A lusták szerszáma: a tömlőszorító fogó
Szerszám Szerda
Biztos, hogy ezt a szerszámot is egy, az átlagosnál lustább szerelő találta fel. Azóta többen áldjuk a nevét, mert egyszerű, de nagyszerű kis szerkezet ez.
Azt hiszem minden hobbiszerelőnek megvan a kép: termosztátot szeretnénk cserélni a vízhűtésű autónkban - Bogarasok, régi 911-es tulajok, kispolszkisok ne olvassák tovább - leoldjuk a vízcsövet és a kocsi alá tett lavórral próbáljuk felfogni a hűtővizet. Igen, de a kifolyó víz ráfolyik a kereszttartóra, a bölcsőre, a motorblokk oldalára és nem csak lemos onnan mindent, hanem össze-vissza, jobbra-balra elvezeti, mi meg ide-oda, előre-hátra csúsztatjuk a lavórt elkeseredésünkben. Kis idő múlva fagyállóban csúszkálunk az egész műhelyben, a padlóról próbáljuk összeszedni a csúszós folyadékot.

Az egy dolog, hogy nem tudjuk újra használni, mert nem is szabad mindig, de a plusz munka nagyon fáj. Persze lehetne előtte leengedni az összes hűtőfolyadékot, de a feltöltés, légtelenítés problémás lehet. Mi meg ugye lusták vagyunk, ez alap.
Tutira lusta volt az a találékony szerelő is, aki kitalálta ezt a csőszorítót, vagy tömlőszorító fogót.
A kivitelezés már egyszerű volt, a fogó két részét összefogó fém stift kivételével az egész műanyag, nem egy NASA kivitelezés, de ne gondoljuk, hogy gagyi. Eleve a műanyag kicsit recézett, érdesített fajta, ami ugyan koszolódik az olajos kéztől, de jó megfogni és nem csúszik. A fém stiftelés pedig kellően szoros ahhoz, hogy ne legyen lötyögős, mégis könnyen mozog.
Amikor a pofákkal a tömlőt összenyomjuk, ebben a helyzetben egy lapított gyűrű rögzíti meg, amit a nyélen kialakított recézés tart halálbiztosan a helyén. Ez azt jelenti, hogy amikor összefogunk egy csövet, amiben egyébként víz van, és az ott lóg a motortérben, hiába ütjük meg a lecsúszó kulccsal, kézzel, az bizony ott marad, stabilan. Nem kell rá vigyázni, ha jól lerögzítettük, a recézésben a biztosító jól megakad és örök, mint a nyomorúság.
A recézés egyébként úgy van kialakítva, hogy mindig találunk egy olyan pozíciót, ahol a csövet annyira nyomja, hogy a benne lévő folyadék nem szivárog, de nem is szorítja annyira, hogy a gumicső esetleg sérüljön. Hogy ezt hogyan sikerült megoldani, annak kinyomozásán dolgoznak az embereim, két műszakban, felváltva. Az azonban biztos, hogy három féle csőméreten kipróbáltam és a feladatot tökéletesen megoldotta.
A pofák egyébként nem élesek, de nem is annyira tompák, hogy nehéz legyen a vastagabb falú csöveket összenyomni, tehát pont ideális.
Ez az egész kis szerszámocska egy annyira egyszerű cucc, mint egy pofon, mégis egyrészt okos találmány, másrészt pedig ez a Beta gyártmány annyira jól meg van csinálva, annyi figyelmesség van mögötte, hogy már ezért is érdemes otthon tartani egyet.
Mellesleg pedig legalább háromféle méretben kapható, ez itt a közepes, ezzel már 15 mm-től 25 mm átmérőjű csövek befoghatók, de a legtutibb a 25-45-ös.
Ára? A közepesnek 6390 Ft, a nagyobb alig több. Tekintetbe véve a munkát, amit spórolni lehet vele, meg a profi kivitelezést (forma és anyaghasználat) a hülyének is megéri, hát még nekünk!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
