Ezért világít az autójában a sárga check engine lámpa
A lambda szondát vagy más néven oxigén szenzort minden katalizátoros autós ismeri, mert már egyszer biztos volt baja vele. Vagy legalábbis azt mondták, hogy az a rossz. De mi ez valójában?
Az oxigén szenzor vagy lambda szonda szinte egyidős a katalizátorral a járműiparban, és az a funkciója, hogy jelet adjon a befecskendezést vezérlő elektronikának, hogy a motorban a kipufogógáz alapján milyen az égés, milyen hatékony a munkavégzés. Ez két okból is fontos nekünk: az egyik, hogy takarékosan és nagy teljesítménnyel, kedvező fogyasztással autózzunk, másrészről pedig olyan összetételű gáz jusson a katalizátorba, hogy az a káros komponenseket hatékonyan tudja átalakítani kevésbé káros komponensekké. Ezek a káros komponensek a szénhidrogén, a szén-monoxid és anitrogén-oxid. Ezért hívjuk a katalizátort három komponensre ható katalizátornak, amit korábban az amerikai 3-way catalytic converter elnevezésből tévesen három-utas katalizátornak fordítottak.

A kipufogó gázokban lévő, fel nem használt, szabad légfelesleget elterjedten lambda görög betűvel jelölik, innen a lambda szonda elnevezés. Az oxigén szenzor hasonlóan helyes, mert tulajdonképpen nem csinál mást ez az érzékelő, mint összehasonlítja a levegő oxgiéntartalmát a kipufogógázban lévő oxigéntartalommal.
Ez a motor üzemanyag ellátását biztosító befecskendező rendszernek egy nagyon fontos jel, ráadásul a károsanyag emissziót közvetlenül befolyásolja, ezért az OBD (öndiagnosztikára képes) rendszerrel felszerelt autók folyamatosan monitorozzák működését, és amikor valami hibát észlelnek, azonnal felvillan egy sárga check engine lámpa a műszerfalon. Ezzel együtt általában a motorerő is csökken, a fogyasztás nő, az alapjárat egyenletlenné, vagy magassá (vészüzem) válik.

Hogyan működik egy lambda szonda?
Az oxigén szenzor három fő részből áll össze, van az érzékelő, ami nem más, mint egy bevonattal ellátott kerámia test, van a belsejében elhelyezett fűtőtest, valamint az egészet összefogó ház. Az egyész nem nagyobb egy jó kubai szivarnál, általában 18-as finommenettel csavarozható be a katalizátor elé, de amennyiben az újabb autónk a katalizátor hatékonyságát is ellenőrzi, úgy a katalizátor mögött is van egy.
A belső kerámia test egy szilárd elektrolitot képez, amelynek két oldalán eltérő koncentrációjú oxigén esetén feszültségkülönbség keletkezik. Minél nagyobb az oxigén koncentráció különbsége, annál nagyobb a feszültség, akkor pedig a keverék túl dús, csökkenteni kell a befecskendezett mennyiséget és fordítva. A referencia érték a levegő oxigéntartalma, ami a kerámia test belsejébe van vezetve, a kipufogógáz pedig a külsejével érintkezik.

Az alkatrész csak akkor működik megfelelően, ha már elérte a nagyjából 300 fokos üzemi hőmérsékletét, de ez csak akkor valósul meg, ha a kipufogógázok már kellőképpen felmelegítették. Ezért aztán van külön beépített fűtése is. Ezek az úgynevezett négy vezetékes szondák, amelyek ma már szinte kiszorították a korábbi két vagy háromvezetékes társaikat.
Miért villan fel a check engine lámpa?
Ez egy viszonylag egyszerű rendszer, viszont az üzemeltetési körülményei nagyon zordak. Eleve nagyon nagy a hőingás a működés és a nem üzemelő motorú autó között, rossz helyen van, ezért jelentős mechanikai terhelés (pl. remegés, rezonancia) is éri, ráadásul közvetlenül érintkezik a kipufogógázokkal, amelyek kémiailag kikezdik. Ezt tetézi, hogy az elektronika éberen figyeli a működését, és már kis jelkimaradás vagy nem értelmezhető jel esetén is azonnal check engine lámpa lesz a jutalmunk, pedig lehet, hogy csak időszakos hiba volt és nem érzünk semmit az autón.

A jelkimaradás hátterében gyakran a vezeték sérülése vagy a testhiba áll. Ennek egyik oka lehet, hogy az öreg lambdaszonda ki-, majd beszerelése során az elhasználódott vezeték könnyedén megsérül, tudtuk meg a Bárdi Autó szakértőitől.
Sokszor tör borsot a tulajdonosok orra alá a belassuló lambda szonda is, ez pedig többnyire a kerámiatesten vagy az egész házon keletkező lerakódásokra vezethető vissza. Ezek a lerakódások elsősorban az égéstermékekből alakulnak ki, például az olajat fogyasztó motor hamar kivégzi a labda szondáit, de a pancsolt benzin sem tesz jót neki. Gyilkosa lehet még a sok hidegindítás, a rövid utak és a mechanikai sérülés, bár amennyiben ez lehetséges, védett helyre szerelik.
Milyen lambda szondát érdemes vásárolni?
Az oxigén szenzor tipikusan az az alkatrész, amit nem érdemes bontóból használtan venni, mert állapota, működőképessége kívülről láthatatlan. Ráadásul annak ellenére, hogy a csatlakozója átalakítható és a menete szinte mindig 18-as, nem biztos, hogy kompatibilis egyik a másikkal. Beszerelés után jön a feketeleves, a hibakódtörlés után sem megszűnő sárga lámpa.
A jó hír az, hogy mára már nagyon sok, jó minőségű utángyártott oxigén szenzort lehet kapni, amelyek hasonlóan tartósak, mint a gyári első szerelésű.
A jó hír az, hogy mára már nem kell sokat fizetni egy gyári minőségű lambda szondáért. A Bárdi Autó szakértői a Denso szondákat ajánják, amelyek csúcsminőséget képviselnek a piacon. Mint a világ egyik vezető autóalkatrész-beszállítója, a Denso szinte az összes, hazánkban forgalmazott gépjárműhöz kínál lambda szondát.
Cikkszám példák a Bárdi Autó DENSO lambda szonda kínálatából: | ||
Mihez jó? | Gyártási év: | Bruttó kiskereskedelmi ár: |
Opel Vectra B; 1,6 | 1995 - 2003 | 11 297 Ft |
Volkswagen Golf; 1,4 TSI | 2005 - 2009 | 16 652 Ft |
Mazda 6; 1,8 - 2,3 | 2005 - 2007 | 18 999 Ft |
BMW 3 E46; 316i | 1998 - 2005 | 20 996 Ft |
Fiat Punto 1,2 16v | 1999 - 2009 | 22 804 Ft |
Suzuki Swift III; 1,3 | 2005 - 2011 | 36 999 Ft |
* A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült. |
A cikket a Brand & Content készítette a Bárdi Autó megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
