Nem csak árammal lehet olcsón és környezetkímélő módon autózni

2019.10.24. 11:47 Módosítva: 2019.10.24. 11:47

Sokan, akik olcsóbban és zöldebben szeretnének autózni, a hibrid és az elektromos megoldások felé kacsingatnak, megfeledkezve egy kiforrott alternatíváról, az autógázról. Pedig ez is biztonságos, olcsó és környezetbarát megoldás, ráadásul a tévhitekkel szemben még a motor várható élettartamát és az autó értékét is növeli. Ráadásul mennyivel egyszerűbb és gyorsabb tankolni, mint áramot vételezni.

Az LPG hajtás egy évtizedek óta elérhető alternatív megoldás, mely a legtöbb benzines gépjárműbe beszerelhető. Érdekes módon annak ellenére, hogy több téren versenyképes (sőt) az újabb elektromos és hibrid megoldásokkal szemben, az utóbbiak sokkal inkább az átlagautós látóterébe kerültek. Pedig az LPG-vel nagyon is érdemes számolni!

A legfontosabb tudnivalók

Kétféle gázos meghajtás terjedt el, a CNG hazánkban kevésbé népszerű, mint az LPG, az utóbbi utólagos beszerelési költsége 2-300 ezer forint. Az üzemben tartáshoz a szűrőcserétől a tartály nyomáspróbájáig jelentkeznek plusz költségek, de ezek átlagos használat esetén nem jelentenek komoly nagyságrendet. A „gázosított” autó továbbra is használható benzinnel, az üzemmódok közötti váltás automatikusan vagy manuálisan is történhet. A fogyasztás mintegy 10-15%-al magasabb gázos üzemmódban, a tartály általában a pótkerék helyére kerül.

shutterstock 299260325

Mitől zöld?

Az autóipar régóta kutatja a leghatékonyabb és legtisztább alternatív üzemanyagokat. 

Az LPG (Liquefied Petroleum Gas) a cseppfolyós szénhidrogének olyan elegye,

amelynek a kipufogógázban mérhető NOx tartalma csaknem 80 százalékkal kevesebb, mint a fosszilis üzemanyagoké. Kicsit pontosítva a NOx összefoglalónév a nitrogén-oxid vegyületetekre utal, amelyek igen mérgező gázok, és bizonyítottan meghatározó szerepet játszanak a szmog kialakulásában.

A környezetbarát és tisztább üzemelés nem csak a fent említett fronton jelentkezik, de 15%-kal alacsonyabb szén-dioxidkibocsátást, és gyakorlatilag 0%-os szállópor értéket is eredményez. A szállópor egyáltalán nem elhanyagolható, hiszen a részecskék okozta légszennyezettség emelkedésével csökken a szív alkalmazkodóképessége, megemelkedik a szív- és érrendszeri, valamint a légúti megbetegedések száma is.

A gáz a használat során tapasztalható kibocsátási adatokban a hagyományos üzemanyagokkal versenyez. Amikor az üzemanyag előállításának helyén fellépő környezeti terhelést, illetve a gyártás ökolábnyomát is figyelembe vesszük, az elektromos és hibrid megoldásokkal szemben is versenyképesnek bizonyul. Sem a hatalmas akkumulátorok előállításával, sem azok szemétté válásával nem kell számolnunk az autógáznál.

shutterstock 192829856

Számoljunk utána!

Az autógáz literenkénti ára átlagosan jelenleg körülbelül 230-240 forint (a töltőállomások között persze lehet eltérés), közel 40 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagoké. Így, a minimális fogyasztásnövekedéssel együtt is

gyorsan megtérülnek az autó átalakításának költségei - évi 15 000 futott km esetén akár 1,5 év alatt, miközben értéke is nő.

Természetesen a teljes megtérülési idő erősen függ az átszerelés költségeitől, az autó paramétereitől és a vezetési szokásoktól, de a megtérülési kalkulátorok segítségével gyorsan kaphatunk egy hozzávetőleges értéket.

Maga az átszerelés általában 2-4 napot vesz igénybe, és technológiájában követi a nyugat-európai, azon belül is a leggyakrabban az olasz gyakorlatot.

Kizárólag műszaki-biztonsági hatóság által engedélyezett szakszervizek jöhetnek szóba,

ahol a szakemberek rendelkeznek gázautó szerelői vizsgával, ami újabb pluszpont a biztonsági skálán.

Gázt adunk!

Az autógáz egy olyan téma, amiről manapság alig olvasunk friss híreket, kevés cikk, videó és más tartalom készül a témában. Ezt a csendet megtörve és az autógázzal szemben nem jogosan felállított tévhitek ledöntésére videó sorozat indul a MOL Youtube csatornáján.

Tények és tévhitek

  • A gázos használat rossz a motornak – nem, ez a korszerű gázrendszerekre nem igaz, sőt
  • A gázos használat kényelmetlen – nem, automatikusan átkapcsol a rendszer a két üzemmód között, észre sem vesszük
  • Nem parkolhatok mélygarázsban – 2013 óta biztonsági szelepes LPG-s járművek beállhatnak
  • Gázszagot lehet majd érezni az autó környékén - nem
  • Csak új és /vagy sokat fogyasztó autóba érdemes beépíteni, ha azt szeretnénk, hogy megtérüljön – nem igaz, de minél többet használjuk és minél magasabb a fogyasztás, annál hamarabb megtérülnek a költségeink
  • Gyengébb lesz az autó gáz üzemmódban –teljesítménycsökkenés a legtöbb felhasználó szerint nem érezhető

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az MOL megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.