről.
- Diagnosztizáljon! Nem kell megvárni, hogy kigyulladjon a check engine lámpa a műszerfalon, a diagnosztika segítségével bármikor informálódhatunk autónk különböző alkatrészeinek aktuális állapotáról. Így további kiadásaink válnak tervezhetővé, illetve vezetési stílusunkra vonatkozóan is vonhatunk le következtetéseket.
A céges flották
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1392/13925/139251/13925140_e85191df717607be025202bdc7fcd5f7_wm.png)
A jövőben lehetőség lesz előre ütemezni adott napok tervezett útjait és emlékeztető eseményeket beállítani, ami figyelmeztet a közeledő szervizidőpontra vagy gumicserére. Sokat spórolhatunk a mobil parkolás vagy autópálya matrica vásárlás során is, ha olyan szolgáltató rendszerén keresztül kezdeményezzük a fizetést, ahol nincsen plusz telekommunikációs díj. Ennek jegyében a Konetik és az MPark rendszer közös szolgáltatást indít, melyben megjelennek a fenti előnyök az ügyfelek részére.
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1388/13886/138866/13886614_95974d93e6e2a438859e9ada9081fbe1_wm.gif)
Magánszemélyként is érvényes tehát, hogy minél jobban ismerjük az autónkat, karbantartjuk és tudatosan tervezzük az útjainkat, annál több időt és pénzt spórolunk meg. Egy céges flotta esetén a megtakarítás hatalmas lehet. A különböző adatok feljegyzésével ráadásul nem csak elemzéseket és előrejelzéseket lehet készíteni, hanem a cégek hosszú távú beruházási döntéseit is befolyásolhatják. „A digitális flottamenedzsment célja az autós adatokkal támogatott hatékonyabb munkaszervezés.” - meséli Szabó Balázs, a Konetik cég társalapítója. A szolgáltatás alapja az autó diagnosztikai csatlakozójára csatolható eszköz, ami az autó adatait összegyűjti és az online webes felületen megjeleníti.
- Könnyedén megnézhetjük az adott autóhoz tartozó utakat, amikhez részletes adatok párosulnak: hány kilométert tettünk meg, milyen fogyasztással, milyen útvonalon.
- A rögzített utak alapján útnyilvántartás készül, ami kiváltja a folyamatos kézi adminisztrációt.
- A flottába tartozó autókról összesítő statisztikák is kapunk, ami alapján előrejelzéseket és riportokat készíthetünk.
- További figyelmeztetést kaphatunk az autó esetleges meghibásodásával kapcsolatosan, ami segít előre tervezni az felmerülő költségeket.
![](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1392/13925/139250/13925096_6491043a373da95be6c4d6cc3868e395_wm.jpg)
Az adatok gyűjtése tehát nem csak rövid távon hasznos, de megalapozhatják a hosszútávú döntéseinket is. A kiadások így mérhetők, értékelhetők, előrejelezhetők. Mindez pedig egy céges környezetben, egy egész vállalati flottára nézve hatalmas megtakarítást jelenthet. Továbbá beruházási, illetve munkaszervezési döntések alapjaként is szolgálhat.
A cikket a Brand & Content készítette a Konetik megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)