2016.10.30. 23:58

Október utolsó munkanapját 1924-ben a Takarékossági Világnapnak választották. Ezzel nem csak arra hívják fel figyelmünket, hogy mennyit költünk felesleges dolgokra, hanem erőforrásaink hatékony felhasználására is. Nem kell feltétlenül nagy dolgokra gondolnunk, néhány apró változtatás a mindennapjainkban, mint a villany lekapcsolása vagy a fűtött szoba ajtajának a bezárása, hónap végén a sárga csekken is meglátszik. Nincs ez másképp az autózásban sem: elmondjuk mire figyeljen, ha kímélni szeretné az autóját, pénztárcáját és környezetét is.

Vezetési stílus

pic 073

Közhelyesen hangzik, de a fogyasztást leginkább befolyásoló tényező a bal első ülésben található. Ugyanaz az autó különböző sofőrökkel akár literekkel is eltérő fogyasztási eredményeket mutat. Ezzel most senkit sem biztatunk arra, hogy tegyen tojást a gázpedál alá, vagy tartsa fel a forgalmat, ezeknél vannak praktikusabb megoldások is Íme pár tudnivaló arról, hogy milyen fordulaton érdemes használni az autót:

  • A magas fordulattal önmagában semmi probléma nincs (sőt!), de minden motornak megvan a maga optimális fordulatszám-tartománya. Ez az az érték,ahol már lendületesen lehet az autóval közlekedni anélkül, hogy kienne a vagyonunkból.
  • Ameddig felmelegszik a motorban az olaj, érdemes kicsit óvatosabban nyomni a gázt: így nem koptatjuk a motort, és spórolunk is, hisz az üzemanyag-fogyasztás is jóval magasabb a bemelegedés előtt.
  • A technika szempontjából nem szerencsés az sem, ha indokolatlanul hamar felváltogatunk, mert ilyenkor a kis fordulaton, nagy terheléssel üzemelő motorban nem tud rendesen felépülni a kenés,zzel pedig komoly és drága károkat okozhatunk a motorban.
Jegyzeteljen!
Jegyezze fel üzemanyagköltségét: ha minden tankolásnál szembesül vele, hogy mennyit fogyasztott autója az elmúlt 50-100-500 kilométeren, már-már önkéntelenül is oda fog figyelni a következő tankolásig, hogy ez az érték ne növekedjen.

Tervezés és szervezés

Egyes-kettesben araszolni egy órán keresztül, vagy zöldhullámban 50-nel átszelni a várost? Ön melyiket választaná? Ha az utóbbit, akkor nem kell mást tennie, mint figyelembe venni a közlekedési viszonyokat teendői megszervezésénél, illetve megterveznie útvonalát. Adunk pár tippet:

  • Szervezze egymás után teendőit! A sok rövid út, hideg motorral a motor élettartamának és a pénztárcánknak is az ellensége, ezért érdemes úgy rendezni a tennivalókat, hogy kevesebbszer kelljen ilyen utakat tenni.
  • Ha több helyre is megy egymás után, érdemes átgondolni, hogy milyen sorrendben közelítse meg ezeket. Ne csak a térkép szerinti egymástól való elhelyezkedés alapján döntsön, hanem azt is vegye figyelembe, hogy melyik útszakasz melyik idősávban kevésbé terhelt, hol, mikor kell fizetni a parkolásért. Ha meg tudja oldani, akár késő estére is halaszthatja a napi autós teendőket, amikor már szinte üresek az utak, és ingyenes a parkolás. Továbbá kombinálhatja az autós és a tömegközeledést is, bár a hazai P+R parkolórendszeren még bőven lenne fejlesztenivaló.
  • Manapság már szinte mindenkinek okostelefonja van. A forgalomfigyelő GPS alkalmazások, mint például a Waze, nem csak azt jelzik, hogy hol, milyen hosszan van torlódás, de alternatív útvonalat is ajánlanak. Ráadásul így a várható érkezési időnket is be tudjuk lőni, tudjuk jelezni, ha valahova nem érünk oda időben.Hosszú távon egyedül autózni nem csak unalmas, hanem drága dolog is.
  • Hosszú távon egyedül autózni nem csak unalmas, hanem drága dolog is. A költségek megosztására nyújtanak megoldást a telekocsi szolgáltatások. "Annak aki saját autóval utazik egy München-Budapest oda-vissza út akár 50 ezer Ft megtakarítást jelenthet, ha meghirdeti szabad üléseit. Külföldi utakon is népszerű a telekocsizás,  az utasok legtöbbször háztól-házig viszik, a repülő és vonatárakhoz képest akár 40-50%-os, a buszárakhoz képest pedig 20-30%-os lehet a megtakarítás." - mondta el megkeresésünkre Haidekker Balázs, a BlaBlaCar telekocsi cég hazai ügyvezetője.

Folyamatos karbantartás

A check engine egyik kiváltója a könnyen lehaló lambda szonda lehet
A check engine egyik kiváltója a könnyen lehaló lambda szonda lehet

„Akinek van pénze majomra, legyen banánra is” – tartja a mondás, amit az autók világában úgy értelmezhetünk, hogy az autót fenn is kell tudni tartani. Vannak tervezhető és váratlan kiadások, minél jobban ismerjük autónkat, a költségeink annál nagyobb arányban válnak tervezhetővé. Mondunk pár példát a tudatos kiadástervezés elősegítésére:

  • Válasszon az igényeinek megfelelő autót! A kis motoros, apró városi cirkálókat nem arra találták ki, hogy üveghangon autópályázzunk, a nagy, modern dízeleket sem arra, hogy a belvárosban tízperces távokat tegyünk meg velük. Komoly problémákat és költségeket vonhat maga után, ha hosszútávon nem a tervezett felhasználási jellegnek megfelelően járunk velük.
  • Tervezze meg autóval kapcsolatos költségeit! Egy olajcsere, egy gumivásárlás és egy időszakos vezérlésszett-csere is mind-mind olyan tennivalók az autón, amelyek nagyjából tervezhetők: kiszámolható, hogy mikor lesznek esedékesek az eltelt idő és a használat függvényében. Ha ezeket észben tartja, nem éri váratlanul a kiadás, emiatt nem is fogja elhalasztani. A tervezhető kiadásokhoz további segítséget nyújthat, ha vannak feljegyzéseink a korábbi szervizekről.
  • Diagnosztizáljon! Nem kell megvárni, hogy kigyulladjon a check engine lámpa a műszerfalon, a diagnosztika segítségével bármikor informálódhatunk autónk különböző alkatrészeinek aktuális állapotáról. Így további kiadásaink válnak tervezhetővé, illetve vezetési stílusunkra vonatkozóan is vonhatunk le következtetéseket.

A céges flották

A flottamenedzsment jövője

A jövőben lehetőség lesz előre ütemezni adott napok tervezett útjait és emlékeztető eseményeket beállítani, ami figyelmeztet a közeledő szervizidőpontra vagy gumicserére. Sokat spórolhatunk a mobil parkolás vagy autópálya matrica vásárlás során is, ha olyan szolgáltató rendszerén keresztül kezdeményezzük a fizetést, ahol nincsen plusz telekommunikációs díj. Ennek jegyében a Konetik és az MPark rendszer közös szolgáltatást indít, melyben megjelennek a fenti előnyök az ügyfelek részére.

Magánszemélyként is érvényes tehát, hogy minél jobban ismerjük az autónkat, karbantartjuk és tudatosan tervezzük az útjainkat, annál több időt és pénzt spórolunk meg. Egy céges flotta esetén a megtakarítás hatalmas lehet. A különböző adatok feljegyzésével ráadásul nem csak elemzéseket és előrejelzéseket lehet készíteni, hanem a cégek hosszú távú beruházási döntéseit is befolyásolhatják. „A digitális flottamenedzsment célja az autós adatokkal támogatott hatékonyabb munkaszervezés.” - meséli Szabó Balázs, a Konetik cég társalapítója. A szolgáltatás alapja az autó diagnosztikai csatlakozójára csatolható eszköz, ami az autó adatait összegyűjti és az online webes felületen megjeleníti.

  • Könnyedén megnézhetjük az adott autóhoz tartozó utakat, amikhez részletes adatok párosulnak: hány kilométert tettünk meg, milyen fogyasztással, milyen útvonalon.
  • A rögzített utak alapján útnyilvántartás készül, ami kiváltja a folyamatos kézi adminisztrációt.
  • A flottába tartozó autókról összesítő statisztikák is kapunk, ami alapján előrejelzéseket és riportokat készíthetünk.
  • További figyelmeztetést kaphatunk az autó esetleges meghibásodásával kapcsolatosan, ami segít előre tervezni az felmerülő költségeket.

Az adatok gyűjtése tehát nem csak rövid távon hasznos, de megalapozhatják a hosszútávú döntéseinket is. A kiadások így mérhetők, értékelhetők, előrejelezhetők. Mindez pedig egy céges környezetben, egy egész vállalati flottára nézve hatalmas megtakarítást jelenthet. Továbbá beruházási, illetve munkaszervezési döntések alapjaként is szolgálhat.

 A Konetik digitális flottamenedzsment rendszerével segíti a hatékonyság növelését és a költségek csökkentését vállalkozások számára. A kkv-k mellett olyan globális multinacionális cégek is látnak fantáziát a termékben, mint a telekommunikációs óriás, az Orange, aminek a befektető és tanácsadó testülete olyan vállalatok felső vezetőiből áll, mint a Mobileye vagy a német autógyártók által nemrégiben több mint 3 milliárd euróért felvásárolt HERE.

A cikket a Brand & Content készítette a Konetik megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.